Page content

Custom Fields en Tags

Custom Fields en Tags

De verschillen tussen “Custom Fields” en “Tags” zijn soms moeilijk te onderscheiden om dat er enige overlap is tussen deze twee functie. Het gebruik van “Custom Fields” of aangepaste velden in ActiveCampaign kan het best gedaan worden om permanente gegevens vast te leggen van een contactpersoon. Dit zijn gegevens die niet zomaar gewijzigd kunnen en hoeven worden. Hierbij kun je denken aan een naam, geboortedatum of bijvoorbeeld het e-mailadres.

Aangepaste velden bieden daarbij ook het voordeel dat je gebruik kunt maken van gepersonaliseerde “Tags” waarmee specifieke gegevens gevonden kunnen worden. “Tags” worden daarentegen over het algemeen gebruikt voor gegevens die snel kunnen worden gewijzigd. Je kan hiermee een lijst eenvoudig filteren door gebruik te maken van “Tags”. Dit is dus een eenvoudige maar zeer doeltreffende manier om gegevens te segmenteren. Het is niet mogelijk om gegevens toe te voegen zoals je bij een “Custom Field” wel kan doen.

Voorbeelden

Om duidelijk te maken wanneer je het beste gebruik kunt maken van een “Custom Field” en wanneer je beter kunt kiezen voor het gebruiken van een “Tag” geven we enkele voorbeelden.

  • Je zou een “Tag” gebruiken om aan te geven dat een contactpersoon gebruik maakt van sociale media zoals Instagram. Hiermee kun je zien dat deze persoon gebruik maakt van dit platform. Als je in dit geval gebruik maakt van een “Custom Field” dan weet je dat de contactpersoon gebruik maakt van Instagram en wat zijn gebruikersnaam is. Op die manier kun je een segment van Instagram gebruikers maken en zou je het aangepaste veld kunnen gebruiken om hun gebruikersnaam in campagnes te gebruiken voor gerichte berichtgeving.
  • Je kunt een “Tag” gebruiken om aan te geven dat iemand een klant is, maar je kan hiervoor ook een aangepast veld gebruiken om het bestelnummer van een bestelling op te slaan.
  • Je kunt een “Tag” gebruiken om aan te geven dat iemand een artikel heeft gedownload. Als je gebruik maakt van een “Custom Field” dan kun je ook aantonen op welke datum de contactpersoon het artikel heeft gedownload.

Het is wel zo dat je zowel “Tags” als “Custom Fields” in ActiveCampaign kunt gebruiken om voorwaarden mee te bepalen bij het maken van segmenten, doen van geavanceerde zoekopdrachten, om doelstellingen om aan voorwaarden in een “Automation” te kunnen voldoen en nog veel meer. Zowel “Tags” als “Custom Fields” kunnen worden gebruikt als trigger om een “Automation” (geautomatiseerd proces) in werking te zetten.

Gerelateerde informatie

In onze kennisbank over ActiveCampaign vind je tientallen relevante artikelen die je helpen om sneller en beter te werken met ActiveCampaign. Leer bijvoorbeeld meer over:

    Comment Section

    0 reacties op “Custom Fields en Tags

    Plaats een reactie


    *