Videomarketing en dan met name het inzetten van YouTube om je bereik te vergroten is enorm krachtig. Echter… Het opnemen van video’s is één, maar er daarna bereik mee gaan genereren is een ander ding. In dit artikel deel ik een aantal belangrijke punten om te optimaliseren zodat je video hoger in de zoekresultaten van YouTube zal komen.
YouTube is de op één na grootste zoekmachine, op Google na worden er in YouTube de meeste zoekopdrachten geplaatst, een bijkomend voordeel aan het optimaliseren van je YouTube video’s is dat de video niet alleen in YouTube hoger zal gaan ranken maar ook zal de video vindbaar worden in de Google zoekresultaten. Twee vliegen in één klap 😉
YouTube SEO: Je YouTube Video optimaliseren
We hebben super praktische tips voor je op een rij gezet:
Optimaliseer de TITEL van je YouTube video
De titel van je YouTube video is een belangrijk onderdeel van je video, dit is één van de eerste onderdelen die een gebruiker te zien krijgt als ze kijken in de zoekresultaten van YouTube. In de titel moet je ook al de meest belangrijke keywords gebruiken.
YouTube is de op één na grootste zoekmachine, mensen gaan naar YouTube toe om een antwoord te krijgen op een vraag of om geëntertaind te worden. De meest effectieve titels bestaan daarom uit beschrijvende en keywordrijke titels.
De titel van je video is iets om even goed bij stil te staan, hij moet aantrekkelijk zijn zodat mensen op je video gaan klikken maar ook keywordrijk om zo goed gevonden te worden in de zoekresultaten.
Wanneer je weet waar je video over gaat doe je er goed aan om de keywordtool van Google te gebruiken om te kijken of er ook echt naar je keywords wordt gezocht.
Nog een korte sidenote: Hoe verder je keyword naar voren staat in je titel hoe meer waarde er aan dat woord wordt gegeven. Probeer daarom je meest belangrijke keyword aan het begin van de titel te plaatsen.
Schijf KILLER omschrijvingen voor je video
Het is even werken maar het loont zich zeker om een goede omschrijving bij je video te plaatsen. Bijna niemand neemt hier de tijd voor en juist daarom geeft dit zo’n mega-boost aan de vindbaarheid van je video.
Zowel Google als YouTube lezen je omschrijving, video’s met een duidelijke omschrijving worden vele malen beter geindexeerd omdat YouTube en Google hierdoor weten waar de video over gaat en een verwachting kunnen scheppen of de video relevant is voor een gebruiker. In de omschrijving van je video mag je gerust een aantal keer het keyword waar je video over gaat laten vallen.
BOOST de interactie op de video
Een ander belangrijk meetpunt waar YouTube naar kijkt is de engagement op de video. Aan de hand van de engagement op een video kan YouTube een inschatting maken hoe waardevol de video wordt gevonden door haar gebruikers. De gebruiker staat bij Google & YouTube op één 😉
Je kunt de interactie beïnvloeden door de kijkers van je video te vragen om bijvoorbeeld te abonneren op je kanaal, dit laat zien dat de video interessant is want de gebruiker geeft hiermee aan dat ze meer van dit soort video’s wilt zien.
Ook kun je vragen om een reactie achter te laten of de video te delen of toe te voegen aan de favorieten. De duimpjes die je op een YouTube video worden achtergelaten tellen ook mee in de rankings. Met de duimpjes kan een gebruiker aangeven of hij/zij de video leuk vinden of juist niet.
Krijg meer video VIEWS op je YouTube video
Het aantal views op een video geeft aan of het onderwerp van de video interessant is en ook relevant. Op het moment dat er in een korte tijdsperiode veel videoviews zijn betekend dat dat de video op dit moment ‘hot’ is en zal YouTube de video hoger plaatsen in de zoekresultaten.
Om deze reden is het een goed idee om de video naar je mailinglijst te versturen, hierdoor bereik je direct een grote groep mensen voor je video. Ook is deze groep al bekend met je en eerder geneigd om bijvoorbeeld een reactie achter te laten.
Je kunt ook de video delen in relevante Facebook & LinkedIn groepen, daar zit de doelgroep die jouw video interessant zal vinden 😉
Maak je video interessant om te kijken
Alleen het plaatsen van keywordrijke video’s is niet voldoende, je video’s moeten ook van kwaliteit en waarde zijn. Bij iedere video wordt gemeten hoe lang een gebruiker naar de video kijkt. Dit is de zogenaamde “video retention” wanneer een groot deel van de kijkers halverwege de video afhaakt is de video misschien toch niet interessant genoeg.
