Content Marketing Strategie voor jouw bedrijf
arrow_drop_up arrow_drop_down
2 juni 2016 

Content Marketing Strategie voor jouw bedrijf

Iedere business heeft een marketingstrategie nodig, simpelweg een website waar alleen je contactgegevens op staan is niet meer voldoende om te worden gevonden. Één van de onderdelen van een goede marketing strategie is de content marketing strategie.

Content marketing is een belangrijk onderdeel wanneer je een business aan het bouwen bent voor de lange termijn. Het is (vaak) niet een onderdeel waar je direct veel resultaat uit ziet komen.

Je ziet steeds vaker bedrijven beginnen met content marketing door te bloggen of door video’s te plaatsen op kanalen als YouTube. Alleen zonder de juiste strategie houden de meeste bedrijven en ondernemers dit niet vol.

Mijn persoonlijke mening is dat je 70% van je tijd aan je business moet besteden om direct sales en opdrachten binnen te krijgen maar dat je 30% van je tijd moet investeren in de toekomst. Met de juiste content marketing ben je ervan verzekerd dat je in de toekomst ook altijd opdrachten binnen kunt krijgen.

Waar bestaat een content marketing strategie uit?

Wanneer je denkt aan content marketing zul je hoogstwaarschijnlijk denken aan bloggen en artikelen schrijven. Misschien bedenk je je ook wel dat schrijven helemaal niet jouw ding is… Hier volgen een aantal onderdelen uit een content marketing strategie die jij kunt toepassen:

Bloggen / Artikelen

Bloggen is misschien wel het meest bekende onderdeel, je kunt alle veel voorkomende vragen in een blog verwerken en hiermee ranken in de zoekmachines zoals Google. Niet alleen scheelt dit support maar ook krijg je hierdoor veel meer traffic en kun je aan deze nieuwe bezoekers ook je producten of diensten aanbieden.

Ook kun je in de Google Keywordtool opzoeken op welke zoekwoorden er het vaakst wordt gezocht zodat je hier een artikel over kunt gaan schrijven. Instructie artikelen werken ook altijd goed.

Video’s

Misschien is bloggen niet zo jouw ding maar sta je liever voor de camera.. Wist je dat YouTube de op één na grootste zoekmachine is? Veel gebruikers zoeken een antwoord op de vragen die ze hebben via YouTube, een kans voor jou dus om op het pad van deze gebruiker te komen.

Wellicht vind je het ook niet prettig om op camera in beeld te komen. Veel vragen kun je ook beantwoorden door het beeldscherm van je computer op te nemen zodat je zelf niet in beeld hoeft. Soms is dit nog duidelijker ook. Het beeldscherm van je computer opnemen kan met zogenaamde ‘screen capture’ software zoals Camtasia.

Camtasia Beeldschem Recorder

Podcasting

Een nog vrij nieuw onderdeel van de content marketing strategie is het starten van een podcast. Een podcast is eigenlijk niets anders dan een audioblog. Je kunt via je smartphone een artikel inspreken of je gedachtes inspreken en deze publiceren als podcast.

Het prettige aan een podcast is dat mensen je mee kunnen nemen en je blog of video kunnen beluisteren tijdens het autorijden, fietsen, hardlopen of een andere activiteit.

Podcasting is nog vrij nieuw en daarom is het nog relatief makkelijk om hoog te ranken in de iTunes Podcast bibliotheek.

Social Media

En dan hebben we natuurlijk ook nog de social media kanalen zoals Twitter, Facebook, LinkedIn, Pinterest, Instagram en Snapchat. Deze kanalen zijn uitermate geschikt om microblogs op te publiceren.

Op deze kanalen kun je kortere stukken tekst uit een artikel publiceren of afbeeldingen plaatsen om zo bezoekers te krijgen naar jouw website. Iedereen zit tegenwoordig op Social Media en je kunt hier je nieuwe klanten vinden.

Ieder kanaal heeft zijn eigen manier om content af te leveren en daarom raad ik je aan om voor ieder kanaal eigen content te maken. Zo kun je op Twitter tot 140 karakters gebruiken per publicatie en is Instagram bijvoorbeeld veel meer visueel ingesteld is.

Hergebruik je content

Waar veel ondernemers tegenop zien is om voor ieder kanaal eigen content te maken, groot gelijk hebben ze.. Het is ook een klus om voor ieder kanaal goede content te publiceren.

Vergeet niet dat je vaak al veel content hebt. Zo kun je in blogs je support vragen kwijt maar heb je er ook weleens aan gedacht dat je, wanneer je een video opneemt, je deze video ook kunt laten uitschrijven? Dan heb je direct ook weer een blog.

