WordPress SEO: Een complete handleiding over zoekmachine optimalisatie in WordPress
arrow_drop_up arrow_drop_down
3 mei 2016 

WordPress SEO: Een complete handleiding over zoekmachine optimalisatie in WordPress

WordPress is een van de meest gebruikte websitesystemen ter wereld, iedere dag worden er duizenden nieuwe websites gestart met deze software. In de basis is WordPress al een goed systeem en zal Google je website zonder al te veel moeite kunnen indexeren. Maar hoe kun je met jouw WordPress website nou echt scoren in de zoekresultaten?

Dit artikel is onderverdeeld in twee onderdelen, de ‘basis’ WordPress SEO tips en de ‘geavanceerde’ WordPress SEO tips. Zonder de basis goed te hebben zul je aan de geavanceerde tips niets hebben dus ik wil je aanraden om ook de basis tips goed door te nemen.

WordPress SEO: De Basis

WordPress SEO- De Basis

Voordat we de diepte in duiken is het belangrijk om de basis van iedere WordPress post goed te hebben staan zodat je goed kunt gaan ranken in de zoekmachines. In dit eerste gedeelte van de WordPress SEO handleiding zullen we daarom gaan werken aan de basis van ieder artikel.

Title Tags

De title tag van jouw WordPress artikel of pagina is van enorm belang voor het ranken van jouw website in de zoekresultaten. Niet alleen omdat zoekmachines zoals Google hier waarde aan hechten en hierop (gedeeltelijk) baseren waar jouw artikel over gaat maar ook omdat Google steeds meer gaat kijken naar haar gebruikers.

Wanneer jouw website eenmaal hoog in de zoekmachines staat blijft Google haar resultaten monitoren, wanneer Google merkt dat er niet op jouw resultaat geklikt wordt dan ziet Google eigenlijk dat haar gebruikers jouw resultaat dus niet relevant vinden en zal Google je website vervolgens weer lager plaatsen in de zoekresultaten.

Het is dus niet alleen belangrijk om je zoekwoord in je title tag te plaatsen maar ook om de title tag aantrekkelijk te schrijven zodat de gebruikers uit een zoekmachine op jouw resultaat zullen klikken.

Een title tag is eigenlijk de titel van het zoekresultaat in de zoekmachines en ziet er zo uit:

Title Tag

Je kunt de title tag per artikel gemakkelijk aanpassen met de Yoast SEO Plugin. In deze plugin kun je een andere title tag instellen dat de werkelijke titel van je artikel en zo ook de URL en de Meta description.

Meta Descriptions

De meta descriptions van je artikelen dragen ook bij aan de rankings van de WordPress artikelen op je website. In de meta description kun je kort vermelden waar het artikel over gaat. De meta description wordt vervolgens getoond in de zoekresultaten. Google leest deze omschrijving maar ook de gebruikers van de zoekmachine.

Voor de meta description geldt hetzelfde als voor de title tag, je moet deze omschrijving niet enkel schrijven om er zo vaak mogelijk een zoekwoord in te verwerken maar de omschrijving moet ook aantrekkelijk zijn om door te klikken vanuit de zoekresultaten naar je artikel.

Meta description

Ook kun je de meta description gemakkelijk aanpassen met de Yoast SEO Plugin, de meta description wordt automatisch al voor je ingevuld. De standaard meta description bestaat uit de eerste 157 tekens uit je artikel en wordt dan aangevuld met puntjes. De beste meta descriptions zijn dan ook de omschrijvingen die zelf geschreven zijn en niet die automatisch gegenereerd worden.

ALT-tag voor WordPress afbeeldingen

Wanneer je afbeeldingen invoegt in jouw artikel dan kun je aan deze afbeeldingen een ‘alt-tag’ meegeven. In een alt-tag geef je als het ware aan wat er op de afbeelding staat. Hiermee kan de afbeelding worden gevonden in de Google zoekresultaten voor afbeeldingen.

Niet alleen kun je de afbeelding terug vinden in de zoekresultaten, ook draagt een geoptimaliseerde afbeelding bij aan je gehele blogartikel. Door het toevoegen van afbeeldingen met de juiste keywords zal je hele blog beter gaan ranken.

