Page content

article content

Webwinkel Checklist – Marketing, SEO, Design en Juridisch

Webwinkel Checklist – Marketing

De domeinnaam van je webwinkel
Heb je een makkelijke en goed te onthouden domeinnaam? Hierdoor kunnen bestaande klanten je makkelijker terug vinden of vrienden en kennissen naar je door verwijzen.

Duidelijke niche
Heeft de webwinkel een duidelijke niche gekozen zodat het voor de klant duidelijk is wat je doet en wat je verkoopt? Ook om de juiste doelgroep te bepalen voor je webwinkel is het belangrijk dat je weet wat je precies gaat doen.

Google Analytics
Meten = Weten, met Google Analytics kun je meten hoeveel websitebezoekers je krijgt en waar deze vandaan komen. Dit is natuurlijk leuk om te zien maar wanneer je gaat adverteren en gaat investeren in meer bezoekers voor je webwinkel is het belangrijk om te zien of je strategie winstgevend is.

Gerelateerde producten
Plaats gerelateerde producten onder je productenpagina, en nee niet om die daar te hebben staan maar om echt van waarde te zijn. Verkoop je een camera, dan is een hoes voor die camera waardevol of een extra batterij. Een iPhone is dan niet direct relevant.

Klantopvolging
Een klant plaatst een bestelling en is het daarmee afgelopen? Nee hoor! Voeg een coupon toe aan de bestelling voor korting op een volgende order of stuur een uniek aanbod mee.

Pas e-mailmarketing toe voor je webwinkel
Bewaar alle emailadressen van jouw klanten en mail een aantal keer per maand naar je adressenbestand met nieuwe producten, aanbiedingen of verwijs ze naar je blog. Vraag of je ze ergens mee kunt helpen of waar ze naar op zoek zijn. Deze klanten hebben jou hun vertrouwen al een keer gegeven. Je kunt de klantwaarde door e-mailmarketing mega verhogen!

Affiliate marketing voor je webwinkel
Laat andere jouw producten promoten en betaal pas wanneer zij een sale voor jou hebben gemaakt. Win win 😉 Ook slim om je klanten automatisch te laten deelnemen en per sale bijvoorbeeld 10% van hun aankoop bedrag terug te laten verdienen.

Marktplaats Admarkt
Worden de producten uit jouw webwinkel al automatisch doorgeplaatst naar Marktplaats Admarkt? Via Marktplaats kun je ook zakelijk heel snel heel veel producten verkopen.

Verkopen via Bol.com
Plaats jij jouw producten ook op Bol.com? Je betaald pas commissie wanneer Bol.com een product voor jou heeft verkocht. Het is voor jou dus altijd de moeite waard om je ook te registreren voor een verkopersaccount bij Bol.com

Google Adwords
Via Google Adwords kun je met de juiste zoekwoorden de juiste leads scoren. Google Adwords werkt op basis van zoekopdrachten, iemand is bijvoorbeeld opzoek naar een wasmachine en typt in “wasmachine kopen” op het moment dat jij op dat zoekwoord hebt geboden kom jij bovenaan te staan. Iemand die wasmachine kopen intypt is hoogstwaarschijnlijk wel op zoek naar een wasmachine om te kopen.

Vergelijkingssites
Op vergelijkingssites komen bezoekers die hun keuze al hebben gemaakt om een product aan te schaffen maar alleen nog kijken wat het beste product is en waar ze het product het beste kunnen gaan aanschaffen. Door aanwezig te zijn op deze vergelijkingssites ga je meer bezoekers krijgen die gericht zijn op een aankoop.

Videomarketing / YouTube
Slechts weinig webwinkels passen het toe, onderscheid je door video’s toe te voegen aan je webwinkel. Het geeft een compleet beeld over je product en bezoekers ervaren dit nog als uniek + je gaat nog gratis bezoekers krijgen vanuit YouTube.

Google Shopping
Meld je aan voor Google Shopping om nog meer bezoekers vanuit Google te krijgen die gericht zoeken op een product.

Vraag om een review
Heeft een klant een bestelling geplaatst en heb jij de producten geleverd? Vraag na een week eens aan de klant wat hij/zij er van vond en hoe tevreden zij zijn met de bestelling. Zo bouw je aan betrouwbare klantervaringen.

Top x verkochte producten
Plaats de producten die het vaakst verkocht worden op de homepage van je webwinkel. Dit zijn de producten waar vraag naar is en waar mensen naar op zoek zijn. Ook zijn de producten op je homepage vaak beter vindbaar en worden deze ook eerder verkocht via de zoekmachines.

