Page content

Automations

“Automations”

ActiveCampaign is zeer uitgebreid en kent vele functies die jou kunnen helpen in het verbeteren van de marketing en verkoopprocessen binnen jouw bedrijf. Door gebruik te maken van “Automations” kun je een groot deel van de handelingen die je normaal als gebruiker zelf zou moeten uitvoeren, automatiseren. In deze handleiding leggen we de basisprincipes uit van een “Automation” en hoe je gebruik kunt maken van deze mogelijkheid om processen te automatiseren. Ook worden er verschillende voorbeelden gegeven van hoe en op welke momenten je een “Automation” kunt inzetten.

Wat zijn “Automations”?

Simpel gezegd is een “Automation” in ActiveCampaign de functie waarmee je de marketing en verkoopprocessen voor jouw bedrijf kunt automatiseren. Met een “Automation” wordt er automatisch een reeks met acties in werking gezet zodra deze wordt geactiveerd. De “Automation” kan worden geactiveerd door triggers. Als er aan de gestelde voorwaarden wordt voldaan zorgt deze trigger voor het opstarten van het geautomatiseerde proces. Een “Automation” is dan ook een combinatie van triggers, acties en voorwaarden. Door gebruik te maken van de “Automation Builder” is het mogelijk om deze elementen met elkaar te combineren en taken automatisch uit te laten voeren. Als een “Automation” is aangemaakt en ingesteld, dan kan deze de acties uitvoeren zonder dat je als gebruiker hier zelf iets aan hoeft te doen.

Waarvoor gebruik je “Automations”?

Door gebruik te maken van de “Automation Builder” kun je eenvoudig processen automatiseren zodat ze perfect zijn afgestemd op de doelstellingen die je binnen het bedrijf wilt behalen. Een “Automation” is zeer handig en bespaart ook een hoop tijd. Je blijft door gebruik te maken van deze functie ook een stuk georganiseerder omdat gegevens op een vaste manier worden geordend, gesorteerd, toegevoegd en nog veel meer. Door het optimaliseren van de marketing en verkoopprocessen binnen het bedrijf met behulp van “Automations” is de kans dus groot dat het bedrijf meer omzet zal kunnen behalen.

Ondersteuning van het marketingproces

“Automations” kunnen goed gebruikt worden voor het ondersteunen, automatiseren en verbeteren van de marketingprocessen binnen het bedrijf. Door gebruik te maken van ActiveCampaign kun je gericht informatie, berichten en aanbiedingen naar contactpersonen verzenden met behulp van e-mail campagnes. Een groot deel van de gegevens die je hiervoor nodig hebt kun je laten verwerken met behulp van “Automations”. Ook is het mogelijk om contactpersonen die zich aanmelden door hun gegevens in te sturen, automatisch aan een proces kunnen worden toegevoegd waarbij ze berichten met betrekking tot de marketing van jouw bedrijf kunnen ontvangen. Hieronder zullen drie voorbeelden worden gegeven van het gebruik van “Automations” om de marketing binnen het bedrijf mee te kunnen ondersteunen.

  1. Automatisch e-mails opvolgen

Een plaats van een eenvoudige campagne aan te maken waarbij iedere contactpersoon dezelfde berichten ontvangt, kun je gebruik maken van een “Automation”. Hiermee kun je op een geavanceerde manier instellen hoe contactpersonen benaderd worden in een campagne. Je kunt dan elke contactpersoon anders laten benaderen door de “Automation” aan de hand van de handelingen die zij hebben uitgevoerd. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om een “Automation” na te laten gaan op welke koppeling er in een welkomstmail is geklikt. Aan de hand van die informatie wordt de contactpersoon automatisch toegevoegd aan een bepaald proces. Het klikken op de link is dan de trigger die de “Automation” in werking zet. Als er op een andere link in de e-mail wordt geklikt, dan kan dit een compleet ander proces in werking zetten en kan de ontvanger een ander soort bericht krijgen.

  1. Directe reacties richting contactpersonen

Door gebruik te maken van “Automations” kun je ervoor zorgen dat er direct gereageerd wordt op een contactpersoon zodra deze een actie heeft uitgevoerd. Als er bijvoorbeeld een bepaalde pagina op de website van het bedrijf is bezorg, een e-mail is geopend of als een contactpersoon een formulier met zijn of haar gegevens heeft verzonden, dan kan er direct op gereageerd worden met behulp van een “Automation”. In dit geval maak je een “Automation” aan die een reactie geeft als gevolg van de actie die de contactpersoon heeft uitgevoerd. Het is hiermee ook mogelijk om iemand die bijvoorbeeld herhaaldelijk de pagina met prijzen op jouw website bezoekt een e-mail te sturen waarin je voorstelt om telefonisch toelichting te geven op de producten.