Wat je overigens niet moet doen is een afbeelding volstoppen met keywords. Ook voor de afbeelding moet je relevante tags meegeven, op de lange termijn zal Google ook afbeeldingen veel beter gaan begrijpen en wanneer je niet relevant bent zul je minder goed scoren in de Google zoekresultaten.

Alt tag

Iets anders wat qua afbeeldingen ook nog een kleine invloed heeft op de rankings binnen de Google zoekmachine is om de bestandsnaam van de afbeelding, voordat je deze upload, te wijzigen in het keyword of in de alt-tag waarmee je hem straks wilt gaan optimaliseren.

Permalinks instellen in WordPress

In WordPress kun je de zogenaamde ‘permalinks’ instellen (WordPress menu → Instellingen → Permalinks) de permalink van een blogpost is de URL waarop deze blogpost vindbaar is. Je wilt deze url natuurlijk zo kort en zo schoon mogelijk houden.

Ook is het zo dat hoe verder een keyword naar voren staat in een tekst of url, hoe meer waarde Google toekent aan dat woord. Je moet dus niet teveel onnodige ‘dingen’ in je url hebben willen staan. Zelf gebruiken we de instellen om enkel de categorie en de blogtitel te gebruiken.

WordPress Permalinks

Interne Links in WordPress Blogposts

Een vast onderdeel in Google haar algoritme is het aantal waardevolle links die jij naar jouw website hebt. Éen manier om meer links naar een artikel te krijgen is door al jouw artikelen met elkaar te verbinden.

In dit artikel gaat het over WordPress SEO maar ik link hierin ook door naar andere artikelen / plugins, dit zijn allemaal waardevolle links om ook te bezoeken. Een deel van deze links leiden naar een ander artikel op deze website, dat zijn de zogenaamde ‘interne links’.

Interne links zijn niet alleen nuttig om hoger te ranken in de Google zoekresultaten maar ook om waarde te bieden voor een lezer van jouw blog. Wanneer je veel blogt in vakjargon bijvoorbeeld kun je iedere keer dat je een woord gebruikt wat niet iedereen zal begrijpen kun je linken naar een artikel waarin dat woord wordt uitgelegd. Super waardevol 😉

Wikipedia is een super mooi voorbeeld hiervan. Op veel van de zoekopdachten binnen Google komt Wikipedia naar voren, waarom? Omdat hun hele website aan elkaar verbonden is.

Wikipedia Interne Links

Nu is het natuurlijk niet zo dat Wikipedia (of ik) na ieder nieuw artikel die er wordt gepubliceerd op de hele website linkjes zit aan te passen, nee dit heb ik geautomatiseerd. Omdat ik meerdere vragen kreeg over hoe dit precies werkte heb ik hier een volledig Nederlandstalige plugin voor laten schrijven genaamd “WordPress SEO: Interne Links“.

Deze plugin kun je heel gemakkelijk installeren op jouw WordPress website, en je hoeft dan alleen nog maar de keywords en de doelurl in te vullen en vervolgens zorgt de plugin ervoor dat de keywords op de hele website klikbaar zijn. Je kunt natuurlijk ook uitzonderingen toevoegen.

WWW. vs. geen-www

Vroeger ging je altijd naar www.website.nl bijvoorbeeld terwijl de www. tegenwoordig helemaal niet meer nodig is. In sommige gevallen installeert WordPress deze ook al helemaal niet meer.

Een www. website kun je zien als een subdomein. Wanneer je jouw website en posts kunt vinden op www.jouwwebsite.nl & jouwwebsite.nl dan wordt deze hoogstwaarschijnlijk ook twee keer geindexeerd door Google. Wanneer een artikel op twee plaatsen online staat is er sprake van duplicate content en zal Google één van de twee een mindere waardering geven in de zoekresultaten.

Om dit goed op te lossen is een klein stukje code vereist in het .htaccess bestand op je server. (Klinkt dit technisch, laat het dan doen door je hostingpartij bijvoorbeeld of een technisch iemand die weet wat hij/zij doet.)