Webwinkel Checklist – SEO (zoekmachine optimalisatie)

Zoekwoorden in je domeinnaam
Zitten de belangrijkste zoekwoorden van je webwinkel verwerkt in je domeinnaam? Hiermee zorg je ervoor dat je webwinkel beter vindbaar wordt in de zoekmachines op de belangrijkste keywords.

Webwinkel Sitemap
De webwinkel beschikt over een sitemap, hierin kunnen zoekmachines zoals Google de structuur van je webwinkel beter lezen en direct vinden welke pagina’s je online hebt staan.

Search Console
Je hebt je webwinkel toegevoegd aan de Google Search console, hierin kun je zien wanneer een pagina doodlopend is oftewel een 404-error geeft. Deze moet je vervolgens oplossen door de URL te redirecten via een 301-redirect.

Schone URL
Je webwinkel gebruikt schone URL’s, deze zijn makkelijker te onthouden en Google kan aan de url aflezen waar de pagina over gaat. In plaats van https://jouwwebwinkel.nl/productid=1234 krijg je met een schone url https://jouwwebwinkel.nl/philips-wake-up-light bijvoorbeeld.

ALT-tag
De afbeeldingen op je website bevatten zogenaamde ‘ALT-tags’ hiermee geef je bij de zoekmachines aan wat er op de afbeelding staat zodat je jouw productpagina niet alleen versterkt maar ook zodat je vindbaar bent in de zoekresultaten van Google Afbeeldingen.

Breadcrumbs
Je webwinkel maakt gebruik van breadcrumbs hierdoor weet de gebruiker altijd waar op de website hij zich bevind en voor de zoekmachines maak je van iedere categorie automatisch een interne link zodat deze beter wordt geïndexeerd.

Een blog voor je webwinkel
Je kunt op je webwinkel ook bloggen over producten, reviews, nieuwe trends etc. Hiermee verreik je jouw webwinkel met content, iets waar de zoekmachines gek op zijn. Vanuit deze blogs kun je vervolgens intern linken naar je producten waardoor ook je producten weer beter gaan scoren in de zoekresultaten.

404-pagina
Iedere keer dat er een pagina niet gevonden wordt komt de bezoeker op een 404-pagina. Je kunt deze pagina zelf vormgeven en zelf bepalen wat hier op komt te staan, een ideale plek dus voor een aanbieding 😉

Productpagina
Beschrijf jouw producten zo goed mogelijk, vertel een verhaal over je product & laat zien hoe het product gebruikt kan worden. Al aan een productvideo gedacht? Schrijf productomschrijvingen van minimaal 300 woorden voor een betere vindbaarheid in de Google zoekresultaten.

Meta-description
De meta-description is de omschrijving die bij het zoekresultaat komt te staan. Belangrijk is dat hierin de meest belangrijke zoekwoorden staan maar ook dat de omschrijving wervend is zodat mensen op het resultaat zullen klikken.

Product titel
De belangrijkste zoekwoorden komen ook terug in de product titel, vaak wordt door een webwinkel de product titel als H1 tag meegegeven aan de zoekresultaten, de H1 tag kun je zien als het hoofdonderwerp. Zoekmachines geven hier de meeste waarde aan.

Gastblogs
Om je rankings een boost te geven, zeker als startende webwinkel, kun je gaan gastbloggen over jouw producten. Zo kun je bijvoorbeeld reviews plaatsen of een uitgebreide uitleg geven over jouw product op een website van een ander, bij voorkeur een website die al goed wordt geïndexeerd. Google zal jouw indexering dan ook sneller oppakken en hoger indexeren.

Unieke content
De teksten die je gebruikt in je webwinkel moeten uniek zijn en nergens anders worden gebruikt. Google waardeert unieke content en straft duplicate content.

Vernieuwingen
In de webwinkel worden regelmatig nieuwe producten of nieuwe content geplaatst. Google houdt van vernieuwende website, dat betekend dat websites in beweging zijn.

Laadtijd
De laadtijd van je webwinkel is ook erg belangrijk, niet alleen haken mensen af wanneer je website erg traag is.. Ook Google en de andere zoekmachines gaan je webwinkel lager waarderen.

Webwinkel Checklist – Conversie

Webwinkel Keurmerk
Beschikt jouw webwinkel over een keurmerk? Plaats deze dan in ieder geval duidelijk in het afreken proces van de webwinkel. Hiermee dring je het aantal afhakers in het proces terug.

