Facebook Shop maken en instellen: wat is het en hoe werkt het? (+ stappenplan)
Facebook Shop maken en instellen: wat is het en hoe werkt het? (+ stappenplan)
29 juni 2020 
11 min. leestijd

Facebook Shop maken en instellen: wat is het en hoe werkt het? (+ stappenplan)

Facebook heeft een nieuwe e-commerce functie ontwikkeld om de verkoop van jouw webshop een boost te geven. 

Met een Facebook Shop kan je simpel een aantrekkelijke digitale winkel etalage op social media tonen. Dit biedt jou als ambitieuze ondernemer weer extra mogelijkheden om te innoveren en via verschillende touchpoints in de digitale klantreis jouw ideale doelgroep te bereiken. 

Hoe je een Facebook-paginawinkel of Instagram-profielwinkel ontdek je in deze verhelderende blog, zodat je weet waar je aan toe bent. Er is namelijk een handig stappenplan dat je verder op weg helpt, dus doe je voordeel ermee! 

Hi, ik ben Youri! 

Zo fanatiek en data-gedreven als ik ben, hou ik ervan om telkens nieuwe codes te kraken en dit geldt dus ook voor de nieuwe Facebook Shopping mogelijkheden. 

Ik zocht voor je uit wat de nieuwe Facebook Shop-functie precies inhoudt en wat je er mee kan om je bedrijfsomzet te laten groeien. 

Het is goed om te weten dat Facebook de ontwikkeling van de nieuwe e-commerce functie in een stroomversnelling heeft uitgevoerd vanwege COVID-19. Het was oorspronkelijk al de bedoeling om de e-commerce branche te ondersteunen, maar nu is het dus nog sneller verlopen. 

Mark Zuckerberg, de oprichter van Facebook, geeft namelijk aan dat de Facebook Shop-functie vooral is gelanceerd om ondernemers die last hebben gehad van de coronacrisis, te helpen om de verkoop een boost geven. 

Hij zegt: “We zien dat veel kleine bedrijven die nog nooit online aanwezig zijn geweest dat nu wel doen. Voor veel kleine bedrijven is dat in deze periode het verschil tussen overleven of failliet gaan.”

Om je een handje te helpen leg ik in dit artikel haarfijn uit wat Facebook Shopping inhoudt en hoe je het in de praktijk toepast in je business.

Laat je inspireren!

Dit ga ik behandelen over de Facebook Shop e-commerce functie… 

  1. Wat is een Facebook Shop?
  2. Wat kan je met de Facebook Shop-functie?
  3. Facebook Shopping voordelen
  4. Hoe je een Facebook Shop kan maken en instellen
  5. Facebook Shopping tip: Hoe je jouw producten kan taggen in je Facebook-winkel
  6. Samenvatting over Facebook Shopping

Wat is een Facebook Shop?

Een Facebook Shop is een nieuwe e-commerce functie voor je webwinkel die van toepassing is op alle Facebook-platformen. Hiermee kan je de online verkoop van producten een flinke boost geven, omdat een groot aandeel van jouw doelgroep zeer waarschijnlijk een regelmatige social media gebruiker is. 

Deze gloednieuwe e-commerce functie zorgt ervoor dat je 1-op-1 direct contact kan opnemen met je klanten via de eigen chatdiensten van Facebook: Messenger, Instagram Direct of WhatsApp. Zo kan je op een persoonlijke en laagdrempelige manier een trouwe relatie met je klanten aangaan.  

Wat kan je met de Facebook Shop-functie? 

Beschouw de Facebook Shop-functie echt als een digitale winkel etalage, waarmee je dus ook aangepaste collecties kan maken door jouw productaanbod te categoriseren met als doel dat jouw doelgroep sneller en gemakkelijker via social media ontdekt wat bij hem of haar past. 

Hiermee ben je dus in staat om je producten op je Facebook-pagina en Instagram-profiel te presenteren zonder dat een social media gebruiker hoeft te wisselen van app en de webshop hoeft op te zoeken op internet via Google Chrome of Safari. Het werkt simpel!

Bovendien kan je de Facebook-winkel helemaal ontwerpen en inrichten zoals jij wilt, zodat het optimaal kan aansluiten bij de branding van jouw branding. De lay-out en kleuren kun je aanpassen naar eigen voorkeur en smaak om een opvallende merkidentiteit te creëren op Facebook en Instagram. 

Even ter verduidelijking, zo kan een Facebook-winkel eruit zien: 

En daarnaast ziet een Instagram-winkel er zo uit: 

Zo kan je met Facebook en Instagram Shopping jouw doelgroep inspireren en ervoor zorgen dat ze jouw producten leuk gaan vinden. Het grote voordeel is dat Facebook samenwerkt met populaire e-commerce partners als Shopify, BigCommerce en WooCommerce. Hierdoor is alles met integraties aan elkaar automatisch gekoppeld. Dit is trouwens gratis. 

