Wat is content marketing? Uitgebreide uitleg + sterke voorbeelden
arrow_drop_up arrow_drop_down
26 september 2019 

Wat is content marketing? Uitgebreide uitleg + sterke voorbeelden

Wist je dat 70% van de mensen aangeeft liever met een bedrijf in contact te komen via content dan via een advertentie? Ik ontdekte dit jaren geleden al. Toen begon ik met het publiceren van gratis e-books om mijn mailinglijst te laten groeien. En met succes! Binnen no-time had ik 114.000+ abonnees die ik vervolgens weer voorzag met nog meer content. Velen daarvan werden uiteindelijk betaalde klanten. Begrijp je het concept?

Content is een breed begrip en heeft veel verschillende functies en doelen. Eigenlijk kan je stellen dat een online business voor een groot deel afhankelijk is van goede content. Lees daarom vooral even verder, want dan leg ik je uit hoe content het verschil kan maken voor jou en jouw bedrijf.

Hoe effectief is content marketing? De keiharde feiten!

Nog niet overtuigd? Laat ik eerst mijn stelling over het belang van content eens onderbouwen met keiharde cijfers 😉

  • Content marketing zorgt voor wel 6 keer meer conversies dan andere marketing methodes
  • 61%  van de consumenten zegt weleens een aankoop te hebben gedaan na het lezen van een blog
  • 74% van de bedrijven zegt de kwantiteit én kwaliteit van hun leads te hebben verbeterd met het gebruik van content
  • 79% van de marketeers geeft aan te geloven in een toekomst met branded content
  • 86% van de bedrijven zet al content marketing in

Waarom is content marketing belangrijk voor jouw business?

Vandaag de dag is de keuze reuze en wordt de consument doodgegooid met advertenties, zowel online als offline. Onderscheid je van de menigte door jezelf te adverteren met content. Dit zegt veel meer over jou, je bedrijf en je expertise dan een advertentie en zorgt ervoor dat een potentiële klant jou ziet als een autoriteit met kennis van zaken. Je verbetert dus je reputatie! Daarnaast kan je met het (gratis) delen van jouw kennis sympathie opbouwen en creëer je consumentenvertrouwen. En dat zorgt er uiteindelijk weer voor dat de consument zich sneller ontpopt als klant!

content marketing header

Nog even alles op een rijtje. Content:

  • Genereert traffic naar jouw website
    Oftewel: verbeterd je vindbaarheid in Google. En het beste is nog: de content blijft dit nog een lange tijd doen! Doordat je dankzij de content vindbaar bent in zoekmachines en gedeeld wordt op social media blijven er bezoekers binnenkomen zonder dat je daar nog veel moeite voor hoeft te doen.
  • Stelt je in staat je expertise te tonen
    Een klant komt bij jou terecht omdat hij een probleem heeft. Waarschijnlijk gaat hij op het internet op zoek naar een oplossing voor zijn probleem. De klant gaat vervolgens naar degene die hem het beste antwoord op zijn vraag of probleem kan bieden. Gebruik jouw content om te laten zien dat je verstand van zaken hebt en dat de klant bij jou aan het goede adres is.
  • Zorgt voor consumentenvertrouwen
    We kennen het allemaal wel: we hebben een product of dienst nodig en hebben de keuze uit een bepaald aanbod. Maar hoe weet je dat dit aanbod goed is? Met jouw content geef je de klant alvast een voorproefje, en dat creëert vertrouwen!
  • Is een manier om je te onderscheiden van je concurrenten
    Op het overvolle internet is het moeilijk om op te vallen tussen de vele advertenties en informatie. Content marketing geeft jou de ruimte om te laten zien waarom jij anders (en beter 😉) bent dan de rest!
  • Is een tool om je kopers te informeren over je product
    Als een lastig verkoopbaar product hebt dat niet al te bekend is onder het grote publiek, dan kan je content gebruiken om uit te leggen hoe het product werkt. Het is ook een prima manier om meerdere gebruiksfuncties van jouw product te demonstreren en zo meer behoefte te creëren.
  • Is kosteneffectief
    Als (kleine) onderneming wil je het liefst zo veel mogelijk uit je marketingbudget halen. Lead generatie is belangrijk voor bedrijven om constant verkeer op hun website te genereren en een impuls te geven aan de verkopen. Content marketing kost minder dan de meeste traditionele vormen van marketing en is bewezen effectief.
  • Is een belangrijk onderdeel van de marketing funnel
    Als je een frequente bezoeker bent dan heb je ons vast al eens over de marketing funnel horen praten 😉 Kort gezegd is een funnel de weg die de klant aflegt naar een aankoop. En content marketing speelt een cruciale rol in het proces!

Content inspiratie: de soorten content

Je bent er inmiddels van overtuigd dat content voor jou gaat werken. En nu? Aan de slag! Wellicht ben je een goede schrijver, of sta je juist liever voor de camera. Het ene product komt beter over op beeld, terwijl het ander juist weer beter gepromoot kan worden in een blog. Waar kies jij voor?

