Page content

Waarom komen mijn e-mails in de ongewenste post terecht?

Waarom komen mijn e-mails in de ongewenste post terecht?

Als je veel me-mails verstuurd naar een groot aantal contactpersonen, dan is de kans groot dat een klein deel van deze e-mails in de ongewenste post terecht komt. Dit kan komen omdat een contactpersoon heeft aangegeven geen berichten meer te willen ontvangen van jouw bedrijf zonder zich uit te schrijven, wat erg jammer is, of door dat de e-mails worden tegen gehouden door de e-mail provider van de betreffende persoon.

In het eerste geval is er weinig aan te doen behalve een duidelijke link voor het uitschrijven van een lijst in de e-mail zetten. De contactpersoon kan zich op die manier afmelden voor jouw berichten zonder dat deze in de ongewenste post belanden. Internet providers en e-mail providers gebruiken verschillende manieren om spam te filteren. De kans is dus aanwezig dat jouw e-mail door de ene provider als spam wordt gemarkeerd, terwijl een ander de e-mail gewoon door laat. Gelukkig kun je hier zelf ook invloed op hebben door gebruik te maken van de tips die hier worden gegeven.

Tips voor het verbeteren van de e-mail bezorging

Wil je zoveel mogelijk voorkomen dat e-mails in de spam van een contactpersoon belanden, dan kun je daar zelf ook invloed op uitoefenen. In eerste instantie is het belangrijk dat je er over het algemeen voor zorgt dat de lijst met contactgegevens van contactpersonen gezond wordt gehouden. Hiervoor is het belangrijk dat je een goede administratie bijhoudt met betrekking tot deze gegevens. Je wilt de ontvangers van jouw e-mails immers aan jouw bedrijf binden. Als je de volgende tips daarvoor gebruikt dan zal de bezorging van e-mails zo goed mogelijk verlopen.

  1. Verwijder inactieve contactpersonen

De lijsten met contactpersonen die je gebruikt om e-mails naar te versturen moeten gezond zijn. Dit betekent vooral dat de ontvangers van jouw e-mail interesse moeten hebben voor jouw bericht. Het is dan ook belangrijk om een goede administratie op dit gebied bij te houden. Zorg er dan ook voor dat inactieve contactpersonen met regelmaat uit de lijsten verwijderd worden. Inactieve contactpersonen zijn ontvangers van e-mails die niets met de berichten doen, die de berichten direct zonder te openen verwijderen of als spam markeren. Als dit veelvuldig gebeurd dan zullen grote internet en e-mail providers doormiddel van hun spamfilters jouw e-mails als ongewenst markeren. Het is dan ook belangrijk dat je de lijst gezond houdt, met zoveel mogelijk actieve contactpersonen. In ActiveCampaign kun je gebruik maken van verschillende manieren om dit te doen. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om inactieve contactpersonen in eerste instantie te verplaatsen naar een lijst of een segment van een lijst die minder vaak e-mails ontvangt. Met de “Engagement Management Tool” kun je eenvoudig personen uit lijsten verwijderen die al langere tijd geen e-mails van jou hebben geopend. Het is aan te raden om alleen berichten te versturen naar contactpersonen die in de afgelopen 12 tot 24 maanden actief zijn geweest. Zorg er ook voor dat je een constante aanvoer hebt van nieuwe contactpersonen en dat je hierin blijft vernieuwen.

  1. Concentreer je op de inhoud van berichten

De inhoud van de berichten die je stuurt is zeer belangrijk. Je wilt mensen overhalen om jouw e-mails te lezen dus moeten de berichten ook aantrekkelijk zijn. Als dat het geval is, dan zullen e-mails die afkomstig zijn van jou eerder worden geopend en gelezen. Dit zorgt er ook voor dat de berichten sneller in het Postvak In belanden in plaats van in de ongewenste post. Je kunt er voor zorgen dat de inhoud van de e-mails wordt afgestemd op de wensen van de ontvangers. In ActiveCampaign kun je met aangepaste velden gegevens verzamelen over personen zoals bijvoorbeeld interesses in bepaalde producten. Als je met behulp van “Automations” en voorwaardelijke inhoud zo persoonlijk mogelijke e-mails verstuurd, dan houdt je de ontvanger geboeid. Doe je dit niet en stuur je alleen maar onpersoonlijke en koude reclames of aanbiedingen, dan zal je merken dat het gehalte van e-mails die geopend en gelezen worden achteruit gaat.

