15 Pinterest Marketing Tips waar iedere 'pinner' rekening mee moet houden
arrow_drop_up arrow_drop_down
15 Pinterest Marketing Tips waar iedere 'pinner' rekening mee moet houden
19 juli 2016 

15 Pinterest Marketing Tips waar iedere 'pinner' rekening mee moet houden

Pinterest is een Social Media platform welke steeds populairder wordt in de wereld maar zeker ook in Nederland. Maar wat is Pinterest nou eigenlijk en hoe kun je het inzetten om meer business te krijgen uit Pinterest?

In dit artikel leg ik je precies uit wat Pinterest is en hoe je het kunt inzetten voor jouw business. Een tipje van de sluier, met ruim 2.000.000 gebruikers in Nederland is ook een deel van jouw doelgroep aanwezig op dit platform ūüėČ

Wat is Pinterest?

Pinterest is een platform waarop jij toffe afbeeldingen kunt uploaden, of afbeeldingen die je tegenkomt op het internet kunt verzamelen en delen. Je kunt Pinterest zien als een soort prikbord waarop je afbeeldingen die je wilt bewaren kunt indelen in verschillende groepen.

Gebruikers van Pinterest gebruiken Pinterest voornamelijk om zich te laten inspireren en tegenwoordig worden er ook steeds meer bestellingen in webwinkels geplaatst via Pinterest.

Pinterest groeit nog ieder jaar in gebruikers, zo ook in Nederland. Op het moment van schrijven zijn er zo’n 2 miljoen gebruikers van Pinterest in Nederland reden genoeg om Pinterest ook in te gaan zetten voor jouw onderneming.

Pinterest-gebruik-in-Nederland

(Bron: http://www.suzannewartenbergh.com/wp-content/uploads/2016/01/Pinterest-gebruik-in-Nederland.png)

Wat zijn de mogelijkheden van Pinterest?

Voordat we verdergaan op de tips hoe je meer volgers kunt krijgen op Pinterest, hoe je Pinterest volgers naar je website kunt krijgen en hoe je meer bereik met jouw afbeeldingen krijgt, lijkt het me eerst handig om te bekijken wat de mogelijkheden van Pinterest zijn en hoe je Pinterest kunt gebruiken.

Pinterest heeft een aantal eigen begrippen in het leven geroepen, we hebben het dus eigenlijk niet over afbeeldingen plaatsen en delen maar we hebben het over ‘Pinnen’, ‘Re-pinnen’ & ‘Boards’.

Wat is een Pinterest ‘Pin’?

Wanneer je een afbeelding op jouw Pinterest profiel of op een Pinterest Board wilt plaatsen dan hebben we het over ‘pinnen’ je prikt de afbeelding als het ware vast aan een prikbord.

Je kunt allerlei afbeeldingen ‘vastpinnen’ aan jouw profiel, zo kun je eigen afbeeldingen uploaden of afbeeldingen gebruiken die je op het internet bent tegen gekomen. Een ‘pin’ hoeft overigens niet perse een afbeelding te zijn het kan ook een .gif of een video zijn.

Aan een Pinterest ‘Pin’ kun je vervolgens ook nog een beschrijving geven, hierin kun je jouw gedachtes over de foto delen maar hierin kun je ook linken naar jouw website om zo meer bezoekers te krijgen naar jouw website.

Wat is een Pinterest ‘Repin’?

Een Pinterest Repin is eigenlijk hetzelfde als een retweet op Twitter, als jij een afbeelding op jouw Pinterest profiel hebt geplaatst of op √©√©n van jouw ‘boards’ dan kunnen jouw volgers en andere gebruikers van Pinterest deze afbeelding repinnen. Of te wel zij kunnen jouw afbeelding vervolgens weer delen met hun eigen volgers. Op deze manier worden de pins op Pinterest door haar gebruikers verspreid en bereik jij meer mensen.

Wat is een Pinterest ‘Board’?

Een Pinterest Board is eigenlijk de basis van Pinterest, ieder profiel kan meerdere boards aanmaken. Een board kun je eigenlijk zien als een soort categorie, zo kun je een board hebben over woninginrichting maar ook een board over huisdieren, wanneer je het leuk vindt om voor meerdere onderwerpen Pinterest te gebruiken.

