Als je gebruik maakt van ActiveCampaign met een Plus, Professional of Enterprise account dan kun je gebruik maken van de "Deals" functie van de software. Dit is het gedeelte dat gebruikt kan worden voor het verbeteren van bedrijfsprocessen voor bijvoorbeeld de verkoop.
Een "Deal" is daarin een contactpersoon die van inactief veranderd is naar actief. Dit betekent dat de contactpersoon een potentiële klant voor jouw onderneming is geworden. Koopt de contactpersoon een product dan spreken we in ActiveCampaign van een "Won Deal". Koopt de contactpersoon geen product en is het verkoopproces op een bepaald punt afgebroken, dan wordt er gesproken van een "Lost Deal".
"Deals" markeren als "Lost" of "Won"
Het is aan te raden om altijd bij te houden of een contactpersoon een "Lost" of een "Won Deal" is geworden. Door de status van de "Deal" te wijzigen in ActiveCampaign kan de software ook herkennen dat de "Deal" is afgerond. Het is dan voor ActiveCampaign, voor jou en voor andere gebruikers binnen jouw bedrijf duidelijk dat dit specifieke verkoopproces is afgerond.
Ook kan deze informatie dan gebruikt worden voor het analyseren van verkoopgegevens. Er zijn verschillende manieren en locaties in ActiveCampaign waar je de status van een "Deal" kunt veranderen naar "Won" of "Lost".
"Deals" markeren vanuit de profiel pagina van een contactpersoon
Het markeren van een "Deal" als "Won" of "Lost" kan natuurlijk op de profiel pagina van een contactpersoon. Hiervoor kun je de volgende stappen doorlopen.
Ga naar de pagina met het overzicht van alle contacten door op de optie “Contacts” te klikken in het menu aan de linkerkant van het programma.
Zoek de contactpersoon met de "Deal" waarvoor je de status wilt bijwerken vervolgens op en klik op de naam van deze persoon.
Je bent nu terecht gekomen op de profiel pagina van de contactpersoon. Hier vindt je alle informatie en gegevens die betrekking hebben op een contactpersoon. Klik vervolgens op het tabblad "Deals".
Selecteer nu de "Deal" die je wilt markeren als "Won" of "Lost" zoals hieronder in de afbeelding te zien is. Het is mogelijk dat er voor een contactpersoon meerdere "Deals" beschikbaar zijn op zijn of haar profiel pagina.
Klik op de knop met "Won" als de "Deal" gewonnen is. Als de "Deal" verloren is dan kies je voor "Lost" zoals te zien is in onderstaande afbeelding.
"Deals" markeren vanuit een "Pipeline"
Het proces dat een contactpersoon doorloopt voordat deze een product of dienst afneemt is een "Pipeline". Het is ook mogelijk om de "Deal" te markeren vanuit een "Pipeline". Daarvoor kun je de volgende stappen volgen.
Ga naar de pagina voor "Deals" in ActiveCampaign door deze optie te kiezen in het menu aan de linkerkant van het programma.
Selecteer vervolgens de "Pipeline" waarin de "Deal" staat die je wilt markeren als "Lost" of "Won". Als je hierop klikt, verschijnt er een lijst met verschillende "Pipelines" waaruit je kunt kiezen.
Kies vervolgens de "Pipeline" die je wilt gebruiken en selecteer deze.
Om de "Deal" als "Won" te markeren, klikt je vervolgens op de "Deal" en sleept je deze naar de linkerbovenhoek van de pagina. Zoals op de afbeelding hieronder te zien is.
Is de "Deal" verloren, dan sleep je deze naar de rechter bovenhoek van de pagina naar het vakje met "Lost".
Automatisch "Deals" markeren
Het is ook mogelijk om "Deals" automatisch te markeren als "Lost" of "Won". Dit kan door gebruik te maken van de "Automations" in ActiveCampaign. Hiervoor voeg je een actie toe die de status van een contactpersoon bijwerkt op het moment dat een "Pipeline" is doorlopen. Dit kan door het volgen van onderstaande stappen.