Het is wel goed om te weten dat afrekenen momenteel alleen nog maar mogelijk is in de Verenigde Staten. In Europese landen, zoals Nederland en België, krijgen we later deze mogelijkheid.

Voorlopig betekent dit dus voor ons nog dat we moeten doorklikken naar de website van een bedrijf om daar te plekke een aankoop te kunnen doen. Ondanks dat is de Facebook Shop-functie al wél een fijne aanvulling op jouw Facebook-pagina de verkoop een boost te geven via een nieuwe weg. 

Vijf grootste Facebook Shopping voordelen 

Ik kan mij voorstellen dat je denkt: “Waarom zou ik Facebook inzetten als extra middel om de verkoop te verhogen?”

Er zijn allerlei mogelijkheden om überhaupt je omzet te verhogen, dus ik snap waarom je je af zou vragen waarom specifiek Facebook Shopping relevant voor je is. Om dat helder te maken, deel ik hieronder de drie grootste voordelen met je! 

  • Het is mogelijk om je producten in Facebook-berichten te taggen in alle afbeeldingen om de verkoop te stimuleren.

Zo is iedere productkijker direct op de hoogte van alle beschikbare producten. Aan elk product in een afbeelding kan je een prijskaartje toevoegen. Wanneer gebruikers met hun muis over het pictogram bewegen, wordt productinformatie weergegeven.

  • Maak gebruik van Facebook’s sociale betrokkenheid

Door Facebook Shopping te gebruiken of een Facebook Shop-tabblad aan je pagina toe te voegen, profiteer je van de manier waarop gebruikers zich bezighouden met Facebook. Als potentiële klanten jouw producten in je Facebook-winkel bekijken, kunnen ze jouw producten leuk vinden, ze voor later bewaren, ze met vrienden delen of een opmerking achterlaten met een vraag of hun mening delen.

  • Een Facebook-winkel kan de wrijving in het verkoopproces helpen verminderen

In de ideale situatie maak je het aankoopproces zo makkelijk mogelijk zonder fricties.  Gelukkig maakt een Facebook-winkel het leven van Facebook-gebruikers gemakkelijker, waardoor ze minder snel afhaken. Ze kunnen door je producten bladeren in hetzelfde venster dat ze gebruiken om met vrienden te chatten. Ook kunnen ze producten aan hun winkelwagentje toevoegen en vervolgens uitchecken op het platform, of naar je website gaan om een productaankoop te voltooien.

  • Je kan persoonlijk communiceren met klanten via 1-op-1 chatberichten

Hebben je potentiële klanten ergens twijfels of vragen over? Vrij simpel kunnen ze nu direct op een toegankelijke wijze een chatbericht sturen voor meer productinformatie. Hier kan je dan als ondernemer zijn of haar bezwaren wegnemen door het om te buigen met een onweerstaanbaar verkoopargument.

Specifiek per product kan je het aantal weergaven, klikken en aankopen in kaart brengen, zodat je altijd in één oogopslag helder hebt wat het effect is van ieder social media bericht, waarin je de producten een tag meegeeft.

Hoe je een Facebook Shop kan maken en instellen

Facebook en Instagram zijn natuurlijk ideale marketingkanalen om je bekendheid te vergroten. Om het ook in te zetten om direct producten te verkopen, kan je de volgende stappen volgen als je Shopify gebruikt: 

Verbind Shopify-webshop met je Facebook-pagina

Ga naar je Shopify-dashboard, klik op “Verkoopkanalen” en klik vervolgens op het “plus- pictogram” om Facebook toe te voegen als een nieuw verkoopkanaal. Zodra je dat hebt gedaan, klik je op ‘Account verbinden’ om Shopify te verbinden met je Facebook-account. Facebook zal je vragen om Shopify toe te staan ​​’je pagina’s te beheren en te publiceren als pagina’s die je beheert’ – klik op ‘OK’ om door te gaan.

Gebruik vervolgens het vervolgkeuzemenu om de Facebook-pagina te selecteren waarvoor je een Facebook-winkel wilt maken. Zodra je dat hebt gedaan, klik je op ‘Pagina verbinden’. Op dit moment wordt je gevraagd om de voorwaarden en het beleid van de verkoper van Facebook te lezen en ermee akkoord te gaan. Zorg ervoor dat je deze leest voordat je op ‘Voorwaarden accepteren’ klikt.

Gelukt?

Het kan tot 48 uur duren voordat Facebook je winkel heeft beoordeeld en goedgekeurd. Zodra hiervan sprake is, moet je je aanmelden voor één van de plannen van Shopify en op ‘Inschakelen’ klikken voordat je kunt beginnen met verkopen via uw Facebook-winkel.

 

Kies welke producten en collecties je op Facebook wilt weergeven

Nu je je Shopify-winkel aan je Facebook-pagina hebt gekoppeld, is het tijd om je Facebook-winkel op te zetten. Om producten aan je Facebook-winkel toe te voegen, kan je klikken op het tabblad ‘Producten’ in je Shopify-dashboard om de producten te selecteren die je wilt toevoegen. Klik vervolgens op “Acties” om het actiemenu te openen en klik daarna op “Producten beschikbaar maken”.