De duur van een video is een punt waarover je kunt discussiëren, een lange video zorgt ervoor dat meer mensen voor het einde van de video zullen afhaken maar is wel meer contentrijk. Wissel korte en lange video’s met elkaar af 😉
Zoek waardevolle backlinks
Net zoals in de Google zoekresultaten zijn ook backlinks waardevol voor de YouTube rankings. Je moet een backlink zien als een soort stem, een stem voor jouw video. Maar wel een beetje een corrupte stem, hoe meer gewaardeerd de website is waarvan je de backlink krijgt hoe waardevoller deze is.
Zorg er altijd voor dat de backlinks die je krijgt van waarde zijn. Zorg dat de website relevant is en waarde biedt aan haar gebruikers. Wanneer je actief op zoek gaat naar backlinks, plaats dan ook niet alle backlinks tegelijk, dit geeft een raar patroon waardoor het tegen je gaat werken. Voeg een aantal waardevolle backlinks per week toe bijvoorbeeld.
Het embedden van een video kun je ook zien als een backlink. Wanneer waardevolle websites jouw video embedden op haar site dan is dat waardevol voor je rankings en groeit het aantal views van de video ook nog eens. Dubbel zo waardevol dus 😉
Optimaliseer de bestandsnaam van de video
Een korte tip, maar toch zal het een klein effect hebben in je rankings. Pas de bestandsnaam van je video aan naar de titel die je de video geeft of pas het aan naar een keyword.
Wanneer je een video opneemt met een camera wordt de bestandsnaam vaak iets als “CAMREC_001” bijvoorbeeld. Dit is nietszeggend, ook YouTube weet niet waar die video over gaat…
Voeg relevante tags toe
Voeg relevante tags toe aan je YouTube video, niet alleen wordt je video hierdoor beter vindbaar.. Ook worden hier de gerelateerde video’s op gebaseerd. Door relevante tags toe te voegen zul je dus meer views op je video gaan krijgen.
Gebruik ook een eigen ‘tag’ die nietszeggend is, bijvoorbeeld “ovaNL”. Wanneer je dit bij al je video’s doet zullen je eigen video’s bij gerelateerde video’s komen te staan. In plaats van die van jouw concurrent 😉
Voeg een ondertiteling toe
Door een correcte ondertiteling toe te voegen aan een video kan YouTube precies zien waar een video over gaat. Hierdoor kan YouTube veel meer keywords oppakken waarop jouw video kan gaan ranken. Het is even een klus, en niet veel gebruikers doen dit maar het heeft een mega-invloed op je video rankings.
Voeg een aangepaste thumbnail toe
YouTube plaatst automatisch een thumbnail bij je video, dit is een willekeurig beeld uit je video, niet altijd het meest inspirerende beeld…
Maak bij je video’s altijd een aangepaste thumbnail, een afbeelding is het eerste wat opvalt in de zoekresultaten in YouTube en in Google, een foto zegt meer dan 1000 woorden 😉
Zorg ervoor dat je thumbnail uitnodigd om te klikken, hoe meer klikken je krijgt vanuit het zoekresultaten overzicht hoe relevanter YouTube jouw video vindt voor het zoekwoord, en dus hoe hoger YouTube jouw video zal plaatsen in de rankings.
De waarde van je YouTube Kanaal
Ook de overall score van je YouTube kanaal speelt mee in de ranking van je specifieke video. Wanneer je normaal gesproken veel likes krijgt zal je video al hoger in de rankings beginnen dan wanneer de reputatie van je kanaal slecht is.
Verwijder je slecht presterende video’s en zorg dat je echt van waarde bent met je kanaal. Reageer op reacties, zorg ervoor dat je relevant bent en ga voor de lange termijn resultaten.
Gerelateerde informatie
Heb je deze artikelen al gelezen:
- 14 Tips voor meer views op je YouTube video’s
- Aangepaste Thumbnail voor je YouTube Video
- WordPress SEO: Een complete handleiding over zoekmachine optimalisatie in WordPress
Kunnen wij je helpen?
Wil je jouw Facebook Marketing uitbesteden? Wij verzorgen Facebook Marketing & Advertising voor bedrijven. Ook verzorgen wij de inrichting van Funnels en Marketing Automation? Wij helpen je graag, neem gerust contact met ons op.
Eveline
op 29 Dec 2016Elke
op 16 Jun 2017