Page content

Bounce codes in ActiveCampaign

Bounce codes in ActiveCampaign

Niet alle e-mails die je doormiddel van campagnes in ActiveCampaign verstuurd komen aan op de plek van bestemming. Dit kan veroorzaakt worden door verschillende oorzaken. Zo kunnen e-mails retour worden gestuurd door e-mail providers van ontvangers die het bericht afwijzen.

Er zijn verschillende redenen waarom dit kan gebeuren. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat de gegevens van de ontvanger niet kloppen en dat het e-mail adres niet bestaat of dat het postvak van de ontvanger vol zit en geen nieuwe e-mails meer kan ontvangen.

Als dit gebeurd dan wordt er een code aan de contactpersoon gekoppeld. Aan de hand van deze Bounce code is dan af te lezen waarom de e-mail niet op de juiste bestemming is belandt

Soorten Bounce codes

Er zijn twee soorten Bounce codes die onderscheiden kunnen worden. Dit zijn de harde Bounce codes en de zachte Bounce codes. Als je te maken hebt met een harde Bounce code dan is het helemaal niet mogelijk om e-mails te versturen naar de betreffende contactpersoon. ActiveCampaign zal deze contactpersoon dan ook zodanig markeren dat er geen e-mails, berichten vanuit campagnes of geautomatiseerde e-mails meer naar deze persoon worden verzonden.

Zachte bounce code

In het geval van een zachte Bounce code is de reden dat het bericht niet is aangekomen vaak van tijdelijke aard door een storing of een afwijzing. Dit kan bijvoorbeeld zijn omdat de server van de e-mail provider die de ontvanger gebruikt offline is of omdat de server overbelast is. Ook kan het zo zijn dat het bericht dat je wilt versturen te groot is of dat het postvak van de contactpersoon vol is.

Als een contactpersoon gemarkeerd wordt met een zachte Bounce code, dan wordt niet alles direct stop gezet. Er worden dan nog wel e-mails door de software naar deze persoon gestuurd. Pas als er bij 3 verschillende campagnes hetzelfde probleem voorkomt, dan wordt de persoon als “Bounced” gemarkeerd en zullen er geen berichten meer naar het betreffende adres worden verzonden

Hoe kun je zien of een contactpersoon een Bounce code heeft?

Je kunt in ActiveCampaign zien of een contactpersoon een Bounce code toegekend heeft gekregen en wat de reden hiervoor is. In het programma kun je onder andere de datum van het toekennen van de Bounce code zien, de Bounce code zelf, of je te maken hebt met een zachte of harde Bounce code en de omschrijving van de reden waarom dis is voorgevallen. In de afbeelding hieronder wordt een voorbeeld gegeven van hoe dit eruit komt te zien in het programma.

Je kunt deze codes vinden op de “Report” pagina in ActiveCampaign. Daar worden de codes getoond die door de servers van ActiveCampaign zijn ontvangen van de verschillende e-mail providers die jouw contactpersonen gebruiken. Houd er wel rekening mee dat de codes die van deze e-mail providers afkomstig zijn niet altijd de ware reden van het terugsturen kunnen tonen

Lijst met Bounce codes

De verschillende Bounce codes staan hieronder in een lijst weergegeven. Je ziet welke code waarvoor wordt gebruikt, het type Bounce code en de beschrijving die bij de actie achter de betreffende code hoort

Bounce Code Bounce Type Beschrijving
5.0.0 Hard E-mail adres bestaat niet
5.1.0 Hard Andere status van een e-mail adres
5.1.1 Hard E-mail adres met een slechte bestemming
5.1.2 Hard Slecht systeem adres
5.1.3 Hard E-mail adres bestemming met slechte structuur
5.1.4 Hard Dubbelzinnig e-mail adres van ontvanger
5.1.5 Hard E-mail adres van ontvanger is gevalideerd
5.1.6 Hard Postvak van ontvanger is verplaatst
5.1.7 Hard Onjuiste structuur van e-mail adres afzender
5.1.8 Hard E-mail adres afzender is onjuist
5.2.0 Zacht Andere of niet-gedefinieerde mailboxstatus
5.2.1 Zacht Mailbox uitgeschakeld, geen berichten accepteren
5.2.2 Zacht Mailbox vol
5.2.3 Hard De berichtlengte overschrijdt het toegestane maximum
5.2.4 Hard Uitbreiding van de mailinglijst
5.3.0 Hard Andere of ongedefinieerde e-mailsysteemstatus
5.3.1 Zacht Mailsysteem vol
5.3.2 Hard Systeem accepteert geen netwerkberichten
5.3.3 Hard Systeem niet in staat om geselecteerde functies
5.3.4 Hard Bericht te groot voor systeem
5.4.0 Hard Andere of ongedefinieerde netwerk- of routeringsstatus
5.4.1 Hard Geen antwoord van host
5.4.2 Hard Slechte verbinding
5.4.3 Hard Routing server failure
5.4.4 Hard Unable to route
5.4.5 Zacht Netwerk is verstopt
5.4.6 Hard Routing loop gedetecteerd
5.4.7 Hard Levertijd verlopen
5.5.0 Hard Andere of ongedefinieerde protocolstatus
5.5.1 Hard Ongeldig commando
5.5.2 Hard Syntax error
5.5.3 Zacht Te veel ontvangers
5.5.4 Hard Ongeldige opdrachtargumenten
5.5.5 Hard Verkeerde protocolversie
5.6.0 Hard Andere of ongedefinieerde media-fout
5.6.1 Hard Media worden niet ondersteund
5.6.2 Hard Conversie vereist en verboden
5.6.3 Hard Conversie vereist, maar niet ondersteund
5.6.4 Hard Conversie met verlies uitgevoerd
5.6.5 Hard Conversie mislukt
5.7.0 Hard Andere of ongedefinieerde beveiligingsstatus
5.7.1 Hard Bezorging niet geautoriseerd, bericht geweigerd
5.7.2 Hard Uitbreiding mailinglijst verboden
5.7.3 Hard Beveiliging conversie vereist, maar niet mogelijk
5.7.4 Hard Beveiligingsfuncties worden niet ondersteund
5.7.5 Hard Cryptografisch falen
5.7.6 Hard Cryptografisch algoritme niet ondersteund
5.7.7 Hard Fout bij berichtintegriteit
9.1.1 Hard Er is harde bounce zonder bounce-code gevonden. Het kan een ongeldige e-mail of afgewezen e-mail van de mailserver zijn (bijvoorbeeld van een verzendlimiet)

Gerelateerde informatie

In onze kennisbank over ActiveCampaign vind je tientallen relevante artikelen die je helpen om sneller en beter te werken met ActiveCampaign. Leer bijvoorbeeld meer over:

Comment Section

0 reacties op “Bounce codes in ActiveCampaign

Plaats een reactie


*