Page content

E-mailmarketing – Welke software kies je?

Een bedrijf is inmiddels nergens meer zonder een goede vorm van e-mailmarketing. Met hulp van e-mail vergroot je het netwerk van klanten voor jouw bedrijf en zorg je ervoor dat de klant ook daadwerkelijk binding krijgt met het product of de dienst die jij verzorgt. Om de beste vorm van marketing per mail voor jouw bedrijf uit te kunnen voeren, moet je wel beschikken over het juiste e-mailplatform wat specifiek voor je de allerbeste service kan leveren. Tegenwoordig zijn er tal van verschillende softwarepakketten beschikbaar die daarmee hulp kunnen bieden. Maar ieder pakket is weer anders, met software die op een andere manier kan helpen om jouw e-mailmarketing via een bepaalde strategie uit te voeren. De belangrijke vraag is dan ook: welke software kies je voor de e-mailmarketing die het beste past bij jouw bedrijf?

Dit artikel moet je wegwijs maken in de verschillende platforms die er op de markt verkrijgbaar zijn. Het licht de specifieke services van het platform uit voor e-mailmarketing en wat de voor- en nadelen zijn ten opzichte van andere softwareplatforms. Zo kun jij zelf uiteindelijk het beste pakket kiezen om de e-mailmarketing uit te voeren die voor jouw bedrijf de meest geschikte optie is.

 

ActiveCampaign

ActiveCampaign is misschien wel één van de meest populaire en meest gebruikte platforms om nieuwe prospecten binnen te halen via e-mailmarketing. Eén van de belangrijkste redenen hiervoor is dat het zowel voor jouw bedrijf als naar klanten toe enorm gebruiksvriendelijk is. De software van het platform is erg toegankelijk, waardoor je al gauw een systeem kan opzetten waarmee je te werk kan gaan. Daarnaast is ActiveCampaign ook nog eens relatief goedkoop in vergelijking met andere platforms die op de markt verkrijgbaar zijn. Kortom: Je krijgt het meeste voor het minste geld.

ActiveCampaign is vooral goed voor e-mailmarketing omdat het gespecialiseerd is in het gericht sturen van berichten naar nieuwe potentiële klanten. Het kijkt naar het gedrag van de klanten die jij voor jouw bedrijf wilt aantrekken en speelt daar met het systeem handig op in. Zo heb je al snel jouw bereik als bedrijf vergroot en bouw je met de beste strategie voor e-mailmarketing snel het netwerk op dat jij nodig hebt om levensvatbaar als zaak te blijven. Als e-mailmarketing platform voor jouw bedrijf is ActiveCampaign een goede keuze om jouw e-mailmarketing mee op te zetten.

 

MailBlue (AANBEVOLEN!)

Wil je het jezelf nog gemakkelijker maken dan werken met ActiveCampaign? Dan komt MailBlue perfect uit als alternatief. MailBlue is namelijk een Nederlandstalige partner van ActiveCampaign, het beschikt dus over precies hetzelfde platform met ook dezelfde programma’s en features. Maar een groot voordeel van MailBlue is dat het platform ook verkrijgbaar is in een Nederlandstalige versie. Dankzij de goede automation features weet MailBlue al gauw een goed systeem voor de e-mailmarketing van jouw bedrijf op te zetten.

Net als met ActiveCampaign, kan je met hulp van MailBlue e-mail campagnes opzetten die gericht zijn op het zoeken naar nieuwe mogelijke klanten die geïnteresseerd zouden zijn in jouw dienst of product. Met hulp van bepaalde features kan je deze campagnes op verschillende manieren uitvoeren, bijvoorbeeld door gewoon een periodieke nieuwsbrief uit te sturen of handig gebruik te maken van een drip campaign die automatisch klanten mails sturen over een bepaalde periode. Op deze manier haal je veel werk uit handen en kan het systeem zelf te werk gaan om jouw zaak zo goed mogelijk van dienst te zijn.

Wat MailBlue (en daarmee dus ook ActiveCampaign) zo handig maakt als platform om als eerste gebruiken voor de e-mailmarketing van jouw bedrijf, is dat het ook op de meest eenvoudige manieren toegepast kan worden. Zo beschikken beide platforms over een plugin waarmee je het ook kan installeren op een WordPress website. Dit zorgt ervoor dat je het platform kan inzetten op de meest brede manier, voor een relatief scherpe prijs. MailBlue is de beste keus om te gebruiken als platform voor jouw e-mailmarketing.