Ikzelf heb het zo ingesteld dat ova.nl de hoofddomeinnaam is en dat de www.ova.nl verwijst naar ova.nl. Op Fiverr kun je dit overigens voor 5 euro laten regelen 😉

Voor de technische personen onder ons:

Je moet deze code in de .htaccess file plaatsen, vergeet niet ‘jouwwebsite.nl’ te veranderen in jouw website 😉

# Begin 301

RewriteEngine On

RewriteCond %{HTTP_HOST} !^jouwwebsite.nl [NC]

RewriteRule (.*) http://jouwwebsite.nl/$1 [R=301,L]

 

# BEGIN WordPress

<IfModule mod_rewrite.c>

RewriteEngine On

RewriteBase /

RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f

RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d

RewriteRule . /index.php [L]

</IfModule>

# END WordPress

Inhoudsopgave in je WordPress berichten

Wanneer je een lang artikel schrijft als blogartikel, zoals deze post, en je dit artikel goed onderverdeeld in tussenkopjes dan kan het interessant zijn om een inhoudsopgave aan het begin van je artikel te plaatsen. Hierin vermeld je de tussenkoppen van het artikel en deze tussenkopjes maak je klikbaar zodat als iemand alleen één onderwerp wil lezen dat hij/zij daar direct terecht komt.

Dit is niet alleen goed voor de zoekmachines, omdat je dus eigenlijk interne links plaats, maar ook voor de gebruiker is de inhoudsopgave erg gemakkelijk.

Gebruik de H1, H2, H3, H4 en H5 tag

Op het moment dat je artikelen gaat schrijven waar je meerdere tussenkoppen in gebruikt kun je beter gebruik maken van de H-tags in plaats van vetgedrukte woorden in je WordPress artikel als tussenkop.

De H-tags worden door iedere zoekmachine herkent als tussenkoppen en subkoppen. Door deze te gebruiken kan een zoekmachine beter weten waar jouw artikel over gaat en kan een zoekmachine jouw website ook laten ranken op de keywords in de tussenkoppen.

De H1 tag is vooral bedoeld voor de titel, dit doet WordPress al automatisch. Op het moment dat je een artikel gaat schrijven dan werk je voor tussenkoppen voornamelijk met de H2 tag, wanneer je in een tussenkop nog meer tussenkopjes wilt gebruiken en dus nog een niveau lager gaat dan gebruik je de H3 tag.

No-index archief, paginanummering, tag-pagina’s

Veel websites genereren automatisch archief pagina’s of hebben een blog met 30 pagina’s waar blogartikelen op staan. Dit zijn allemaal pagina’s waar de zoekmachine ook op andere manieren bij kan komen, deze pagina’s laten allemaal een preview zien, ook van dezelfde pagina’s waardoor je eigenlijk duplicate content gebruikt op je eigen website.

Mijn advies is dan ook om deze pagina’s op ‘no-index’ te zetten zodat de zoekmachines deze pagina’s niet indexeren en er dus ook geen sprake is van duplicate content.

No-follow de ‘lees meer’ link

Een typische WordPress blog heeft korte previews van de artikelen op de homepage staan, de titel linkt dan door naar het artikel maar ook wordt er een ‘lees meer’ of ‘lees verder’ linkje geplaatst die voor de gebruiksvriendelijkheid daar zeker moet blijven staan.

Alleen je titel linkt al door naar het artikel, en in de titel zitten als het goed is de meest belangrijke keywords die je wilt gebruiken. Door de nofollow aan te geven bij de lees meer button die tenslotte nietszeggend is, kijken de zoekmachines alleen naar de titel met relevante keywords.

Om dit in te stellen moet je in de code van je thema een nofollow plaatsen in de link, dit is een licht technisch klusje en niet meer dan 5 minuten werk. Echter wanneer je geen technische kennis hebt raad ik je toch aan om het uit te besteden.

Google Search Console

Iedere website eigenaar zou zich moeten aanmelden bij Google Search Console (voorheen Google Webmastertools) hierin kun je zien op welke zoekwoorden je goed rankt en via welke zoekwoorden bezoekers op jouw website terecht komen.

Ook geeft Google Search Console een melding wanneer er fouten zijn gevonden in je website waardoor Google een pagina bijvoorbeeld niet meer kan vinden, door deze dan te redirecten met een 301-redirect kun je de traffic en de waarde van die pagina doorsturen naar een andere pagina. Wat je eigenlijk tegen Google zegt is dat de pagina is verhuisd.