Van deze video kun je vervolgens ook nog een podcast publiceren en je kunt van de uitgeschreven versie delen kopieëren om te gebruiken op Social Media. Zo kun je met 1 stuk content eigenlijk je hele content marketing strategie al voeden.

Het doel van content marketing

Content Marketing neemt een boel tijd in beslag, zoals ik hier boven al benoemde raad ik aan om als ondernemer zo’n 30% van je tijd aan content marketing te besteden om zo continue aan een doelgroep te bouwen. Waar waarvoor doe je dat nu eigenlijk?

Je content marketing strategie kan verschillende doelen hebben hieronder volgen een aantal doelen waarvoor content marketing het meest gebruikt wordt. Nadat je deze doelstellingen hebt gelezen kun je begrijpen dat ik aanraad om 30% van je tijd hieraan te besteden.

De beste manier om content te publiceren is dat de content daadwerkelijk waardevol is, een boel inspiratie geeft en problemen oplost. Wanneer dit het geval is kun je aan het einde van je blogartikel een call to action plaatsen om conversies te behalen. Hieronder lees je meer over de verschillende doelen van content marketing en de verschillende conversies die een klant in een blog kan doen.

Vindbaarheid in Google

Niet onbelangrijk is natuurlijk het feit dat je door een goede contentstrategie beter vindbaar wordt in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google. Hierdoor krijg je meer bezoekers naar je website en deze kun je vervolgens converteren.

Expertstatus

Door veel informatie weg te geven op bijvoorbeeld een blog of in een video laat je zien dat je daadwerkelijk veel van een onderwerp afweet, een potentiële klant of opdrachtgever zal zien dat jij de expert bent waar zij mee willen samenwerken.

Wanneer je een expertstatus hebt gecreëerd dan zul je ook je prijzen kunnen verhogen. Hiervoor zou ik de vuistregel hanteren dan als je agenda vol zit je prijzen te laag zijn 😉

Leadgeneratie

Door ieder blogartikel, iedere podcast en iedere video af te sluiten met een call to action kun je uit iedere blog leads verzamelen. Zo komt een bezoeker bijvoorbeeld via Google op jouw website terecht en schrijft hij zich in voor jouw mailinglijst.

Een inschrijving op een mailinglijst is slechts een voorbeeld, je kunt ook als doel stellen om een afspraak in te plannen of bijvoorbeeld dat een klant naar je toe belt. Zo zijn er hier meerdere variaties te bedenken.

Blogpost CTA

Sales

Vanuit een stuk content kun je ook direct verkopen doen. Wanneer je je met je content enkel focust op nieuwe bezoekers en nieuwe klanten dan is een laaggeprijsd product hier op zijn plaats.

Wanneer je echter je content ook naar al je bestaande klanten stuurt en naar alle inschrijvers van je mailinglijst dan kun je ook hoger geprijsde producten in je blogs aanbieden omdat deze klanten je al wat beter kennen.

Klantloyaliteit

Iemand die vandaag een blog van je leest en dit artikel interessant vindt is nog niet direct iemand die iets bij je gaat kopen. Door hem of haar te laten inschrijven op je mailinglijst kun je later altijd nog eens contact met hem of haar opnemen.

Wanneer je een goede content marketing strategie hebt dan laat je regelmatig wat van je horen en bouw je een band op met deze nieuwe klanten. Wanneer je een band hebt opgebouwd is het meer aannemelijk dat een bezoeker zal converteren naar een klant.

HELP! Waar moet ik over bloggen?

In het begin zul je vol zitten met inspiratie waar je over kunt schrijven maar op den duur raakt de inspiratie een beetje op. Waar kun je dan toch nog over bloggen?

De aller eerste tip die ik hierover wil geven is om niet te bloggen om het bloggen. Je moet bloggen wanneer je iets te melden hebt je kunt beter iets minder vaak een blog publiceren die dan waardevol zijn dan heel veel blogs publiceren zonder inhoud.

Mindmap

Wanneer je begint met bloggen raad ik je aan om jouw product of dienst op een groot vel papier te schrijven en alle onderwerpen die je bedenkt daar omheen te schrijven. Dit zijn vaak je categorieën, vervolgens kun je dit ook per categorie doen en dan heb je al veel van je blogartikelen.

Mindmap blogartikel

Vraag en antwoord

Dit is natuurlijk de eerste stap, en hier zal de inspiratie na een paar maanden wel opraken. Dan kun je de mailbox openen, iedere vraag die wordt gesteld kan in principe een artikel op je blog worden. Er zullen vast meer mensen zijn met dezelfde vraag. Dit zijn vragen waar ook letterlijk op wordt gezocht in Google.

Nieuwsitems

Zijn er nieuwe ontwikkelingen in jouw markt, zijn er nieuwsitems over jouw markt dan kun je die natuurlijk ook goed gebruiken om je blog mee te vullen, je bent vast niet de enige met interesse in de ontwikkelingen die gaande zijn.

