WooCommerce Handleiding - Een webwinkel starten in WordPress
arrow_drop_up arrow_drop_down
5 mei 2016 

WooCommerce Handleiding - Een webwinkel starten in WordPress

Een WordPress website kan voor allerlei doeleinden worden ingezet, de meest gebruikte vorm is natuurlijk om een blog te starten. Alleen is WordPress voor veel meer goed, zo kun je binnen WordPress ook een webwinkel beginnen, dit kan met WooCommerce.

WooCommerce is een gratis plugin voor WordPress waarmee je dus in je WordPress website een webwinkel kunt starten. Inmiddels heeft WooCommerce al meer dan 13 miljoen downloads en daarmee behoord WooCommerce tot de meestgebruikte webwinkel platformen en wordt deze plugin door meer dan 30% van alle webwinkels gebruikt!

WooCommerce kun je op verschillende manieren inzetten, zo kun je enkel een webwinkel bouwen in WordPress maar je kunt ook een webwinkel toevoegen aan je blog zodat je daadwerkelijk geld kunt gaan verdienen met je blog. In dit artikel ga ik vooral in op hoe je een WordPress webwinkel kunt bouwen, deze stappen zijn precies hetzelfde als wanneer je een webwinkel wilt toevoegen aan je blog.

WooCommerce Installeren

Wanneer je de verschillende webwinkel software hebt vergeleken en hebt besloten om gebruik te maken van WooCommerce, of zonder te vergelijken al een voorkeur hebt voor een webwinkel plugin binnen WordPress dan kun je zo WooCommerce plugin als volgt installeren.

WooCommerce - WooThemes

Stap #1: WooCommerce Plugin Downloaden, Uploaden & Installeren

WooCommerce is een WordPress plugin die je, net als een gewone WordPress plugin, moet downloaden en vervolgens kunt uploaden en installeren in jouw WordPress website.

WooCommerce is een plugin welke is ontwikkeld door WooThemes, je kunt deze plugin dan ook direct gratis downloaden vanaf hun website. Klik hier om WooCommerce te downloaden >>

Wanneer je de plugin hebt gedownload ga je naar de beheeromgeving van jouw WordPress website. Ga je in het menu naar ‘Plugins’ en klik je op ‘Nieuwe plugin’. Vervolgens kun je de gedownloade plugin direct uploaden door op ‘Plugin uploaden’ te klikken. Je selecteert dan het zojuist gedownloade bestand en WordPress doet de rest voor je.

Wanneer je de plugin hebt geupload krijg je van WordPress de melding dat de plugin succesvol is geupload. Vervolgens klik je op ‘Plugin activeren’, nadat de plugin is geactiveerd start WooCommerce automatisch een proces om de belangrijkste instellingen door te lopen.

WooCommerce Installatie

Deze installatie wizard duurt hoogstens 5 minuten en hiermee staat de basis van je webwinkel direct goed, je kunt dit het beste direct eventjes doen.

Nadat je deze wizard hebt doorlopen keer je terug naar de WordPress beheeromgeving en klik je in het menu op ‘WooCommerce’ en klik je vervolgens op ‘Instellingen’ om de instellingen nog een keer te controleren en aan te vullen.

De stappen die je kunt ondernemen bij instellingen spreken voor zich en overal staat een duidelijke instructie bij voor het geval je er niet uit komt. Wanneer je de instellingen volledig hebt doorlopen staat de installatie van jouw WooCommerce eigenlijk al klaar. Tot zover ben je ongeveer een 30 minuten tot 45 minuten bezig. Wanneer je al een Nederlandstalige WordPress website hebt wordt WooCommerce ook automatisch in het Nederlands geïnstalleerd.

Stap #2: Een WooCommerce Thema kiezen

Wanneer je WooCommerce hebt geïnstalleerd zie je bij veel thema’s staan “Je thema biedt geen ondersteuning voor WooCommerce” dit houdt alleen in dat het thema niet volledig is geoptimaliseerd voor WooCommerce. De WooCommerce installatie is dan wel succesvol en je kunt ook gewoon producten verkopen via jouw website.