Social Proof
Plaats in de winkelwagen nog 1x die goede reviews over jouw webwinkel of laat de gemiddelde beoordeling zien. Zeker in de winkelwagen is het belangrijk dat mensen de transactie vertrouwen.

Bereikbaarheid
Plaats je telefoonnummer & live chat ook in de winkelwagen. Dit geeft direct meer vertrouwen en mocht er iets niet lukken met de bestelling dan kan de klant direct om hulp vragen.

Betaalmogelijkheden
Je bied alle veelgebruikte betaalmogelijkheden aan zodat de klant in ieder geval jouw producten kan afrekenen. In Nederland zijn dit bijvoorbeeld: iDeal, Paypal & bankoverschrijving maar in belgië is dit MisterCash of Bancontact. In Duitsland gebruikt men SofortBanking.

Klantervaringen
Laat in de winkelwagen nog kort je klantervaringen zien. Dit geeft de consument vertrouwen binnen het bestelproces. Heb jij overigens weleens terwijl je in een de winkelwagen zat gezocht naar klantervaringen voordat je de aankoop afrondde? Dit gebeurd enorm vaak 😉

Upsells
Je hebt net een camera besteld en betaald, vervolgens krijg je nog een aanbod dat je ook nog een cameratas kunt toevoegen aan je bestelling. Je verliest geen conversie omdat de betaling in principe al heeft plaatsgevonden. Je kunt alleen maar extra omzet draaien door een upsell toe te voegen aan de bedanktpagina.

Afrekenen als gast
Verplicht een klant niet tot het aanmaken van een account tijdens je bestelproces. Een account aanmaken klinkt als veel meer werk dan eenmalig een bestelling plaatsen terwijl het in feite alleen een wachtwoord aanmaken is. Sta toe dat klanten bij je afrekenen zonder een account aan te maken.

Testen
Test het plaatsen van een bestelling in je webshop, iedere keer dat je iets veranderd test of het werkt. Het is vrij cruciaal dat iemand een bestelling kan plaatsen in jouw webwinkel.

Afhakers
Je zult het altijd zien in je webwinkel, afhakers… Zeker in je winkelwagentje is het zonde om te zien dat mensen afhaken. Wat dacht je er van om deze afhakers te mailen met de mededeling dat er nog producten in hun winkelwagen liggen of misschien kun je de afhakers wel retargeten via Facebook.

Informatie
Wanneer je een webwinkel start staat er vaak standaard data in het bestelproces zo vraag je naar de naam, het adres, het telefoonnummer en naar het mailadres van de klant. Maar wat als je deze informatie niet nodig hebt? Laat het dan weg! Hoe minder een klant hoeft in te vullen, hoe hogere conversie jij zult hebben.

Automatische adresgegevens
Wanneer een klant een postcode en huisnummer invult kun je automatisch het adres en de woonplaats laten verschijnen. Hiermee voorkom je foutieve gegevens maar ook hoeft de klant minder gegevens zelf in te vullen en gaat dus het conversiepercentage omhoog.

Afbeeldingen
Op je productpagina toon je meerdere afbeeldingen zodat de klant een compleet beeld krijgt van het product dat hij/zij wilt gaan bestellen.

Live Chat
Plaats een live chat functie in je webwinkel, een klant heeft wellicht net nog 1 vraagje over de bezorging, deze kan hij/zij direct stellen en vervolgens het product bij je aanschaffen.

Productbeoordelingen
Plaats productbeoordelingen bij je producten, niet alleen wekt het vertrouwen wanneer klanten een beoordeling achter laten maar ook zijn beoordelingen goed voor je rankings in de zoekmachines omdat ook dit content is.

Bestelbutton
De bestelbutton is goed vindbaar op de pagina en je kunt gemakkelijk je bestelling afronden. Door de aandacht te trekken naar te bestelbutton zullen meer mensen daadwerkelijk een bestelling plaatsen.

Benoem de benefits
Benoem op de productpagina alle benefits van het product. Door alle benefits te stapelen maak je het product veel waardevoller voor degene die het product (mogelijk) wil gaan kopen.

Retargeting via Facebook & Google Adwords
Retarget de gebruikers die op je productpagina zijn geweest maar geen bestelling hebben geplaatst. Doordat ze op je productpagina zijn geweest weet je waar ze naar opzoek zijn en kun je een passende advertentie plaatsen.

