Campagnes in ActiveCampaign | OVA
Campagnes in ActiveCampaign

Campagnes in ActiveCampaign

Zoals uit de naam van de software al blijkt wordt er in ActiveCampaign gebruik gemaakt van campagnes of campaigns zoals ze in de software worden genoemd. Er zijn 6 verschillende soorten campagnes waar je gebruik van kunt maken
  • Standaard campagne
  • Geautomatiseerde campagne
  • Automatisch antwoord campagne
  • Split test campagne
  • Campagnes gestimuleerd door RSS
  • Op datum gebaseerde campagne


Standaard campagne

Met de standaard campagne is het mogelijk om een gewone e-mail eenmalig te versturen. Dit kan een e-mail zijn met bijvoorbeeld een eenmalige aanbieding die je naar alle klanten wilt sturen of bepaalde informatie omtrent ontwikkelingen binnen jouw bedrijf. Omdat de mailing of de aanbieding eenmalig is, hoeft de mailing niet vaker verstuurd te worden naar contactpersonen.

Om dit te kunnen doen selecteer je de lijst met contactpersonen die de e-mail moeten ontvangen. Selecteer alleen de personen waarvan je weet dat ze geïnteresseerd zijn in de betreffende aanbieding of waarvan je denkt dat het noodzakelijk is dat die bepaalde informatie willen ontvangen.



Zodra je een lijst met contacten hebt geselecteerd wordt er gevraagd om een segment van de lijst de selecteren. Dit hoef je alleen te doen als dat ook echt nodig is. Je selecteert dan een lijst aan de hand van bepaalde voorwaarden. Zo wordt het mogelijk om een deel van de contactpersonen gericht een mailing te sturen op basis van hun interesses. Het is ook mogelijk om een nieuw segment aan te maken in de standaard campagne.

Hiervoor gebruik je de functie “Create New” om vervolgens bepaalde voorwaarden aan het segment te hangen. In het drop down menu worden de bestaande segmenten weergegeven die gemaakt zijn via de zoekfunctie op de pagina van contactpersonen. Maak je een nieuw segment aan, dan komt deze ook in dit lijstje te staan.



Nadat je een lijst en eventueel een segment hebt geselecteerd beland je in het scherm met “Templates”. Hier vindt je vooraf ontworpen e-mails van ActiveCampaign waaruit je kunt kiezen. Dit zijn standaard sjablonen met een bepaalde opmaak.

Het is ook mogelijk om zelf eenvoudig een e-mail aan te maken met eigen afbeeldingen en opmaak. Je bent dan helemaal vrij om te kiezen hoe je de vormgeving van de e-mail wilt inrichten.



Zodra je een keuze hebt gemaakt voor een template of zelf een e-mail hebt aangemaakt, wordt er gevraagd om het onderwerp van de e-mail. Je moet dan ook de naam en het e-mailadres van jouw als afzender opgeven. Deze gegevens kunnen later nog gewijzigd worden als dat nodig is.



Zodra de e-mail is opgesteld krijg je een samenvatting van de campagne te zien. Hier zie je het onderwerp, welke lijsten er geselecteerd zijn en andere opties. Zo is het bijvoorbeeld ook mogelijk om een test e-mail te sturen of een voorbeeld van het zojuist gemaakt bericht te bekijken.

Hiermee kun je testen of de e-mail die je hebt opgesteld het gewenste effect heeft op de ontvangers. In het overzicht met campagnes, “Campaign Summary”, kun je zien of alle instellingen goed zijn of dat je hier nog aanpassingen in moet doen. Kies je voor de optie “Save & Exit”, dan kun je later de campagne weer openen. Met de optie “Send Now” wordt de e-mailcampagne direct verstuurd aan de geselecteerde contactpersonen.


Geautomatiseerde campagne

Een geautomatiseerde campagne maakt het mogelijk om een aangepaste mailing te doen die aan bepaalde voorwaarden voldoet. Deze voorwaarden heb je zelf vooraf gesteld in ActiveCampaign. Zodra een contactpersoon aan de criteria voldoet die je gesteld hebt wordt de geautomatiseerde campagne in werking gezet. Dan komen contactpersonen in de campagne terecht naar aanleiding van een trigger die een reeks van acties in werking zet.