  • Blogs en artikelen
    Blogs zijn wellicht het meest bekend, en dat is niet zonder reden. Niet alleen zijn blogs perfect om je kennis te delen, maar ze zijn ook heel erg goed om je vindbaarheid in zoekmachines te verbeteren. Een perfecte SEO tool dus!
  • Vlogs en videos
    Geen vlotte pen maar wel een vlotte babbel?  Vind je het leuk om voor de camera te staan? Dat is mooi, want video’s zijn helemaal hot op het moment. Wist je bijvoorbeeld dat Youtube de op een na grootste zoekmachine is? En ook op sociale media kanalen doen video’s het goed.

vlog voorbeeld

  • Podcasts
    Wel een vlotte babbel maar liever niet in beeld? Dan is een podcast wellicht een idee van jou. In dit audiofragment kan je jouw verhaal kwijt.
  • Afbeeldingen en infographics
    Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Visuals doen het vandaag de dag dan ook goed. Je kunt deze publiceren op social media kanalen als Pinterest en Instagram.

Zo maak je een content strategie

Je kan nog zo veel content publiceren, zonde strategie ga je waarschijnlijk niet de gewenste resultaten behalen. Een content strategie bestaat uit de volgende onderdelen:

cntent kalender

  • Doelstellingen bepalen
    Waarom ga je aan de slag met content marketing en wat wil je dat het oplevert? Content kan zorgen voor een betere positie in zoekmachines, meer leads en uiteindelijk meer verkopen. Maar soms zie je pas resultaat op de lange termijn. Houd hier dus rekening mee.
  • Doelgroep bepalen
    Voor wie maak je de content? Hoe gedetailleerder je doelgroep, hoe beter! Het kan helpen om een buyer persona oftewel een fictieve klant te beschrijven. Denk hierbij aan demografische kenmerken, voorkeuren en het aankoopproces.
  • Pijnpunt vaststellen
    Waar heeft de klant last van en wat kan jij hem of haar bieden om dat op te lossen? Dit vormt een goed uitgangspunt voor de thema’s van je content.
  • Contentformats bepalen
    Ga je voor blogs, vlogs of infographics? En waarom? Zorg dat de content niet alleen bij jou past, maar ook bij de klant. Als de klant over het algemeen van lezen houdt en zijn research op internet doet, dan sla je de plank mis met video’s. Natuurlijk is het ook belangrijk dat het format geschikt is om jouw product het beste te presenteren.
  • Contentkalender maken
    Wie doet wat en wanneer? Maak een planning waarin je bepaalt wanneer je de content plaatst, en hou ook rekening met de tijd die je nodig hebt om deze content te produceren. Regelmatig posten en samenhang tussen je content is belangrijk om potentiele klanten door de funnel te leiden. Een content management systeem kan je hierbij helpen.
  • Meten van de resultaten
    Na het creëren en publiceren van de content ben je nog niet klaar! Je wil de resultaten meten om te kijken wat je content oplevert en wat je kunt verbeteren. Je kijkt of de doelstellingen die je bij stap 1 hebt opgesteld behaald zijn. Je kunt de resultaten gemakkelijk meten met Google Analytics, een content management systeem (CMS) of e-mail marketing software zoals MailBlue.

Content marketing en adverteren

In de inleiding schreef ik al dat content meer over jouw bedrijf zegt dan een advertentie. Maar dat betekent niet dat je advertenties maar helemaal moet laten varen. Wie slim is zorgt dat content en advertenties elkaar versterken! In de (Facebook) advertentie geef je de lezer al een voorproefje van jouw e-book, cursus of videoserie. En dat voorproefje smaakt naar meer! Zelf geef ik er de voorkeur aan om mijn advertentie niet te richten op mijn bedrijf in het algemeen maar op mijn e-book of blog. Zo heb ik meer ruimte om de lezer te overtuigen van mijn expertise en bouw ik een vertrouwensband op die ik met een advertentie nooit op deze manier had kunnen opbouwen. Bovendien is het een prima manier om e-mail adressen te verzamelen…En e-mail marketing is dan weer winstgevend op de lange termijn. 

Voor een uitgebreide uitleg over hoe je dit proces van funnels in gang brengt raad ik je aan om even te kijken naar een andere blog op deze site 😉

Help! Ik weet niet waar te beginnen/mijn inspiratie is op/ik heb geen tijd

Ik raad je aan om als ondernemer zeker 30% van je tijd te besteden aan content. Natuurlijk heb je het als ondernemer druk. Het kan dus best zijn dat je hier niet zo veel tijd voor vrij kunt maken. Of dat het je simpelweg niet ligt om content te produceren. Dan is het een goed idee om op zoek te gaan naar een content creator oftewel iemand die de content voor jou maakt. 

Gerelateerde informatie

Heb je deze artikelen al gelezen:

Kunnen wij je helpen?

Wil je jouw Facebook en Instagram Marketing uitbesteden? Wij verzorgen Facebook Marketing & Advertising voor bedrijven. Ook verzorgen wij de inrichting van Funnels en Marketing Automation? Wij helpen je graag, neem gerust contact met ons op.

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Download de Facebook Marketing Checklist 2019!

 

50%
Stuur mij de checklist!
Een Cookie erbij?