Bied een XML Sitemap aan bij de zoekmachines

Via de Yoast SEO Plugin kun je eenvoudig een XML Sitemap aanmaken en deze kun je vervolgens indienen bij de Google Search Console. Een sitemap is eigenlijk niets anders dan een document waarmee zoekmachine’s weten waar ze moeten kijken op jouw website. Het helpt zoekmachines om jouw website beter te begrijpen.

Niet alleen is een sitemap handig om te uploaden wanneer je net je blog bent gestart, een sitemap update zichzelf ook continue en geeft de zoekmachines een seintje wanneer jij een nieuw artikel hebt gepubliceerd op jouw website zodat de zoekmachines dat artikel ook weer kunnen opnemen in de zoekresultaten.

Maak gebruik van een ‘kruimelpad’

Een kruimelpad is een manier om aan te geven waar de bezoeker zicht bevind op jouw website, dit vergroot het gebruikersgemak van je bezoekers omdat zij zo sneller kunnen navigeren naar het hoofdonderwerp of een andere categorie bijvoorbeeld.

Niet alleen is het kruimelpad gebruiksvriendelijk voor je bezoekers ook helpt het bij de indexering van je volledige website. Ook zoekmachines klikken door op deze links, het kruimelpad is eigenlijk niets anders dan een aantal interne links.

Met de Yoast SEO Plugin kun je eenvoudig het kruimelpad activeren, mogelijk dat ze het in de plugin ‘breadcrumbs’ noemen. Eenmaal geactiveerd wordt dit automatisch toegepast op al jouw WordPress artikelen.

Zorg voor een snelle website

De ervaring van een gebruiker die vanuit de zoekmachine wordt doorverwezen naar jouw website wordt een steeds belangrijkere factor als het gaat om de ranking in de zoekresultaten. Om hoger te ranken moet je het een bezoeker dus naar zijn zin maken. Een onderdeel hiervan is om een snelle WordPress website te hebben zodat de bezoeker niet hoeft te wachten.

Je kunt je WordPress website sneller maken door plugins te verwijderen, omdat WordPress zo groot is is er voor ieder probleem wel een plugin ontwikkeld alleen heb jij als gebruiker geen invloed op hoe deze plugins zijn ontwikkeld.

Veel plugins vertragen je WordPress website, dus op het moment dat jouw website trager wordt is het een goed idee om te kijken welke plugins je echt nodig hebt en welke je eigenlijk wel kunt verwijderen.

Een andere tip om jouw WordPress website te versnellen is om te gaat werken met W3 Total Cache, dit is een plugin (nog een plugin ja ;)) die jouw website als het ware opslaat in het geheugen van een internetbrowser en wanneer een gebruiker dan op jouw website komt dan hoeft hij niet de volledige website meer te laden. W3 Total Cache is even een klus om in te stellen maar werkt super en wordt al door meer dan 1 miljoen websites gebruikt.

Gerelateerde Artikelen voor Blogartikelen

Het klinkt misschien niet als een SEO-tip maar het is het wel. Door gerelateerde artikelen onder je blogartikelen te plaatsen kunnen bezoekers doorklikken op jouw website en blijven bezoekers langer op je website, wat voor zoekmachines een indicatie is dat jouw website relevant en interessant is voor de bezoeker.

Het is daarom wel belangrijk dat de gerelateerde artikelen ook echt ‘gerelateerd’ zijn en relevant voor een bezoeker die ook het artikel leest. Zo zijn er plugins die random artikelen selecteren en plaatsen in het gerelateerde artikelen veld maar ook plugins die enkel artikelen uit een specifieke categorie gebruiken of waar je de gerelateerde artikelen zelf voor kunt instellen.

HTTP:// vs. HTTPS://

In 2015 heeft Google aangegeven dat websites met een SSL-beveiliging hogere posities in de zoekresultaten gaan krijgen dan de websites zonder zo’n certificaat. Op zich klinkt dit vrij logisch, Google wilt de gebruikers een zo fijn mogelijke ervaring geven en om dan bezoekers naar een beveiligde website te sturen zodat hun gegevens veilig zijn, dat past wel in het plaatje.

