Bounce codes in ActiveCampaign | OVA.nl door Youri Meuleman
Bounce codes in ActiveCampaign

Bounce codes in ActiveCampaign

Niet alle e-mails die je doormiddel van campagnes in ActiveCampaign verstuurd komen aan op de plek van bestemming. Dit kan veroorzaakt worden door verschillende oorzaken. Zo kunnen e-mails retour worden gestuurd door e-mail providers van ontvangers die het bericht afwijzen.

Er zijn verschillende redenen waarom dit kan gebeuren. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat de gegevens van de ontvanger niet kloppen en dat het e-mail adres niet bestaat of dat het postvak van de ontvanger vol zit en geen nieuwe e-mails meer kan ontvangen.

Als dit gebeurd dan wordt er een code aan de contactpersoon gekoppeld. Aan de hand van deze Bounce code is dan af te lezen waarom de e-mail niet op de juiste bestemming is belandt

Soorten Bounce codes

Er zijn twee soorten Bounce codes die onderscheiden kunnen worden. Dit zijn de harde Bounce codes en de zachte Bounce codes. Als je te maken hebt met een harde Bounce code dan is het helemaal niet mogelijk om e-mails te versturen naar de betreffende contactpersoon. ActiveCampaign zal deze contactpersoon dan ook zodanig markeren dat er geen e-mails, berichten vanuit campagnes of geautomatiseerde e-mails meer naar deze persoon worden verzonden.

Zachte bounce code

In het geval van een zachte Bounce code is de reden dat het bericht niet is aangekomen vaak van tijdelijke aard door een storing of een afwijzing. Dit kan bijvoorbeeld zijn omdat de server van de e-mail provider die de ontvanger gebruikt offline is of omdat de server overbelast is. Ook kan het zo zijn dat het bericht dat je wilt versturen te groot is of dat het postvak van de contactpersoon vol is.

Als een contactpersoon gemarkeerd wordt met een zachte Bounce code, dan wordt niet alles direct stop gezet. Er worden dan nog wel e-mails door de software naar deze persoon gestuurd. Pas als er bij 3 verschillende campagnes hetzelfde probleem voorkomt, dan wordt de persoon als “Bounced” gemarkeerd en zullen er geen berichten meer naar het betreffende adres worden verzonden

Hoe kun je zien of een contactpersoon een Bounce code heeft?

Je kunt in ActiveCampaign zien of een contactpersoon een Bounce code toegekend heeft gekregen en wat de reden hiervoor is. In het programma kun je onder andere de datum van het toekennen van de Bounce code zien, de Bounce code zelf, of je te maken hebt met een zachte of harde Bounce code en de omschrijving van de reden waarom dis is voorgevallen. In de afbeelding hieronder wordt een voorbeeld gegeven van hoe dit eruit komt te zien in het programma.

Je kunt deze codes vinden op de “Report” pagina in ActiveCampaign. Daar worden de codes getoond die door de servers van ActiveCampaign zijn ontvangen van de verschillende e-mail providers die jouw contactpersonen gebruiken. Houd er wel rekening mee dat de codes die van deze e-mail providers afkomstig zijn niet altijd de ware reden van het terugsturen kunnen tonen


Lijst met Bounce codes

De verschillende Bounce codes staan hieronder in een lijst weergegeven. Je ziet welke code waarvoor wordt gebruikt, het type Bounce code en de beschrijving die bij de actie achter de betreffende code hoort





























































































































































































































































Bounce CodeBounce TypeBeschrijving
5.0.0HardE-mail adres bestaat niet
5.1.0HardAndere status van een e-mail adres
5.1.1HardE-mail adres met een slechte bestemming
5.1.2HardSlecht systeem adres
5.1.3HardE-mail adres bestemming met slechte structuur
5.1.4HardDubbelzinnig e-mail adres van ontvanger
5.1.5HardE-mail adres van ontvanger is gevalideerd
5.1.6HardPostvak van ontvanger is verplaatst
5.1.7HardOnjuiste structuur van e-mail adres afzender
5.1.8HardE-mail adres afzender is onjuist
5.2.0ZachtAndere of niet-gedefinieerde mailboxstatus
5.2.1ZachtMailbox uitgeschakeld, geen berichten accepteren
5.2.2ZachtMailbox vol
5.2.3HardDe berichtlengte overschrijdt het toegestane maximum
5.2.4HardUitbreiding van de mailinglijst
5.3.0HardAndere of ongedefinieerde e-mailsysteemstatus
5.3.1ZachtMailsysteem vol
5.3.2HardSysteem accepteert geen netwerkberichten
5.3.3HardSysteem niet in staat om geselecteerde functies
5.3.4HardBericht te groot voor systeem
5.4.0HardAndere of ongedefinieerde netwerk- of routeringsstatus
5.4.1HardGeen antwoord van host
5.4.2HardSlechte verbinding
5.4.3HardRouting server failure
5.4.4HardUnable to route
5.4.5ZachtNetwerk is verstopt
5.4.6HardRouting loop gedetecteerd
5.4.7HardLevertijd verlopen
5.5.0HardAndere of ongedefinieerde protocolstatus
5.5.1HardOngeldig commando
5.5.2HardSyntax error
5.5.3ZachtTe veel ontvangers
5.5.4HardOngeldige opdrachtargumenten
5.5.5HardVerkeerde protocolversie
5.6.0HardAndere of ongedefinieerde media-fout
5.6.1HardMedia worden niet ondersteund
5.6.2HardConversie vereist en verboden
5.6.3HardConversie vereist, maar niet ondersteund
5.6.4HardConversie met verlies uitgevoerd
5.6.5HardConversie mislukt
5.7.0HardAndere of ongedefinieerde beveiligingsstatus
5.7.1HardBezorging niet geautoriseerd, bericht geweigerd
5.7.2HardUitbreiding mailinglijst verboden
5.7.3HardBeveiliging conversie vereist, maar niet mogelijk
5.7.4HardBeveiligingsfuncties worden niet ondersteund
5.7.5HardCryptografisch falen
5.7.6HardCryptografisch algoritme niet ondersteund
5.7.7HardFout bij berichtintegriteit
9.1.1HardEr is harde bounce zonder bounce-code gevonden. Het kan een ongeldige e-mail of afgewezen e-mail van de mailserver zijn (bijvoorbeeld van een verzendlimiet)

Gerelateerde informatie

In onze kennisbank over ActiveCampaign vind je tientallen relevante artikelen die je helpen om sneller en beter te werken met ActiveCampaign. Leer bijvoorbeeld meer over:
Reactie plaatsen