Page content

De invloed van inhoud op deliverability

De invloed van inhoud op deliverability

De inhoud van de e-mails die je met ActiveCampaign verstuurd kan van invloed zijn op de mate van succes van de campagnes. Dit wordt deliverability genoemd. Een hoge deliverability zorgt vaak voor een goed beeld en reputatie van jouw bedrijf. Ontvangers van berichten vinden het dan geen probleem om e-mails te ontvangen.

In dit artikel zal er duidelijk worden gemaakt op welke manier je het beste gebruik kunt maken van de inhoud voor het verhogen van de deliverability. Ook wordt er verteld over zaken die je juist niet moet gebruiken of doen om te voorkomen dat de inhoud van een e-mail negatieve gevolgen kan hebben.

Algemene regels

Sommige zaken die we hier aanhalen klinken misschien voor de hand liggend. Toch is het belangrijk dat je goed gebruik maakt van de handvatten die je hebt om ervoor te zorgen dat de inhoud van een e-mail goed kan overkomen op een ontvanger. Maak bijvoorbeeld gebruik van een e-mail adres en naam als afzender die goed te herkennen is door de ontvanger. Als je altijd gebruik maakt van dezelfde gegevens dan herkent de ontvanger jouw berichten ook direct.

Moedig contactpersonen ook aan om de e-mails die je stuurt door te sturen naar anderen of te beantwoorden. Het is aan te raden voor ontvangers om het adres waarvandaan jij de e-mail stuurt op te slaan in hun adres boek. Jouw e-mail adres wordt dan als veilig gemarkeerd wat een positief effect zal hebben op volgende e-mails. Dit heeft ook een positief effect op jouw reputatie als afzender.

Spam en afmelden

ActiveCampaign beschikt over een functie die jou kan laten zien of een bepaald bericht als spam kan worden gezien. Deze spam check is een goed teken om aan te tonen dat je een bepaalde tekst of inhoud van een bericht moet aanpassen. Als er bijvoorbeeld in het onderwerp van jouw e-mail staat: “Veel geld verdienen!” dan zal dit door de spam check worden gemarkeerd. Het is dan aan te raden om deze tekst aan te passen.

Zorg er ook voor dat contactpersonen die berichten van jou ontvangen zich eenvoudig kunnen afmelden. Hiermee voorkom je klachten of dat de berichten die afkomstig zijn van jou als spam worden gemeld. Verberg deze afmeldlink dan ook niet maar plaats deze duidelijk in een e-mail. Je kunt wel gebruik maken van termen zoals gratis en 100%. Deze termen hebben weinig invloed op het feit dat de berichten als spam gezien kunnen worden.

Afraders

Naast aanraders zijn er ook een aantal zaken die je beter achterwege kunt laten om de deliverability van de berichten goed te houden. Zo is het bijvoorbeeld af te raden om gebruik te maken van diensten die een webpagina kunnen inkorten. Dit wordt vaak gebruikt om een lange webpagina te verkleinen zodat de tekst niet heel erg lang wordt. Het nadeel van deze diensten is dat ze vaak als spam worden beschouwd of door mensen met verkeerde bedoelingen worden gebruikt om hun activiteiten te maskeren.

Gebruik ook geen volledige http koppelingen in een tekst. In beide gevallen kun je er beter voor kiezen om een hyperlink aan een woord te koppelen. Gebruik bijvoorbeeld teksten als “Klik hier voor meer informatie” om de ontvangers van de berichten op een juiste manier te kunnen doorsturen. Je kunt er ook voor kiezen om een knop met een dergelijke functie te plaatsen.

Probeer tot slot ook geen HTML formulieren of JavaScript in e-mail te gebruiken en sluit geen bijlages bij een bericht in.

Veel voorkomende misvattingen

Omdat de spam check van ActiveCampaign gebruikt kan worden om te controleren of een e-mail betrouwbaar over komt, is het niet nodig om de verhouding van tekst naar beeld vooraf aan te passen. In het verleden kon dit problemen opnemen, maar dat advies is tegenwoordig niet meer van toepassing. Er wordt zelfs een waarschuwing getoond als de verhoudingen in de e-mail campagne tussen beelden en tekst niet in proportie zijn.

Deze waarschuwing is eerder een suggestie en heeft over het algemeen geen effect op de deliverability van berichten. Zorg er wel voor dat je geen berichten verstuurd die uit één afbeelding bestaan. Er zijn namelijk genoeg contactpersonen die het tonen van afbeeldingen van betrouwbare afzenders standaard hebben uitgeschakeld in hun e-mail programma. In dat geval wordt er alleen een lege e-mail getoond. Er wordt ook vaak geroepen dat alleen platte tekst beter is voor de deliverability van berichten.

Ook dit is niet waar omdat de meeste e-mail filters voornamelijk zijn ingesteld om de verzend geschiedenis te controleren in plaats van het formaat dat gebruikt is om de e-mail mee op te maken.

Extra informatie

Het belangrijkste doel dat je wilt bereiken met het verzenden van e-mails vanuit ActiveCampaign is het binden van contactpersonen. Je wilt de geloofwaardigheid en de betrouwbaarheid van jouw bedrijf vergroten. Dit kun je het beste doen door de aanpak zo persoonlijk mogelijk te maken. Hoe persoonlijker je de e-mails maakt, hoe beter. Dit betekent niet dat je alsnog alle e-mail berichten afzonderlijk moet bewerken.

Door gebruik te maken van de opties voor voorwaardelijke inhoud in ActiveCampaign kun je de e-mails zeer persoonlijk maken. Hierbij kun je denken aan de aanhef van de e-mail waarin de voornaam van de ontvanger gebruikt wordt of informatie met betrekking tot bepaalde producten waarin een contactpersoon geïnteresseerd is. Het voordeel hiervan is niet alleen dat dit prettig overkomt op de ontvangers, maar ook de meeste e-mail providers houden deze mails niet tegen omdat ze gericht zijn aan de ontvanger persoonlijk.

Hoe meer je een bericht aan de ontvanger zelf kunt richten, hoe groter de kans is dat deze in het postvak van de ontvanger belandt. Dit betekent ook dat de e-mail sneller geopend zal worden door ontvangers.

Gerelateerde informatie

In onze kennisbank over ActiveCampaign vind je tientallen relevante artikelen die je helpen om sneller en beter te werken met ActiveCampaign. Leer bijvoorbeeld meer over:

    Comment Section

    0 reacties op “De invloed van inhoud op deliverability

    Plaats een reactie


    *