ActiveCampaign Formulieren | OVA.nl door Youri Meuleman
ActiveCampaign Formulieren

ActiveCampaign Formulieren

Formulieren of “Forms” zijn de deuren waardoor een contactpersoon in jouw klantenbestand terecht kan komen. Door het invullen van hun gegevens in een formulier zorgt de contactpersoon dat de deur naar jouw bedrijf voor hem of haar geopend wordt. Zonder het gebruik van formulieren zou het niet mogelijk zijn om gegevens van contactpersonen te kunnen verzamelen en te gebruiken.

Als je wel gegevens zou hebben, dan zou het ook niet toegestaan zijn om deze te gebruiken omdat je hiervoor expliciet de toestemming van de contactpersoon nodig hebt. Dit kan ook worden geregeld door gebruik te maken van formulieren Voor het gebruik van ActiveCampaign is het noodzakelijk dat de formulieren goed gebruikt kunnen worden zodat je gegevens hebt om mee te kunnen werken.

Een formulier aanmaken

In de afbeelding hieronder zie je hoe je gebruik kunt maken van het tabblad “Forms” bovenin het programma.



Formulieren die al aanwezig zijn kunnen hier worden georganiseerd en het is mogelijk om formulieren te filteren op basis van een actie die je hebt die je hebt ingesteld als automatische reactie op een inzending van een formulier. Door gebruik te maken van het pijltje omlaag aan de rechterkant van elke rij kun je een formulier bekijken, integreren, dupliceren of verwijderen. Ook kun je op “Statistics” klikken om het totale aantal vermeldingen van het betreffende formulier in te zien. Hiermee is het ook mogelijk om het aantal contacten dat gebruik heeft gemaakt van het formulier te bekijken en het aantal aanbiedingen dat als gevolg van het formulier is gedaan in te zien.


Nieuwe formulieren aanmaken

Een nieuw formulier maken kan in het tabblad “Forms” door op de groene knop van “+ New Form” te klikken. Zodra je dit doet wordt er een scherm geopend waarmee je een nieuw formulier kunt aanmaken. Hier kun je een naam geven aan het formulier en het type weergave van het formulier. Ook kies je welke acties er door ActiveCampaign uitgevoerd moeten worden als het formulier wordt ingevuld en verzonden door een contactpersoon. Dit wordt ook wel de “Form Action” genoemd.

Vier soorten formulieren

Er zijn vier soorten formulieren waaruit je kunt kiezen bij het aanmaken van een formulier. De opties die je hebt zijn “Inline Form”, “Floating Box”, “Modal Pop-Up” en “Floating Bar” zoals hieronder in de afbeelding te zien is. Bij het Lite abonnement van ActiveCampaign kun je alleen gebruik maken van het “Inline Form” formulier. Elk formulier kan worden voorzien van “Form Actions”.

Je kunt zoveel mogelijk acties toevoegen aan een formulier als dat je zelf wilt. Hierbij kun je bijvoorbeeld kiezen uit het toevoegen van een label aan een contactpersoon, een aanbieding aanmaken en toevoegen aan een bepaalde fase in het proces, een andere gebruiker van de software binnen jouw bedrijf op de hoogte brengen van het indienen van een formulier of een contactpersoon toevoegen aan een specifieke lijst.


Bewerken van een formulier

Nadat het formulier is aangemaakt kun je beginnen met bewerken van het formulier. Het bewerken van het formulier vindt plaats in de “Form Editor” zoals te zien is op onderstaande afbeelding. Hier kun je allerlei functies toevoegen waarmee de contactpersoon informatie kan doorgeven bij het invullen van het formulier.



Als je in het tabblad “Forms” bent, dan kun je in de “Form Editor” terecht komen door op de functie “Edit” te klikken. Deze optie staat in de regel van het formulier aan het einde rechts. Hiermee kun je bestaande formulieren bewerken of aanpassen.



In de “Form Editor” kun je gebruik maken van verschillende drag-and-drop-mogelijkheden. Het menu aan de rechterkant biedt de mogelijkheid om verschillende velden naar het formulier te slepen en aan te passen. Wil je een veld verwijderen uit het formulier dan ga je met de cursor van de muis op het veld staan en klik je op de “X” die in de rechterhoek van het veld wordt weergegeven. Bestaande formulieren kun je ook aanpassen als dat nodig is.



