Wat is WhatsApp Marketing en hoe werkt adverteren met WhatsApp?
arrow_drop_up arrow_drop_down
7 februari 2020 

Wat is WhatsApp Marketing en hoe werkt adverteren met WhatsApp?

Wil je meer leren over WhatsApp Marketing en ben je benieuwd hoe het werkt? 

Dat snap ik volledig, want bijna 9 op de 10 Nederlanders is actief op WhatsApp. 

Hier kan je nu slim en effectief op inspelen met de juiste marketingstrategie. 

Maar hoe kan je het toepassen in je business? 

Ik ga je uitleggen hoe je kan adverteren met WhatsApp. 

Laten we beginnen, veel leesplezier! 


Hi, ik ben Youri! 

Als expert op het gebied van Facebook Advertising kan ik natuurlijk niet om de kracht van WhatsApp Marketing heen. 

Er liggen enorme kansen voor het oprapen. 

Kansen die iedere online ondernemer het liefst wil gaan benutten. 

Waarom? 

Het levert je simpelweg meer verbinding en persoonlijk contact met je leads en klanten op.

Je kan dus gemakkelijker dan ooit een band opbouwen om fans aan je bedrijf te binden?

En is dat niet wat je wilt? 

Waarschijnlijk wel, want ik neem aan dat jij graag meer mensen wilt helpen met jouw product of dienst 😉 

Even goed om te realiseren: ik merk om mij heen dat er een aantal misverstanden zijn over WhatsApp Marketing… 

Dat is niet de bedoeling wat mij betreft.

Daarom leg ik in dit artikel haarfijn uit wat het inhoudt en hoe je het in de praktijk toepast in je business.

Laat je inspireren en doe je voordeel ermee! 


Dit ga ik behandelen over WhatsApp Marketing… 


Wat is WhatsApp Marketing? 

Bij WhatsApp Marketing krijg je niet zoals bij Facebook of Instagram – tussen je berichten met je partner, familie en vrienden door – advertenties te zien. 

Dit is het beeld wat de meeste mensen hebben over WhatsApp Marketing, maar dit klopt dus op dit moment niet. 

Wie weet verandert dit in de toekomst, maar dat weet je natuurlijk nooit. 

Maar gelukkig is dit niet het geval! 

Wat is WhatsApp Marketing dan wel? 

Normaal gesproken als je op Facebook of Instagram advertenties inzet verwijs je ze vaak naar een opt-in of verkooppagina. 

Bij WhatsApp Marketing is dit niet meer het geval… 

Als dan een potentiële klant op je Call To Action (CTA) klikt, wordt er automatisch een WhatsApp gesprek geopend. 

Hier kan je als ondernemer persoonlijke berichtjes en vragen sturen aan iemand. 

Dit is een laagdrempelige manier van communiceren.

En dat is alleen maar gunstig voor jou als ondernemer… 

Uit onderzoek blijkt dat je gemakkelijker het vertrouwen wint als je via persoonlijk contact je leads en klanten zorgvuldig kan helpen. 

Jouw leads en klanten zijn niet langer meer een nummertje. 

Ze worden meer gezien en gehoord door jou. En je zal zien dat ze dit meer gaan waarderen. 

Het brengt dus allerlei voordelen met zich mee, want het is ook een manier om je beter te onderscheiden ten opzichte van de concurrentie. 

Want zeg eens eerlijk: doe je als consument liever zaken met een ondernemer of bedrijf die al jouw persoonlijke vragen netjes beantwoord?

Of kies je toch voor een partij die zich richt op de massa en geen oog heeft voor meer 1-op-1 verbinding met de klant? 

Ik weet het inmiddels wel 😉 

Waarom zou je WhatsApp Marketing willen inzetten voor je bedrijf?

Soms is voor mensen de drempel te hoog om direct te bellen of een afspraak in te plannen

Met WhatsApp Marketing kunnen jouw leads en klanten lekker informeel communiceren wanneer het ze uitkomt. 

