YouTube Video Annotaties - Een complete handleiding (OVA.nl)
arrow_drop_up arrow_drop_down
8 maart 2016 

YouTube Video Annotaties - Een complete handleiding

YouTube video annotaties is een van de manieren om daadwerkelijk bezoekers, leads en sales te gaan genereren door middel van je YouTube video’s. Maar wat zijn deze annotaties nou eigenlijk en hoe stel je deze in?

YouTube Annotatie

Wat is een YouTube Annotatie?

Een annotatie is een aantekening of een opmerking bij iets wat wordt gezegd. Zoals je hierboven kunt zien kun je hier klikbare links van maken, zoals Gary Vaynerchuck in dit voorbeeld heeft gedaan met de subscribe button in een video.

Maar op welke manieren kun je die aantekeningen nou inzetten om er daadwerkelijk leads en sales mee te verzamelen?

Refereer je aan een blog of een onderwerp waar je op je website meer informatie over hebt? Dan kun je een link toevoegen aan je video, met bijvoorbeeld de tekst “Klik hier voor meer informatie >>”

Maak je daar in tegen een video over een product welke je te koop aanbied, dan kun je tijdens de gehele video de link naar het product al toevoegen.

Ben je een verzekeringsmaatschappij of een rijschool bijvoorbeeld, en wil je leads verzamelen? Dan voeg je simpelweg een linkje toe aan de video waar kijkers hun gegevens kunnen achterlaten.

Maar ook wanneer je andere video’s wilt aanraden na het zien van jouw video kun je video’s toevoegen aan je video met YouTube annotaties.

Per video kun je meerdere annotaties aanmaken, hierdoor kun je een interactieve video maken. Je kunt bij alles wat je zegt een aanmerking bij plaatsen. Natuurlijk moet het niet teveel worden, dan gaat het irriteren. Maar zolang je op- en aanmerkingen relevant zijn is het super waardevol, en voor jou is het super waardevol om zo daadwerkelijk business te gaan doen.

8 Creatieve manieren om YouTube Annotaties in te zetten

Annotations overkill

Meer abonnees op je YouTube kanaal

Plaats tekstlinks om mensen zich te laten abonneren op jouw kanaal. Of plaats een afbeelding in de video en maak deze vervolgens klikbaar met een annotatie. Deze mensen hebben al een video van jou bekeken en zijn dus eerder geneigd om zichzelf te abonneren op jouw kanaal. Ze moeten daar alleen even op geattendeerd worden. Maak het overigens geen overkill zoals bovenstaande afbeelding 😉

Krijg meer nieuwsbrief inschrijvingen via YouTube

Bied jij een ebook, whitepaper of een online training aan in ruil voor een naam en emailadres zodat jij jouw mailinglijst kan laten groeien? En sluit die give-away aan bij het onderwerp waar de video over gaat? Dan is het natuurlijk super relevant om de kijkers van je video ook je give-away aan te beiden. Dit kan tijdens de video maar zeker ook aan het einde van de video.

Websitebezoekers genereren via YouTube

Heb jij een website met bijvoorbeeld een blog die aansluit bij het onderwerp van de video? Dan is het super relevant om de bezoeker naar de website te sturen met meer informatie bijvoorbeeld, of een transscript van de video.

Leads verzamelen via YouTube

Bied jij rijlessen aan, ben je een tandarts of kapper bijvoorbeeld? Bied je diensten aan waarvoor je vooraf even contact wilt hebben? Laat de kijker een kort contactformulier invullen via je website en neem vervolgens contact op met deze kijker.

Verkopen realiseren via YouTube

Praat je over een product of geef je bijvoorbeeld make-up tutorials en wil je de producten die in de video zijn genoemd ook verkopen via een webshop? Je kunt met YouTube annotaties ook direct linken naar het product uit jouw webshop.

Promoot je sociale profielen via YouTube

Je kunt natuurlijk ook je sociale profielen promoten via je video, op het moment dat een kijker van jouw video je video heeft bekeken toont dit aan dat de kijker interesse heeft in jouw onderwerpen. Grote kans dat de kijker meer van jou wilt horen 😉

Meer YouTube views op je andere video’s

Op het moment dat een kijker jouw video op YouTube kijkt is deze gebruiker al in de stemming om YouTube video’s te bekijken. Waarom raad je niet direct een andere video van jou aan om ook te bekijken?

Laat kijkers langer naar je video kijken

Dit is een mooie, dit heb ik werkelijk nog nooit iemand zien doen. Via YouTube Analytics kun je zien op welke tijdstippen kijkers van jouw video afhaken, je kunt op die tijdstippen een annotatie in beeld laten komen met een ‘open-loop’ waarin je bijvoorbeeld het volgende onderwerp wat je in je video gaat behandelen alvast verklapt waardoor sommige kijkers toch besluiten nog even te blijven hangen.

Verzin het maar, alles wat maar relevant kan zijn voor de kijker van jouw video daar kun je naar toe linken.

Dat is natuurlijk allemaal leuk en aardig… Maar hoe maak je die annotatie’s nou eigenlijk aan?

YouTube Annotatie aanmaken

Wellicht heb je nu een beeld van hoe je YouTube Annotaties kunt gaan inzetten binnen jouw kanaal. Nu rest natuurlijk nog de vraag hoe je dit allemaal kunt gaan instellen.

Allereerst ga je naar de video waarbij je de annotatie wilt aanmaken, en klikt op “aantekeningen”.

Aantekeningen op YouTube

Daar kun je vervolgens je annotatie heel makkelijk aanmaken, vervolgens moet je nog even op opslaan klikken en dan is je annotatie klaar.

Annotatie aanmaken

Wanneer je een website wilt toevoegen als annotatie dan moet je eerst je website koppelen aan je account.

Allereerst moet je je domeinnaam hier verifiëren: https://www.youtube.com/advanced_settings

Daarna klik je bovenaan bij aantekeningen op “aantekeningen van externe links inschakelen” en accepteer je de voorwaarden. Nu kun je ook links naar je eigen website plaatsen.

Gerelateerde informatie

Heb je deze artikelen al gelezen:

Kunnen wij je helpen?

Wil je jouw Facebook Marketing uitbesteden? Wij verzorgen Facebook Marketing & Advertising voor bedrijven. Ook verzorgen wij de inrichting van Funnels en Marketing Automation? Wij helpen je graag, neem gerust contact met ons op.

Over de schrijver
Youri Meuleman is de oprichter van OVA B.V. en mede-eigenaar bij MailBlue B.V. Hij specialiseert zich in het exponentieel laten groeien van bedrijven door het inzetten van funnels & advertising. In 2017 liet hij MailBlue B.V. 2887,5% groeien in bedrijfsresultaat na overname zonder tussenkomst van externe financierders. Naast zijn eigen ondernemingen ondersteunt hij ondernemers om extreme groei te realisereren in hun business door middel van online trainingsprogramma's en zijn z'n ebooks meer dan 92.000x gedownload.
Reactie plaatsen

Download de Facebook Marketing Checklist 2020!

 

50%
Stuur mij de checklist!
Een Cookie erbij?