Snapchat Marketing Handleiding
arrow_drop_up arrow_drop_down
Snapchat Marketing Handleiding
9 juni 2016 

Snapchat Marketing Handleiding

Steeds vaker hoor je over Snapchat, een app voor op je smartphone waarmee je foto’s en video’s naar vrienden kunt sturen. Veel ondernemers kennen Snapchat als de app die voor sexting wordt gebruikt of juist als de app die alleen door ‘jongeren’ wordt gebruikt. In werkelijkheid is het een tool die je ook in kunt zetten in jouw marketingstrategie.

Wat is Snapchat?

Snapchat KantoorSnapchat is een online foto en video platform waar je via een applicatie op je smartphone foto’s en video’s met je vrienden kunt delen die vervolgens weer ‘verdwijnen’.

Je kunt zelf instellen hoeveel seconden een foto beschikbaar kan zijn voor de kijker, tussen de 1 en de 10 seconden dan. Juist omdat de foto’s zo kort beschikbaar zijn, is de aandacht die een gebruiker voor de foto heeft enorm.

Via Snapchat kun je foto’s delen met specifieke personen of in je ‘verhaal’ waarna de foto wordt gedeeld met iedereen die jouw profiel volgt.

Volgens Snapchat zijn er op het moment van schrijven 100 miljoen gebruikers dagelijks actief op hun platform, wat een mega opportunity is.

27% van deze gebruikers is ouder dan 25 jaar, 73% van de gebruikers zijn dus inderdaad jongeren. Je ziet dat de groei van de ‘ouderen’ alleen ook toeneemt, er vindt dus al een verschuiving plaats.

Per dag worden er meer dan 8 miljard foto’s en video’s bekeken op dit platform, waaruit je kunt opmaken dat een gebruiker gemiddeld 80 foto’s per dag ontvangt en bekijkt.

Hoe werkt Snapchat?

Als je dan gebruik wilt gaan maken van Snapchat, hoe werkt dat dan nou eigenlijk? Op de website van Snapchat heb je alleen de mogelijkheid om te adverteren of de app te downloaden..

Snapchat account aanmaken

Snapchat account aanmakenOm een Snapchat account aan te maken moet je eerst de app downloaden op je smartphone, voor android toestellen kan dit hier en voor iPhones kan dit hier.

Op het moment dat je de applicatie hebt geïnstalleerd op je smartphone en je opent de app dan kun je ervoor kiezen om in te loggen met een bestaand account of een nieuw account aan te maken. Wij kiezen voor een nieuw account aanmaken.

[TIP!] Wanneer je een nieuw account gaat aanmaken is het verstandig om strategisch na te denken over de gebruikersnaam die je kiest. Op Snapchat kun je een gebruiker namelijk alleen vinden op de gebruikersnaam. Je doet er dus goed aan om een makkelijk te onthouden gebruikersnaam te kiezen of een gebruikersnaam waar vaak op gezocht wordt.

Foto’s en video’s delen via Snapchat

Nadat je je account hebt aangemaakt kun je foto’s en video’s delen. In de app kun je simpel een foto maken door op de ronde knop te klikken, wanneer je deze knop ingedrukt houdt neem je een video op.

De gemaakte foto of video kun je vervolgens naar specifieke personen sturen of direct naar alle volgers van jouw account door de media te delen in jouw ‘verhaal’.

Een foto kun je voordat je deze verstuurd nog heel gemakkelijk bewerken via Snapchat, zo kun je er verschillende filters aan toe voegen, teksten toevoegen, emojis en je kunt op een foto tekenen.

Een gemaakte foto of video kun je voor het versturen ook nog opslaan op je smartphone zodat je deze eventueel ook nog kunt gebruiken op je website of op Facebook.

[TIP!] Wanneer je een video verstuurd dan speelt het geluid niet automatisch af bij de ontvanger van de video, hij of zij moet eerst zijn volume een tikje omhoog zetten tijdens het afspelen van de video. Dit kun je bijv. vermelden in de tekst op je afbeelding.

[TIP!] Heb je een foto op je smartphone staan die je graag wilt delen? Dan kan dit ook, alleen is deze optie alleen beschikbaar wanneer je naar een specifiek iemand het bericht wilt versturen. In je ‘verhaal’ is dit niet mogelijk.

Hoe krijg ik meer volgers op Snapchat?

Het is natuurlijk leuk zo’n nieuw kanaal om je onderneming mee te vermarkten maar zoals ieder nieuw kanaal begin je met 0 volgers, hoe bouw je nu aan een doelgroep waar je vervolgens je business aan kunt vermarkten?

Gebruik bestaande resources

Heb je al een mailinglijst, klantenbestand, Facebookpagina, Twitterprofiel, Instagramaccount of een ander kanaal waar jij jouw business mee promoot? Nodig deze doelgroep ook uit om je te volgen op Snapchat. Door meer aanwezig te zijn wordt jouw onderneming top of mind bij deze (potentiële) klanten.