Als een contactpersoon zich heeft aangemeld voor een mailing via een formulier op de website, dan wordt er bijvoorbeeld automatisch een welkomstmail verstuurd door ActiveCampaign. Dit is te zien in het tabblad “Automations”. Het aanmelden via het formulier en de bevestiging van de contactpersoon om de gegevens in het formulier te verzenden zijn dan de trigger die het proces in werking zet.



Vanuit het tabblad “Automations” is het mogelijk om te reageren op de acties van een contactpersoon. Dit kan zodra de welkomstmail is verzonden. In dit tabblad is het mogelijk om een route uit te stippelen voor de nieuwe contacten. Als je een geautomatiseerde campagne opslaat en afsluit, dan kun je deze terugvinden onder het tabblad “ Automations.


Automatisch antwoord campagne

In deze campagne worden er automatisch e-mails verzonden als iemand zich heeft aangemeld, deze campagne is te vergelijken met de geautomatiseerde campagne. Het verschil is dat de automatisch antwoord campagne veel rechtlijniger is en alleen in staat is om eenvoudig te reageren op alle personen die aangemeld zijn voor een bepaalde lijst.

Als je bijvoorbeeld een cateringbedrijf hebt en wilt dat iedereen die het cateringmenu download zijn e-mailadres opgeeft, dan kun je gebruik maken van deze mogelijkheid. Je maakt dan eerst een lijst aan in het tabblad “List”.



Het is nu mogelijk om een formulier aan te maken voor de mensen die het cateringmenu willen ontvangen. Zodra de contactpersoon het formulier heeft ingevuld en zijn of haar gegevens heeft ingevuld, inclusief het e-mailadres, dan wordt de contactpersoon toegevoegd aan de zojuist aangemaakte lijst.



Vervolgens maak je een automatisch antwoord aan die naar iedereen die het formulier heeft ingevuld het cateringmenu opstuurt. Hiervoor begin je met het aanmaken van de e-mail zelf inclusief de opmaak van het bericht dat je wilt versturen. Hiervoor hoeven geen extra opties te worden geselecteerd omdat de mail alleen wordt verstuurd naar mensen die het formulier hebben ingevuld.


Split test campagne

Wil je testen en vergelijken welke e-mails je het beste kunt gebruiken, dan kun je hiervoor de “Split Test” campagne inzetten. Als je bijvoorbeeld een schoenenwinkel hebt en wilt weten welke soort berichten het meeste effect hebben op de ontvangers, dan kun je testen of een bericht met een informatieve tekst in het onderwerp eerder wordt geopend dan bijvoorbeeld een bericht met een grappige tekst in het onderwerp. Hiervoor kun je gebruik maken van deze campagne. Je kunt hiervoor gebruik maken van “Select List” waarna je kunt kiezen uit 2 opties
  • Testen van verschillende e-mail onderwerpen en/of informatie
  • Testen van verschillende e-mail onderwerpen, informatie op het formulier en / of e-mailinhoud



Met deze optie kun je testen of het onderwerp van de e-mail, voordat het bericht door de ontvanger geopend is, invloed heeft op de actie van de ontvanger. Je kan ook verschillende soorten informatie in het bericht zelf testen met deze functie. Hiervoor kun je het beste één wijziging per keer testen voor het beste resultaat. Verstuur je meerdere split tests tegelijkertijd, dan is het moeilijk om te bepalen welke campagne het beste werkt.

Als voorbeeld gebruiken we het onderwerp van de e-mail door gebruik te maken van “Select Split Test Type”. Het onderwerp kun je dan invullen bij het aanmaken van de e-mail. Als je op “Next” klikt, zodra de e-mail gemaakt is, kom je in een scherm waar je een alternatieve tekst kunt toevoegen.



Bovenin het scherm zie je “Test 1” en “+ Add Test” staan, deze laatste functie kan je gebruiken om het onderwerp van de e-mail of informatie van jou als afzender te wijzigen.



Zodra je klaar bent met het maken van de beide e-mails klik je op “Next” en krijg je een samenvatting van beide e-mails te zien.



Er verschijnen extra opties die het mogelijk maken om tegelijkertijd de split test e-mails te verzenden die door de “Spam Check” gaan, deze functie kan gebruikt worden als je de informatie van jou als afzender aanpast. De berichten worden dan niet gezien als vreemde berichten door het e-mailadres van de ontvanger en zullen dus niet in de ongewenste post terecht komen.



