Aangepaste Thumbnail voor je YouTube Video
arrow_drop_up arrow_drop_down
Aangepaste Thumbnail voor je YouTube Video
22 maart 2016 

Aangepaste Thumbnail voor je YouTube Video

Wanneer je een video upload op YouTube krijgt deze automatisch een voorbeeldweergave, nu kan het voorkomen bij video’s waar jij zelf in beeld bent dat je net met je mond open staat en bij video’s waar je je beeldscherm opneemt kan er net een verkeerd beeld als voorbeeldweergave worden getoond.

Wat ook niet onbelangrijk is is dat je door het gebruiken van een aangepaste thumbnail je meer kliks kunt krijgen naar je video vanuit de zoekresultaten van YouTube. Maar ook een hogere klikratio vanuit de Google zoekresultaten en natuurlijk vanuit de verschillende websites die jouw video embedden.

Resultaat

Indirect heeft dit dan ook nog eens als resultaat dat wanneer jouw video vaker wordt aangeklikt vanuit de zoekresultaten dat deze hoger wordt geplaatst in de zoekresultaten wat vervolgens weer leidt tot nog meer views.

De thumbnail of de voorbeeldweergave van de video is, ondanks dit slechts een klein deel van je video is, van belang voor het resultaat dat je met je video gaat behalen. De thumbnail van de video is, samen met de titel en de omschrijving van je video, het eerste wat een gebruiker ziet van je video. De thumbnail moet dus uitnodigen om te klikken op de video.

6 Tips voor een betere YouTube Video Thumbnail

We hebben zes tips voor je op een rij gezet:

#1. Houd de thumbnail ‘clean’

Tussen alle drukte op YouTube door valt een afbeelding die veel rustiger is en waar je direct aan kan zien waar het over gaat natuurlijk enorm op.

#2. Wees consistent

Werk aan je ‘brand’ en maak je thumbnails herkenbaar voor al je video’s.

#3. Plaats de titel in de thumbnail

Maak direct duidelijk waar de video over gaat… Je kunt bijvoorbeeld de titel van de video als thumbnail toevoegen aan je video. Sommige mensen lezen de titel, andere bekijken de thumbnail.

#4. Gebruik close-ups van mensen

Menselijke gezichten werken altijd goed, bij voorkeur een close-up van een persoon die in de camera kijkt, zodat het ook nog clean blijft.

#5. Laat zien waar de video over gaat

De thumbnail is natuurlijk nog steeds bedoeld om een beeld te geven van waar de video over zal gaan. Je mag dit best in de thumbnail laten blijken.

#6. Pas de thumbnail aan aan je doelgroep

Wanneer jouw doelgroep kinderen zijn kun je wat fellere en speelse kleuren gebruiken in je thumbnail maar wanneer je de zakelijke markt bediend kun je het beter meer ‘corporate’ houden.

Hoe maak je een aangepaste thumbnail in YouTube?

Nu je weet waarom je een aangepaste thumbnail moet maken voor al je YouTube video’s is het ook handig om te weten hoe je deze kunt uploaden en instellen voor jouw YouTube video’s.

Allereerst ga je naar het videobeheer van YouTube en selecteer je de video waarvan je de thumbnail wilt aanpassen.

Vervolgens klik je op ‘bewerken’ bij de video waar je de thumbnail van wilt aanpassen. Je kunt hier vervolgens direct heel gemakkelijk een thumbnail uploaden.

Aangepaste miniatuur YouTube

Ben je geen designer maar wil je wel gemakkelijk aangepaste thumbnails maken voor je YouTube video’s? Met Canva.com kun je gemakkelijk en gratis afbeeldingen maken. Je kunt ook kiezen voor vooraf ingestelde templates en hierop jouw ontwerp aanpassen.

Gerelateerde informatie

Heb je deze artikelen al gelezen:

Kunnen wij je helpen?

Wil je jouw Facebook Marketing uitbesteden? Wij verzorgen Facebook Marketing & Advertising voor bedrijven. Ook verzorgen wij de inrichting van Funnels en Marketing Automation? Wij helpen je graag, neem gerust contact met ons op.

Over de schrijver
Youri Meuleman is de oprichter van OVA B.V. en mede-eigenaar bij MailBlue B.V. Hij specialiseert zich in het exponentieel laten groeien van bedrijven door het inzetten van funnels & advertising. In 2017 liet hij MailBlue B.V. 2887,5% groeien in bedrijfsresultaat na overname zonder tussenkomst van externe financierders. Naast zijn eigen ondernemingen ondersteunt hij ondernemers om extreme groei te realisereren in hun business door middel van online trainingsprogramma's en zijn z'n ebooks meer dan 92.000x gedownload.
Reactie plaatsen

Download de Facebook Marketing Checklist 2020!

 

50%
Stuur mij de checklist!
Een Cookie erbij?