De aangepaste velden die je hebt gemaakt en toegevoegd aan het formulier verschijnen onder de knop “My Fields”. Door op de knop “Standard” te klikken worden de velden automatisch gewijzigd in standaardvelden van ActiveCampaign. In de afbeelding hieronder zie je dat de eerste 5 velden onder het tabblad “Standard” de aangepaste velden zijn die zichtbaar zijn. De overige velden zijn niet zichtbaar omdat ze alleen gebruikt worden voor het aanmaken van het formulier en niet voor het opnemen van informatie van een contactpersoon.


Aangepaste velden toevoegen

In de “Form Editor” is het mogelijk om nieuwe aangepaste velden aan te maken. Klik hiervoor op de knop “Add Custom Field” rechts beneden in de hoek, hiermee wordt het proces gestart om een nieuw aangepast veld toe te voegen. Het aanmaken en verwerken van formulieren is eenvoudig en je bent flexibel in de mogelijkheden die je hebt. Je kunt een onbeperkt aantal velden toevoegen, gegevens uit aangepaste velden weergeven via persoonlijke labels en eigen aangepaste velden maken. Het menu aan de rechterkant ondersteunt je bij het verder aanpassen van formulieren zoals te zien is in onderstaande afbeelding. Je kunt dan de visuele aspecten van het formulier aanpassen. Hierbij moet je denken aan het aanpassen van het lettertype, de kleur van de tekst, de achtergrondkleur en nog veel meer grafische aspecten.


Aanvullende instellingen voor formulieren

In het laatste tabblad van het menu aan de rechterkant bovenin zie je het tabblad “Options”. Hier is het mogelijk om een bericht met een bedankje aan te maken dat contactpersonen te zien krijgen zodra ze het formulier hebben ingevuld. Als je wilt dat contactpersonen na het invullen van het formulier naar een bepaalde webpagina worden geleidt, dan kun je dit hier ook configureren.

In plaats van een bericht met een bedankje kun je dan een webpagina invullen waar de contactpersoon naar toe wordt gestuurd zodra het formulier is ingevuld en bevestigd. Eerder hebben we een optie aangemaakt waarbij contactpersonen die het formulier invullen aan een bepaalde lijst worden toegevoegd. Zoals je ziet, verschijnt deze optie nu ook in het menu aan de rechterkant. Je kunt hiermee zorgen dat de contacten die dit formulier invullen dan aan een bepaalde lijst worden toegevoegd.



Met de knop “+ Add Action” is het mogelijk om acties aan het formulier toe te voegen op dezelfde manier als dat je kunt doen op de hoofdpagina van het tabblad “Forms”. Hier kun je bijvoorbeeld de actie configureren waarmee de contactpersoon wordt geabonneerd op een bepaalde lijst waardoor hij of zij berichten uit die lijst kan ontvangen. De gegevens worden dan automatisch aan een lijst toegevoegd. Door op het tandwiel rechts naast de lijst te klikken krijg je nog aanvullende opties te zien.



De instelling die je onder “Edit Form Action” configureert is eigenlijk de mogelijkheid voor de Opt-in bevestiging. Met een Opt-in bevestiging kan een contactpersoon toestemming geven dat zijn gegevens gebruikt mogen worden voor bepaalde doeleinden.

Hierdoor komen de gegevens van de contactpersoon na het invullen van het formulier daadwerkelijk in het klantenbestand terecht. Door het inschakelen van deze functie wordt aan het programma duidelijk gemaakt dat er een bericht moet worden verzonden naar alle contactpersonen die informatie invullen in het formulier en toestemming geven voor gebruik van deze gegevens. In deze e-mail kan de contactpersoon dan op een link klikken om te bevestigen dat hij of zij akkoord gaat.

Door het inschakelen van de Opt-in (aanmeldingsbevestiging), worden de gegevens die in het formulier zijn ingevuld pas verwerkt zodra de ontvanger op de link in de mail heeft geklikt om te bevestigen dat hij toestemming geeft. Doe je dit niet, dan is de kans aanwezig dat jouw berichten als spam worden gemarkeerd.


