Wat is WhatsApp Marketing en hoe werkt het adverteren?

Wil je meer leren over WhatsApp Marketing en ben je benieuwd hoe het werkt? Dat snap ik, want bijna 9 op de 10 Nederlanders is actief op WhatsApp. Hier kun je slim en effectief op inspelen met de juiste marketingstrategie. 

Maar hoe pas je WhatsApp toe in je business? In dit artikel vind je voornamelijk toelichting hoe je kunt adverteren via WhatsApp. 

Als expert op het gebied van Facebook Advertising kan ik natuurlijk niet om de kracht van WhatsApp Marketing heen. Er liggen enorme kansen voor het oprapen. Kansen die iedere online ondernemer het liefst zou willen benutten. 

Waarom?

Het levert je simpelweg meer verbinding en persoonlijk contact met je leads en klanten op. Je kan dus gemakkelijker dan ooit een band opbouwen om fans aan je bedrijf te binden. Is dat niet wat je wilt? 

Waarschijnlijk wel; want ik neem aan dat jij graag meer mensen wilt helpen met jouw product of dienst ;-).

Even goed om te realiseren: ik merk om mij heen dat er een aantal misverstanden zijn over WhatsApp Marketing… zonde. Daarom leg ik in dit artikel haarfijn uit wat het exact inhoudt en hoe je het in de praktijk toepast in je business.

Laat je dus inspireren, en doe je voordeel ermee! 

Inhoudsopgave

Wat is WhatsApp Marketing?

Bij WhatsApp Marketing krijg je niet, zoals bij Facebook of Instagram, tussen je berichten met je partner, familie en vrienden door de advertenties te zien. Dit is wél het beeld wat de meeste mensen hebben over WhatsApp Marketing, maar dit klopt dus (op dit moment) niet. 

Gelukkig niet! Maar wat is WhatsApp Marketing dan wel? 

Normaal gesproken als je op Facebook of Instagram advertenties inzet, verwijs je de doelgroep vaak naar een opt-in pagina of verkooppagina. Bij WhatsApp Marketing is dit niet het geval; het contact is veel directer. Via WhatsApp zal bij een potentiële klant die op je call-to-action (CTA) klikt, er automatisch een WhatsApp gesprek geopend worden. Vervolgens kun je als ondernemer persoonlijke berichtjes en vragen sturen aan iemand. Dit is een hele laagdrempelige manier van communiceren. En dat is alleen maar gunstig voor jou als ondernemer… 

Uit onderzoek blijkt dat je gemakkelijker het vertrouwen wint als je via persoonlijk contact je leads en klanten zorgvuldig kan helpen. Jouw leads en klanten zijn niet langer meer een nummertje. Ze worden meer gezien en gehoord door jou. En je zult zien dat ze dit meer gaan waarderen. 

Het brengt dus allerlei voordelen met zich mee. Het is ook nog eens een manier om je beter te onderscheiden ten opzichte van de concurrentie. Want zeg eens eerlijk: doe je als consument liever zaken met een ondernemer/bedrijf die al jouw persoonlijke vragen netjes beantwoord of kies je voor een partij die zich richt op de massa en geen oog meer heeft voor 1-op-1 verbinding met de klant? 

Ik weet het inmiddels wel ;-)..

Waarom zou je WhatsApp Marketing willen inzetten voor je bedrijf?

Soms is voor mensen de drempel te hoog om direct te bellen of een afspraak in te plannen. Met WhatsApp Marketing kunnen jouw leads en klanten lekker vlot en informeel communiceren wanneer het hén uitkomt. De druk is er af en het is nog redelijk anoniem ook, want je hoeft niet eens je stem te laten horen. 

Dat maakt het voor veel consumenten fijn om te gebruiken. Gemak dient de mens toch? 

En voor jouw als ondernemer of marketeer is het voornamelijk een slim marketingcommunicatiemiddel om toe te passen als potentiële klanten mogelijk nog twijfels en vragen hebben. Ze vragen zich bijvoorbeeld af: “Is dit wel iets voor mij?” Voordat ze 100% zeker weten dat ze jouw product willen kopen of jouw dienst willen afnemen, kun jij ze dan nog voorzien van persoonlijke tips en adviezen. 

Even als voorbeeld… 

Je kunt binnen een Facebook of Instagram advertentie een oproep plaatsen om nog even contact op te nemen via WhatsApp voor als men persoonlijker advies wilt of graag meer informatie ontvangt. Dan kan Whatsapp Marketing dus ingezet worden voor bijvoorbeeld persoonlijker gratis advies of een verder kennismakingsgesprek.  

Onderzoekscijfers over WhatsApp 

WhatsApp is de meeste gebruikte app van Nederlanders. In het jaar 2020 in gebruik onder maar liefst 12,1 miljoen Nederlanders. Dat is zelfs 2% meer dan het jaar ervoor. Dit blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2020, die jaarlijks bekend maakt wat het gebruik is van social media. 

Ook schijnt dat vrijwel alle jongeren (97 procent) WhatsApp gebruiken als communicatiemiddel. 