Gebruikers van Pinterest kunnen een gebruiker volgen en daarmee alle boards van deze gebruiker of hij/zij kan een board van een gebruiker volgen zodat hij/zij alleen de pins te zien krijgt waarin hij/zij ook daadwerkelijk ge√Įnteresseerd is.

Hoe plaats je een ‘Pin-it’ button op je website?

Met een ‘pin-it’ button kunnen bezoekers van jouw website met √©√©n klik op de knop de afbeeldingen van jouw website delen met zijn of haar volgers op Pinterest. Volgens Pinterst wordt een pin gemiddeld 11 keer gedeeld en zul je met een ‘pin-it’ button dus veel bezoekers via Pinterest kunnen krijgen.

De pin-it button kun je gemakkelijk bij Pinterest zelf aanmaken en hiermee zorg je ervoor dat bezoekers van jouw website gemakkelijk jouw afbeeldingen kunnen delen. Klik hier om op Pinterest een Pin-it button te maken >>

Koopknop op Pinterest toevoegen aan jouw pins

Op Pinterest is het mogelijk om bij een afbeelding een prijs te plaatsen, ideaal voor e-commerce shops. Zo weet een Pinterest gebruiker direct waar hij/zij het product op de afbeelding kan kopen.

Maar Pinterest gaan verder, je kunt zelfs afrekenen via de Pinterest applicatie op jouw telefoon! Het wordt op dit moment ondersteund door een select aantal webwinkel platformen maar dit wordt alleen maar meer, zie jij al kansen?

Nu de koopknop misschien nog niet voor iedereen beschikbaar is kun je natuurlijk altijd gewoon een link plaatsen bij jouw afbeelding, zo weten gebruikers alsnog waar zij hun aankopen kunnen doen.

Lees hier het artikel van Pinterest over de aankopen die je kunt doen in de app zelf >>

Hashtags op Pinterest

Kun je hashtags op Pinterest gebruiken, en zoja, hoe werken ze? Hashtags, je kent ze misschien wel van Twitter en ook Facebook & Instagram gebruiken ze nu. Een hashtag is niets anders dan een ‘#’ ¬†voor een bepaald woord te zetten zoals ‘#hashtag’.

Door een hashtag toe te voegen aan een tweet op Twitter, een post op Facebook of een post op Instagram bereik je meer mensen doordat mensen op jouw bericht kunnen vinden door op een bepaald woord te zoeken, en zo werkt het ook op Pinterest.

Je kunt hashtags toevoegen aan jouw bericht op Pinterest zodat gebruikers jouw berichten kunnen vinden door te zoeken op bepaalde onderwerpen. Gebruik niet teveel hashtags, je wilt niet ten slotte spammerig overkomen..

Zoeken op Pinterest

Pinterest heeft een visuele zoekmachine, wanneer iemand dus een afbeelding plaatst met daarop bijvoorbeeld een mooie lamp dan kan een andere gebruiker op die specifieke lamp zoeken.

Dit is een groot voordeel voor webshops, omdat er op deze manier veel wordt gezocht naar producten die mensen willen kopen, als dit product toevallig in jouw assortiment beschikbaar is en jij jouw assortiment ook visueel op Pinterest hebt staan kun je hier nieuwe klanten uit haalen.

visual-search-results-static

(Bron: https://blog.pinterest.com/en/our-crazy-fun-new-visual-search-tool)

Adverteren op Pinterest

Op het moment van schrijven is het nog niet mogelijk voor Nederlandse adverteerders om te adverteren op Pinterest. Wel zijn Pinterest Ads laatst beschikbaar gekomen voor inwoners van de UK wat er op duid dat Pinterest het advertentieplatform aan uit uitbreiden is naar Europa en om deze reden verwacht ik dat het niet lang meer zal duren voordat je ook vanuit Nederland en Belgi√ę kunt gaan adverteren op Pinterest.

Promoted Pins

Promoted Pins is eigenlijk hetzelfde als een bericht boosten op Facebook, je plaatst een pin en vervolgens kun je deze laten vertonen aan een doelgroep die jij zelf kunt instellen. Deze pin is gelijk aan een normale pin, je kunt hier dus een afbeelding of een video in plaatsen, een omschrijving en een link naar jouw website.

