Page content

Wat is Mailchimp en wat zijn de voor- en nadelen?

Wat is Mailchimp en wat zijn de voor- en nadelen?

Dit is de meest uitgebreide blog over Mailchimp, zodat je precies weet wat je kan verwachten van deze e-mailmarketing software.

Dus als je wilt weten of Mailchimp bij jou past als ondernemer.

Dan zit je hier goed.

Laten we beginnen, veel leesplezier!

————————————————————————————————————–

Hoi, ik ben Youri Meuleman!Youri PF

Toen ik mij specialiseerde in Facebook advertising kreeg ik een cruciaal inzicht, wat mijn leven als online ondernemer in positieve zin enorm heeft veranderd.

Sterker nog: het heeft mijn business exponentieel laten groeien voor de lange termijn.

Je kan nog zoveel betaalde advertenties op social media inzetten om voortdurend snel meer klanten en omzet te krijgen, maar bij voorkeur laat je het in combinatie met e-mailmarketing vóór je business laten werken.

Tenminste, als je over effectieve e-mailmarketing software beschikt.

Waarom?

Zonder goede e-mailmarketing software en strategie heb je geen duurzame business.

Je bent dan niet in staat om een waardevolle relatie op te bouwen met jouw potentiële en bestaande klanten. Volledig geautomatiseerd en gepersonaliseerd op basis van data.

Het lukt je niet om meer klanten, winst en vrijheid te behalen. Zonde.

Door dit besef ging ik mij intensief verdiepen in e-mailmarketing. En ja hoor, met succes!

In 3 jaar tijd is mijn mailinglijst met OVA B.V. gegroeid naar 114.000+ contacten. Dat zijn gemiddeld 104 leads & potentiële klanten per dag!

De afgelopen jaren heb ik meerdere e-mailmarketing software getest, waaronder Mailchimp.

Noodzakelijk om aan te geven wat mij betreft, als het gaat om e-mailmarketing. Zo weet ik waarover ik praat en wat je aan Mailchimp hebt.

Mijn kennis en persoonlijke ervaring deel ik graag met je, dus doe je voordeel ermee!

Mailchimp logo


Hoe werkt Mailchimp en wat zijn de mogelijkheden?

Hoofdstuk 1: Hoe creëer je een e-mailcampagne via Mailchimp?

Hoofdstuk 2: Beschikbare type e-mailcampagnes in Mailchimp

Hoofdstuk 3: Mailchimp templates

Hoofdstuk 4: Segmenten aanmaken in Mailchimp: zo doe je dat

Hoofdstuk 5: Hoe je je e-mailcampagne vóór verzending bekijkt en test

Hoofdstuk 6: 3 manieren om je e-mailcampagne te plannen en verzenden

Hoofdstuk 7: Tarieven

Hoofdstuk 8: Alle voor- en nadelen van Mailchimp

Hoofdstuk 9: Mailchimp in het Nederlands?

Hoofdstuk 10: Aanbevolen alternatieven voor Mailchimp

————————————————————————————————————–

Hoe creëer je een e-mailcampagne via Mailchimp?

In feite kun je in 4 korte stappen je eerste mail versturen:

  1. Kies een template – ook wel een sjabloon genoemd – voor ieder type bericht. Dit kun je eenvoudig doen door aan te klikken wat het belangrijkste doel is van je e-mail.
  2. Pas het ontwerp van de e-mails aan als je dit graag wilt. Schrijf de juiste boodschap die aansluit bij de behoeftes en problemen van jouw doelgroep. Het is een kwestie van slepen en goed neerzetten om aanpassingen door te voeren. Je ziet direct wat je verandert.
  3. Zodra je jouw ideale mail hebt gecreëerd met de juiste boodschap, is het zaak om te selecteren naar wie je de mail stuurt. Naar je hele mailinglijst of een specifiek segment, die je kan aanmaken.
  4. De vierde stap gaat over het versturen van je e-mail. Check het ontwerp en lees de mail nog eens goed door, zodat niets je meer in de weg staat om de mail te versturen. Geef aan welke dag en hoe laat je de mail wilt verzenden. Klaar is Kees.

