“Pipelines”, “Stages”, “Deals” en “Tasks” | OVA.nl door Youri Meuleman
“Pipelines”, “Stages”, “Deals” en “Tasks”

“Pipelines”, “Stages”, “Deals” en “Tasks”

Als je gebruik maakt van ActiveCampaign met een Plus, Professional of Enterprise account dan heb je de toegang tot "Pipelines", "Stages", "Deals" en "Tasks". Onder het tabblad "Deals" in ActiveCampaign kun je deze onderdelen vinden en toepassen. Dit maakt het eenvoudig om processen voor bijvoorbeeld de verkoop binnen jouw bedrijf te automatiseren. In dit artikel zullen we toelichten wat je met deze verschillende functies in ActiveCampaign kunt doen.


"Pipelines"

Letterlijk vertaald is een "Pipeline" een pijpleiding. Dit is een reeks van bedrijfsprocessen die samen het verkoopproces vormen. Dit zijn dus processen die betrekking hebben op marketing en verkoop van producten of diensten. Het is mogelijk om verschillende "Pipelines" te gebruiken, zoveel als je zelf maar wilt. Voor de verkoop kun je bijvoorbeeld gebruik maken van een knop in een e-mail met “Koop dit product” of “Meld je aan”.

Deze functies zijn dan de aanleiding om het proces van verkoop te starten. Ze zijn dus het startpunt van de "Pipeline". Zodra een contactpersoon op een dergelijke knop klikt, gaat het proces in werking en kun je naar de verkoop van een product of dienst toe werken. Door verschillende soorten "Pipelines" te gebruiken kun je ervoor zorgen dat er meer verkocht wordt.

"Stages"

De stappen die in het verkoopproces van een "Pipeline" worden genomen worden: "Stages" genoemd. In het "Deals" gedeelte van ActiveCampaign worden deze "Stages" getoond in kolommen van links naar rechts. Dit is ook de volgorde waarin deze stappen genomen worden. Elke "Deal" die wordt aangemaakt begint in de linker kolom. Naarmate het proces vordert en er stappen worden genomen, gaat de klant verder naar rechts via de volgende "Stages".

Je kunt zoveel "Stages" aan een "Pipeline" toevoegen als dat je zelf wilt. In veel gevallen is het doel om uiteindelijk een "Deal" te sluiten met de klant. Voorbeelden van "Stages" en de volgorde waarin ze staan worden hieronder in de afbeelding getoond.

Pipeline, Stages & Deals

"Deals"

Een "Deal" is in ActiveCampaign een "Pipeline" die je kunt zien als een aanbieding naar een contactpersoon. Dit is de "Pipeline" die ervoor moet zorgen dat een contactpersoon wordt overgehaald om een product of dienst bij jou af te nemen waardoor deze persoon een klant wordt. Hierbij zijn de "Deals" dan contactpersonen die van inactief, actief worden. Ze komen dan terecht in een "Pipeline" waardoor ze klant kunnen worden.

Door gebruik te maken van "Deals" kun je op de meest effectieve manier contactpersonen selecteren en gericht aanbiedingen doen. Deze personen zullen daardoor ook sneller actieve klanten worden. "Deals" zijn dus de potentiële klanten die je hebt als bedrijf. Een klant die actief is wordt getoond als een “Open Deal". Heeft de klant iets gekocht dan krijgt deze de status “Won Deal". Is de verkoop afgeketst en wordt er door de contactpersoon niets gekocht dan krijgt deze "Deal" de status “Lost Deal".

"Tasks"

De "Tasks" zijn tot slot de taken die je intern kunt toedelen aan collega’s. "Tasks" hebben betrekking op een "Deal" en moeten ervoor zorgen dat het proces goed verloopt. Een "Task" kan bijvoorbeeld zijn om een contactpersoon (een "Deal") te bellen of een e-mail naar hem of haar te versturen met betrekking tot een aanbieding.

Gerelateerde informatie

In onze kennisbank over ActiveCampaign vind je tientallen relevante artikelen die je helpen om sneller en beter te werken met ActiveCampaign. Leer bijvoorbeeld meer over:
Reactie plaatsen