Luister jij weleens naar een podcast? Zou je zelf graag een eigen podcast willen starten? Dit artikel gaat helemaal over podcasten en hoe je dit kunt doen. Ik laat je in dit artikel zien hoe je je eigen podcast kunt starten en hoe je hier klanten uit kunt halen.
Wat is een podcast?
Een podcast is eigenlijk niets anders dan een audiofragment welke je via een mp3-speler of via je smartphone kunt beluisteren. Via een podcast app kun je luisteren naar een soort van eigen radiozender waar je op kunt delen wat je wilt delen.
In Nederland zijn er nog weinig podcasts actief wat voor ons als marketeers of ondernemers juist een voordeel is. Wij kunnen door gebruik te maken van podcasting onze klanten en onze doelgroep een ervaring geven die zij nog nooit hebben gehad.
Een podcast hoeft geen kanaal te zijn om muziek te delen je kunt hier ook een verhaal in vertellen, een interview afnemen, tips geven, een discussie opnemen, informatie uitwisselen, een gesprek aangaan of je gedachten delen. Het is jouw podcast dus jij mag delen wat je wilt.
Via een podcast nemen mensen je mee waar zij ook heen gaan, zo beluister ik vaak een podcast wanneer ik in de auto zit of wanneer ik ga hardlopen, zo hebben we allemaal een moment waarop je naar een podcast kunt luisteren.
Hoe start ik mijn eigen podcast?
Er zijn meerdere manieren hoe jij jouw eigen podcast kunt starten, veel manieren heb ik bekeken en om gebruik te maken van Audello en Soundcloud werkt voor mij het fijnst.
Door deze instructie te volgen ben jij straks de host van jouw eigen podcast in iTunes. Bijna alle iPhones, iPods en iPads werken via iTunes en de meeste luisteraars krijg je dan ook via iTunes, om de podcast ook te kunnen beluisteren via andere smartphones maak ik gebruik van Stitcher.
Allereerst is het belangrijk dat je een account aanmaakt bij Audello en bij Soundcloud. Via Audello kunnen we heel gemakkelijk de podcast aanmaken en uploaden, zij zorgen ervoor dat alle data goed wordt verwerkt voor iTunes. Soundcloud gebruiken we om de podcast op te slaan.
Voor Audello is een eenmalige investering van $97 dollar verplicht, Soundcloud kun je gratis gebruiken maar daar zit wel een limiet aan. Wanneer je één podcast per week upload heb je aan het gratis pakket voldoende maar wanneer je meerdere podcasts per week wilt publiceren zul je misschien moeten upgraden naar Soundcloud Pro.
In Audello kun je vervolgens je podcast aanmaken, hiervoor doorloop je een aantal stappen waarbij Audello duidelijk aangeeft welke stappen je hiervoor moet ondernemen. Binnen een paar minuten heb je je podcast al aangemaakt.
Kies voor je podcast een aansprekende naam, een naam waardoor gebruikers weten waar je podcast over gaat maar ook één die de aandacht trekt.
Hetzelfde geldt voor de coverafbeelding van je podcast, deze afbeelding moet eruit springen. In iTunes wordt jouw podcast weergegeven naast een boel andere podcasts, door een opvallende afbeelding en een goede naam te gebruiken voor jouw podcast krijg jij meer abonnees.
Nadat je een podcast hebt opgenomen (komen we later op) kun je de podcast heel gemakkelijk uploaden met de computer applicatie die Audello voor je heeft gemaakt. Vanuit deze applicatie upload je de podcast gemakkelijk naar Soundcloud.
Nadat je de podcast hebt geupload kun je de titel, de omschrijving, de afbeelding en de keywords in Audello nog aanpassen voordat Audello deze doorstuurt naar iTunes en Stitcher.
Je podcasts is nu bijna klaar, je hoeft deze alleen nog maar even door te sturen naar iTunes en Stitcher. Voor beide moet je even aanmelden, hierna wordt de podcast gecontroleerd door iTunes dit duurt vaak zo’n 3 dagen.
Het opzetten en inrichten van je podcast is eenmalig best een hele klus, ben jij a-technisch of heb je gewoonweg geen tijd of zin om een podcast op te zetten of wil je je focussen op het opnemen van nieuwe podcasts en wil je het opzetten van de podcast liever uitbesteden? Neem dan even contact op met support@ova.nl voor de mogelijkheden.
8 Podcasting tips voor een succesvolle podcast
Wanneer je net gaat starten met een eigen podcast is het natuurlijk allemaal nog nieuw voor je, in de afgelopen tijd heb ik meerdere ondernemers ondersteund om hun podcast succesvol te lanceren en daaruit heb ik een aantal notes gehaald die ik graag met je wil delen.
Neem eerst de podcast op, maak daarna pas de intro
Eigenlijk had ik eerst de tip moeten geven om een intro op te nemen voor iedere podcast zodat de luisteraar van jouw podcast weet wat hij kan verwachten van die specifieke aflevering.