————————————————————————————————————–

Beschikbare type e-mailcampagnes in Mailchimp

Zodra je een lijst en formulier hebt ingesteld, kun je starten met het klaarzetten van een e-mailcampagne. Je hebt keuze uit vier type campagnes in Mailchimp:

  • Opgemaakte en aangepaste mails met afbeeldingen, kleuren en andere ontwerpelementen om aan de behoeften van je bedrijf te voldoen
  • A/B-campagnes om verschillende onderwerpregels testen, van namen, verzendtijden en inhoud. Mailchimp stuurt maximaal drie verschillende variaties van de e-mail naar verschillende delen van je mailinglijst, volgt de prestaties en stuurt de winnaar van de test vervolgens naar alle resterende contactpersonen.
  • Campagnes met platte tekst zijn de eenvoudigste vorm van e-mail die je kunt verzenden. Deze campagnes bevatten alleen tekst en hebben geen opmaakopties.
  • RSS-campagnes (Real Simple Syndication) delen je blog-updates van een RSS-feed automatisch rechtstreeks via Mailchimp.

Mailchimp templates

Met Mailchimp zijn de mogelijkheden eindeloos als het gaat om design.

Je kan variëren met meer dan 100 verschillende templates, die van toepassing zijn voor iedere e-mail. Er zijn templates voor iedere gelegenheid.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • Het verwelkomen van nieuwe potentiële klanten. Vertel jouw persoonlijke verhaal als zelfstandig ondernemer of van jouw bedrijf. Puur om direct een goede eerste indruk achter te laten.

Mailchimp templates | Nieuwe klanten verwelkomen

  • Lanceringen van nieuwe producten en diensten. Laat zien wat je in je mars hebt en welke waarde je kan toevoegen om te voorzien in concrete problemen en behoeftes. Inclusief aantrekkelijke kopteksten, opvallende afbeeldingen en een duidelijke oproep tot actie.

Mailchimp templates | Productlanceringen

  • Promoties voor meer verkopen. Trek jouw ideale klanten aan met speciale aanbiedingen, krachtige succesverhalen en ervaringen van jouw beste klanten.

Mailchimp templates | Promoties voor meer verkopen

Wat je ook wilt communiceren aan je doelgroep, eigenlijk hoef je zelf niet meer e-mails te ontwerpen met moeilijke codes. Voor elk wat wils.

Alle lay-outs zien er op ieder apparaat goed uit. Zowel op je smartphone, tablet, laptop als computer.

Via een speciale mobiele app van Mailchimp kun je bovendien overal nieuwe sjablonen kiezen, lay-outs ontwerpen of foto’s toevoegen vanaf je smartphone om jouw diensten of producten te promoten.

Alle veranderingen zie je binnen no-time visueel verschijnen, zoals hieronder blijkt…

Mailchimp templates | Share Your Big News

Bij iedere lay-out kun je van alles aanpassen en toevoegen. Van afbeeldingen tot buttons. En van social media icoontjes tot video’s.

Mailchimp templates | Content

Naast de inhoudelijke content kun je het design naar wens veranderen.

Mailchimp templates | Design

Segmenten aanmaken in Mailchimp: zo doe je dat

Met Mailchimp kun je gemakkelijk segmenten aanmaken om doelgerichte campagnes te versturen aan jouw ideale klantsegment.

Zo verstuur je gemakkelijker de juiste boodschap op het juiste moment aan de juiste potentiële klant. Niet op basis van een onderbuikgevoel, maar met behulp van data.

Dit zorgt ervoor dat je:

  • de relevantie van jouw e-mails vergroot
  • een betere indruk maakt op jouw doelgroep
  • hogere open-percentages behaalt, waardoor meer klanten jouw boodschap lezen
  • minder uitschrijvingen op je mailinglijst hebt
  • minder spam-klachten ontvangt
  • jouw diensten en producten aanbiedt aan de
  • meer omzet en winst behaalt

In totaal zijn er bij Mailchimp drie verschillende soorten segmenten, namelijk:

  • Automatisch bijwerken
  • Statisch
  • Vooraf gebouwd

Alle contactpersonen kun je ‘targeten’ op basis van hun interesses, locatie, demografie, abonnee-activiteit, aankoopgeschiedenis en nog veel meer.