Ga in ActiveCampaign naar de pagina voor "Automations" door deze optie te kiezen in het menu aan de linkerkant van het programma.
Zoek de "Automation" die je wilt gebruiken om de “Update Status” actie aan toe te voegen. Selecteer deze "Automation" en klik vervolgens op "Edit" aan het eind van de regel zoals hieronder te zien is.
3.Maak in het proces van de "Automation" een keuze waar je de actie voor “Update Status” wilt plaatsen. Klik op die plek op de + zoals in de afbeelding hieronder.
Er opent nu een scherm waarin je verschillende keuzes kunt maken. Klik in het menu aan de linkerkant voor de optie “CRM”.
Selecteer de actie “Update Status” zoals hieronder getoond wordt.
Er opent nu een scherm waarin je een keuze kunt maken voor het markeren van "Deals" als "Lost" of "Won". Dit doe je door onder “Select a new deal status” op het keuze menu te klikken. Selecteer "Won" als je alle "Deals" die via deze "Automation" op dit punt terecht komen als gewonnen gemarkeerd moeten worden. Moeten de "Deals" gemarkeerd worden als verloren vanaf dit punt, dan kies je voor "Lost". Je kunt op dit punt maar één optie kiezen.
Maak nu een keuze welke "Deals" moeten worden gemarkeerd als "Lost" of "Won". Dit doe je door onder “Affects” te selecteren welke "Deals" beïnvloedt worden door deze actie.
Nu kun je kiezen welke "Pipeline" door deze actie moet worden beïnvloedt. Dit doe je door een specifieke "Pipeline" te kiezen of door te kiezen voor alle "Pipelines" zoals in de afbeelding hieronder te zien is.
Om de instellingen compleet te maken klik je tot slot op de groene knop met "Save".
Externe mogelijkheden om "Deals" te markeren
Het is ook mogelijk om gebruik te maken van derden voor het markeren van een "Deal" als "Lost" of "Won". Dit kan bijvoorbeeld door gebruik te maken van Zapier. Dat is software die jou helpt bij het automatiseren van processen. Als je hier gebruik van wilt maken dan moet je in Zapier de optie “Update Deal" gebruiken zoals in de afbeelding hieronder te zien is.
Klik vervolgens op “Status” in het scherm voor “Edit Template” in Zapier om "Deals" te kunnen markeren als "Won" of "Lost".
"Deals" markeren met behulp van API
Tot slot is het ook mogelijk om "Deals" te markeren met behulp van API. API staat voor application programming interface en is een manier waarop een programma kan communiceren met een ander programma. Als je dit wilt doen vanuit jouw eigen interface dan kan dit door gebruik te maken van: deal_edit API call. Hiervoor wordt in ActiveCampaign de huidige versie van API v1 gebruikt. Stel een 1 in voor het markeren van een "Deal" als "Won" in het statusveld en een 2 voor het markeren van een "Deal" als "Lost" in het statusveld.
De tweede mogelijkheid is door gebruik te maken van: Update a Deal API. Hiervoor wordt een nieuwe versie van API gebruikt, v3, die momenteel nog veelvuldig getest wordt. Met deze oproep wordt een "Deal" in ActiveCampaign ook bijgewerkt. Ook hierbij kun je instellen dat een 1 staat voor een "Won Deal" en een 2 voor een "Lost Deal".
Gerelateerde informatie
In onze kennisbank over ActiveCampaign vind je tientallen relevante artikelen die je helpen om sneller en beter te werken met ActiveCampaign. Leer bijvoorbeeld meer over:
Welkom :-)! Om inzicht te krijgen in onze statistieken, jouw voorkeuren en voor marketingdoeleinden maken wij en derde partijen, gebruik van cookies op deze website.
privacy policy