Begrippenlijst
arrow_drop_up arrow_drop_down
Online Marketing is een vak apart, op het moment dat je je gaat verdiepen in online marketing zul je wat termen tegenkomen en geen idee hebben van wat deze betekenen. Hiervoor heb ik voor jou een online marketing begrippenlijst geschreven. Klik hieronder op één van de begrippen om de betekenis te lezen en meer uitleg te krijgen over de begrippen.

Artikelen in Begrippenlijst

Marketing Kengetallen | Definitie en Uitleg
Marketing kengetallen kunnen worden gebruikt om een goed overzicht te krijgen...
Situatie Analyse | Definitie en Uitleg
De situatie analyse is bedoeld om de ontwikkelingen die in de markt plaatsvinden...
Portfolio Analyse | Definitie en Uitleg
De portfolio analyse behoort standaard tot de interne analyse en kan helder...
Distributieanalyse | Definitie en Uitleg
De distributieanalyse is er om vast te stellen welke invloed de bestaande...
Bedrijfstakanalyse | Definitie en Uitleg
De bedrijfstakanalyse kan worden toegepast om de externe omgeving in kaart te...
Afnemersanalyse | Definitie en Uitleg
De afnemersanalyse is een analyse die wordt uitgevoerd om afnemers beter te...
Concurrentieanalyse | Definitie en Uitleg
De concurrentieanalyse brengt de externe omgeving van een bedrijf in kaart en...
Interne Analyse | Definitie en Uitleg
Een interne analyse analyseert de situatie die bestaat binnen een organisatie,...
Marketingplan | Definitie en Uitleg
Een marketingplan vormt voor een bedrijf een hulpmiddel om een klantgerichte...
Wat is een DESTEP-analyse?
Een DESTEP-analyse maakt deel uit van het marketingplan, de situatieanalyse en...
Wat is een SWOT-analyse?
Een SWOT-analyse is een analyse waarbij de sterkten en zwakten van een bedrijf...
Guerrilla Marketing | Definitie en Uitleg
Guerrilla marketin g is een techniek waarbij de traditionele...
Pagerank | Definitie en Uitleg
Een pagerank word ook wel een linkautoriteit, linkpopulariteit of een PR...
Zoekmachine vriendelijke URL | Definitie en Uitleg
Een zoekmachine vriendelijke URL is een URL die op die manier is opgebouwd dat...
Bounce Rate | Definitie en Uitleg
De bounce rate is een percentage van bezoekers dat een website na het bekijken...
Marketingmix (4P’s) | Definitie en Uitleg
De marketingmix (4P’s) is eigenlijk al een beetje uit de tijd, want...
Wat is een Sales Promotie?
Een sales promotie, of sales promotion, heeft als doel om bepaalde doelen te...
Wat is een dode link?
Een dode link is heel gemakkelijk gezegd een link die niet meer werkt. Een dode...
Wat is een hashtag?
Een hashtag is het teken # (hekje) gevolgd door een woord of een woordenserie...
Wat betekent virale marketing?
Virale marketing , ook wel viral marketing, is een marketingvorm die zich viraal...
Wat is Inbound Marketing?
Inbound marketing is een marketingvorm waarbij er niet wordt gezocht naar...
Wat betekent cross-promotie?
Cross-promotie is een snelle, korte en effectieve wederzijdse reclameactie...
Wat betekent double optin?
Met een double optin wordt er toestemming van een eigenaar van een mailadres...
Wat is Fulfilment?
Fulfilment is eigenlijk het compleet afronden van een proces. Wanneer we kijken...
Wat is een Payment Service Provider?
Een Payment Service Provider is een bedrijf dat zorgdraagt voor online...
Wat is een E-book?
Een E-book is een boek dat volledig digitaal is. Dit E-book wordt vaak gelezen...
Wat betekent Leadgeneratie?
Het (online) werven van mogelijke klanten wordt leadgeneratie genoemd. De...
AIDA model | Definitie en Uitleg
Het AIDA model wordt toegepast bij het schrijven van webcontent en bij het...
Wat is Free publicity?
Free Publicity is reclame waarvoor geen investering is gedaan. Bedrijven die...
SMART doelen stellen | Definitie en Uitleg
SMART staat voor Specifiek, Meetbaar, Aanvaardbaar, Realistisch en Tijdgebonden....
Key performance indicator | Definitie en Uitleg
Key Performance Indicators zijn variabelen voor het analyseren van product- ,...
Long Tail | Definitie en Uitleg
De long tail is de verplaatsing van massamarketing naar nichemarketing dat wordt...
Call To Action of CTA | Definitie en Uitleg
Een call to action is een motivatie voor de bezoeker van een website om een...
Unique Selling Point | Definitie en Uitleg
Een Unique Selling Point is een kenmerk of eigenschap van een dienst of een...
Storytelling | Definitie en Uitleg
Deze verhalen hoeven niet waargebeurd te zijn, maar worden verteld om een sterke...
Wat is een upsell?
Een upsell is een strategie op het gebied van verkoop. Bij deze strategie legt...
Optinpagina | Definitie en Uitleg
Een optinpagina is een webpagina die volledig wordt ingericht met het doel om...
Automatisch antwoord | Definitie en Uitleg
Een automatisch antwoord is een mail die automatisch wordt verstuurd als...
Wat zijn zoekwoorden?
Zoekwoorden zijn woorden die worden gebruikt door zoekmachine-gebruikers bij het...