Webwinkel Checklist – Design & Layout

2-seconden regel
Binnen twee seconden moet te zien zijn wat je verkoopt in je webwinkel. Tijd & aandacht wordt steeds schaarser en mensen blijven niet rondhangen als zij niet weten waarvoor ze dat doen.

Keep it simple
Wat is er vervelender dan een webwinkel waar je niets kunt vinden omdat er te veel afleiding op te vinden is en de gebruikerservaring ronduit slecht is..

Logische indeling
Plaats je logo linksboven in je webwinkel en plaats de zoekfunctie en sliders op een logische indeling. Gebruikers hebben een standaard indeling hoe zij een website scannen, wanneer jouw website compleet onlogisch is zullen bezoekers eerder wegklikken.

Spel- en taalfouten
Voorkom spel- en taalfouten in je webwinkel, niet alleen komt dit slordig over ook haken gebruikers af wanneer de teksten onleesbaar zijn.

Staan je USP’s goed zichtbaar op je website?
Plaats je USP’s en voordelen waarom iemand zijn bestelling bij jou moet plaatsen duidelijk in beeld. Bied je bijvoorbeeld gratis verzending aan? Maak dat dan duidelijk!

Responsive webwinkel
Je webwinkel en de checkout moeten echt responsive zijn, een groot deel van je website bezoekers bekijken je webwinkel via hun smartphone en tablet. Je loopt direct bestellingen mis wanneer jouw webwinkel niet met de tijd mee gaat.

Logo
Je logo.. Wat belangrijk is aan je bedrijfsnaam en je logo is dat het duidelijk is wat je doet en waarvoor mensen bij jou terecht kunnen. Heb je een creatieve bedrijfsnaam? Plaats dan direct onder je logo wat je doet.

Zoeken
Heeft jouw webwinkel een optie om naar een product te zoeken? Altijd handig wanneer je terugkomt op jouw website en je kunt nog even zoeken naar dat product waar je vorige week naar hebt gekeken…

Gemakkelijke navigatie
Vraag eens aan een kennis die jouw webwinkel nog nooit heeft gezien om een product te bestellen, kijk hierbij om je webwinkel logisch en simpel is ingedeeld.

Webwinkel Checklist – Juridisch

Veilige betaalomgeving
Heeft de webwinkel een beveiligde betaalomgeving (SSL) zodat de klantgegevens veilig worden opgeslagen? Niet alleen is dit juridisch verplicht, ook krijg je wanneer jouw bestelproces veilig is een groen slotje bij je URL wat conversie verhogend werkt.

Algemene voorwaarden
Je hebt algemene voorwaarden in je webwinkel staan waarmee de klant akkoord moet gaan voordat ze een bestelling bij je plaatsen.

Retouren
Je bent wettelijk verplicht om retouren aan te nemen volgens de wet koop op afstand. Dit moet tot 14 dagen nadat de klant de bestelling heeft ontvangen. Maak het makkelijk voor de klant om de bestelling retour te sturen en je kunt deze wet in jouw voordeel gebruiken als USP.

Contact
Je bent als webwinkelier verplicht om contact gegevens op je website te plaatsen, dit is natuurlijk ook gebruiksvriendelijk. Plaats je telefoonnummer, e-mailadres & vestigings- / postadres dan ook op de website. Ook de naam van de onderneming, je KVK-nummer en je BTW-nummer zijn verplicht om op je website te plaatsen.

Consumenten
Verkoop je aan consumenten? Dan moet de totaalprijs inclusief BTW, verzendkosten en overige kosten duidelijk te zien zijn voordat de consument overgaat tot aankoop.

Levering & Betaling
Plaats duidelijk op je website wat de levertermijn is, hier dien je je ook aan te houden. Geef je geen levertermijn aan, dan moet je binnen 30 dagen na aankoop het product leveren. Ook moet je aangeven op welke manier je het product gaat leveren en welke betalingsmethodes je aanbiedt. Een aanbetaling mag hierbij nooit meer zijn dan 50% van het totale aankoopsbedrag.

Betalingsverplichting
Staat er op de bestelknop duidelijk dat de consument een betaalverplichting aangaat? Dit is verplicht bij consumenten aankopen.
Stuur direct nadat een bestelling is geplaatst ook altijd (automatisch) een bevestiging van de bestelling zodat de klant weet waar hij/zij aan toe is.

Comment Section

0 reacties op “Webwinkel Checklist – Marketing, SEO, Design en Juridisch

Plaats een reactie


*