Je kunt er ook voor kiezen om te investeren in een thema welke volledig is gericht op het genereren van meer verkopen en 100% compatibel is met WooCommerce. Dit raad ik je aan wanneer je echt een webwinkel wilt starten en niet een webwinkel naast je blog gaat runnen. Bovendien is de investering voor zo’n thema vaak maar een paar tientjes.

WooThemes heeft zelf een uitgebreid aanbod aan eigen ontwikkelde thema’s die je kunt gebruiken voor je WordPress webwinkel, maar ook andere ontwikkelaars hebben thema’s ontwikkeld die je kunt gebruiken. Deze worden dan vervolgens vaak geplaatst op Themeforest, wat ook zeker de moeite waard is om een kijkje te nemen.

Eenmaal jouw perfecte thema gevonden, dan kun je deze gaan installeren op jouw WordPress blog. Je gaat hiervoor weer naar de WordPress beheeromgeving en klikt op ‘Weergave’ en vervolgens op ‘Thema’s’. De knop met ‘Nieuw thema’ verschijnt dan en vervolgens kun je nog op ‘Thema uploaden’ klikken om een eventueel gedownload of gekocht thema te kunnen uploaden en live weer te geven.

De meeste tijd om een thema te installeren gaat zitten in het vinden van het juiste thema. Met de installatie zelf zul je zo’n 5 minuten bezig zijn, het vinden van het juiste thema kan wel enkele uren duren.

Stap #3: Betalingen ontvangen in WooCommerce

Dat de bestellingen die in je webwinkel worden geplaatst ook daadwerkelijk betaald kunnen worden is natuurlijk van vrij groot belang. Om betalingen te ontvangen raad ik je aan te gaan werken met een Payment Service Provider zoals Sisow of Mollie bijvoorbeeld. Deze bedrijven zorgen ervoor dat jij betalingen kunt ontvangen zonder gedoe met de bank.

Deze payment service providers hebben vaak een eigen plugin waarmee je betalingen in WooCommerce kunt ontvangen zo heeft Sisow een eigen plugin voor WooCommerce die je gratis kunt gebruiken. Mollie heeft ook zo’n plugin voor hun eigen betaalsysteem.

Wanneer je een Payment Service provider hebt gevonden kun je hun plugin installeren door naar de beheeromgeving van WordPress te gaan, in het menu te klikken op ‘Plugins’ -> ‘Nieuwe plugin’ en vervolgens de plugin te uploaden.

Nadat je de plugin hebt geupload en geactiveerd moet je ook nog even naar het tabje ‘WooCommerce’ -> ‘Instellingen’ -> ‘Betalingen’ gaan om de plugin te activeren in jouw webwinkel.

Een nieuw account aanmaken bij een Payment Service Provider duurt meestal 1 of 2 dagen omdat ze veel informatie van jou moeten verifiëren. Vervolgens om een plugin te installeren ben je nog 5-10 minuten bezig.

Stap #4: Producten toevoegen aan je WooCommerce webwinkel

Nu je WooCommerce webwinkel helemaal klaar is voor gebruik en je betalingen kunt ontvangen is het tijd om producten te gaan toevoegen aan je webwinkel zodat je straks ook daadwerkelijk verkopen kunt gaan realiseren.

Je kunt producten toevoegen aan je webwinkel door naar het WordPress beheerpanel te gaan, op ‘producten’ te klikken en daar vervolgens een nieuw product aan te maken. Vervolgens wijst WooCommerce je door 6 stappen heen om je product aan te maken. Wanneer je deze 6 stappen netjes volgt staat jouw product direct online.