Aweber

Aweber is een van de andere veel gebruikte platformen voor bedrijven om een proces voor hun e-mailmarketing op te zetten, echter is het systeem inmiddels redelijk verouderd. Aweber maakt het voor jou een stukje makkelijker als je voor het eerst een platform gebruikt om jouw e-mailmarketing mee uit te voeren. Daarnaast beschikt Aweber ook over het vermogen om gekoppeld te worden aan een breed scala aan andere programma’s. Hierdoor kun je ook makkelijker bijhouden welke klanten jij bereikt en hoe je campagnes het beste kan opzetten om zo veel mogelijk nieuwe klanten te kunnen aanspreken. Uiteindelijk is het een goed platform om makkelijk e-mails te versturen aan de potentiële klanten binnen jouw netwerk.

Een probleem van het platform is dat het niet altijd even makkelijk is om lijsten met segmenten geautomatiseerd bij te houden binnen Aweber. Daardoor moet je handmatig te werk gaan als je bepaalde gebruikers binnen het systeem wilt onderscheiden van andere groepen. Hier kan uiteindelijk een hoop tijd in gaan zitten, afhankelijk van hoe groot jouw netwerk is en hoeveel segmenten je daarbinnen wilt aanmaken. Daarnaast is Aweber ook een wat prijziger platform om te gebruiken. 

 

Enormail

Enormail is een platform waarmee je de e-mailmarketing van jouw bedrijf op een eenvoudige manier kan uitvoeren. Dit heeft als voordeel dat je met jouw e-mail campagnes nieuwe klanten kan aanspreken met een persoonlijk visitekaartje waarbij je niet alleen kan laten zien wat jij als bedrijf kan bieden aan services, maar ook nog eens een persoonlijke band kan opbouwen met jouw klanten. Het is daarnaast ook één van de weinige platforms die volledig in het Nederlands runt. Dit maakt het als Nederlandstalige internetondernemer of zzp’er een goede optie om te gebruiken voor een e-mailmarketing strategie als startende ondernemer.

Daarnaast zijn er nog twee andere factoren waardoor Enormail als platform een goede keuze is om voor het eerst jouw strategie voor e-mailmarketing mee uit te voeren. Ten eerste is het systeem van het platform vrij eenvoudig. Dit maakt het dat je Enormail al vrij snel onder de knie kan hebben en vervolgens ook goed weet hoe je het platform het beste kan gebruiken. 

Ten tweede is Enormail als platform ook relatief goedkoop. Dit maakt het vooral een goed platform voor veel beginnende ondernemers om mee aan de slag te gaan.  Ook kun je met hulp van Enormail opt-in formulieren aanmaken die popups voor jouw website op een eenvoudige manier kunnen installeren. Enormail is dus een eenvoudig platform voor de startende ondernemer.

 

MailChimp

MailChimp is een wijdverspreid platform dat over de hele wereld gebruikt wordt voor e-mailmarketing. De voornaamste reden dat MailChimp al zo lang een populair platform is, komt omdat het maar lage maandelijkse kosten rekent om jouw strategieën voor e-mailmarketing te blijven uitvoeren. Omdat MailChimp ook al een lange tijd bestaat en door veel mensen gebruikt wordt, beschikt MailChimp inmiddels over uitgebreide en vergevorderde features. Dat maakt MailChimp nog steeds een relevant platform die een goed begin vormt voor je om als bedrijf te gebruiken voor jouw e-mailmarketing.

Een nadeel van MailChimp is echter wel dat het voor gebruikers niet altijd even goed is om hulp aan te vragen bij mogelijke problemen. De servicedesk voor hulp is niet altijd even consistent. Dus als je op problemen stuit binnen het platform, kan het soms een tijd duren voordat je deze met hulp van anderen kan oplossen. Een ander nadeel is dat het prijsschema van het platform erg ingewikkeld is, waardoor je gemakkelijk de verkeerde prijs kan betalen voor diensten binnen het platform waar je zelf niet eens gebruik van maakt. MailChimp heeft in de loop der jaren dit probleem erkend en heeft inmiddels aanpassingen gemaakt binnen het prijsschema voor de verschillende pakketten die beschikbaar zijn. Toch is het altijd goed als je dit zelf nog eens nauwkeurig naleest voor jij je ergens als bedrijf aan bindt. Ondanks dat blijft MailChimp alsnog een goed platform om te gebruiken voor jouw e-mailmarketing. 