Op SSLcertificaten.nl kun je al een SSL certificaat bemachtigen voor slechts 8 euro per jaar. Deze kun je vervolgens zelf installeren op jouw website met de handige installatie gidsen van SSLcertificaten.nl of je kunt het certificaat door hen laten installeren.

10 WordPress SEO Plugins & Tools die je moet gebruiken op je website

Yoast SEO Plugin (Must-have!)

De Yoast SEO Plugin is onmisbaar op ieder blog, deze plugin vormt eigenlijk de basis van je WordPress website als het gaat om SEO en gevonden worden in de zoekmachines.

Met de Yoast SEO Plugin kun je je website optimaliseren voor de zoekmachines, kijken of je blogberichten voldoen aan de juiste informatie voor zoekmachines, je kunt de verschillende title-tags en meta-descriptions hiermee instellen en je sitemap laten genereren.

WordPress SEO: Interne Links

Met de ‘WordPress SEO: Interne Links‘ plugin kun jij heel gemakkelijk de interne links op jouw WordPress website beheren. In deze volledig Nederlandstalige plugin kun je heel gemakkelijk een zoekwoord opgeven en een doelURL instellen. Vervolgens doet de plugin de rest van het werk volledig automatisch.

Met deze plugin hoef jij dus nooit meer handmatig een interne link aan te maken voor jouw website. De plugin is speciaal voor ons (OVA.nl) ontwikkeld omdat ikzelf een aantal specifieke wensen had voor deze plugin. Later heb ik besloten om deze plugin ook beschikbaar te stellen voor de lezers van deze blog. Je kunt letterlijk alles instellen wat je maar in wilt stellen, standaard heb ik de instellingen al voor je ingesteld op de best-practises.

WP Smush

Met de WP Smush plugin kun je alle afbeeldingen op je website automatisch verkleinen zonder dat er een groot kwaliteitsverlies plaats vindt. Veel mensen uploaden een foto direct vanaf hun camera, naar hun WordPress website. Deze foto’s zijn vaak erg groot en dit kost je de snelheid van je website en dus ook de rankings van je website. De WP Smushit plugin lost dit probleem op.

W3 Total Cache

W3 Total Cache bewaard eigenlijk een kopie van jouw website in de browser van een gebruiker. Doordat deze kopie nog beschikbaar staat hoeft jouw website niet helemaal opnieuw geladen te worden, het voordeel hiervan is dat jouw website hier veel sneller van wordt en dit de zoekresultaten positief beïnvloed.

Similarweb

Op Similarweb.com kun je bekijken vanuit welke website jouw concurrenten hun verkeer krijgen, op welke zoekwoorden zij worden gevonden en wat hun meest populaire artikelen zijn. Zo kun je dus research doen voordat jij zelf een nieuwe blog gaat schrijven of een website start in een nieuwe markt. Je weet direct wat jouw concurrenten doen en waar je meer bezoekers vandaan kunt krijgen.

Google Search Console

Via de Google Search Console krijg je inzicht in hoe je website presteert in de zoekmachines, op welke zoekwoorden je wordt gevonden en hoeveel bezoekers je naar je website krijgt vanuit de zoekmachine.

Ook houdt Google Search Console je op de hoogte van kritieke problemen, zoals webpagina’s die niet kunnen worden gevonden en andere kritieke problemen aan je website. Dit zorgt ervoor dat jouw website goed blijft ranken in Google.

Broken Link Checker

De Broken Link Checker houdt jouw website in de gaten en wanneer er een pagina niet kan worden gevonden brengt de plugin jou hiervan op de hoogte zodat je dit kunt oplossen. Deze plugin doet dit niet alleen voor jouw website maar ook voor de websites waar jij naar toe linkt.

Dit is belangrijk omdat Google de meest relevante en meest waardevolle pagina bovenaan in de zoekresultaten wilt plaatsen, door te linken naar andere relevante websites word jij waardevol maar dan moet de link natuurlijk wel werken.

Akismet

Akismet is een tool die spamreacties tegengaat. Omdat WordPress een zo veel gebruikt platform is zijn er altijd mensen die hier misbruik van willen maken. Zo kan het je bekend voorkomen dat je vaak reacties krijgt met alleen maar linkjes naar Chinese websites e.d. Akismet filtert deze reacties alvast voor je zodat jij alleen de waardevolle reacties te zien krijgt.