Hetzelfde geldt voor de leeftijdscategorieën 20 t/m 39 jaar en 40 t/m 64 jaar. Ook daar blijkt WhatsApp onmisbaar; 90% maakt er gebruik van. Alleen de ouderen zijn iets minder actief, maar deze cijfers vallen zeker niet tegen. Onder 65-79-jarigen (78%) en 80-plussers (56%) valt nog marktaandeel te behalen.

Al met al zorgt dit ervoor dat er in ons kikkerlandje maar liefst 9,3 miljoen Nederlanders dagelijks actief zijn op WhatsApp. Kansen zat dus om te grijpen! 

Hoe werkt WhatsApp Marketing? Volg mijn 9 stappen!

Inmiddels weet je wat WhatsApp Marketing is en wat het voor je business oplevert, maar waar begin je? Welke stappen moet je volgen om er een succes van te maken? 

Je bent lang niet enige die zich dit afvraagt. Daarom heb ik een stappenplan voor je uitgeschreven, zodat je precies weet wat je moet doen om WhatsApp Marketing slim en effectief toe te passen in de praktijk. Succes met de 9 stappen! 

Stap 1 – Maak een WhatsApp Business account aan

Om WhatsApp Marketing in te kunnen zetten is het belangrijk dat je een zakelijk WhatsApp Business account hebt. Dit maak je aan door de WhatsApp Business app te downloaden vanuit de Play Store of App Store. Deze koppel je vervolgens aan een zakelijk telefoonnummer.

Dit account kun je daarna koppelen aan jouw Facebook advertentie account, zodat je vanuit je advertenties ook naar persoonlijke chatberichten kunt sturen.  

Met het zakelijke Whatsapp Business account heb er meerdere opties wat betreft de marketing: 

  • Openingstijden van je bedrijf weergeven
  • URL delen van je website 
  • Tarieven automatisch delen met één druk op de knop

Ben je alleen bereikbaar van 9 tot 5? Zo ja, dan ontvangt je potentiële klant een automatisch bericht als hij of zij na sluitingstijd of in het weekend je iets vraagt. 

Zo kun je bijvoorbeeld een automatisch bericht als dit versturen: “Hoi, op dit moment ben ik helaas niet bereikbaar. Morgen kun je van mij een antwoord verwachten, zodat ik jou verder kan helpen. Ik spreek je snel!”

Het is altijd belangrijk dat je in een automatisch bericht duidelijk vermeldt wanneer je klanten een reactie van je kunnen ontvangen. Hiermee weten ze tenminste wat ze van je mogen verwachten.  

Even een ander voorbeeld: vraagt regelmatig iemand wat je tarieven zijn? Dan kun je een automatisch antwoord instellen, die je van tevoren schrijft bij het aanmaken van het account. Zodra iemand dan naar je tarieven vraagt hoef je slechts op één knop te drukken. Dit scheelt je een hoop tijd en energie. Maak hier dus gebruik van als je weet dat ergens vaker naar wordt gevraagd!

Stap 2 – Advertentie aanmaken in het Facebook Advertentiebeheer 

Om onduidelijkheid en verwarring te voorkomen: bij de tweede stap maak je in jouw Business Manager Account van Facebook een nieuwe advertentie aan. Je hoeft hier zelf niets voor in te stellen binnen WhatsApp. 

Stap 3 – Gebruik een call-to-action richting WhatsApp

Bij het aanmaken van een nieuwe advertentie is het zinvol om als campagnedoelstelling ‘verkeer’ toe te passen. Je wilt namelijk verkeer naar je zakelijke Business account van WhatsApp sturen. 

Om die reden is het belangrijk dat je de weergave van de advertentie instelt naar ‘WhatsApp’ in plaats van naar je website of Facebook Messenger. Als iemand dan op je advertentie klikt, wordt er in WhatsApp een gesprek geopend met je bedrijf. Je advertentie wordt dan weergegeven aan mensen waarvan de kans het grootst is dat ze WhatsApp openen. 

Stap 4 – Koppel je WhatsApp Business account aan je advertentieaccount

Bij de vierde stap is het tijd om een koppeling te maken tussen je advertentieaccount en je zakelijke Facebook pagina. Om het voor jezelf makkelijk te maken schrijf ik altijd een concrete en beschrijvende campagnenaam op. Denk bijvoorbeeld aan: “Mannen – 20-30 – Amsterdam – +20km – interesse in Personal Training”. Zo zie je direct wat het doel is van de advertentie en voor wie het is bedoeld. 

Stap 5 – Verifieer je WhatsApp Business account

Nu is het moment om je WhatsApp nummer in te voeren. Hiermee maak je de koppeling tussen je WhatsApp Business account en Facebook advertentieaccount helemaal compleet. 

Je ontvangt een verificatiecode die je moet invullen om alles te activeren en in werking te kunnen zetten. Via je telefoon kun je de code voltooien. 

Stap 6 – Stel in aan wie je de advertentie wilt laten zien 

Even terugkomend op mijn voorbeeld bij stap 4: in dit geval selecteer ik dus voor wie de advertentie is bedoeld. Bijvoorbeeld mannen tussen 20 en 30 jaar die in Amsterdam of maximaal 20 kilometer buiten Amsterdam wonen én interesse hebben in personal training.