Aanmeldbevestiging aan- en uitzetten

Zoals te zien is in de afbeelding hierboven, kun je in het venster “Edit Form Action” de aanmeldingsbevestiging in- en uitschakelen. Het is aan te raden om deze optie altijd te gebruiken bij het maken van een formulier. In hetzelfde scherm is het ook mogelijk om een voorbeeld te bekijken van de e-mail die gebruikt wordt voor de aanmelding. Je kunt deze e-mail bewerken door op “Edit” te klikken zodat je in de “E-mail Builder” van het programma komt.

Wil je terugkeren naar het formulier, klik dan op “Return to Form”. Bevestigingsmails zijn alleen toegankelijk via het formulier waarmee ze zijn geconfigureerd. Ze zijn niet te zien in rapporten of templates zoals gebruikelijk is bij standaard e-mail campagnes.

Confirmation Action

De “Confirmation Action” die te zien is in het scherm “Edit Form Action” verwijst naar het bericht dat je naar contactpersonen kunt versturen die gebruik maken van de bevestigingslink in de e-mail die wordt verzonden na het invullen van het formulier. De optie “Show Message” stuurt de contacten naar een URL met een bedank bericht. Je kunt er ook voor kiezen om een andere URL hier te gebruiken en de contactpersoon daar naar toe te sturen. Het adres dat je hier invult verschijnt in de voettekst van de bevestigingsemail voor Opt-in.

Gegevens overschrijven

In het tabblad “Options” kun je als laatste kiezen voor de optie “Advanced”. Daar kun je bepalen of de gegevens die door contactpersonen worden ingevuld in het formulier toestemming hebben om eerder ingevulde gegevens door dezelfde persoon te overschrijven. Als je het vakje voor deze functie aan vinkt, dan worden de lege velden in het laatst ingevulde formulier gebruikt ter vervanging van bestaande gegevens.

Vink je dit vakje niet aan, dan krijgt ActiveCampaign een melding waarin wordt verteld dat de bestaande gegevens opgeslagen moeten worden en de blanco velden genegeerd. Deze functie is alleen toe te passen op velden met tekstinvoer, tekstgebieden, selectievakjes, datum velden en multiselectie lijsten.


Integreren van een formulier

Om het beste uit ActiveCampaign naar boven te halen en om gebruik te kunnen maken van alle functies van de software moeten de contactpersonen actief zijn. Dit kan door het aanmelden voor een lijst via een formulier en door vervolgens een eventuele bevestigingslink aan te klikken in de welkomstmail. Het enige dat gedaan kan worden met gegevens die niet bevestigd zijn is het gedrag op de site bij houden, om te zien op welke webpagina’s de bezoeker is geweest. Om ervoor te zorgen dat de contactpersoon het formulier kan invullen, moet deze zichtbaar worden gemaakt. Je kunt er op verschillende manieren voor zorgen dat contactpersonen actief worden door de lijst te delen. Dit kan door:
  • Informatie toe te voegen aan een formulier in ActiveCampaign
  • Een link in een e-mail via ActiveCampaign te versturen waarop de contactpersoon ter bevestiging kan klikken
  • Het toevoegen aan de lijst van de gegevens via een derde partij

  • Door het aanmaken van meerdere formulieren vergroot je de kans dat contactpersonen hun gegevens delen met jou en worden opgenomen in het klantbestand. Als je tevreden bent met een formulier, dan kan deze worden geïntegreerd op de website. Het is ook mogelijk om het formulier op andere manieren onder ogen van potentiële klanten te brengen. Om het formulier te delen klik je rechts bovenin op de groene knop met “Integrate”. Je krijgt nu vier mogelijkheden om het formulier te implementeren zoals te zien is in de afbeelding hieronder.



    Je kunt de link embedden in de website, een link naar het formulier direct delen, het formulier integreren met behulp van WordPress op jouw website of je kunt het formulier op Facebook plaatsen. Kies je voor het embedden van het formulier, waarbij het formulier in de website wordt geïntegreerd, dan heb je wederom twee opties zoals te zien is in onderstaande afbeelding. Je kunt ervoor kiezen om gebruik te maken van JavaScript code en voor de code om het formulier volledig in de website te integreren.