 

MailCamp

MailCamp zet zich af van andere platforms voor e-mailmarketing door het volledige pakket in één keer aan te bieden voor een prijs met daarna onbeperkte licenties. In tegenstelling tot andere platforms zoals MailChimp of GetResponse hoef je bij MailCamp niet elke maand opnieuw te betalen om gebruikt te blijven maken van het platform. Voor MailCamp leg je in één keer geld neer om meteen met alle features van het platform aan de slag te kunnen zonder dat je nog extra hoeft te betalen voor uitbreidingen of pakketten voor plugins.

MailCamp maakt gebruik van een systeem waarmee je dynamische e-mail campagnes mee kan opzetten. Dit geeft jouw bedrijf de mogelijkheid om gedurende de campagne aanpassingen te maken gebaseerd op de trends binnen het klantengedrag die je met hulp van het platform kan ontwaren. Ook binnen nieuwsbrieven zelf kan je met MailCamp dynamische blokken aanmaken en daarmee blijven testen. Dit geeft je de mogelijkheid om niet alleen jouw, mails, maar ook jouw campagnes die al gaande zijn te verbeteren en uit te breiden op de beste manier voor jouw bedrijf.

De grootste horde die je als bedrijf moet nemen voor het gebruiken van MailCamp, is de prijs die je er meteen voor neer moet leggen. Het volledige platform kost op dit moment 749 euro, en vooral als zelfstandig ondernemer kan dit een behoorlijke smak geld zijn om te betalen voor een platform. Maar daarentegen krijg je wel meteen het volledige pakket van MailCamp tot jouw beschikking en kan je ook gelijk gebruik maken van alle features die het platform in zich heeft. Het is dus een platform die met name vanwege de prijs niet weggelegd is voor je als je net aan jouw e-mailmarketing begint. Maar aan de andere kant heb je wel een compleet pakket terug voor die prijs.

 

MailPlus

MailPlus kan de oplossing zijn die je zoekt als je op zoek bent naar een uitgebreid platform voor e-mailmarketing voor jouw bedrijf. Het kan niet alleen e-mails opstellen voor jouw zaak, maar ook bijvoorbeeld gebruikt worden om sms’jes op te stellen of directe mailings. MailPlus beschikt als platform over eigen rapportagemogelijkheden om de open rates, clicks en andere onderdelen van klantgedrag in de gaten te houden. Maar mocht je zelf niet goed overweg kunnen met het rapportagesysteem van het platform, dan kan het vervolgens alsnog gekoppeld worden aan Google Analytics om zo alsnog een handzaam CRM-systeem te kunnen gebruiken voor jouw e-mailmarketing strategie.

MailPlus heeft echter twee grote problemen die het platform niet heel aantrekkelijk maakt. Ten eerste is het behoorlijk onoverzichtelijk als platform. Al bij het welkomstscherm stuit je als onervaren gebruiker op problemen. Het helpt om de handleiding te lezen, maar eigenlijk hoort dit niet nodig te zijn en zou je idealiter meteen met het platform aan de slag moeten kunnen. Daarnaast is het in vergelijking tot ActiveCampaign of MailChimp een vrij prijzig platform. Dit is voor veel bedrijven bepalend om de boot af te houden. Als je al wat meer bekend bent met hoe jij effectief als bedrijf jouw e-mailmarketing wilt uitvoeren, dan kan MailPlus een goede uitkomst bieden. Maar zeker voor beginners is dit niet het juiste platform om mee aan de slag te gaan.

 

Infusionsoft

Infusionsoft is een zeer uitgebreid platform die goed is om meerdere programma’s te integreren en te stroomlijnen voor jouw e-mailmarketing strategie. De software die onderdeel is van het platform zorgt ervoor dat je een uitgebreid overzicht krijgt in een systeem wat automatisch goede mails kan versturen, maar ook nog eens inzichtelijk maakt wat de voorkeuren van jouw klanten zijn. Het geeft je zeer uitgebreide mogelijkheden en ook de kans om jouw netwerk niet alleen flink uit te breiden, maar ook zo goed mogelijk te benutten.

Het grootste probleem aan Intrusionsoft is dat het nogal prijzig is. De maandelijkse kosten lopen rond de 200 euro, en dan gaat het ook nog eens om de versie met alleen maar de basis features. Het is dan ook zeker geen platform waar je mee moet beginnen.  Maar de mate van succes is tegelijkertijd vele malen hoger dan sommige goedkopere en minder professionele platforms. Vooral voor een professioneel bedrijf is dit dan ook een goede aankoop en krijg je er een hoogwaardig systeem voor terug.