De eerste keer dat je een product aanmaakt zul je er zo’n 15 minuten mee bezig zijn, echter wanneer je gewend raakt aan het systeem en precies weet wat je waar moet invullen dan ben je bij de producten die je daarna toevoegt nog maar maximaal 5 minuten per product bezig.

Product Toevoegen WooCommerce

17 Handige WooCommerce Tools & Plugins die je MOET gebruiken in jouw Webwinkel

Super! Jouw webwinkel staat nu helemaal klaar om de eerste bestellingen te gaan ontvangen. In sommige gevallen heb je nog wat specifieke wensen die je in je webwinkel wilt hebben. In dit geval kun je op CodeCanyon heel veel plugins vinden die vaak maar een paar euro kosten.

Om nog meer uit je webwinkel te halen deel ik graag nog een aantal plugins / tools die ik gebruik of heb gebruikt in mijn webwinkels welke ook daadwerkelijk een verschil voor mij hebben gemaakt.

WooCommerce Mailchimp Subscribe Plugin

Iedere keer dat er een bestelling wordt geplaatst krijg je ook het emailadres van een klant welke je vervolgens kunt mailen met een speciale aanbieding of een aanbod om meer verkopen te genereren.

Wanneer jouw webwinkel meer bestellingen gaat krijgen is het niet meer te doen om al deze mailadressen handmatig op een mailinglijst te plaatsen, en daar heeft ‘SeedProd’ een oplossing voor gemaakt.

Met deze handige ‘WooCommerce MailChimp Subscribe Plugin‘ worden de mailadresses van al jouw klanten automatisch op een mailinglijst ingeschreven die jij zelf kiest. Deze plugin is specifiek voor ondernemers die gebruik maken van MailChimp als e-mailmarketingprogramma.

WooCommerce Extra Product Options

Met de ‘WooCommerce Extra Product Options‘ plugin is het mogelijk om extra productopties aan te maken in jouw WooCommerce webwinkel. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk wanneer je meerdere kleuren van één product hebt om de klant hierin een keuze te laten maken of wanneer je verschillende opties hebt bij een product dat de klant deze direct kan kiezen.

Dus wanneer je producten verkoopt waar variabelen in zitten dan is de ‘WooCommerce Extra Product Options‘ plugin een plugin die je niet kunt missen.

WooCommerce Product Filter

Wanneer je een grote webwinkel gaat starten met veel producten dan is het voor de klant ideaal om bepaalde filters te kunnen toepassen en hierdoor producten te zien die meer bij hun behoeftes aansluiten. Met de ‘WooCommerce Product Filter‘ plugin kun je onbeperkt filters aanmaken in alle verschillende stylen die je je maar kunt bedenken. Ze geven zelfs analytics over het gebruik van je filters.

WooCommerce PDF Invoice

Standaard worden WooCommerce facturen als e-mail verzonden. Je kunt ze dus niet makkelijk opslaan of inboeken. Makkelijker is wanneer er een pdf factuur wordt gegenereerd. Met de ‘WooCommerce PDF Invoice‘ plugin worden alle facturen voor zowel de klant als voor jou als webwinkel eigenaar automatisch gegenereerd als PDF.

Memberships, abonnementen & digitale producten verkopen via WooCommerce

Wanneer je een online product of training verkoopt dan kan het zijn dat je hier een online ledenomgeving voor wilt of wanneer je een product verkoopt waar maandelijks voor moet worden betaald dan wil je een abonnement kunnen verkopen. Standaard kan dit niet met WooCommerce.

Met de ‘Subscriptio‘ plugin kun je abonnementen en memberships verkopen via WooCommerce. Deze plugin maakt terugkomende facturen aan en zorgt ervoor dat zowel de klant als de webwinkeleigenaar de abonnementen kunnen annuleren.

Door dezelfde eigenaren als de ‘Subscriptio‘ plugin is ook de ‘WooCommerce Membership‘ plugin ontwikkeld. Met deze plugin kun je de online ledenomgevingen creëeren en deze integreert natuurlijk 100% met de ‘Subscriptio‘ plugin.

