18 Dropshipping tips om een betere dropshipper te worden
arrow_drop_up arrow_drop_down
18 Dropshipping tips om een betere dropshipper te worden
21 april 2016 

18 Dropshipping tips om een betere dropshipper te worden

Dropshipping is een mooie manier om een online business te bouwen waarin je zelf alle vrijheid hebt om te reizen, om met je familie te zijn en om te werken op de plekken en tijden die je zelf wilt. Maar aan succes gaat heel wat vooraf… Met deze tips kom je in ieder geval een stuk dichter bij succes.

#1 Stop een flyer bij jouw bestellingen

Ook al verzend je je eigen bestellingen niet, spreek met de dropshipping leverancier af dat hij jouw flyers bij de bestellingen doet die jij maakt. Met flyers kun je vanalles doen, je kunt een aanbieding doen, een connectie maken op social media maar het aller belangrijkste is dat een flyer jou de mogelijkheid geeft in contact te blijven met de klant.

#2 Verkoop niet hetzelfde product als iedereen

Wanneer je het idee had om consumentenelektronica te verkopen, en dan met name de gadgets zoals een iPhone, tablet of andere technische snufjes.. Dan ga ik je teleurstellen. Er zijn al zo veel mensen die deze producten verkopen, en ook op basis van dropshipment dat je beter jezelf kunt richten op een andere, minder populaire markt.

#3 Pas je productomschrijvingen aan

Met de productomschrijvingen kun je ervoor zorgen dat jouw producten hoger komen in de zoekmachines, zo krijg je meer sales. Kopieer niet de standaard omschrijvingen van jouw dropship leverancier want deze worden overal al gebruikt en dit kan in je nadeel werken als het gaat op de zoekresultaten. Ook kun je je met unieke productomschrijvingen echt onderscheiden.

Zelf een webwinkel starten volgens de Dropshipping Methode? Klik hier voor meer informatie >>

#4 Betaal jouw dropshipping leverancier eens per maand

In sommige gevallen, zeker wanneer je net bent begonnen met dropshipping, vraagt de dropshipping leverancier aan je om iedere bestelling direct te betalen. Natuurlijk loopt de leverancier zo geen risico maar het brengt enorm veel administratieve handelingen met zich mee. Probeer daarom eens per maand te betalen, wanneer je 3 bestellingen per dag krijgt scheelt dit je 1083 facturen en betalingen per jaar.

#5 Minimaliseer de werkdruk per bestelling

Het mooie en ideale aan dropshipping is dat je de hele achterkant van een winkel danwel een webwinkel kunt automatiseren. Zo hoef je jezelf alleen bezig te houden met de marketing en sales van jouw producten en kun je in alle vrijheid en overal ter wereld werken, wat veel mensen die een webwinkel op basis van dropshipping starten willen.

Je kunt het werk minimaliseren door de administratie te automatiseren, de verzending volledig aan de dropshipping leverancier over te laten en de bestellingen automatisch te laten doorsturen naar de leverancier.

#6 Ga regelmatig om de tafel zitten met de leverancier

Zowel voor jou als voor jouw leverancier is het in het begin van een samenwerking natuurlijk lastig in te schatten wat jullie van elkaar kunnen verwachten. Een dropshipper geeft je in eerste instantie daarom vaak een kleinere marge om even ‘af te tasten’ wanneer jij daadwerkelijk sales doet op regelmatige basis kun je vaak nog om de tafel gaan zitten om de marges nog eens te bespreken.

#7 Bouw aan je mailinglijst

Je mag de klanten van jouw webwinkel altijd een e-mail sturen met relevante aanbiedingen of content. Bewaar dus alle e-mailadressen van jouw klanten zodat je deze later nog eens kunt gebruiken wanneer je een speciale aanbieding doet of wanneer je een nieuw assortiment binnen krijgt.

#8 Koop de bestsellers zelf in

Het is de vraag of je dit moet willen, je levert natuurlijk een deel van je vrijheid in omdat je de producten dan zelf zal moeten verzenden… Maar wanneer je producten op basis van dropshipment verkoopt dan is je marge vaak kleiner dan wanneer je producten zelf inkoopt. Je kunt dus overwegen om de top 10 verkochte producten zelf op voorraad te nemen en zo de marge hierop te vergroten.

#9 Concurreer niet op prijs

Er kan maar één webwinkel de goedkoopste zijn en de vraag is of je dat moet willen… Je kunt je beter focussen op de unieke onderdelen van jouw bedrijf, hoe kun je extreem waardevol worden voor jouw klanten? Door hogere prijzen te vragen voor jouw producten kun je ook meer geld uitgeven aan marketing 😉

Zelf een webwinkel starten volgens de Dropshipping Methode? Klik hier voor meer informatie >>

#10 Focus op een niche-product

In plaats van te concurreren op prijs, of in een overvolle markt te beginnen kun je een echte voorsprong krijgen door een niche-product te gaan verkopen. Je hebt dan direct al veel minder concurrenten en wanneer je ook nog eens wat van die producten afweet kun jij mega waardevol zijn voor jouw klanten en ben je daarmee uniek in jouw markt.