In het scherm waar de samenvatting van de campagne wordt getoond kun je kiezen voor twee laatste opties. Hiermee kun je aangeven of je wilt weten welke e-mail het beste werkt of niet. De opties die je hiervoor kunt kiezen zijn
  • Do not determine the winner
  • Determe (and send using) the winner



Als je de campagnes met de split test e-mails tegelijkertijd verzend en wilt weten wat de uitkomst hiervan is, dan selecteer je de eerste optie. Je krijgt dan nog wel te zien welke e-mail het beste effect heeft maar dit heeft geen invloed op het verdere verloop van de campagne. Dat is wel het geval als je voor de tweede optie kiest. De tweede optie stuurt een aantal e-mails naar een kleinere groep en stuurt de e-mail die het beste uit de bus komt vervolgens naar de rest van de contactpersonen in de lijst. Je kunt hierbij weer kiezen uit twee opties
  • “Best Click Rate” waarbij het bericht dat waarin het meest op een link wordt geklikt wordt gebruikt
  • “Best Open Rate” waarbij het bericht die het vaakst geopend wordt gebruikt

We kiezen in het voorbeeld voor de tweede optie en selecteren de tijdsduur van de test en welk percentage van de ontvanger beide versies van de test e-mail ontvangt. In de afbeelding hieronder is te zien dat 20 % van de ontvangers beide e-mails krijgen. Hierbij krijgt 10 % van de contactpersonen de ene mail en 10 % het bericht met de alternatieve tekst. Na 2 dagen wordt gekeken welke 10 % het beste effect heeft. Het bericht dat het beste effect heeft gehad wordt dan naar de overige 80 % van de contactpersonen verzonden.


Campagnes gestimuleerd door RSS

Bij deze campagne worden er e-mails verzonden zodra de RSS feed wordt bijgewerkt. Hiermee is het mogelijk om automatisch nieuwe informatie naar contactpersonen te sturen. Bij het aanmaken van deze campagne selecteer je een lijst met contactpersonen en segmenten net zoals in andere campagnes. Je kiest een “Template” en kunt deze bij tijdens het bewerken voorzien van een “RSS Feed Block”.

Hiermee kan de inhoud van de e-mail automatisch worden bijgewerkt op basis van een opgegeven URL. In onderstaande afbeelding is te zien hoe je deze functie kunt gebruiken om de inhoud van het bericht aan te passen. Net als eerder is het ook mogelijk om zelf een e-mail bericht op te stellen in plaats van te kiezen voor een “Template”.



Zodra de e-mail is gemaakt kom je weer terecht bij de samenvatting waar je wederom verschillende opties kunt gebruiken. Hier zie je een verschil met andere campagnes, je kunt namelijk aangeven hoe vaak de campagne moet controleren op “New Posts”. De e-mail campagne wordt nu verzonden naar de lijst met contactpersonen waarbij er bijvoorbeeld wekelijks gecontroleerd wordt of er wijzigingen in de inhoud zijn aangebracht.



 

Op datum gebaseerde campagne

Met deze e-mail campagne is het mogelijk om contactpersonen een persoonlijke e-mail te versturen op bijvoorbeeld hun verjaardag. Hierbij kun je bijvoorbeeld voor kiezen om een speciale aanbieding te doen. Net als bij andere campagnes selecteer je eerst een lijst met contactpersonen en segmenten. In het voorbeeld wordt er een e-mail met korting verstuurd op de verjaardag van de ontvanger.

Hiervoor moeten de contactpersonen wel aangeven op welke dag ze jarig zijn in het aanmeldformulier. De contactpersoon wordt dan automatisch aan het label toegevoegd dat we in het voorbeeld “Birthday” noemen.



Je kunt nu een aangepast veld aanmaken waarin de datum van de verjaardag van de contactpersoon wordt gecontroleerd. De campagne treedt dan voor de contactpersonen in werking en verstuurd het bericht op hun verjaardag.



Net als met andere campagnes selecteer je een “Template” of je maakt zelf een e-mail bericht. Als je vervolgens in de “Campaign Summary” belandt, kun je de optie selecteren dat de e-mail verzonden moet worden op de verjaardag van de contactpersoon. Op de verjaardag van de ontvanger krijgt deze een dan vanaf nu een e-mail waarin korting wordt gegeven.



 

Gerelateerde informatie

In onze kennisbank over ActiveCampaign vind je tientallen relevante artikelen die je helpen om sneller en beter te werken met ActiveCampaign. Leer bijvoorbeeld meer over:

 
Reactie plaatsen