Het voordeel van deze plugins ten opzichte van andere plugins die ook een ledenomgeving kunnen maken is dat deze plugins enkel een eenmalige investering vragen terwijl andere partijën een maandelijkse investering verwachten. Daarbij valt de investering voor deze twee plugins ook alles mee.

SocialCoupon

Veel webwinkels plaatsen Social Media buttons in hun webwinkel in de hoop dat klanten de productpagina’s en de webwinkel zullen gaan delen met hun netwerk. Alleen werkt dit niet… Er is geen reden voor een klant om een pagina te delen.

Met de ‘SocialCoupon‘ plugin geef je de klant een reden om een pagina of product te delen, je kunt de klant een coupon code geven in ruil voor een like, share, tweet etc. Hierdoor zullen klanten jouw webwinkel gaan delen waardoor je weer meer bezoekers krijgt en uiteindelijk meer sales.

Email Customizer for WooCommerce

Bij iedere bestelling, bij iedere status update wordt er door WooCommerce automatisch een bevestigingsmail gestuurd naar de klant. Deze mails zien er niet altijd goed uit, met de ‘Email Customizer for WooCommerce‘ plugin kun jij jouw mail’tjes gemakkelijk opmaken zoals jij wilt dat deze verzonden worden. Geef je mails een professionele uitstraling!

Start een veiling via WooCommerce

Deze plugin heb ik zelf nog niet gebruikt maar wordt super beoordeeld door haar gebruikers. Ik wilde deze plugin toch noemen omdat ik regelmatig de vraag ontvang hoe je een eigen veiling website kunt opzetten.

Met ‘WooCommerce Simple Auctions‘ kun je, heel gemakkelijk, jouw WooCommerce webwinkel omtoveren tot een veilingsite.

WooCommerce Dropshippers

WooCommerce Dropshippers‘ is een plugin die je niet kunt missen wanneer jij aan dropshipping doet vanuit jouw WooCommerce webwinkel. Met deze plugin kun je werkelijk alles wat je als dropshipper nodig hebt.

Dropshippers krijgen een notificatie wanneer jij een verkoop hebt zodat je je webwinkel helemaal kunt automatiseren, super toch? Ook kun je gebruik maken van meerdere dropshippers en kunnen dropshippers bijvoorbeeld de verzendinformatie toevoegen aan jouw klantorders. Zeker een kijkje waard 😉

WooCommerce Bookings

Heb jij een bed&breakfast of run je een kapsalon? Dan wil je natuurlijk boekingen online kunnen accepteren. Je kunt je klanten direct een afspraak laten inplannen en een (aan)betaling laten doen. Dit kan met ‘WooCommerce Bookings‘.

Free Shipping Notification

Je kent het wel, bol.com doet het bijvoorbeeld. Vanaf 20,- betaal je geen verzendkosten. Heb je vervolgens producten voor een bedrag van 16 euro in je winkelwagentje zitten? Dan krijg je een melding dat wanneer je nog 4 euro besteed je geen verzendkosten hoeft te betalen. Dit heeft als gevolg dat een deel van de bezoekers nog een extra product zal afrekenen en je hiermee de orderwaarde van je klanten verhoogd. De ‘Free Shipping Notification‘ doet dit voor je.

Gratis Verzending WooCommerce

Request a review

Klanten zijn vaak wel bereid om een review achter te laten voor jouw webwinkel of het product wat ze hebben besteld. Het zit alleen niet in het systeem om terug te keren naar de webwinkel en een review achter te laten.

Met de ‘Request a review‘ plugin wordt er, na een door jou te bepalen periode, automatisch een mailtje gestuurd met het verzoek om een review achter te laten. Door deze reminder te sturen zul je ervaren dat een groter percentage van je klanten een review zullen achterlaten.