Elk aangepast segment dat je in Mailchimp maakt, kun je opslaan als een automatisch update- of statisch segment.

Daarnaast stelt Mailchimp automatisch voorgebouwde segmenten samen op basis van specifieke segmentatie voorwaarden. Zo kun je met slechts één klik segmenten targeten.

Voorgebouwde segmenten vallen in 3 categorieën:

  • Segmenten op basis van betrokkenheid. Deze functie is beschikbaar voor alle Mailchimp-gebruikers. Het is gebaseerd op de aanmeldingsdatum van jouw contactpersonen en hun interactie met de e-mailcampagnes.
    Deze segmenten kun je bijvoorbeeld gebruiken om een welkomstmail te sturen naar nieuwe contactpersonen op je mailinglijst. Of je kan er personen opnieuw mee benaderen, als ze in eerste instantie jouw campagnes niet hebben geopend.
  • Segmenten op basis van klantgedrag. Als je jouw website of webshop verbindt met Mailchimp, heb je toegang tot deze mogelijkheid. Hiermee bereik je op een snelle manier zowel potentiële als bestaande klanten.
    Verstuur een bedankmail naar aanleiding van een aankoop, download of inschrijving op één van je diensten of producten. Of stuur een speciale aanbieding naar bestaande klanten om hen te triggeren om het aanbod te bekijken en kopen.
  • Segmenten op basis van voorspelde demografie. Dit is een krachtig hulpmiddel om de leeftijd en het geslacht van jouw contactpersonen op jouw mailinglijst te voorspellen.Dit is handig om bijvoorbeeld alleen maar vrouwen te benaderen tussen 25 en 40 jaar als je bijvoorbeeld een speciaal evenement wilt aankondigen of lanceren.
    Even goed om te weten: deze functie is alleen beschikbaar voor betaalde Mailchimp-gebruikers, die hun website of webshop verbinden aan deze e-mailmarketing software.

————————————————————————————————————–

Hoe je je e-mailcampagne vóór verzending bekijkt en test

Voordat je de e-mail verzendt, is het belangrijk om je campagne te testen om te controleren of deze precies goed is.

Het voorbeeld laat zien hoe een contactpersoon uit je mailinglijst de mail in werkelijkheid zou ontvangen.

Met een test-e-mailadres kun je jouw test-e-mails controleren.

Dit kan op je smartphone, tablet, laptop en PC om te checken of alle linkjes in je e-mail – die als Call To Action (CTA) functioneren – goed staan en werken.

3 manieren om je e-mailcampagne te plannen en verzenden

Als je helemaal klaar bent om de e-mail te verzenden, kun je dit op verschillende manieren doen. Alle gebruikers hebben de optie om de campagne onmiddellijk te verzenden of te plannen voor een specifieke datum en tijd.

Als je een betaald account heeft, heeft u ook toegang tot 3 extra opties:

  • Verzendtijd Optimalisatie helpt je om te bepalen wat de beste tijd is om een mail te verzenden op basis van de activiteiten geschiedenis van jouw contactpersonen.
  • Timewarp verstuurt de campagne overal ter wereld op hetzelfde tijdstip, wat volledig is afgestemd op de tijdzone van ieder land.
    Dus: als je een campagne om 11:30 uur wilt verzenden, vertraagt Timewarp automatisch het verzenden naar iedereen tot 11:30 uur in de opgegeven tijdzone.
  • Batchlevering stuurt je campagne in getimede kleine hoeveelheden – stuk voor stuk in plaats van in één keer – om het verkeer naar je website te beheersen en druk op je server te voorkomen.