Bij iedere advertentie kun je demografische kenmerken, interesses, gedrag of websiteverkeer selecteren. 

Stap 7 – Bewerk je plaatsingen op social media

In de volgende stap kies je handmatig waar je je advertentie wilt weergeven. Hoe meer plaatsingen je selecteert, des te meer mogelijkheden je hebt om je doelgroep te bereiken en je zakelijke doelstellingen te bereiken. 

Om je online zichtbaarheid te vergroten kun je er voor kiezen om je advertentie te plaatsen in het: 

  • Facebook overzicht in de tijdlijn 
  • Instagram overzicht in de tijdlijn 
  • Facebook Marktplaats 
  • Facebook video-overzichten 
  • Rechterkolom op Facebook 
  • Instagram Explorer
  • Postvak IN Messenger

Of juist in: 

  • Facebook Stories 
  • Instagram Stories 
  • Messenger Stories 

Stap 8 – Beheer alle optimalisaties van de weergaven

In de volgende stap kun je aangeven wanneer je de advertentie wilt laten lopen. Je kan heel simpel de begin- en einddatum instellen. Let er wel op dat je Facebook en Instagram advertenties altijd minimaal 2 à 3 dagen gebruikt, want dan heeft het algoritme de tijd om te testen wat werkt voor jouw doelgroep. 

Laat het algoritme van Facebook het werk voor jou doen in plaats van dat je alles zelf helemaal gaat uitpluizen. Mijn advies is ook: als je nog niet helemaal de kneepjes van het vak “Facebook Advertising” onder de knie hebt, dan kun je het beste niets aanpassen. 

Stap 9 – Creëer je WhatsApp advertentie

Nu is het moment daar om je advertentietekst te schrijven. Schrijf er een die extreem gaat opvallen, om zo de aandacht van je doelgroep te trekken. Het is funest als je namelijk je stinkende best doen om alle instellingen voor WhatsApp Marketing goed te hebben staan, maar dat advertentietekst vervolgens tegenvalt. 

Let op dat je je advertentietekst alleen richt op de doelgroep voor wie de advertentie bedoeld is. Schrijf dus een krachtige tekst die inspeelt op de pijn van je doelgroep, zodat je een herkenbaar verhaal schrijft. Dan krijgt je doelgroep sneller vertrouwen in jou als ondernemer en dat zet ze sneller aan tot actie. 

Normaal gesproken staat er naast de koptekst bijvoorbeeld “Meer informatie” als button tekst. Bij WhatsApp Marketing is dit anders. Dan staat er “Chatbericht sturen”, zodat je doelgroep weet wat er van ze verwacht wordt. 

Wanneer je je advertentietekst hebt geschreven, zijn alle stappen voltooid en kun je starten met adverteren door op “Publiceren” te klikken. 

WhatsApp en e-mailmarketing

Wil je WhatsApp ook geautomatiseerd kunnen gebruiken? Zodat wanneer je contacten bepaalde acties ondernemen dat zij direct een appje van je ontvangen? Dan kun je jouw e-mailmarketing software systeem koppelen met WhatsApp. Net als via marketing automation software kun je dan ‘funnels’ bouwen om je WhatsApp berichten te automatiseren.Wanneer je op zakelijk gebied meer wilt doen met WhatsApp is het een gouden combinatie als je dit ook koppelt met je e-mailmarketing software. Gebruik je bijvoorbeeld ActiveCampaign of MailBlue als marketing automation software, dan kun je dit koppelen met WhatsApp. Op deze manier bied je jouw contacten real-time support en een unieke 1-op-1 ervaring, wat natuurlijk enorm helpt in de relatie met de klant. En dit terwijl je het eenvoudig automatiseert. Bied je (potentiële) klanten altijd een unieke ervaring; of je nu 10 of 10 miljoen contacten bedient. WhatsApp is met 12,4 miljoen gebruikers in 2021 nog altijd de populairste sociale media app, gevolgd door Facebook en YouTube. Door dit veelgebruikte kanaal te koppelen aan je e-mailmarketing systeem kun je werkelijk groeien met je bedrijf. 

Conclusie over WhatsApp Marketing

Ben je overtuigd van de kracht van WhatsApp Marketing? Zo ja; mooi! Zelf ben ik enthousiast over deze nieuwe toevoeging aan Facebook Advertising, omdat je laat zien aan je klanten dat ze geen nummertje bij jouw bedrijf zijn. 

Op een laagdrempelige manier kunnen je leads en klanten contact met je opnemen wanneer het hun het beste uitkomt. En WhatsApp Marketing is een slim middel om twijfels en bezwaren weg te nemen als iemand op het punt staat om klant bij je te worden. 

Door persoonlijk contact via WhatsApp versterk je de band met je leads en klanten. Ze worden meer gezien en gehoord door jou. En dit waarderen ze meer, waardoor je gemakkelijker het vertrouwen wint door 1-op-1 tips en adviezen te geven. 

Daarmee kan jij je beter onderscheiden ten opzichte van de concurrentie.. Je hebt een streepje voor. Daar wil jij toch ook van profiteren?