Bij een promoted pin kun je betalen per klik of kiezen om te betalen per 1000 weergaven, hierin zul je moeten testen wat voordeliger voor je is en welke optie meer websitebezoekers, leads en klanten oplevert.

Zelf ben ik regelmatig te vinden op Amerikaanse congressen over online marketing waar casestudies worden gedeeld over de nieuwste online marketing technieken en strategie√ęn en daar zijn al hele mooie resultaten met promoted pins getoond, ik ben heel enthiousiast en wij gaan Pinterest Ads zeker testen wanneer deze beschikbaar komen in Nederland.

Pinterest Marketing Tips

Hehe, hier zijn ze dan eindelijk hoor, de tips om meer bereik, meer volgers en meer klanten te krijgen via Pinterest. Mijn intentie was om in het kort aan te geven hoe je Pinterest kunt gebruiken maar het is een iets uitgebreidere instructie geworden dan ik vooraf had bedacht. Hopelijk vond je ook dat waardevol ūüėČ

Houd je concurrenten in de gaten

Zitten jouw concurrenten op Pinterest? Volg hun dan ook eens, als zij al langer bezig zijn dan jij bent dan hebben ze wellicht ook al meer volgers en kun je hun posts als inspiratie gebruiken om zelf afbeeldingen of video’s te gaan publiceren. Bekijk welke posts goed voor hen werken en modeleer deze voor jouw eigen pins.

Beheer de e-mailnotificaties van Pinterest

Misschien herken je het wel, iedere dag ontvang je meerdere mails van Pinterest met notificaties dat iemand je afbeelding leuk vind of je een nieuwe volger hebt op je profiel. Dit kun je simpelweg aanpassen door onder “account instellingen” naar “E-mail notificaties” te gaan.

email notificaties pinterest

Kies pakkende titels voor je boards

Een gebruiker volgt boards omdat hij/zij dit board interessant vindt. Aan jou dus de taak om een board aantrekkelijk te maken met relevante foto’s maar voordat iemand de foto’s op jouw board gaat bekijken ziet diegene eerst de titel van je board. Zorg er dus voor dat de titel opvalt en de interesse trekt.

Maak zelf gebruik van Pinterest

Zeker wanneer je net begint op Pinterest of wanneer het nog niet helemaal lukt om van je Pinterest strategie een succes te maken, dan is het een goed idee om zelf een tijdje ook actief te zijn op Pinterest. Zo zie je wat voor type posts er worden geplaatst, op welke manier er interactie te verkrijgen is en hoe succesvolle pinners Pinterest toepassen.

Maak een ‘PinPlanning’

Wat je niet moet willen is dat je de ene dag vijftien afbeeldingen achter elkaar plaatst, de drie dagen daarop volgend niets, om vervolgens op dag vier weer tien foto’s te plaatsen. Wat je wel zou moeten willen is dat je iedere dag bijvoorbeeld 4 pins plaatst op verschillende tijdstippen, bijvoorbeeld om 7 uur, 12 uur, 16 uur en 19 uur.

Pinterest pins inplannen

Als aanvulling op de tip hierboven dat je een ‘PinPlanning’ moet maken kun je de ingeplande pins ook inplannen zodat deze automatisch worden geplaatst op jouw Pinterest profiel of board.

Je kunt je Pinterest pins inplannen via verschillende tools, voor klanten heb ik inmiddels 4 verschillende tools gebruikt en ik ben ‘fan’ van ViralTag, met ViralTag kun je berichten op Pinterest maar ook op Instagram, Facebook, Twitter, LinkedIn & Tumblr inplannen.

ViralTag heeft overigens ook een 14 dagen gratis proefversie, deze kun je dus gratis uitproberen >>

Maak een Pinterest Business Page aan

Pinterest heeft een tijdje geleden ook een bedrijfspagina ge√Įntroduceerd. Je kunt een Pinterest bedrijfspagina aanmaken door naar business.pinterest.com te gaan, met een bedrijfspagina kun je binnenkort gaan adverteren en zo zullen er nog wat voordelen bijkomen wanneer je je persoonlijke profiel converteert naar een bedrijfspagina of een nieuwe bedrijfspagina aanmaakt.