WooCommerce Pre-Order

Met de ‘Woocommerce PrePurchase‘ plugin kun je producten als het ware als pre-order aanbieden. Een pre-order houdt in dat je het product nog niet op voorraad hebt maar wel al te koop kunt aanbieden. Bijvoorbeeld als je een nieuw product toevoegt aan je assortiment maar nog niet weet in welke aantallen je je voorraad gaat inkopen kan dit een interessant onderzoeksmodel zijn.

Back In Stock Notifier – WooCommerce Waitlist Pro

Het zou zonde zijn wanneer er iemand in jouw webwinkel komt en ziet dat het product waar hij/zij naar op zoek is, is uitverkocht. In plaats daarvan krijgt zo’n bezoeker met de ‘Back In Stock Notifier – WooCommerce Waitlist Pro‘ plugin de optie om op de hoogte te blijven wanneer het product weer op voorraad komt.

Op het moment dat jij de voorraad weer aanvult, krijgen al de mensen die zich hiervoor hebben aangemeld een mailtje met de melding dat het product weer op voorraad is en dat ze het product alsnog kunnen aanschaffen.

Het mooie aan deze plugin is dat deze plugin ook nog eens statistieken bijhoud van op welk product de meeste mensen aan het wachten zijn en laat hiervan een overzicht zien zodat jij kunt zien naar welk product de meeste bezoekers op zoek zijn en je hier rekening mee kunt houden bij het inkopen van nieuwe producten.

WooCommerce SEO

Een webwinkel hebben is leuk, maar je zult ook klanten moeten krijgen. SEO of wel zoekmachine optimalisatie is een belangrijk kanaal om meer klanten te krijgen. Door hieraan te werken zul je hoger gaan ranken in de zoekmachines en hier meer gratis bezoekers uit gaan halen.

Belangrijk is om dit goed aan te pakken, met de ‘WooCommerce SEO‘ plugin staat de basis van je webwinkel goed en kun je gemakkelijk jouw productpagina’s en andere pagina’s optimaliseren voor betere resultaten vanuit Google.

WooCommerce iOS iPhone App

Wat is er makkelijker dan onderweg je bestellingen checken en realtime bekijken hoe jouw webwinkel er voor staat? WooThemes heeft een iPhone App ontwikkeld zodat jij altijd inzage hebt in de meest belangrijke gegevens van jouw webwinkel. Deze app is gratis te downloaden in de App Store.

Social Commerce – WooCommerce Facebook Plugin

Meer verkopen doen, rechtstreeks vanaf jouw Facebookpagina? Dat kan! Met de ‘Social Commerce – WooCommerce Facebook Plugin‘ kun je jouw Facebookpagina veranderen in een webwinkel en kunnen klanten rechtstreeks vanaf jouw Facebookpagina bij jou shoppen.

WooCommerce Facebook Webwinkel

Gerelateerde informatie

Heb je deze artikelen al gelezen:

Kunnen wij je helpen?

Wil je jouw Facebook en Instagram Marketing uitbesteden? Wij verzorgen Facebook Marketing & Advertising voor bedrijven. Ook verzorgen wij de inrichting van Funnels en Marketing Automation? Wij helpen je graag, neem gerust contact met ons op.

Over de schrijver
Youri Meuleman is de oprichter van OVA B.V. en mede-eigenaar bij MailBlue B.V. Hij specialiseert zich in het exponentieel laten groeien van bedrijven door het inzetten van funnels & advertising. In 2017 liet hij MailBlue B.V. 2887,5% groeien in bedrijfsresultaat na overname zonder tussenkomst van externe financierders. Naast zijn eigen ondernemingen ondersteunt hij ondernemers om extreme groei te realisereren in hun business door middel van online trainingsprogramma's en zijn z'n ebooks meer dan 92.000x gedownload.
Reactie plaatsen

Download de Facebook Marketing Checklist 2019!

 

50%
Stuur mij de checklist!
Een Cookie erbij?