Partner met influencers

Wie zijn de meest invloedrijke gebruikers van Snapchat in jouw markt? Werk met hen samen om zo jouw doelgroep te vergroten. Grote kans dat er nog weinig tot geen concurrenten te vinden zijn, in dit geval is het aan jou de taak om de grootste influencer te worden *knipoog*

Gebruik de Snapcode

Iedere gebruiker van Snapchat heeft een eigen unieke afbeelding waarmee gebruikers gemakkelijk andere gebruikers kunnen toevoegen om te volgen. Deze afbeelding kun je direct vinden wanneer je inlogt, je kunt deze Snapcode gebruiken in je mailings of op drukwerk bijvoorbeeld.

Volg andere gebruikers, maak screenshots

Door andere gebruikers te volgen krijgen zij een melding dat jij hen volgt. Door een aantrekkelijke gebruikersnaam te gebruiken wek je wellicht de interesse dat een andere gebruiker jou ook gaat volgen.

Hetzelfde geldt voor het maken van screenshots, wanneer jij een screenshot maakt van een door een andere gebruiker zijn verstuurde Snap dan krijgt hij/zij hier een melding van.

6 Manieren om Snapchat in te zetten voor jouw business

Tof om te weten wat Snapchat is en hoe het werkt maar hoe zet je het nu dan in om je onderneming mee te laten groeien? Hieronder heb ik 7 ideeën uitgewerkt waarvoor je Snapchat zou kunnen gebruiken.

Vergeet niet dat door aanwezig te zijn op meerdere kanalen je aanwezig bent in iemands leven, op Snapchat is de aandacht nog zo enorm groot bij iedere foto dat dit mega waardevol is voor jouw onderneming.

Een kijkje achter de schermen

Laat je volgers een kijkje achter de schermen nemen van jouw onderneming. Wie werken er nu eigenlijk bij jou, wat doe je zoal op een dag? Op deze manier kun je veel beter connecten met jouw doelgroep.

Live evenementen

Laat kleine delen zien van wat er gebeurd op een live evenement of wat er om je heen gebeurd. Je kunt gebruikers op deze manier nieuwsgierig maken en vermaken via dit kanaal.

Connect 1-op-1

Hoe gaaf is het dat wanneer iemand een foto naar je stuurt jij persoonlijk antwoord met een andere foto, of een tekst. Je kunt namelijk ook chatten.

Vraag en antwoord in 15 seconden

Een video kan maximaal 15 seconden duren, in deze 15 seconden kun je supersnel vragen beantwoorden van je volgers. Scheelt een boel support en is super leuk om te ervaren!

Sneak Peak

Geef je volgers vroegtijdig al een Sneak Peak over een nieuw product of project waarmee je bezig bent, geef hen een aantal teasers zodat ze hier zeker gebruik van willen gaan maken.

Social Proof

Deel testimonials en resultaten van jouw klanten via Snapchat, laat zien wat je doet en laat zien welke resultaten jij of jouw product bij jouw klanten behaald. Soms is dit net even de laatste stap in de goede richting om gebruik te gaan maken van jouw product of dienst.

4 Manieren om geld te verdienen met Snapchat

Snapchat is geen kanaal waar je alleen op aanwezig kan zijn met het idee om te verkopen maar het is wel een kanaal waar je zo nu en dan aanbiedingen kunt doen of klanten kunt converteren.

Live webinars

Wanneer je een ‘snap’ verstuurd aan je ‘vrienden’ dan krijgen zij hier direct een notificatie van op hun smartphone. Wanneer je over 10 minuten een live webinar geeft bijvoorbeeld waar je een product of dienst in aanbied dan kun je hier nog snel even een uitnodiging voor versturen.

Betaalde events

Een ‘snap’ versturen voor een aankomend event welke je organiseert is helemaal prima natuurlijk. Sterker nog, wanneer je een connectie hebt opgebouwd met je volgers dan zullen ze juist blij zijn als je ze op de hoogte houdt van events.

Mailinglijst

Je kunt natuurlijk ook een gratis ebook of een gratis trial weggeven in ruil voor een naam en e-mailadres. Vervolgens kun je via e-mailmarketing veel makkelijker een product of dienst verkopen.

Promoot je artikelen en je website

Heb je een nieuw blogartikel online of een speciale aanbieding op je website? Meld dit gerust aan je volgers, ze volgen je niet voor niets 😉 Gebruik hiervoor korte url’s.

Gerelateerde informatie

Heb je deze artikelen al gelezen:

Kunnen wij je helpen?

Wil je jouw Facebook en Instagram Marketing uitbesteden? Wij verzorgen Facebook Marketing & Advertising voor bedrijven. Ook verzorgen wij de inrichting van Funnels en Marketing Automation? Wij helpen je graag, neem gerust contact met ons op.

Over de schrijver
Youri Meuleman is de oprichter van OVA B.V. en mede-eigenaar bij MailBlue B.V. Hij specialiseert zich in het exponentieel laten groeien van bedrijven door het inzetten van funnels & advertising. In 2017 liet hij MailBlue B.V. 2887,5% groeien in bedrijfsresultaat na overname zonder tussenkomst van externe financierders. Naast zijn eigen ondernemingen ondersteunt hij ondernemers om extreme groei te realisereren in hun business door middel van online trainingsprogramma's en zijn z'n ebooks meer dan 92.000x gedownload.
Reactie plaatsen

Download de Facebook Marketing Checklist 2020!

 

50%
Stuur mij de checklist!
Een Cookie erbij?