Deliverability in de eerste 30 dagen | OVA.nl door Youri Meuleman
Deliverability in de eerste 30 dagen

Deliverability in de eerste 30 dagen

Veranderen van e-mail provider en gebruik gaan maken van ActiveCampaign is net als het wijzigen van de domeinnaam van de website. Dit is niet een alledaagse verhuizing en komt ook niet vaak voor. In het geval dat jouw bedrijf een verandering zoals genoemd ondergaat, dan is de kans aanwezig dat de deliverability van jouw e-mails zal dalen. Deliverability is de mate waarin e-mails op de juiste plaats belanden.

Om ervoor te zorgen dat dit allemaal in goede banen verloopt, kun je verschillende maatregelen nemen. Je moet er namelijk voor zorgen dat het vertrouwen dat contactpersonen en klanten in jouw bedrijf hadden weer terug komt op het oude niveau.

Als je overstapt naar een andere e-mail provider, dan is het gebruikelijk dat de mate van deliverability in de eerste periode daalt. Dit komt omdat je als nieuwe afzender nog niet bekend bent bij de ontvangers, in tegenstelling tot de e-mails die verzonden werden vanuit de voormalige e-mail provider. Gemiddeld duurt het ongeveer 30 dagen waarin er regelmatig e-mails verstuurd moeten worden voordat het nieuwe adres bekend is en vertrouwd wordt door de ontvangers.


Veel gemaakte fouten

Als jouw bedrijf overstapt naar een nieuwe e-mail provider en de effecten van de e-mails die verzonden worden lopen achteruit, dan zijn er verschillende fouten die je kunt maken. De meest voorkomende fout is dat contactpersonen die zich eerder hebben afgemeld voor een lijst opnieuw worden toegevoegd aan lijsten. Dit kan gebeuren doordat er onjuiste gegevens worden gebruikt voor het verzenden van e-mails.

Zorg er dan ook voor dat de administratie op het gebied van contactpersonen goed op orde is zodat je kunt voorkomen dat dit gebeurd. Als je zorgt voor een goede overstap van de oude e-mail provider naar ActiveCampaign dan voorkom je dergelijke problemen. Gelukkig kun je hiervoor in de software gebruik maken van hulpmiddelen en handleidingen die betrekking hebben op het overzetten van gegevens.

Wat ook vaak voorkomt is dat er bij het in gebruik nemen van ActiveCampaign vaak te snel veel e-mails verzonden worden. Omdat je nu gebruik maakt van ActiveCampaign, wordt je voor e-mail providers van ontvangers gezien als een nieuwe afzender. Dit betekent dat deze providers eerst gewend moeten raken aan jouw berichten. Bedrijven zoals Microsoft Outlook houden een stikt limiet aan en staan in het begin maar een paar duizend e-mails per dag toe.

Als je dagelijks vanaf het begin tienduizenden berichten verstuurd dan zal dit nadelige gevolgen hebben op de reputatie van jouw bedrijf en is de kans groter dat de berichtgevingen als spam worden gemarkeerd. Het is dus belangrijk dat je goed voorbereid bent en in stappen opbouwt om voor een goede reputatie te zorgen.

Voorbereiden van mailingen

Aan de hand van een aantal stappen kun je jezelf voorbereiden op het verzenden van mailingen vanuit ActiveCampaign. Als je dit goed doet, dan kun je beginnen met het proces van mailen en dit gaan uitbouwen. Om te beginnen is het verstandig om de grote van de lijsten met contactpersonen te bepalen. Als je in totaal beschikt over een lijst met minder dan 50.000 contactpersonen dan is de periode van gewenning en opstarten in ActiveCampaign ongeveer 1 á 2 weken.

In deze eerste weken is het aan te raden om alleen e-mails te verzenden naar contactpersonen die een goede band hebben met jouw bedrijf. Na deze periode kun je dan beginnen met het verzenden van e-mails naar alle contactpersonen. Beschik je over een lijst met meer dan 50.000 contactpersonen, dan is het aan te raden om voorzichtiger te werk gaan. In dit geval kun je beter een opstart periode van 30 dagen aanhouden waarbij je gefaseerd te werk gaat.

In dat geval kun je het beste op de volgende manier e-mails verzenden:
  • Week 1: 25.000 per dag
  • Week 2: 50.000 per dag
  • Week 3: 75.000 per dag
  • Week 4: 100.000 berichten per dag
  • Week 5: volledige lijst

Het belangrijkste is om in eerste instantie alleen naar de meest betrokken contactpersonen mailings te versturen. Dit zijn contactpersonen die zich hebben aangemeld in de afgelopen 30 tot 60 dagen. Deze personen zijn zich vaak nog bewust van het feit dat ze zich hebben aangemeld voor een lijst. Dit zal wel betekenen dat je in het begin minder berichten zult versturen dan je zal willen, maar uiteindelijk zal dit op de lange termijn positieve effecten hebben op de reputatie van jouw bedrijf.

Door juist te beginnen met de lijsten waarin de meest betrokken contactpersonen zitten, kun je jezelf van de juiste kant laten zien. Hierdoor verklein je de kans dat er berichten worden verstuurt naar mensen die zich hebben afgemeld of die niet geïnteresseerd zijn in jouw berichten, dat kan juist schadelijk zijn voor de reputatie van het bedrijf.

Overige maatregelen

Naast de eerder genoemde maatregelen om gefaseerd te beginnen met het verzenden van e-mails als je begint met het gebruik van ActiveCampaign zijn er nog een aantal maatregelen die je kunt treffen. Zo kun je het beste gebruik maken van dezelfde domeinnaam in het veld van de afzender als voorheen. Dit zorgt voor herkenning bij de ontvangers. Zorg er ook voor dat je gebruik maakt van dezelfde huisstijl, het ontwerp van de berichten, hetzelfde logo, merknaam et cetera.

Hiermee zorg je ook voor minder verwarring onder de ontvangers van de e-mails. Ga niet direct gebruik maken van nieuwe lijsten als je bent overgestapt naar ActiveCampaign. Maak in eerste instantie gebruik van de lijsten en gegevens die je al tot je beschikking hebt en eerder gebruikte. Het is in elk geval belangrijk om te beseffen dat het effect van de e-mail die je verstuurd in eerste instantie anders zal zijn bij een nieuwe provider. Als je het op de juiste manier aanpakt dan zullen deze resultaten vanzelf weer opkrabbelen.

Gerelateerde informatie

In onze kennisbank over ActiveCampaign vind je tientallen relevante artikelen die je helpen om sneller en beter te werken met ActiveCampaign. Leer bijvoorbeeld meer over:
Reactie plaatsen