Verwijderen van de kop met: “Verzonden namens” | OVA.nl
Verwijderen van de kop met: “Verzonden namens”

Verwijderen van de kop met: “Verzonden namens”

Er zijn eindeloos veel mogelijkheden en functies die je in ActiveCampaign kunt gebruiken voor het opstellen en verzenden van campagnes. Als je een campagne verzendt dan is het mogelijk dat er een bericht met een extra kop wordt toegevoegd aan de bovenkant van de uitgaande berichten. Het is afhankelijk van de e-mail provider die door de ontvanger gebruikt wordt welke informatie deze persoon te zien krijgt bij het openen van een e-mail.

In Outlook wordt er bijvoorbeeld in het vak met gegevens van de afzender, het vak “Van”, getoond. Dit zijn gegevens zoals de naam van het account dat je bij ActiveCampaign in gebruik hebt, de domeinnaam van de e-mail server die je gebruikt voor het verzenden van berichten, de woorden “verzonden namens” of “sent on behalf of” en het specifieke e-mail adres dat gebruikt is voor het verzenden van de berichten. Bij een e-mail provider zoals Gmail wordt deze informatie ook getoond maar dan net iets anders. In de afbeelding hieronder is te zien hoe deze informatie in Gmail wordt getoond.


Waar wordt deze kop voor gebruikt?

Het is in ActiveCampaign mogelijk om elk e-mail adres op te geven dat je wilt om te tonen in het veld van de afzender. Je kunt voor elke campagne afzonderlijk een ander e-mail adres gebruiken voor het veld met “Van” als je dat wilt. Dit betekent wel dat de e-mails die je verzendt met behulp van ActiveCampaign daadwerkelijk vanuit een ander domein moeten worden verzonden. Dit gebeurd dan via de servers van ActiveCampaign zelf. Het domein moet daarbij anders zijn dan het domein dat wordt vermeld als standaard e-mail adres waarvan berichten worden verzonden.

Als je bijvoorbeeld kiest voor een e-mail adres als afzender dat er als volgt uitziet: ‘info@mijndomein.nl’, dan is de e-mail die verzonden wordt afkomstig van een e-mail server van ActiveCampaign. Deze server zou dan bijvoorbeeld de domeinnaam ‘acems1.com’ kunnen hebben. E-mail providers zoals Outlook en Gmail geven deze informatie weer in een bericht om transparant te zijn richting de ontvangers. Ze laten hiermee zien dat het bericht is verzonden met een e-mail adres dat verschilt van de daadwerkelijke e-mail server waarmee het bericht is verzonden.

De reden dat dit wordt gedaan is om te voorkomen dat er onder valse voorwaarden berichten worden verzonden. Je hoeft je hier geen zorgen om te maken aangezien de gegevens die je in ActiveCampaign gebruikt zijn geverifieerd door de medewerkers van ActiveCampaign en als vertrouwd worden aanschouwd. Deze informatie die getoond wordt door de e-mail providers is op zich niet kwetsend of helpend. Het is slechts informatie die door Outlook en Gmail aan de ontvangers van de e-mails worden getoond.

Hoe verwijder je deze kop?

Ondanks dat de kop met “Verzonden namens” geen effect heeft op het doel van de e-mail kan dit toch als storend of verwarrend worden beschouwd. Er zijn dan ook veel gebruikers van ActiveCampaign die deze kop graag verwijderen. Dit kan zeer eenvoudig in de software van ActiveCampaign zonder dat daar nadelige gevolgen aan kleven. Om dit te doen kun je de volgende stappen doorlopen.
  • De tekst met “Verzonden namens” in de kop van een e-mail bericht kan worden verwijderd door DKIM in te stellen voor het domein waarmee de berichten worden verzonden. DKIM staat voor DomainKeys Identified Mail en is een manier waarmee je als bedrijf de verantwoordelijkheid kunt nemen voor een bepaald adres dat gebruikt wordt. Door dit juist in te stellen zorg je ervoor dat de kop van de e-mail wordt opgeschoond. Hiermee wordt dan ook alleen het e-mail adres van jouwzelf getoond dat je wilt gebruiken op de plek van de afzender. De naam van de e-mail server die door ActiveCampaign gebruikt wordt om de berichten te verzenden wordt dan niet meer getoond.


  1. Om gebruik te kunnen maken van DKIM en de juiste instellingen hiervoor te gebruiken moet je eerst ingelogd zijn als admin gebruiker van het account dat je gebruikt. Als je dit hebt gedaan ga je naar de pagina met instellingen, “My Settings”. Als je bij de instellingen bent dan ga je naar het tabblad “Advanced” om bij de geavanceerde instellingen terecht te komen. Dit doe je in het menu aan de linkerkant van het scherm. Bij deze geavanceerde instellingen vink je de keuze aan met “I will manage my own e-mail authentication”. Door deze keuze aan te vinken neem je de verantwoordelijkheid op je voor het e-mail adres dat je wilt gebruiken als afzender.



  1. Er zijn verschillende andere opties die je kunt kiezen op de pagina waar je bent, maar je hoeft alleen DKIM correct in te stellen om ervoor te zorgen dat de kop met “Verzonden namens” wordt verwijderd. Nadat je de keuze hebt aangevinkt zoals uitgelegd bij stap 2, vul je de domeinnaam in van de e-mail server die je wilt gebruiken. Hiermee zorg je ervoor dat ook het juiste e-mail adres en domeinnaam gebruikt kunnen worden.



  1. Als je de domeinnaam hebt ingevuld die je wenst te gebruiken klik je op de knop met “Save Settings” onderaan de pagina. Zodra je deze instellingen hebt afgerond en opgeslagen worden alle e-mails die je vanaf dat moment verzend vanuit ActiveCampaign getoond zonder de tekst “verzonden namens”. Ook de domeinnaam van de server die door het programma wordt gebruikt om de e-mails te versturen wordt dan niet meer getoond. Het kan enige tijd duren na het invoeren van deze instellingen totdat de juiste gegevens zijn doorgevoerd. Test of de instellingen zijn gelukt en als dit niet het geval is, probeer het na een aantal uur dan nog een keer. Als het goed is gegaan, dan moeten de instellingen correct zijn.

Gerelateerde informatie

In onze kennisbank over ActiveCampaign vind je tientallen relevante artikelen die je helpen om sneller en beter te werken met ActiveCampaign. Leer bijvoorbeeld meer over:
Reactie plaatsen