————————————————————————————————————–

MailChimp tarieven

Mailchimp biedt vier verschillende prijspakketten aan in de vorm van een abonnement:

  • Gratis
  • Essentials
  • Standaard
  • Premium

Dit met als doel om van toegevoegde waarde te zijn voor bedrijven en ondernemers van elke omvang. De prijs is enerzijds afhankelijk van de grootte van jouw mailinglijst en verzendfrequentie.

Anderzijds hebben jouw persoonlijke voorkeuren invloed bij het selecteren van uw type abonnement. Zo kun je allerlei extra hulpmiddelen toevoegen aan het abonnement.

Maar ja… wat is de prijs per maand, voor wie is elk abonnement geschikt en welke functionaliteiten zijn beschikbaar in Mailchimp?

Hieronder leg ik kort uit wat ieder type abonnement inhoudt:

  • Gratis = voor startende ondernemers en bedrijven
    Met het gratis abonnement kun je tot 10.000 e-mails per maand versturen en maximaal 2000 contactpersonen op je mailinglijst hebben.Als gratis gebruiker heb je toegang tot basisfuncties zoals e-mail, segmentatie, bestemmingspagina’s, Facebook- en Instagram-advertenties, een-staps-automatisering en meer. Als je Mailchimp gebruikt voor klantrelatiebeheer, krijg je ook analyserapporten die je helpen alle gegevens in te zien.

 

  • Essentials = voor kleine bedrijven die extra ondersteuning willen
    Krijg toegang tot alle basisfuncties van Mailchimp, plus de voordelen van meer templates, A/B-testen en 24/7 ondersteuning. Dit abonnement is bedoeld voor mailinglijsten van maximaal 50.000 contactpersonen.
    Vanaf € 9 per maand heb je meer manieren om met campagnes te experimenteren om erachter te komen wat werkt en waarom. Je kan ook alle Mailchimp-branding verwijderen, zodat je met jouw bedrijf centraal staat qua branding.

 

  • Standaard = voor groeiende bedrijven die meer klanten willen
    Vanaf € 13,50 per maand kun je alle marketingcampagnes met meerdere kanalen op één plek maken, lanceren en beheren. Dit abonnement is bedoeld voor mailinglijsten van maximaal 100.000 contactpersonen. Vergroot je bereik met digitale advertenties, verbeter je targeting met voorspelde demografie en verbind relaties met aangepaste workflow-automatisering.
    Naast alle templates kun je ook je eigen sjablonen maken. Inclusief geavanceerde rapportage verkrijg je voortdurend inzichten, zodat je nog meer klanten kunt aantrekken.

 

  • Premium = voor marketing professionals die geavanceerde mogelijkheden en aanpassingen nodig hebben
    Dit meest uitgebreide abonnement beschikt over aangepaste domeinen, complexe segmenten en multivariate testen in een alles-in-één marketingplatform. Dit abonnement is bedoeld voor mailinglijsten van maximaal 200.000 contactpersonen.
    Vanaf € 270 per maand krijg je ook toegang tot ondersteuning voor premium telefonie, e-mail en chat, zodat jouw vragen snel en tijdig worden beantwoord.Elk Mailchimp-account biedt, ongeacht het prijspakket, vijf verschillende toegangsniveaus voor gebruikers.Dit wil zeggen dat je andere gebruikers kan uitnodigen om lid te worden van jouw account, gebruikersniveaus toe te wijzen of accounttoegang in te trekken.

————————————————————————————————————–

Alle voor- en nadelen van Mailchimp

Ik kan mij goed voorstellen dat je niet goed weet welke e-mailmarketing software goed bij jou past.

Aan keuze geen gebrek namelijk. Maar ja… waar kies je dan voor?

Je kan kiezen uit onder meer:

Misschien vraag jij je wel af wat Mailchimp anders maakt dan bovenstaande e-mailmarketing softwares. Toch?

Om je een handje te helpen lees je hieronder alle voor-en nadelen.

Gratis versie van Mailchimp

Een groot voordeel voor startende ondernemers is de gratis versie van Mailchimp. Zet snel zonder enige kosten jouw eerste stappen richting het opbouwen van een mailinglijst.