Gebruik een duidelijke Call-to-Action

Iedere pin die je plaatst zal eigenlijk een call to action moeten bevatten, al is het de vraag om een like of een het board te volgen. Je kunt natuurlijk ook verwijzen naar je website of een product maar zorg ervoor dat je een gebruiker activeert om een actie te ondernemen.

Mention andere gebruikers

Gaat een post over iemand of wil je dat een specifieke gebruiker jouw post te zien krijgt dan kun je door een ‘@’ voor de gebruikersnaam te plaatsen iemand benoemen in je omschrijving. Deze persoon krijgt dan een melding dat hij/zij is benoemd in een pin.

Maak je eigen pins

Wanneer je een pin ‘re-pint’ is dit wel een hele makkelijke manier van content produceren voor dit platform alleen is dit niet het meest effectief. Je deelt namelijk een pin en hiermee vaak ook een website van iemand anders.

Wat je liever wilt is dat jij je eigen pins maakt met daaraan jouw eigen website gekoppeld en dat andere gebruikers jouw pin gaan ‘re-pinnen’. Op deze manier ga je vanaf dit platform meer bezoekers naar je website krijgen.

Gebruik #hashtags op Pinterest

Je kunt net zoals op Facebook, Instagram en Twitter hashtags gebruiken waardoor gebruikers kunnen zoeken op een bepaald onderwerp en vervolgens jouw bericht tegenkomen. Door hashtags te gebruiken in de omschrijving van de pins die je plaatst vergroot je het bereik van die specifieke pin.

Cross promoot je Pinterest account

Ieder begin is lastig, zo ook wanneer je net begint met een Pinterest marketing strategie. Je begint met 0 volgers en dan is het lastig om niet de handdoek in de ring te gooien. Heb je bijvoorbeeld al een mailinglijst of volgers op je Facebookpagina of Twitteraccount? Ga eens na wat je allemaal al hebt en hoe je de eerste volgers op je profiel kunt krijgen.

Volgers op je profiel groeien exponentieel, in het begin is het lastig om volgers te krijgen maar op het moment dat je volgers hebt worden je berichten gedeeld en krijgen steeds meer mensen jouw berichten te zien, en hiermee groeit dan ook het aantal mensen die jou volgen weer.

Plaats een ‘volg’ button op je website

Gebruik ook je website en eventueel je blog om bezoekers te attenderen dat je ook actief bent op Pinterest op deze manier krijg je meer volgers die al bekend met je zijn doordat ze je website al hebben bekeken en deze volgers zijn vaak ook de volgers die de meeste interactie aangaan met jouw berichten wat een goed iets is.

Reageer op andere ‘pins’

Door op andere pins te reageren staat jouw profiel onder andere pins, een gebruiker is dan nog maar twee muisklikken er vandaan om jou te volgen. Wees waardevol en behulpzaam in de reacties op andere pins in jouw markt en dan is dit een bron van waardevolle nieuwe volgers.

Gebruik Canva om Pinterest afbeeldingen te maken

Ik gebruik Canva.com eigenlijk voor bijna alle afbeeldingen, banners etc. die ik moet maken. Canva is een super eenvoudige tool waarmee je (gratis) afbeeldingen kunt maken die geschikt zijn voor de social media kanalen.

Gerelateerde informatie

Heb je deze artikelen al gelezen:

Kunnen wij je helpen?

Wil je jouw Facebook en Instagram Marketing uitbesteden? Wij verzorgen Facebook Marketing & Advertising voor bedrijven. Ook verzorgen wij de inrichting van Funnels en Marketing Automation? Wij helpen je graag, neem gerust contact met ons op.

Over de schrijver
Youri Meuleman is de oprichter van OVA B.V. en mede-eigenaar bij MailBlue B.V. Hij specialiseert zich in het exponentieel laten groeien van bedrijven door het inzetten van funnels & advertising. In 2017 liet hij MailBlue B.V. 2887,5% groeien in bedrijfsresultaat na overname zonder tussenkomst van externe financierders. Naast zijn eigen ondernemingen ondersteunt hij ondernemers om extreme groei te realisereren in hun business door middel van online trainingsprogramma's en zijn z'n ebooks meer dan 92.000x gedownload.
Reactie plaatsen

Download de Facebook Marketing Checklist 2020!

 

50%
Stuur mij de checklist!
Een Cookie erbij?