Wat is een Bounce? | OVA.nl door Youri Meuleman
Wat is een Bounce?

Wat is een Bounce?

Door gebruik te maken van "Automations" in ActiveCampaign wordt het mogelijk om automatisch e-mails te verzenden naar contactpersonen. Elke e-mail die in een lijst wordt verzonden volgt een andere weg naar zijn eindbestemming, maar er kan een "bounce" optreden. Stel dat je bijvoorbeeld een bericht hebt gestuurd naar Jan die gebruik maakt van Gmail.

Dan zal de communicatie tussen ActiveCampaign en Gmail als het ware als volgt lopen:
  • ActiveCampaign: ''Hallo Gmail'''
  • Gmail: ''Hallo''
  • ActiveCampaign: ''We hebben een e-mail voor Jan''
  • Gmail: ''Oké, in orde. Geef het bericht maar aan ons, dan geven wij het aan Jan.''

Natuurlijk is dit niet letterlijk de gang van zaken, maar technisch gezien verloopt dit proces wel ongeveer zo. Het duurt ook enkele milliseconden om dit gesprek te voeren. Als je een e-mail wil versturen naar een adres dat niet bestaat, dan zal het gesprek er als volgt aan toe gaan:
  • ActiveCampaign: ''Hallo Gmail''
  • Gmail: ''Hallo''
  • ActiveCampaign: ''We hebben een e-mail voor Piet''
  • Gmail: ''Piet heeft geen Gmail account, dat account bestaat niet. Tot ziens.''

In het laatste geval laat Gmail aan ActiveCampaign weten dat het betreffende e-mail adres helemaal niet bestaat. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Piet kan bijvoorbeeld per ongeluk een verkeerd adres hebben opgegeven, Piet kan zijn e-mail adres hebben opgezegd of Piet heeft misschien wel nooit een e-mail adres bij Gmail gehad. Als dit gebeurd, dan wordt dat een “Bounce” genoemd.


Waarom zijn “Bounces” belangrijk?

“Bounces” geven belangrijk informatie die je in de toekomst kunt gebruiken voor het versturen van nieuwe e-mail campagnes. Doordat ActiveCampaign gebruik maakt van deze functie kun je achterhalen welke adressen niet meer gebruikt kunnen worden in volgende campagnes. Als je regelmatig e-mails verstuurd naar adressen die een “Bounce” veroorzaken dan wordt je door e-mail providers zoals bijvoorbeeld Gmail als een riskante afzender beschouwd.

Dit heeft nadelige gevolgen voor jouw mailings. De berichten die je dan verstuurd zullen standaard in de map met ongewenste post terecht komen. Als een e-mail terug komt van een contactpersoon en een “Bounce” code krijgt dan zal deze persoon geen berichten meer ontvangen in het vervolg. Dit wordt automatisch door ActiveCampaign geregeld.

Waarom komen mijn berichten terug?

Er zijn verschillende redenen waarom een bericht terug kan komen en de status “Bounced” kan krijgen. De meest voorkomende reden is dat het adres waar de e-mail naar toe wordt verstuurd niet bestaat. In dat geval wordt er een “Bounce” code toegekend die begint met een 5 gevolgd door 2 andere cijfers. Het is niet ongewoon dat je bij elke mailing te maken krijgt met dit soort “Bounces”. Dit komt ook doordat e-mail providers adressen afsluiten die al jaren niet meer gebruikt worden. In dit geval worden er geen e-mails meer naar het adres verzonden en markeert ActiveCampaign het e-mail adres als een harde “Bounce”.

Het is ook mogelijk dat je te maken krijgt met een zachte “Bounce”. Dit kan verschillende oorzaken hebben zoals bijvoorbeeld een vol postvak van de ontvanger of een server storing bij de e-mail provider van jouw contactpersoon. Als je te maken hebt met een zachte “Bounce” dan is deze te herkennen aan de code die begint met een 4 gevolgd door 2 cijfers. In dit geval worden er nog wel pogingen gedaan om mailings te versturen naar het adres. Als er 3 van deze zachte “Bounces” worden geconstateerd bij een e-mail adres, dan wordt deze ook als harde “Bounce” gemarkeerd in ActiveCampaign. Het e-mail adres zal dan niet meer gebruikt worden.

Als er door contactpersonen veel klachten over spam worden gemeld bij hun e-mail provider met betrekking jou berichten, dan kan dit de reputatie van jouw bedrijf of merk schaden. In dat geval is de kans ook aanwezig dat er meerdere berichten terug komen dan dat de bedoeling is. Ook als een bericht dat je verstuurd inhoud bevat die niet in orde is, dan zal de e-mail worden terug gestuurd. Dit kan komen door het gebruik van een verkeerde link of een bepaalde afbeelding die door de e-mail provider van de ontvanger als ongewenst kan worden beschouwd. Als je gebruik maakt van een e-mail adres als afzender dat geregistreerd is als een slecht e-mail adres, dan kunnen de berichten ook worden tegen gehouden en teruggestuurd.