Dan is de druk eraf en het is nog redelijk anoniem, want je hoeft nog niet eens je stem te laten horen. 

Dat maakt het fijn om te gebruiken. Gemak dient de mens toch? 

En het is voornamelijk slim marketingcommunicatiemiddel om toe te passen als potentiële klanten nog twijfels en vragen hebben. 

Ze vragen zich bijvoorbeeld af: “Is dit iets voor mij?”

Voordat ze 100% zeker weten dat ze jouw product willen kopen of jouw dienst willen afnemen, kun jij ze dan nog voorzien van persoonlijke tips en adviezen. 

Even als voorbeeld… 

Als je via WhatsApp Marketing wilt inzetten naar aanleiding van een Facebook of Instagram advertentie kun je in de advertentietekst een oproep plaatsen om contact op te nemen via WhatsApp. 

Dit kan bij wijze van spreken voor gratis advies of een kennismakingsgesprek.  

Onderzoekscijfers over WhatsApp 

WhatsApp is de meeste gebruikte app van Nederlanders. Anno 2020 gebruiken maar liefst 12,1 miljoen Nederlanders. Dat is zelfs 2% meer dan vorig jaar. 

Dit blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2020, die jaarlijks bekend maakt wat het gebruik is van social media. 

Ook schijnt dat vrijwel alle jongeren (97 procent) WhatsApp gebruiken als communicatiemiddel. 

Hetzelfde geldt voor de leeftijdscategorieën 20 t/m 39 jaar en 40 t/m 64 jaar. Daar blijkt WhatsApp ook onmisbaar, want 90% maakt er gebruik van.

Alleen de ouderen zijn minder actief, maar deze cijfers vallen zeker niet tegen. Onder 65-79-jarigen (78 procent) en 80-plussers (56 procent) valt nog marktaandeel te behalen.

Al met al zorgt dit ervoor dat er in ons kikkerlandje maar liefst 9,3 miljoen Nederlanders dagelijks actief zijn op WhatsApp. 

Kansen zat dus om te grijpen! 

Hoe werkt WhatsApp Marketing? Volg mijn 9 stappen! 

Inmiddels weet je wat WhatsApp is en wat het voor je business oplevert, maar waar begin? Welke stappen moet je volgen om er een succes van te maken? 

Je bent lang niet enige die zich dit afvraagt. Daarom heb ik een stappenplan voor je uitgeschreven, zodat je precies weet wat je moet doen om WhatsApp Marketing slim en effectief toe te passen in de praktijk. Succes met de 9 stappen! 

#1: Maak een WhatsApp Business account aan

Om een WhatsApp Marketing in te kunnen zetten is het belangrijk dat je een Zakelijk Business account hebt van WhatsApp. 

Dit kan je doen door de WhatsApp business app te downloaden vanuit de Play Store of App Store.

Deze koppel je net als met Whatsapp aan een zakelijk telefoonnummer.

Meer informatie over WhatsApp marketing vind je hier >>> 

Dit account kan je dan koppelen aan jouw Facebook advertentie-account, zodat je je advertenties naar persoonlijke chatberichten kan laten sturen.  

Met het zakelijke account zijn er meerdere opties wat betreft WhatsApp Marketing: 

  • Openingstijden van je bedrijf weergeven
  • URL delen van je website 
  • Tarieven automatisch delen met één druk op de knop

Ben je alleen bereikbaar van 9 tot 5? Zo ja, dan ontvangt je potentiële klant een automatisch bericht als hij of zij na sluitingstijd of in het weekend je iets vraagt. 

In dit geval kan je bijvoorbeeld een automatisch bericht als volgt versturen:
“Hoi, op dit moment ben ik helaas niet bereikbaar. Morgen kun je van mij een antwoord verwachten, zodat ik jou kan helpen. Ik spreek je snel!”