    Javascript of embedden

    Beide opties hebben zo hun eigen voordelen. Kies je voor het gebruik van JavaScript dan worden alle bewerkingen die je aanbrengt in het formulier in ActiveCampaign automatisch weergegeven in het formulier op de website. Integreer je het formulier volledig in de website, dan is dit niet het geval. Aanpassingen worden dan niet automatisch weergegeven in het formulier. Om dit wel te kunnen doen moet je dan direct wijzigingen aanbrengen in de code.

    Deze optie is vooral handig voor programmeurs die volledige controle willen houden over het aanmaken en wijzigingen van formulieren. Maak je gebruik van WordPress voor jouw website, dan is het aan te raden om het formulier met de WordPress plug-in van ActiveCampaign toe te voegen. Deze kan eenvoudig toegevoegd worden door de groene knop “Download Plug-in” te gebruiken zoals hieronder wordt getoond in de afbeelding.



    Door dit te doen wordt automatisch de WordPress plug-in aan ActiveCampaign toegevoegd in jouw account. Je kunt daarmee niet alleen eenvoudig ActiveCampaign formulieren toevoegen op jouw WordPress webpagina's, maar je activeert hiermee ook sitetracking op de WordPress webpagina’s van jouw website.


    Geen verstand van code?

    Heb je geen kennis van codetaal en weet je niet hoe je een formulier moet integreren, maak dan gebruik voor de mogelijkheid om het formulier als link te delen. ActiveCampaign maakt dan zelf een pagina aan die bij een URL hoort. Deze link kun je delen zodat contactpersonen hun gegevens kunnen invullen. Zoals te zien is in de afbeelding hierboven is het delen van een link zeer eenvoudig. De laatste mogelijkheid die je kunt gebruiken is het delen van een formulier op Facebook.

    Als je toestemming hebt om apps toe te voegen aan een Facebook pagina, dan is het toevoegen van een formulier vanuit ActiveCampaign zeer eenvoudig. Je hoeft dan alleen te klikken op de knop “Get Started”, zoals in onderstaande afbeelding te zien is.


    Gerelateerde informatie

    In onze kennisbank over ActiveCampaign vind je tientallen relevante artikelen die je helpen om sneller en beter te werken met ActiveCampaign. Leer bijvoorbeeld meer over:
Marjolein
Door

Marjolein

op 13 May 2020

Kan ik ook een IF-functie gebruiken in een formulier? IF [gekozen voor bepaalde training] THEN [toon beschikbare trainingsdata]

Youri Meuleman
Door

Youri Meuleman

op 14 May 2020

In de aanmeldformulieren niet, je kunt dit wel in een automation van ActiveCampaign doen. Iemand die voldoet aan de voorwaarde 'training' die krijgt de data van de training doorgestuurd. Een andere optie is SurveySlam. Hierbij kun je op basis van het gegeven antwoord iemand een andere vraag laten zien, zoals de datum.Als het een betaalde training is, is het ook nog een mogelijkheid dit op de salespage al uit te splitsen natuurlijk.

Louis
Door

Louis

op 23 Jan 2020

Hi there! Onder het kopje 'Aangepaste velden toevoegen' mis ik de informatie hoe deze aangepaste velden weer te verwijderen zijn uit de lijst? Uit het formulier halen is vrij simpel, echter blijft deze vermeld onder 'mijn velden/my field'. Eenmaal aangemaakt zijn deze ook niet meer bewerken?

ActiveCampaign - MailBlue
Door

ActiveCampaign - MailBlue

op 23 Jan 2020

Ha Louis,Via 'lijsten' kun je navigeren naar 'beheer velden', hier kun je de velden aanpassen en eventueel verwijderen.

Jacqueline
Door

Jacqueline

op 09 Sep 2022

Hallo Youri, Weet jij of het ook mogelijk is om in een formulier een tag toe te voegen, zodat je niet per 'activiteit' ene lijst hoeft te maken, maar gewoon een hoofdlijst hebt waar men per activiteit een tag kan aanvinken?

Reactie plaatsen