Rankie Rank Tracker

Rankie is een plugin waarin je de huidige positie van een aantal zoekwoorden kunt bijhouden. Wanneer jij voor jouw website een aantal belangrijke zoekwoorden hebt waarop je hoog wilt ranken dan kun je de Rankie Rank Tracker gebruiken om de voortgang bij te houden. Een super handige plugin!

Ultimate Video SEO Plugin

Wanneer jij naast bloggen ook video’s gebruikt op jouw WordPress blog dan is de Ultimate Video SEO Plugin een plugin die je niet kunt missen. Deze plugin zorgt ervoor dat ook de video’s die je plaatst op jouw WordPress blog goed worden geindexeert. Deze plugin plaatst ook een preview van de video in de zoekresultaten waardoor je meer kliks gaat krijgen vanuit de zoekresultaten waardoor je vervolgens weer hoger gaat ranken. Een must-have dus!

3 WordPress SEO Strategieën die werken in 2016

Met bovenstaande tips en plugins kun jij jouw WordPress website helemaal klaarmaken maar met onderstaande tips ga jij in 2016 winnen van jouw concurrenten op het gebied van zoekmachine optimalisatie.

#1 Schrijf geen blogartikel maar mega-artikelen!

Veel SEO-experts zeggen dat een blogartikel minimaal 300 woorden moet zijn om goed te kunnen ranken in de zoekmachines. Mijn voorstel: Laten we die 300 woorden helemaal vergeten en van ieder onderwerp waar je een artikel over schrijft het meest waardevolle artikel maken die er bestaat.

Waarom? Omdat Google, en de andere zoekmachines, alleen de meest waardevolle resultaten hoog willen laten ranken. Dit is wat Google haar klanten willen. Google blijft haar algoritme steeds aanpassen zodat ze altijd van waarde kunnen zijn voor de gebruiker van de zoekmachine.

Zo ook bij deze mega-artikelen, Google gaat steeds meer kijken hoe een gebruiker een artikel consumeert. Blijft een bezoeker lang op een pagina? Dat is een teken dat het artikel interessant en relevant is. Scrollt een bezoeker tot ver in het artikel? Dat is ook een teken dat het artikel relevant is, de bezoeker consumeert het artikel namelijk daadwerkelijk.

Een ander belangrijk meetpunt van Google is de tijd dat een bezoeker op de pagina blijft, hoe langer iemand een pagina bezoekt hoe interessanter hij/zij die pagina waarschijnlijk vindt.

Om dit allemaal te combineren hoef je helemaal niet meer aan artikelen van 300 woorden te denken. Je kunt schrijven zolang het waardevol is. Als ik naar dit artikel kijk dan telt dit artikel meer dan 4000 woorden, alleen blijft het interessant (hoop ik!).

Wat ik in dit artikel nog niet heb gedaan maar wat wel super krachtig zou zijn is het toevoegen van infographics en video’s, waarom? Mensen scrollen vaak door infographics heen, die zijn makkelijk te consumeren, dus dit verhoogt de scroll-rate. Het toevoegen van video’s verhoogt de tijd die iemand zich op de website bevind omdat hij nu de video direct vanuit dit artikel kan bekijken.

#2 Backlinkstrategie

Een backlink is simpel gezegd een linkje van een andere website naar jouw website. Op het moment dat nu.nl bijvoorbeeld een artikel schrijft over WordPress SEO en in dat artikel linkt naar dit artikel dan is dat een backlink.

De laatste maanden gaat er een ‘roddel’ door de gangen dat backlinks helemaal niet meer werken, niets is minder waar.. Backlinks zijn nog steeds een belangrijk onderdeel van een goed SEO strategie, wat wel zo is is dat de backlinks zijn veranderd.

Voorheen kon je eigenlijk zeggen dat degene met de meeste linkjes naar zijn website, ook op nummer 1 stond in de zoekresultaten. Je kunt het zien als dat je aan 10 mensen de weg vraagt en 9 mensen sturen je de ene kant op terwijl 1 persoon je de andere kant op stuurt. Dan volg je waarschijnlijk het advies van die 9 mensen, toch?