Dit helpt je om zonder budget al producten en diensten aan de man te brengen.

Als je het mij vraagt, is het toch is het niet aan te raden om de gratis versie te gebruiken.
Tenminste, als je écht stappen wilt zetten om te groeien met je bedrijf.

Maar waarom dan?

Je hebt geen toegang tot ondersteuning via de chat of per mail. Er zijn heel weinig templates beschikbaar.

Ook blijft het logo van Mailchimp altijd zichtbaar in je e-mails, wat onpersoonlijk overkomt voor jouw potentiële klanten. Zo wek je een verkeerde eerste indruk van jouw bedrijf.

Er zijn branding-elementen van Mailchimp te zien. Niet echt professioneel wat mij betreft.

Koppelingen met Facebook, Google Analytics & webshop

Mailchimp is een veelgebruikte e-mailmarketing software en dat komt mede door koppelingen. Hiermee krijg je meer inzicht op resultaten van e-mailcampagnes.

Zo kun je bijvoorbeeld precies in Google Analytics zien in welke mate jouw doelgroep via een e-mail naar een specifieke website pagina is gegaan. Dit heet Site Tracking.

Google Analytics logo

Maar er is nog meer mogelijk…

Als iemand een aankoop heeft gedaan of zich heeft ingeschreven voor de mailinglijst kun je meer data-gegevens verzamelen.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • Klantgegevens
  • Ordergegevens
  • Productgegevens
  • Verlaten winkelmandjes

Dit helpt je om specifieke en gepersonaliseerde mails sturen, eenmalig of zelfs volledig geautomatiseerd (automations).

Stuur dus onder meer een:

  • verlaten winkelmandje mailing: als er nog niet-betaalde producten in het winkelmandje zitten, kun je de klant na X uur een herinneringsmail sturen
  • merken follow-up: als een klant een product koopt van een bepaald merk, kun je deze klant een e-mail sturen, zodra er een nieuwe collectie of ander product is
  • product follow-up: stuur na X weken een mail met de vraag of het product bevalt, nadat een klant iets heeft gekocht
  • kom terug mailing: stuur een bestaande klant na X maanden een aantrekkelijke aanbieding, zodra hij of zij een tijdje niets heeft gekocht
  • loyaliteitsmailing: als een klant X euro heeft uitgegeven in je webshop, stuur je deze een kortingsbon
  • vervolg e-mails: stuur automatisch meerdere e-mails naar een klant, nadat hij of zij vanuit interesse op een specifieke link heeft geklikt.

A/B testen en uitgebreide analyses

Daarnaast kun je eenvoudig A/B-testen en uitgebreide analyses uitvoeren. Dit helpt je om voortdurend en uitgebreide analyses zodat je precies weet wat je in het vervolg anders of juist hetzelfde moet doen.

Nadelen van Mailchimp

  • Je betaalt voor dubbele én inactieve contactpersonen, waardoor je in verhouding met andere e-mailmarketing software overbodige kosten maakt als het gaat om de grootte van de mailinglijst
  • Funnels kun je niet dupliceren naar een andere mailinglijst, wat erg vervelend en tijdrovend is om alles opnieuw klaar te zetten voor andere segmenten
  • Alles in is in het Engels inclusief allerlei tutorials, waardoor het meer tijd en energie kost om uit te zoeken hoe Mailchimp überhaupt werkt
  • Het is meer een autoresponder dan een funnel of marketing automation software
  • Creditcard vereist om te betalen

————————————————————————————————————–

MailChimp in het Nederlands?

Maak je liever gebruik van Mailchimp in het Nederlands in plaats van in het Engels?

Heel begrijpelijk!

Als je zou verwachten dat je met slechts één druk op de knop de taalinstellingen kan aanpassen, dan heb je het helaas mis.

Maar het kan tenminste wel, ook al zijn er wel nadelen aan verbonden.

Op Mailchimp kun je per mailinglijst de taalinstellingen wijzigen. Echter geldt dit geldt niet voor het hele account.