Een piek in het percentage “Bounces”

Het kan voorkomen dat er na verloop van tijd een piek ontstaat in het aantal “Bounces” dat door ActiveCampaign geregistreerd wordt. Dit kan bijvoorbeeld komen doordat er een nieuwe lijst met contactpersonen gebruikt wordt die niet allemaal een juist e-mail adres hebben. Het is ook mogelijk dat een oude lijst weer in gebruik is genomen waarin veel inactieve e-mail adressen zijn opgenomen die bijvoorbeeld niet meer bestaan. Als dit gebeurd dan is het aan te raden om de lijsten die je gebruikt goed te bekijken en ervoor te zorgen dat de oude contacten worden opgeschoond.

Een andere reden dat er een stijging plaats kan vinden in het percentage van e-mails die een “Bounce” code krijgen, is dat de berichten die je hebt verstuurd bijvoorbeeld een bepaalde link of zin bevatten die door spamfilters wordt geweerd. Dit kan eenvoudig worden opgelost door de link of de betreffende zin aan te passen in toekomstige e-mails die verzonden worden. Het is ook mogelijk dat er veel spam klachten met betrekking tot jouw e-mails bij een bepaalde e-mail provider zijn binnen gekomen, dit kan ook de reden zijn van een stijging. Als bedrijf zijnde hoef je jezelf daar geen zorgen over te maken als er geen vreemde gebeurtenissen zijn voorgevallen die dit hogere percentage zouden hebben veroorzaakt.

Verlagen van het percentage “Bounces”

Als er geen sprake is van een hoog percentage van e-mails dat terug komt dan hoef je, je geen zorgen te maken. Dit is vaak het geval als je op een gezonde en eerlijke manier aan de gegevens van contactpersonen bent gekomen. Dit kun je doen door gebruik te maken van veilige aanmeld formulieren op de website van jouw bedrijf. Omdat er altijd wel adressen zijn die een “Bounce” code krijgen, betekent dit nog niet dat er structureel iets aan de hand is. Het kan zijn dat een e-mail adres verkeerd is ingevuld of bijvoorbeeld niet meer bestaat.

Het is normaal dat ongeveer 0,5 % tot 1 % van de berichten die verstuurd worden in een campagne een “Bounce” code kunnen krijgen. Als dit percentage stukken hoger ligt dan is dat wel reden om actie te ondernemen. Dit komt waarschijnlijk omdat er een probleem is met de wijze waarop contactpersonen aan een lijst worden toegevoegd. Het kan ook zijn dat er niet vaak genoeg berichten worden verstuurd naar de lijst. We geven daarom verschillende methoden die je kunt gebruiken om het percentage van e-mails dat terug komt naar beneden te brengen.

  • Maak gebruik van een dubbele “Opt-in”



  • Dit is als het ware een dubbele aanmelding voor een lijst. Een contactpersoon laat zijn of haar gegevens achter via een formulier op de website en krijgt vervolgens een welkomst e-mail waarin ook nog wordt gevraag om de gegevens te bevestigen. Deze bevestiging gaat via een link en is het tweede deel van deze dubbele “Opt-in”. Gebruik maken van een dubbele “Opt-in” heeft twee positieve effecten.

    In eerste instantie houdt je zo direct al ongeldige e-mail adressen tegen die verkeerd zijn ingevuld of door bots worden ingevuld. In tweede instantie zorg je ervoor dat de mensen die zich via een formulier aanmelden ook de eigenaar zijn van het betreffende e-mail adres en geïnteresseerd zijn in berichten van jou. Als je gebruik maakt van formulieren om aan gegevens van contactpersonen in lijsten te komen, dan kun je daar kiezen om de dubbele “Opt-in” functie te gebruiken.

    Standaard staat deze functie al aan. Om er zeker van te zijn dat dit ook het geval is ga je naar de pagina “Forms” en klik je op "Edit" bij het formulier waarvoor je de instellingen wilt bekijken. Onder het tabblad “Options” zie je “Form Action" staan. Klik daar op het icoontje met het tandwiel naast de “Subscribes to list" actie. Je krijgt nu een venster te zien waarin je kunt zien of de dubbele “Opt-in” aan staat of niet.




  1. Voeg een captcha toe aan formulieren



Om te voorkomen dat je foutieve informatie ontvangt of informatie die door bots wordt ingevuld kun je ervoor kiezen om gebruik te maken van een captcha. Dit is een functie waarmee de persoon die gegevens invult als tussenstap nog een vinkje moet aanklikken om aan te tonen dat deze persoon geen bot is.