Precies daarvan werd dan ook massaal misbruik gemaak door verschillende websites, er werden backlinks gekocht en verkocht. Op zich is daar niets mis mee alleen werden er geautomatiseerde tools gemaakt waarmee er op allerlei Chinese websites een linkje werd geplaatst die totaal niet relevant was maar toch werden de websites hoger gerankt in Google.

Dus ondanks dat die 9 mensen ongelijk hadden, volgde je toch hun advies. Later blijkt dat het advies helemaal niet waar was en dat die ene persoon eigenlijk veel betrouwbaarder is. Daar is Google ook op ingehaakt, Google is vanaf dat moment naar de waarde en de betrouwbaarheid van websites gaan kijken.

Een backlink van een Chinese website naar een Nederlandse tulpenhandelaar dat klopt niet. Wanneer je enorm veel backlinks krijgt die ‘niet kloppen’ dan zal Google de website straffen door de website lager in de zoekmachines te plaatsen. Terwijl als jij een waardevolle backlink krijg, bijvoorbeeld als de anwb.nl een link plaatst naar een website over auto’s huren, dan zal dit zeker een positieve invloed hebben op de rankings.

Voor de juiste backlinkstrategie is het belangrijk dat je backlinks krijgt van waardevolle en relevante websites. Je zult dus een overzicht moeten maken van de websites die waardevol zijn en gerelateerd zijn aan jouw business en vervolgens kun je prima een backlink kopen, of nog beter, je kunt een gastartikel schrijven waarin je linkt naar jouw website.

#3 Rankingsfactoren in 2016

Andere factoren die een grote rol zullen spelen in de zoekresultaten in 2016 zijn o.a de invloed van Social Media. Via Social Media kunnen gebruikers ‘sociaal’ jouw artikel delen en de interactie aangaan n.a.v. jouw artikel. Ook Google zal dit gaan opmerken en Social Media zal steeds belangrijker worden in het algoritme van Google. It’s about people, right?

De autoriteit van jouw website speelt natuurlijk ook een grote rol. Je kunt een soort vriendschap met Google opbouwen, wanneer je je aan alle regeltjes houdt en altijd waardevolle artikelen publiceert dan worden Google en jij vriendjes. Iedere keer dat je vervolgens een nieuw artikel publiceert zal Google jou ook als vriend behandeld en je net even iets hoger plaatst in de zoekresultaten.

De bouncerate van je website is ook erg belangrijk. Op het moment dat je hoog in de zoekmachine’s staat en je krijgt veel kliks naar je website maar mensen blijven niet op je website dan is dit voor Google een teken dat de bezoekers niet konden vinden wat ze zochten. Google zal dan ook jouw website lager opnemen in de zoekresultaten omdat dit blijkbaar toch niet de oplossing is geweest.

Ook de Click True Rate van jouw zoekresultaat is van belang voor jouw rankings. Op het moment dat je hoog scoort maar niemand naar jouw website klikt vanuit Google dan zal Google ook denken dat jouw website helemaal niet zo relevant is voor het zoekwoord waar een gebruiker op zocht. Anders zou die bezoeker wel op jouw resultaat hebben geklikt, toch?

Je kunt de Click True Rate van een zoekresultaat verhogen door de titel anders te schrijven, natuurlijk moet in de titel het zoekwoord zitten maar de titel moet ook aanspreken om te klikken en het artikel te gaan lezen. Je moet jouw artikel eigenlijk ‘verkopen’.

Over de schrijver
Youri Meuleman is de oprichter van OVA B.V. en mede-eigenaar bij MailBlue B.V. Hij specialiseert zich in het exponentieel laten groeien van bedrijven door het inzetten van funnels & advertising. In 2017 liet hij MailBlue B.V. 2887,5% groeien in bedrijfsresultaat na overname zonder tussenkomst van externe financierders. Naast zijn eigen ondernemingen ondersteunt hij ondernemers om extreme groei te realisereren in hun business door middel van online trainingsprogramma's en zijn z'n ebooks meer dan 92.000x gedownload.
Reactie plaatsen

Download de Facebook Marketing Checklist 2019!

 

50%
Stuur mij de checklist!