#11 Verkoop product bundels

Als dropshipper heb je vaak kleinere marges daardoor zul je creatief moeten zijn met de producten die je te koop aanbiedt. Heb je er weleens over na gedacht om product bundels / series te gaan verkopen? Je bespaard hiermee in de verzendkosten, je vergroot je marge omdat je meerdere producten verkoopt en je hebt een unique selling point voor jouw webwinkel.

#12 Plaats altijd een testorder bij jouw leverancier

Hoe goed het ook klikt en hoe een aardige kerel het ook is, plaats altijd een proefbestelling bij jouw nieuwe leverancier. Bijvoorbeeld op het adres van je buurvrouw. Door een proefbestelling te plaatsen weet je of de verzending goed gaat, de kwaliteit van de producten goed zijn en of de leverancier zich aan alle gemaakte afspraken houdt.

#13 Research de dropshipper

Zowel als dropshipping leverancier zijnde als de verkoper, doe even een zoekopdracht in Google voordat je met elkaar gaat samen werken. Vaak weet je dan al snel genoeg met wie je zaken doet en met wat voor een persoon je te maken hebt. Zo kun je een boel fouten voorkomen.

#14 Bouw aan een relatie met je dropshipping leverancier

Houd je dropshipping leverancier te vriend! Je bouwt ten slotte je business om hem heen. Zonder hem komt er bij jou geen brood op de plank… Je hoeft je natuurlijk niet te laten uit buiten, zorg er daarom ook altijd voor dat je iets achter de hand hebt. Bijvoorbeeld een tweede leverancier.

#15 Laat je pakketten in jouw eigen huisstijl versturen

Verstuurd jouw dropshipleverancier voor jouw alle bestellingen? Zorg er dan voor dat alle facturen, pakbonnen, flyers etc. in jouw huisstijl zijn. Je wilt niet dat de klant een pakbon ontvangt van jouw leverancier, erger nog als daar jouw inkoopsprijs op staat.

#16 Ga persoonlijk op bezoek bij jouw leverancier

Het klinkt misschien een beetje stom om voor je online business, offline een kopje koffie te gaan drinken maar toch is het de meest effectieve manier om een band op te bouwen met je leverancier en te checken hoe het bedrijf te werk gaat. Je komt het snelst achter mogelijke problemen maar ook achter alle voordelen die het bedrijf jou te bieden heeft omdat jij wel investeert in relaties 🙂

#17 Maak gebruik van Marktplaats / eBay / Bol.com

Je hoeft het allemaal niet meer alleen te doen.. Zelf een webwinkel beginnen is geen moeite meer, je hebt tegenwoordig genoeg webwinkel software waarmee je binnen 5 minuten je eigen webwinkel hebt gebouwd. Alleen bezoekers krijgen naar je webwinkel dat wordt steeds lastiger omdat er zoveel webwinkels bijkomen. Maak daarom ook gebruik van de platformen die er al zijn om jouw producten te verkopen!

#18 Creëer een marketingplan

Met deze laatste tip uit dit artikel ga ik je teleurstellen.. Dropshipping is geen manier om snel rijk te worden of om slapend rijk te worden. Een business bouwen is gewoon keihard werken. Om van jouw dropshipping webwinkel een succes te maken zul je marketing moeten doen, je zult bezoekers moeten gaan krijgen en hier verkopen aan realiseren. Maak een marketingplanning zodat je altijd weet wat je moet doen en waar je aan toe bent.

Zelf een webwinkel starten volgens de Dropshipping Methode? Klik hier voor meer informatie >>

Gerelateerde informatie

Heb je deze artikelen al gelezen:

Kunnen wij je helpen?

Wil je jouw Facebook en Instagram Marketing uitbesteden? Wij verzorgen Facebook Marketing & Advertising voor bedrijven. Ook verzorgen wij de inrichting van Funnels en Marketing Automation? Wij helpen je graag, neem gerust contact met ons op.

Over de schrijver
Youri Meuleman is de oprichter van OVA B.V. en mede-eigenaar bij MailBlue B.V. Hij specialiseert zich in het exponentieel laten groeien van bedrijven door het inzetten van funnels & advertising. In 2017 liet hij MailBlue B.V. 2887,5% groeien in bedrijfsresultaat na overname zonder tussenkomst van externe financierders. Naast zijn eigen ondernemingen ondersteunt hij ondernemers om extreme groei te realisereren in hun business door middel van online trainingsprogramma's en zijn z'n ebooks meer dan 92.000x gedownload.
Reactie plaatsen

Download de Facebook Marketing Checklist 2020!

 

50%
Stuur mij de checklist!
Een Cookie erbij?