Bij het productbeheer van Shopify krijg je dan een pop-upvenster, waarbij er wordt gevraagd op welke verkoopkanalen je de producten wilt weergeven. Vink het vakje naast Facebook aan en klik op ‘Producten beschikbaar maken’. Je kunt op dezelfde manier ook collecties toevoegen aan je Facebook-winkel. Klik gewoon op het tabblad ‘Collecties’ in het Shopify-dashboard en herhaal het proces.

Om nu te bewerken hoe producten in je Facebook-winkel zijn gerangschikt, kan je naar het tabblad “Publiceren” gaan onder “Facebook” in de zijbalk. Hier kun je je collecties van producten die in de Facebook-winkel worden getoond, toevoegen, verwijderen en ordenen.

Als je hiermee klaar bent, ga je naar je Facebook-pagina en zie je een nieuw tabblad ‘Winkel’ met je producten en collecties. En dit betekent dat je dan jouw Facebook-winkel hebt opgezet, gefeliciteerd! 

Facebook Shopping tip: Hoe je jouw producten kan taggen in je Facebook-winkel

Je kunt producten uit je Facebook-paginawinkel of catalogus taggen in je foto’s en video’s. Als mensen de getagde producten in je berichten zien, kunnen ze op de tags klikken om te beginnen met shoppen. Je kunt producten taggen wanneer je een bericht maakt of producten taggen in een bestaand bericht.

Voordat je begint, moet je eerst producten hebben in je Facebook-paginawinkel.

Producten taggen wanneer je een bericht maakt:

  1. Upload je foto- of videobericht.
  2. Klik op het pictogram Producten taggen.
  3. Klik in een foto op het product dat je wilt taggen en typ de productnaam. In een video kun je beginnen met het typen van de productnaam.
  4. Klik op Publiceren.

Nu zie je de producten die je hebt getagd in je bericht. Ik raad je aan om minder dan vijf producten per afbeelding te taggen, zodat klanten zich focussen op je meest relevante producten.

Samenvatting over Facebook Shopping

Dit is jouw kans om aan de slag te gaan met Facebook Shopping, want hiermee ben je in staat om jouw productaanbod op het populairste sociale-mediaplatform ter wereld te plaatsen. Via Facebook en Instagram krijg je de kans om:

  • Te profiteren van de sociale betrokkenheid van Facebook om je merk bekend te maken aan vrienden van klanten
  • Al je producten in Facebook-berichten te taggen om de verkoop te stimuleren
  • In het verkoopproces wrijving te verminderen door gebruikers toe te staan ​​om naar je producten te winkelen zonder de site te verlaten
  • Persoonlijk te communiceren met je klanten via 1-op-1 chatberichten
  • 24/7 inzicht te hebben in allerlei relevante statistieken zoals het aantal weergaven, klikken en aankopen per product

Als je dus ambitieus bent en je bedrijf wilt laten groeien naar ‘the next level’, dan is Facebook Shopping een uitstekende kans om je omzet te verhogen door actiever te zijn op social media, waar jouw doelgroep zich zeer waarschijnlijk toch al bevindt.

Wacht dus niet langer en geef jouw omzet een boost te geven, want met een Facebook Shop kan je simpel een aantrekkelijke digitale winkel etalage op social media tonen. 

Dit biedt jou als ambitieuze ondernemer weer extra mogelijkheden om te innoveren en via verschillende touchpoints in de digitale klantreis jouw ideale doelgroep te bereiken. Grijp je kans voordat jouw concurrent je voor is! 

Over de schrijver
Youri Meuleman is de oprichter van OVA B.V. en mede-eigenaar bij MailBlue B.V. Hij specialiseert zich in het exponentieel laten groeien van bedrijven door het inzetten van funnels & advertising. In 2017 liet hij MailBlue B.V. 2887,5% groeien in bedrijfsresultaat na overname zonder tussenkomst van externe financierders. Naast zijn eigen ondernemingen ondersteunt hij ondernemers om extreme groei te realisereren in hun business door middel van online trainingsprogramma's en zijn z'n ebooks meer dan 92.000x gedownload.
Raquelle
Door

Raquelle

op 07 Jul 2020

Is dit ook mogelijk zonder e-commerce partner. Een klant van mij werkt met Lightspeed en die wordt in bovenstaande blog niet genoemd.

Florence
Door

Florence

op 07 Jul 2020

1. Hoe maak je the FB shop aan Woocommerce vast? zodat klanten meteen naar je website kunnen zolang FB nog geen afreken systeem heeft in NL 2. Ik heb al heel lang een FB shop. Wordt die automatisch overgezet of moet je die weghalen en opnieuw beginnen? Zo ja, waar staat dan de nieuwe FB shopping tab?

Reactie plaatsen

Maak jij nog geen gebruik van MailBlue?

Blue Academy