Dus: hoe meer lijsten en segmenten je aanmaakt in je Mailchimp account, des te vaker moet je handmatig één voor één de taalinstellingen wijzigen.

Gelukkig hoef je voor de nieuwsbrief niet de taal te wijzigen. Dit is automatisch gekoppeld aan de adressenlijst.

Maar zodra je alles naar het Nederlands hebt veranderd, is het eerlijk gezegd qua gebruiksvriendelijkheid niet optimaal. Je krijgt de vreemdste vertalingen te zien.

Als je net begint met e-mailmarketing vliegen de technische termen om je oren. Om dit alsnog te begrijpen moet je het continu vertalen om het te begrijpen.

————————————————————————————————————–

Aanbevolen alternatieven voor Mailchimp

Naast Mailchimp neemt de populariteit van ActiveCampaign de afgelopen jaren enorm toe.

Dat is niet voor niets.

Het is een alles-in-1 e-mailmarketing software met deze handige functies:

  • Marketing Automation: automatiseer je mailings en je dataverzameling, zodat je hier niet meer naar om hoeft te kijken
  • E-mail Segmentatie: verstuur de juiste mail, met het juiste aanbod, op het juiste tijdstip, aan de juiste doelgroep
  • Site & Event Tracking: volg de acties en het gedrag van al je contactpersonen
  • CRM met Sales Automatisering: bouw automations rondom je CRM-systeem en bespaar tijd. Met de overzichtelijke en visuele sales pipeline zie je precies in welk stadium jouw leads zich bevinden.
  • Rapportages: verkrijg inzicht in het effect van je campagnes en hoe goed ze gelezen worden. Deze data kun je vervolgens gebruiken om je marketingactiviteiten te verbeteren.
  • Koppelingen & Integraties: te koppelen allerlei tools en systeem, waaronder Facebook, Shopify, WordPress, Google Analytics en Zapier
  • Gesprekken: voeg nu een live chat toe aan je website. Voer directe gesprekken en volg bezoekers op met e-mail. Alle interactie met jouw potentiële klanten vind je in één overzicht.

ActiveCampaign is net als Mailchimp ook in het Engels.

Gelukkig heb je ook een officiële Nederlandse partner van ActiveCampaign, namelijk MailBlue.

Bij MailBlue is de klantenservice Nederlandstalig, waar je via de mail of per telefoon altijd snel geholpen wordt door een expert.

Hier kun je terecht voor al je vragen.

Zelf ben ik inmiddels overgestapt van Mailchimp naar Mailblue.

Mailblue

Ik kan mij goed voorstellen dat je afvraagt waarom ik deze bewuste keuze heb gemaakt.

Daarom leg ik in deze blog uit waarom ik ben overgestapt van MailChimp naar ActiveCampaign en inmiddels zelfs de Nederlandse Partner ben van ActiveCampaign met MailBlue!


Mijn conclusie over Mailchimp

Mailchimp is een goede e-mailmarketing software met de wereld aan mogelijkheden als het gaat om automatisatie en personalisatie van mailings.

Je kunt zelfs kosteloos ermee beginnen. Toch loop je als snel qua gebruiksvriendelijkheid tegen dingen aan, zoals het wijzigen van de taal en opstellen van funnels.

Niet voor niets stapte ik over naar MailBlue en ben ik nu met deze tool de officiële Nederlandse Partner van ActiveCampaign.

Hopelijk heb ik je vragen kunnen beantwoorden.

Nu ben ik wel even benieuwd:

Wat is je #1 inzicht uit deze blog over Mailchimp?

Of misschien heb je zelfs nog een vraag.

Hoe dan ook, laat hieronder een reactie of vraag achter.

Ik help je graag, zodat je meer succes kan behalen met e-mailmarketing!

Gerelateerde informatie

Heb je deze artikelen al gelezen?

    Comment Section

    0 reacties op “Wat is Mailchimp en wat zijn de voor- en nadelen?

    Plaats een reactie


    *