Het is altijd belangrijk dat je in een automatisch bericht goed vermeldt wanneer je klanten een reactie van je kunnen ontvangen. Hiermee weten ze tenminste wat ze van je mogen verwachten.  

Nu even een ander voorbeeld: vraagt regelmatig iemand wat je tarieven zijn? Dan kun je een automatisch antwoord instellen, die je van tevoren schrijft bij het aanmaken van het account.

Zodra iemand dan naar je tarieven vraagt hoef je slechts op één knop te drukken. Dit scheelt je tijd en energie als je weet dat hier vaker naar wordt gevraagd. 

#2 Advertentie aanmaken in het Facebook Advertentiebeheer 

Om onduidelijkheid en verwarring te voorkomen: bij de tweede stap maak je in jouw business manager account van Facebook een nieuwe advertentie aan. Je hoeft hier zelf niets in te stellen bij WhatsApp. 

#3 Gebruik een Call To Action richting WhatsApp

Bij het aanmaken van een nieuwe advertentie is het zinvol om als campagnedoelstelling ‘verkeer’ toe te passen. Je wilt namelijk verkeer sturen naar je zakelijke business account van WhatsApp. 

Om die reden is het belangrijk dat je de weergave van de advertentie instelt naar WhatsApp in plaats van naar de website of Facebook Messenger

In dit geval geldt dat als iemand op je advertentie klikt, wordt er in WhatsApp een gesprek geopend met je bedrijf. Je advertentie wordt dan weergegeven aan mensen waarvan de kans het grootst is dat ze WhatsApp openen. 

#4 Koppel je WhatsApp Business account aan je advertentieaccount

Bij de vierde stap is het tijd om een koppeling te maken tussen je advertentieaccount en je zakelijke Facebook pagina. 

Om het voor jezelf makkelijk te maken schrijf ik altijd een concrete en beschrijvende campagnenaam op. Denk bijvoorbeeld aan: “Mannen – 20-30 – Amsterdam – +20km – interesse in Personal Training”

In dit geval zie je direct wat het doel is van de advertentie en voor wie het is bedoeld. 

#5 Verifieer je WhatsApp Business account

In deze stap is het taak om je WhatsApp nummer in te voeren. Hiermee maak je de koppeling tussen je WhatsApp Business account en advertentieaccount helemaal compleet. 

Je ontvangt een verificatiecode die je moet invullen om alles te activeren en in werking te kunnen zetten. Via je telefoon kun je de code voltooien. 

#6 Stel in aan wie je de advertentie wilt laten zien 

Even terugkomend op mijn voorbeeld bij stap 4: in dit geval selecteer ik voor wie de advertentie bedoeld, dus mannen tussen 20 en 30 jaar die in Amsterdam of maximaal 20 kilometer buiten Amsterdam wonen en interesse hebben in personal training.

Bij iedere advertentie kun je net als anders alle demografische kenmerken, interesses, gedrag of websiteverkeer selecteren. 

#7 Bewerk je plaatsingen op social media

In deze stap kies je handmatig waar je je advertentie wil weergeven. Hoe meer plaatsingen je selecteert, des te meer mogelijkheden je hebt om je doelgroep te bereiken en je zakelijke doelstellingen te bereiken. 

Om je online zichtbaarheid te vergroten kan je er voor kiezen om je advertentie te plaatsen in het: 

  • Facebook overzicht in de tijdlijn 
  • Instagram overzicht in de tijdlijn 
  • Facebook Marktplaats 
  • Facebook video-overzichten 
  • Rechterkolom op Facebook 
  • Instagram Explorer
  • Postvak IN Messenger

Of juist in: 

  • Facebook Stories 
  • Instagram Stories 
  • Messenger Stories 

#8 Beheer alle optimalisaties van de weergaven

Bij deze stap kun je ook aangeven wanneer je de advertentie wilt laten lopen. Je kan heel simpel de begin- en einddatum instellen. Let er wel op dat je Facebook en Instagram advertenties altijd minimaal 2 à 3 dagen gebruikt, want dan heeft het algoritme de tijd om te testen wat werkt voor jouw doelgroep. 