Neem eerst de podcast zelf op, vaak is het moeilijk om in te schatten welke kant een podcast op gaat, zeker wanneer je iemand interviewt wil je jezelf niet inkaderen tot één specifiek onderwerp. Neem in plaats van vooraf je intro achteraf op en plaats deze vervolgens voor je podcast, met Audello kun je dit heel gemakkelijk doen.
Door de intro achteraf pas op te nemen weet je waar je het over hebt gehad in je podcast en kun je veel duidelijker aangeven waar de podcast over gaat en is de intro dus veel waardevoller.
Maak shownotes van je Podcast afleveringen
Door je podcast aflevering ook uit te schrijven in bijvoorbeeld een blogartikel kunnen de luisteraars van je podcast je podcast altijd nog even teruglezen met als voordeel dat je ze op je website kunt laten inschrijven voor je mailinglijst of een ander aanbod aan ze kunt doen.
Met als tweede voordeel dat je op deze manier ook nog eens gaat ranken in Google op de door jou opgenomen podcasts 🙂
Wees consistent
Net als voor Google is het ook voor iTunes belangrijk dat je regelmatig met nieuwe content komt. Het maakt dus in principe niet zoveel uit of je nu iedere dag of iedere week een nieuwe podcast upload als je dit maar consistent doet en volhoud.
Vermarkt je podcast
Wanneer je begint met je podcast zul je geen luisteraars hebben, het is belangrijk dat je je podcast gaat promoten, heb je bijvoorbeeld al een mailinglijst of een actieve following op Facebook, Twitter of Instagram? Laat jouw volgers weten dat je een nieuwe podcast hebt uitgebracht.
Omdat podcasting nog vrij weinig wordt toegepast in Nederland is het nog vrij gemakkelijk om met je podcast in de “nieuw en opmerkelijk” sectie van iTunes te komen wat je veel nieuwe luisteraars oplevert. Lanceer als het ware iedere podcast aflevering.
Maak een ‘abonneer’ pagina op je website
Omdat podcasting nog vrij nieuw weet nog lang niet iedereen hoe hij/zij zich kan abonneren op jouw podcast. Wil je meer subscribers of abonnees? Schrijf dan een uitleg op jouw website hoe iemand zich kan abonneren op jouw podcast.
Interview de beïnvloeders in jouw markt
Maak een lijst met de top 20 influencers uit jouw markt en neem interviews met hen af. Grote kans dat zij hun eigen aflevering ook wel even promoten via hun Facebookpagina of hun Twitteraccount. Het strategisch afnemen van interviews kan één van de snelste methodes zijn om het aantal luisteraars van jouw podcast te laten groeien.
Vraag om reviews in iTunes
Één van de rankings van de iTunes hitlijsten is het aantal (goede) reviews op jouw podcast. Vraag daarom in je podcast ook of de luisteraars een review willen achterlaten.
Zet een groot glas water naast je neer
Geloof me, als je een half uur aan het praten bent dan kan een slokje water geen kwaad.
Veelgestelde vragen over podcasting
Na een aantal ondernemers te hebben geholpen om hun podcast op te zetten krijg ik iedere keer weer een aantal vragen, deze vragen zijn vaak relevant voor iedereen die een podcast wilt gaan starten en daarom wil ik deze ook graag opnemen in dit artikel.
Mocht je zelf een vraag hebben over podcasting laat deze dan hieronder in de reacties even achter.
Welke software moet ik gebruiken om een podcast op te nemen?
Je hebt verschillende software waarmee je je podcast kunt opnemen, om eerlijk te zijn is de dictafoon op een iPhone goed genoeg om van start te gaan met je podcast.
Heb je geen iPhone of neem je je podcast liever via een computer op? Dan kun je Audacity gebruiken om je podcast op te nemen, Audacity is gratis te downloaden voor zowel Windows als voor Mac.
Welke microfoon heb ik nodig voor een podcast?
In de meeste gevallen is de microfoon van je smartphone voldoende. In sommige gevallen wil je echter perfect geluid hebben en in dat geval kun je overwegen de Rode i-XY aan te schaffen.
Hoe krijg ik meer luisteraars voor mijn podcast?
Je kunt je podcast promoten via je mailinglijst of via je social media kanalen. Een andere manier waarop je je podcast kunt promoten is door het afnemen van interviews met bekende personen in jouw markt. Grote kans dat zij jouw podcast vervolgens ook even delen.
Hoe kan ik een Skype interview opnemen?
Wanneer je interviews via Skype af wilt nemen is het belangrijk om de gene die jij interviewt wel te voorzien van een goede microfoon zodat de audio perfect is. Vervolgens kun je met een tool zoals Callnote een Skype gesprek opnemen.
Gerelateerde informatie
Heb je deze artikelen al gelezen:
- Instagram & Branding: tips van Simone Levie
- Content Marketing Strategie voor jouw bedrijf
- Leadgeneratie: hoe ik meer dan 110.000 leads genereerde via Facebook
Kunnen wij je helpen?
Wil je jouw Facebook en Instagram Marketing uitbesteden? Wij verzorgen Facebook Marketing & Advertising voor bedrijven. Ook verzorgen wij de inrichting van Funnels en Marketing Automation? Wij helpen je graag, neem gerust contact met ons op.
Glenn Waanders
op 09 May 2019