Dit zorgt ervoor dat je minder spam contacten in jouw lijst krijgt. Om een captcha toe te voegen ga je naar de pagina met “Forms” en klik je op “Edit" bij het formulier dat je wilt bewerken. In het tabblad “Fields” klik je vervolgens op standaard en kun je de captcha naar het formulier toe slepen.




  1. Verstuur berichten met regelmaat



Als je regelmatig berichten stuurt, dan komt dit ook niet vreemd over op de ontvangers van deze e-mails. Als je alleen maar af en toe een e-mail stuurt en al langere tijd geen berichten hebt verzonden, dan is het goed mogelijk dat een deel van de adressen in de lijst niet meer in gebruik is. Hierdoor zal het percentage met “Bounces” dus hoger komen te liggen.

Daar komt nog bij kijken dat je als gebruiker van ActiveCampaign, dus als afzender, door e-mail providers en spamfilters als iemand kan worden beschouwd die spam verstuurd. Als je niet regelmatig berichten verstuurd naar de lijst, dan is de kans ook aanwezig dat contactpersonen zich afvragen waarom zij die berichten ontvangen. De kans dat de e-mails dan als spam worden gemarkeerd is ook een stuk groter hierdoor. Daarom is het aan te raden om met een vaste regelmaat mailings te versturen. Op die manier kunnen de adressen die op dat moment niet bruikbaar zijn gefilterd worden en houdt je het percentage van e-mails die worden terug gestuurd laag.


  1. Maak gebruik van “Engagement Management Automations"



Je kunt in ActiveCampaign gebruik maken van een tweedelig recept als het gaat om “Engagement Management Automations". Deze "Automation" geeft contactpersonen een label zoals “Engaged” (betrokken), “Disengaged” (niet betrokken) of “Inactive” (Inactief). Dit wordt gedaan op basis van de tijd die is verstreken sinds er voor het laatst gecommuniceerd is met de contactpersonen. Deze "Tags" kunnen worden gebruikt voor het uitvoeren van analyses, het segmenteren van lijsten, het opschonen van lijsten en het activeren van andere "Automations".

Wil je gebruik maken van deze "Automations", ga dan in ActiveCampaign naar “New Automation" onder "Automations". Selecteer in het venster dat tevoorschijn komt in het menu aan de linkerkant de functie “Manage & Track contacts”. Vervolgens klik je op de "Automation" die je wilt aanmaken, kies je voor “Create” en doorloop je de stappen in het scherm zoals deze gevraagd worden.




  1. Gebruik een real-time verificatiedienst als extra beveiliging



Door gebruik te maken van een externe dienst voor het verifiëren van de gegevens kun je direct ervoor zorgen dat de gegevens ook kloppen. Dergelijke diensten kunnen preventief worden gebruikt om te voorkomen dat een “Bounce” code aan een bericht wordt gekoppeld. Dit wordt gedaan door het e-mail adres van de contactpersoon te pingen op het moment dat de contactpersoon zich registreert.

Hiermee kan direct worden gezien of het überhaupt mogelijk is om een e-mail naar het adres te verzenden. Als je te maken hebt met honderden of duizenden aanmeldingen per dag, dan is dit zeker aan te raden.

Waarom wordt de e-mail toch terug gestuurd als de gegevens correct zijn?

Ondanks dat alles in orde lijkt te zijn, kan het toch voorkomen dat het bericht dat je hebt verzonden toch terug wordt gestuurd. Dit kan bijvoorbeeld zijn omdat een e-mail provider die door de ontvanger wordt gebruikt toch jouw bericht blokkeert. Als de gegevens in orde zijn van de contactpersoon en het bericht ook goed is, dan kan het zijn dat er een tijdelijke fout is opgetreden.

In dat geval zal het in de toekomst wel mogelijk zijn om berichten te versturen zodra deze fout is opgelost. Het kan voorkomen dat een e-mail provider een fout maakt en een verkeerde “Bounce” code aan de gegevens van een contactpersoon wordt gekoppeld. Dit kan bijvoorbeeld zijn dat het adres ongeldig is terwijl het om een andere reden is terug gestuurd.

In dat geval neemt ActiveCampaign de reden die door de e-mail provider wordt gegeven als waar en wordt het e-mail adres als ongeldig behandelt. Dit is dan een harde “Bounce”, ook als het niet echt zo is. Als je ontdekt dat een specifiek e-mail adres dat wel geldig is een “Bounce” code toegewezen krijgt terwijl dit niet het geval moet zijn, dan kun je het beste contact opnemen met de support van ActiveCampaign om het probleem op te laten lossen.

Gerelateerde informatie

In onze kennisbank over ActiveCampaign vind je tientallen relevante artikelen die je helpen om sneller en beter te werken met ActiveCampaign. Leer bijvoorbeeld meer over:
Reactie plaatsen