  1. Verzamelen van gegevens

De gegevens van contactpersonen die je nodig hebt voor het sturen van e-mail campagnes worden door deze personen ingezonden met behulp van een formulier. Nadat er door de contactpersoon in de welkomstmail op de link voor bevestiging is geklikt, is de contactpersoon actief geworden. Je hebt vanaf nu de mogelijkheid om gebruik te maken van de gegevens van deze contactpersoon. Door gebruik te maken van “Automations” is het mogelijk om meer gegevens van contactpersonen te verzamelen. Hiermee kan een nauwkeurig profiel van de contactpersoon worden geschetst waarmee gericht berichten kunt versturen. Het is bijvoorbeeld mogelijk om bij te houden wat het gedrag van de contactpersoon is op de website, dus welke pagina’s er worden bezocht. Als er door de ontvanger op een specifieke link in een e-mail wordt geklikt en hij herhaaldelijk naar dit product op de website zoekt, dan is de kans groot dat er interesse is voor dit product. Dit kan automatisch worden geanalyseerd zodat er ook automatisch een proces (“Automation”) kan worden gestart waarbij de contactpersoon informatie en aanbiedingen ontvangt omtrent het betreffende product.

Ondersteuning van het verkoopproces

Net zoals bij de ondersteuning van het marketingproces is het ook mogelijk om gebruik te maken van “Automations” om het verkoopproces binnen het bedrijf te ondersteunen en zelfs te verbeteren. Omdat je in het marketingproces informatie hebt verzameld met “Automations” waarmee je kunt zien in welke producten een contactpersoon geïnteresseerd is, kun je nu gericht werken aan het omzetten van de contactpersoon naar een klant. Een contactpersoon wordt een klant zodra er een product of dienst bij jouw bedrijf wordt afgenomen door deze persoon. Hieronder worden drie voorbeelden gegeven van het gebruik van “Automations” om de verkoop binnen het bedrijf mee te kunnen ondersteunen en te verbeteren.

  1. Bestempelen van potentiële nieuwe klanten

Voordat een contactpersoon een klant kan worden moet er interesse zijn in de producten en diensten die het bedrijf aanbiedt. Door gebruik te maken van “Automations” kun je contactpersonen laten bestempelen als potentiële nieuwe klanten. Om dit te kunnen doen zorg je ervoor dat de contactpersoon aan bepaalde voorwaarden moet voldoen om gezien te kunnen worden als een potentiële nieuwe klant. Je kunt contactpersonen bijvoorbeeld met een “Automation” als nieuwe potentiële klant laten bestempelen als hij een bepaalde score heeft met betrekking tot de interesse van een bepaald product. Door punten toe te kennen kun je bijhouden in welke mate een contactpersoon ergens in geïnteresseerd is. Heeft de contactpersoon een bepaalde score met betrekking tot Product A en heb je deze voorwaarde vastgelegd in een “Automation”, dan kan de contactpersoon automatisch worden toegewezen aan een medewerker van de afdeling verkoop.

  1. Automatisch aanbiedingen beheren en bijwerken

Je kunt een hoop tijd besparen op het doen van aanbiedingen richting contactpersonen door gebruik te maken van “Automations”. Als dit handmatig gedaan moet worden door een medewerker dan neemt dit behoorlijk wat tijd in beslag. Uitzoeken waarin een potentiële klant geïnteresseerd is, bijhouden van notities, aanmaken van “Tags” en het aanmaken van taken richting de contactpersoon kunnen dan ook allemaal automatisch geregeld worden met “Automations” in ActiveCampaign. Door gebruik te maken van de juiste instellingen kun je ervoor zorgen dat een contactpersoon automatisch wordt toegewezen aan een medewerker als hij een product wil kopen. “Automations” kunnen de aanbiedingen toevoegen en gegevens rondom de contactpersoon bijwerken zodat de verkoopafdeling hier goed gebruik van kan maken.

  1. Inzichtelijk maken van het verkoopproces

Door gebruik te maken van “Automations” kun je ervoor zorgen dat de gegevens van een contactpersoon wordt bijgewerkt. Dit kunnen bijvoorbeeld “Tags” en notities zijn die automatisch worden bijgewerkt. Hierdoor is het voor de medewerkers van de verkoopafdeling een stuk eenvoudiger om het verkoopproces in te kunnen zien. Er kan dan bijvoorbeeld worden gezien in welk product een contactpersoon interesse heeft en welke stappen een contactpersoon heeft doorlopen voordat hij tot de aankoop kwam. Omdat je dit proces met “Automations” instelt verzeker je jezelf er ook van dat de informatie altijd op dezelfde manier aan gebruikers van ActiveCampaign wordt overgebracht.

Comment Section

0 reacties op “Automations

Plaats een reactie


*