Zoekmachine optimalisatie | Definitie en Uitleg
Zoekmachine optimalisatie is het optimaliseren, ofwel het verbeteren, van de...
Pop-up | Definitie en Uitleg
Een pop-up is een schermpje dat ‘op popt’, ofwel opspringt of ineens in...
Opt-in | Definitie en Uitleg
Als er sprake is van een opt-in, dan is er sprake van het hebben van toestemming...
Landingspagina | Definitie en Uitleg
Een landingspagina is de webpagina waarop een bezoeker terecht komt wanneer deze...
Hosting
Hosting houdt websites online. Hosting wordt verzorgd door hosting providers....
Heading tag | Definitie en Uitleg
Heading tags , zoals de H1, de H2 en de H3, zijn onmisbaar in content. Deze...
Wat is een deeplink?
Een deeplink stuurt de bezoeker direct door naar een specifieke pagina op een...
Wat is Content Marketing?
Content marketing is een marketingmethode waarmee je waarde wilt creëeren over...
Alt Tag | Definitie en Uitleg
Een Alt Tag voeg je toe aan een afbeelding, dit is een beschrijvende term van de...
Wat betekent Click Through Rate (CTR)?
De click through rate (CTR) kan worden berekend met de berekening...
Direct Marketing | Definitie en Uitleg
Direct Marketing is een marketingvorm waarin je de klant direct en persoonlijk...
Wat is een Webinar?
Een webinar is een online seminar, een webinar is een online presentatie deze...
Native Advertising | Definitie en Uitleg
Native advertising betekent dat je (online) adverteert en rekening houdt met de...
Private Label Rights (PLR) | Uitleg en Definitie
Private Label Rights (PLR) zijn de rechten om een digitaal product - die niet...
Retargeting | Definitie en Uitleg
Door retargeting kun jij jouw advertenties vertonen aan websitebezoekers die...
Wat is een stockfoto?
Een stockfoto is een foto of afbeelding die je mag gebruiken tegen een bepaalde...
Wat is een 301-redirect?
Met een 301-redirect vertel je de zoekmachines zoals Google dat de pagina...
Organische zoekresultaten | Definitie en Uitleg
Organische zoekresultaten in zoekmachines zijn de niet gesponsorde resultaten....
Splittesten | Definitie en Uitleg
Splittesten is het testen van meerdere varianten om te bepalen welke...
Wat is een domeinnaam?
Een domeinnaam is het bezoekadres van een website. Iedere website heeft een...
Wat betekent conversieratio?
De marketingterm conversieratio betekent het percentage conversies welke je hebt...
Wat is een backlink?
Een backlink is een inkomende link naar jouw website. Iedere link die naar jouw...
Afrekenmodellen | Definitie en Uitleg
Er zijn verschillende afrekenmodellen op het moment dat je gaat adverteren, je...
Wat betekent above the fold?
Above the fold houdt het gedeelte van je website in dat direct zichtbaar is...
Productlevenscyclus | Definitie en Uitleg
Hierbij kan het model aangeven in welke fase een product kan worden geplaatst....
Externe Analyse | Definitie en Uitleg
Bij de externe analyse staat de bedrijfsomgeving centraal en wordt de externe...
Wat is een ad blocker?
Een ad blocker is een tool of softwareprogramma die advertenties op het internet...
Waardestrategieën van Treacy en Wiersema | Definitie en Uitleg
maar ook om een toegevoegde waarde te realiseren. Hierdoor kan er per SBU een...
Greiners Groeimodel | Definitie en Uitleg
Het Greiners Groeimodel is een model dat de fases van een onderneming zichtbaar...
Porter Generieke Concurrentiestrategieën | Definitie en Uitleg
De Porter Generieke Concurrentiestrategieën kunnen worden gehanteerd om zowel...
Ansoff model | Definitie en Uitleg
Het Ansoff model staat bekend onder eindeloos veel termen, waaronder...
Ad broker | Definitie en uitleg
Een ad broker heeft een dienstverlenende rol tussen een adverteerder en een...
Porter Vijfkrachtenmodel | Definitie en Uitleg
Het Porter Vijfkrachtenmodelis  iseen model dat vijf krachten toont om de...
Abell model | Definitie en Uitleg
Het Abell model wordt toegepast bij het analyseren van een werkterrein van een...
Wat is Google AdSense?
Google AdSense is het advertentie platform van Google. Over de hele wereld is...
MABA analyse | Definitie en Uitleg
De MABA analyse is in feite een portfolioanalyse en kan worden gezien als een...
BCG matrix | Definitie en Uitleg
De BCG matrix bestaat al sinds de zeventiger jaren van de vorige eeuw en is dan...
Wat is een advertentienetwerk?
Een advertentienetwerk is een netwerk van websites waarop je kunt adverteren. Je...
Klantenpiramide | Definitie en Uitleg
De klantenpiramide kan worden gebruikt voor het segmenteren van klanten. De...
Wat is een advertorial?
De advertentie lijkt hierdoor normale content te zijn en bevat naast de...
Wat is Google Adwords?
Google Adwords is het advertentieplatform van Google, met Adwords kun je...
SDP model | Definitie en Uitleg
Het SDP model kan worden ingezet om een groep te identificeren als interessante...
Affiliate Marketing | Definitie en Uitleg
Affiliate Marketing is een partnership waarin een affiliate de andermans...
Een Cookie erbij?