Gerelateerde items

Wanneer je echt helemaal geen inspiratie meer hebt kun je ook eens gaan kijken naar een andere markt met dezelfde doelgroep. Om een voorbeeld te geven ClickFunnels & GetResponse zijn twee verschillende bedrijven die elkaar wel aanvullen en dezelfde doelgroep bereiken. Wellicht kun je over een ander onderwerp bloggen die wel aansluit op je doelgroep

Keyword onderzoek

Ook kun je opzoek gaan naar de zoekwoorden waar je doelgroep op zoekt om hier vervolgens artikelen over te schrijven. Dit kan met de Google Keywordtool, hierin kun je een onderwerp opgeven en vervolgens zie je hoeveel mensen hier per maand op zoeken en Google geeft suggesties van andere (gerelateerde) zoekwoorden waarop je eventueel gevonden wilt worden.

Google Keywordtool

Content Marketing Strategie Uitbesteden

“Kun je je content marketing strategie ook uitbesteden?” is een vraag die ik vaak krijg. Als ondernemer heb je natuurlijk niet altijd tijd en zin om tijd te investeren in het maken van content terwijl je weet dat dit voor de toekomst heel belangrijk is.

Goed nieuws! Je content marketing strategie is uit te besteden en dit kan op meerdere manieren. Wanneer je artikelen wilt laten schrijven kun je iemand inhuren die zowel onderzoek doet naar de zoekwoorden en vervolgens ook het artikel schrijft. Dit zou ik alleen doen wanneer die persoon ook bekend is met de markt en de doelgroep.

Een tussenstap is dat jij zelf wel onderzoek doet naar de zoekwoorden en de onderwerpen van de artikelen voorbereid maar vervolgens het schrijven van de artikelen uitbesteed.

De vorm van uitbesteden is ook helemaal vrij, voor een aantal klanten doe ik het zoekwoorden onderzoek en laten we de artikelen vervolgens door freelancers, die goed zijn in het schrijven van artikelen, schrijven.

Een andere manier waarop je kunt werken is door artikelen in te spreken, dit gaat vaak sneller dan een artikel schrijven. Vervolgens hoef je het artikel alleen nog te laten uitschrijven.

12 Tips om een goed blogartikel te schrijven voor je content marketing strategie

Tip 1: De headline boven je artikel

De headline dei je boven je artikel plaatst moet zowel het keyword bevatten waarop je gevonden wilt worden in de zoekmachines als dat deze headline aantrekkelijk moet zijn zodat bezoekers het artikel gaan lezen.

Tip 2: Begin je artikel met een ‘what’s in it for me’ alinea

De tijd van een lezer van een blogartikel wordt steeds schaarser nu er meer blogs en websites online komen. Benoem daarom aan het begin van een artikel wat iemand kan leren uit het artikel of welk probleem jouw artikel voor mensen oplost.

Tip 3: Schrijf je artikel voor een bezoeker, optimaliseer voor SEO

Om je artikel goed vindbaar te maken in de zoekmachines kun je je artikel optimaliseren zodat deze hoger rankt in de zoekmachines dit noemen we zoekmachine optimalisatie.

Veel bloggers weten dit en schrijven hun blogartikel voor de zoekmachines terwijl de zoekmachine steeds menselijker wordt en de meest waardevolle artikelen bovenaan in de zoekmachine plaatst.

Het beste kun je dus een artikel voor een persoon schrijven waar het artikel gewoon super waardevol is en achteraf kun je het artikel nog deels optimaliseren voor de zoekmachines.

Tip 4: Maak gebruik van tussenkoppen

Tussenkoppen maken de tekst scanbaar. het beste is om de titel, subtitels en tussenkoppen bovenaan je artikel te vermelden zodat lezer weten wat er gaat komen en direct naar de sectie kunnen scrollen waar zij meer over willen weten. Denk aan een soort inhoudsopgave.

Tip 5: Kies een fijn en leesbare opmaak

Alle tekst op elkaar gepropt dat leest niet prettig, neem hier gerust de ruimte voor. Zo kun je de vuistregel aanhouden om 3-4 zinnen per alinea te gebruiken, iets grotere letters zoals lettergrootte 14 of 16 bijvoorbeeld, een fijn lettertype zoals Roboto bijvoorbeeld en genoeg witruimte tussen de zinnen.

Tip 6: Hoeveel woorden moet mijn artikel hebben?

Wanneer je op het internet zoekt naar een antwoord op deze vraag dan zul je zien dat veel bloggers zeggen dat je blog minimaal 300 woorden moet hebben om goed geïndexeerd te worden door de zoekmachines.

