Je hoort het wel vaker “het organische bereik van Facebook wordt steeds minder” “Je moet Facebook gaan betalen om mensen te bereiken met je posts” en dat is voor een deel natuurlijk ook waar.
Facebook krijgt dagelijks zoveel berichten te verwerken, en Facebook heeft hiervoor een algoritme, net als Google, in het leven geroepen. Dit algoritme is in er gekomen omdat Facebook de meest relevante berichten aan haar gebruikers wilt tonen.
Ondanks dat iemand specifiek op “vind-ik-leuk” heeft geklikt en dus heeft aangegeven interesse te hebben in een merk of bedrijf kan het zijn dat Facebook dit anders beoordeeld en jouw berichten dus niet aan een gebruiker toont.
Waaruit bestaat de Facebook Edgerank?
De Facebook Edgerank bestaat eigenlijk uit drie onderdelen :
- Affinity (affiniteit)
- Weight (gewicht)
- Time (tijd)
Facebook heeft honderden meetpunten waarop zij baseren welke post interessant zijn voor iemand maar dit zijn de meest logische en meest invloedrijke factoren waarmee jij jouw posts kunt verbeteren.
Affiniteit:
- De relatie met jouw pagina
- Hoe vaak heeft iemand al interactie gehad met jouw pagina
- Hoe vaak bezoekt iemand jouw pagina
- Is het netwerk van die persoon vaak actief op de pagina
Weight:
- Wat voor interactie heeft iemand met jouw pagina?
- Is het een like, comment of share? Een like zal minder waarde hebben dan een comment, en een comment heeft weer minder waarde dan een share.
- Hoeveel klikken zijn er op jouw bericht geweest?
- Is er negatieve feedback over jouw pagina/posts gegeven?
- Wat voor type content plaats je? Is dat een tekstuele post? Een afbeelding? Een video? Een link?
Tijd:
- Is de post actueel?
- Wanneer was de laatste interactie?
Facebook organisch bereik verbeteren met de Edgerank
De Facebook Edgerank is dus eigenlijk niets anders dan een algoritme die bekijkt welke berichten het meest relevant zijn voor de gebruiker van Facebook. Om je organische bereik te verhogen zul je dus relevanter moeten zijn en meer engagement vragen van je fans.
Meer engagement kun je krijgen door bijvoorbeeld vragen te stellen, een poll te openen of om een reactie te vragen. Zorg ervoor dat je fans blijven groeien en dat je een goede contentmarketing strategie hebt.
Bekijk in de Facebook Post Insights welke posts het beste hebben gewerkt in het verleden en bekijk of je die posts nog eens kunt plaatsen of dat je een soortgelijke post kunt maken.
Heb je een post die goed werkt? Dan kun je die post ook nog boosten. Voor een paar euro bereik je ineens veel meer mensen, zeker als je post goed aanslaat is dit 100% de moeite waard.
Gerelateerde informatie
Heb je deze artikelen al gelezen:
- Facebook Power Editor; Een complete handleiding
- Een Call to Action button op je Facebookpagina
- Facebook Pagina Statistieken; Weet jij al precies welke berichten het beste hebben gewerkt?
Kunnen wij je helpen?
Wil je jouw Facebook Marketing uitbesteden? Wij verzorgen Facebook Marketing & Advertising voor bedrijven. Ook verzorgen wij de inrichting van Funnels en Marketing Automation? Wij helpen je graag, neem gerust contact met ons op.