Laat het algoritme van Facebook het werk voor jou in plaats van dat je alles zelf helemaal gaat uitpluizen. Mijn advies is ook: als je nog niet helemaal de kneepjes van het vak “Facebook Advertising” onder de knie hebt, dan kun je het beste niets aanpassen. 

#9 Creëer je WhatsApp advertentie

Nu is het moment daar om je advertentietekst te schrijven die extreem gaat opvallen om de aandacht van je doelgroep te trekken. Het is funest als je je stinkende best doen om alle instellingen voor WhatsApp Marketing goed te hebben staan, maar dat advertentietekst tegenvalt. 

Let op dat je je advertentietekst alleen richt op de doelgroep voor wie de advertentie bedoeld is. Schrijf dus een krachtige tekst die inspeelt op de pijn van je doelgroep, zodat je een herkenbaar verhaal schrijft. Dan krijgt je doelgroep sneller vertrouwen in jou als ondernemer en dat zet ze meer aan tot actie. 

Normaal gesproken staat er naast de koptekst bijvoorbeeld “Meer informatie” als button tekst. Bij WhatsApp Marketing is dit anders. Dan staat er “Chatbericht sturen”, zodat je doelgroep weet wat er van ze verwacht wordt. 

Wanneer je je advertentietekst hebt geschreven, zijn alle stappen voltooid en kan je starten met adverteren door op “Publiceren” te klikken. 

Conclusie over WhatsApp Marketing

Ben je al overtuigd van de kracht van WhatsApp Marketing? Zo ja, mooi! 

Zelf ben ik enthousiast over deze nieuwe toevoeging aan Facebook Advertising, omdat je laat zien aan je klanten dat ze geen nummertje bij jouw bedrijf zijn.

Op een laagdrempelige manier kunnen je leads en klanten contact met je opnemen wanneer het hun het beste uitkomt. En WhatsApp Marketing is een slim middel om twijfels en bezwaren weg te nemen als iemand op het punt staat om klant bij je te worden. 

Door persoonlijk contact via WhatsApp versterk je de band met je leads en klanten. Ze worden meer gezien en gehoord door jou. En dit waarderen ze meer, waardoor je gemakkelijker het vertrouwen wint door 1-op-1 tips en adviezen te geven. 

Daarmee kan jij je beter onderscheiden ten opzichte van de concurrentie. Je hebt een streepje voor. Daar wil jij toch ook van profiteren?

Over de schrijver
Youri Meuleman is de oprichter van OVA B.V. en mede-eigenaar bij MailBlue B.V. Hij specialiseert zich in het exponentieel laten groeien van bedrijven door het inzetten van funnels & advertising. In 2017 liet hij MailBlue B.V. 2887,5% groeien in bedrijfsresultaat na overname zonder tussenkomst van externe financierders. Naast zijn eigen ondernemingen ondersteunt hij ondernemers om extreme groei te realisereren in hun business door middel van online trainingsprogramma's en zijn z'n ebooks meer dan 92.000x gedownload.
Ludo
Door

Ludo

op 5 March 2020

#1: Maak een WhatsApp Business account aan Dit is makkelijk gezegd Youri, maar hoe doe ik dit. Heb je b.v. een cursus waar dit wat duidelijker uitgelegd word. Groet Ludo Jansen

Team OVA
Door

Team OVA

op 7 March 2020

Ha Ludo. dit kan door de WhatsApp business app te downloaden vanuit de Play Store of App Store. Deze koppel je net als met Whatsapp aan een zakelijk telefoonnummer. (https://www.whatsapp.com/business/)

Reactie plaatsen

Download de Facebook Marketing Checklist 2019!

 

50%
Stuur mij de checklist!
Een Cookie erbij?