Dit is natuurlijk grote onzin. Je moet een artikel schrijven zolang het waardevol is, hier is geen aantal woorden aan te hangen. Het beste is om een artikel te schrijven die een oplossing biedt voor een probleem en die waardevol is voor een lezer.

In alle eerlijkheid, laatst kwam ik een artikel tegen waarin er onderzoek gedaan is naar het gemiddelde aantal woorden van artikelen die in de top 3 staan van Google. Uit dit onderzoek bleek dat deze artikelen gemiddeld 2100 woorden bevatten. Dat is een behoorlijk verschil met de eerder genoemde 300 woorden.

Nogmaals, focus je niet op het aantal woorden maar op de waarde van je content, die telt veel meer.

Tip 7: Maak je blogartikel levendig

Maak gebruik van de verschillende media die er zijn. Voeg foto’s en afbeeldingen toe aan je artikel wanneer dit waarde toevoegt. Afbeeldingen en foto’s ondersteunen je tekst altijd enorm en zorgen ervoor dat de gebruikers aandacht bij de tekst blijft.

Een metric waar zoekmachines steeds meer waarde aan hechten is de factor wat de gebruiker doet. Hoe lang deze op je website blijft en hoe ver ze in je artikel scrollen. Dat zijn factoren waarop een Google baseert hoe relevant en waardevol een artikel is voor een zoekwoord.

Om gebruikers langer in het artikel te houden kun je overwegen om nuttige video’s met toegevoegde waarde toe te voegen aan je artikel. Om gebruikers verder in het artikel te laten scrollen kun je een infographic gebruiken, deze worden altijd makkelijk en snel geconsumeerd door een bezoeker van je blog.

Tip 8: Let op het stockfoto gehalte in je blog

Wanneer je je blogartikel gaat verrijken met afbeeldingen dan kun je stockfoto’s gebruiken. Stockfoto’s zijn foto’s die zijn gemaakt door professionele fotograven en designers die je vaak voor nog geen euro kunt downloaden.

Het nadeel is dat als je artikel alleen maar uit stockfoto’s bestaat dat dit ook niet ideaal is daarom probeer ik altijd af te wisselen met wat eigen foto’s of screenshots.

Wanneer ik stockfoto’s gebruik download ik deze altijd van DepositPhotos maar er zijn natuurlijk ook nog een boel andere stockfoto databanken *klik*

Tip 9: Plaats een CTA in je blogpost

Schrijf onderaan je artikel een specifieke call to action zodat de lezers van je blog weten wat ze kunnen doen om verder te gaan. Een call to action kan zijn om je in te schrijven voor de mailinglijst of voor een webinar of om contact met jou op te nemen.

Gebruik geen grote banners, lezers weten dat dat advertentie’s zijn en creëeren hier een blinde vlek voor waardoor deze veel minder effectief zijn dan gewone tekstuele call to actions. Maak de call to action specifiek aan het onderwerp waar je artikel over gaat.

Tip 10: Verreik je artikel met Tweetquotes

Staat er een quote in je artikel of een statement of geef je een tip bijvoorbeeld? Dan kun je dat stukje tekst uitlichten met TweetQuotes. Hierdoor wordt het stukje tekst niet alleen uitgelegd ook kun je direct op de tekst klikken en wordt die tekst getweet op Twitter. Super eenvoudig voor een bezoeker om jouw blog te lezen!

Tip 11: Promoot je content

Je blog wordt niet ‘vanzelf’ gelezen… Je zult je blog moeten promoten via je mailinglijst, Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest en ga zo maar door. Promoot je content ook op andere kanalen.

Tip 12: Ranken in Google met Content Marketing

Helaas, ook content marketing gaat je niet van de één op de andere dag bovenaan in Google krijgen. Dit is een proces wat tijd in neemt, je moet een autoriteit worden ook voor Google.

Wanneer Google ziet dat jij structureel goede artikelen plaatst op je blog dan gaat Google jouw website ranken in haar zoekmachine. Vaak kun je na 3 maanden hier de eerste resultaten wel van zien. Het geheim is doorzetten 😉

Over de schrijver
Youri Meuleman is de oprichter van OVA B.V. en mede-eigenaar bij MailBlue B.V. Hij specialiseert zich in het exponentieel laten groeien van bedrijven door het inzetten van funnels & advertising. In 2017 liet hij MailBlue B.V. 2887,5% groeien in bedrijfsresultaat na overname zonder tussenkomst van externe financierders. Naast zijn eigen ondernemingen ondersteunt hij ondernemers om extreme groei te realisereren in hun business door middel van online trainingsprogramma's en zijn z'n ebooks meer dan 92.000x gedownload.
Reactie plaatsen

Download de Facebook Marketing Checklist 2020!

 

50%
Stuur mij de checklist!
Een Cookie erbij?