  1. Verplaats je in de ontvanger

Bedenk voordat je een e-mail verstuurd hoe jij zou willen dat het bericht eruit ziet als je zelf de ontvanger zou zijn. Wat verwachten de mensen die zich hebben aangemeld voor een bepaalde lijst van jouw berichten? Hierbij is de inhoud natuurlijk zeer belangrijk. Als contactpersonen e-mails ontvangen met inhoud die ze niet verwachten of die helemaal niet relevant is voor een bepaalde persoon, dan zullen deze berichten sneller als ongewenst worden gemarkeerd. Zorg er daarom ook voor dat het aanmeldingsproces duidelijk is. Als een contactpersoon zijn gegevens achterlaat en zich inschrijft voor een lijst, dan moet duidelijk zijn welke informatie en berichten deze persoon van jouw bedrijf kan ontvangen. Maak e-mails ook op in dezelfde huisstijl en op de dezelfde manier. Dit zorgt voor een vertrouwd beeld bij de ontvangers.

  1. Stuur persoonlijke e-mails

Een persoonlijke e-mail zorgt ervoor dat de ontvanger het gevoel krijgt dat hij of zij een speciale behandeling krijgt. Als je onpersoonlijke e-mails in groten getale de deur uit stuurt dan is de kans groot dat dit massaal als spam zal worden geïdentificeerd. Als je er juist voor zorgt dat e-mails persoonlijk worden, dan zullen jouw contactpersonen ook sneller tevreden worden gehouden. Dit kun je doen door gebruik te maken van voorwaardelijke inhoud en “Automations” in ActiveCampaign. Daarmee kun je bijvoorbeeld instellen dat bij de aanhef van een bericht de voornaam van de betreffende contactpersoon wordt gebruikt. Zorg er ook voor dat contactpersonen een welkomstbericht ontvangen op het moment dat zij zich hebben aangemeld via een formulier op jouw website.

  1. Zorg voor een juiste verzend frequentie

Het is belangrijk om de juiste balans te vinden in het verzenden van e-mails. Als je te vaak e-mails verstuurd dan kan dit een negatief effect hebben op het gedrag van de ontvangers. Hierdoor zullen er waarschijnlijk meerdere afmeldingen komen of zullen de berichten sneller als spam worden gemarkeerd. Als je te weinig e-mails verzend dan is het lastig om een goede reputatie op te bouwen bij de ontvangers. Het hangt natuurlijk af van de reden waarom je e-mails wilt versturen hoe vaak je dit het beste kan doen. Eén of twee keer per week is wel aan te raden. Verstuur dan wel e-mails die beschikken over relevante en interessante inhoud voor de ontvangers om het gewenste effect te krijgen.

  1. Besteed aandacht aan het testen van spamfilters

Als je een e-mail campagne in ActiveCampaign aan het maken bent en je hebt een bericht opgesteld dan kom je voordat je de e-mails kunt verzenden terecht bij de “Campaign Summary”. In deze samenvatting van de campagne kun je verschillende instellingen controleren en testen. Het is daar ook mogelijk om te testen of jouw e-mail goed door een spamfilter zou kunnen komen. Maak altijd gebruik van deze optie om te voorkomen dat jouw berichten bij voorbaat al worden tegen gehouden. Als een e-mail bijvoorbeeld zinnen bevat zoals: “Snel veel geld verdienen!” dan is de kans groot dat dit door de meeste spamfilters als ongewenst wordt gemarkeerd. De controle die je in de “Campaign Summary” uitvoert zal jou duidelijk maken wat er voor zou kunnen zorgen dat de e-mails als spam gemarkeerd zouden kunnen worden. Aan de hand van deze informatie kun je de berichten dan aanpassen.

  1. Stuur niet alleen een afbeelding

Het is niet verstandig om e-mails te versturen die bestaan uit alleen een afbeelding. Als je dit wel doet, dan kun je er vanuit gaan dat de bezorging van de berichten problemen gaat opleveren. Als je dit wel doet dan is de kans namelijk groot dat ontvangers de e-mail niet volledig zullen zien in eerste instantie. Dit komt omdat zij jouw in dat geval niet als veilige afzender hebben gemarkeerd of de instellingen voor het tonen van afbeeldingen in e-mails niet hebben aan staan. Het is dan ook verstandig om een e-mail met tekst en afbeeldingen goed op te maken. Zorg voor een goede balans die prettig is om te lezen en de juiste inhoud bevat.

  1. Gebruik geen gratis e-mail adres als afzender

Om professioneel over te komen is het aan te raden om gebruik te maken van een eigen domeinnaam voor het e-mail adres dat je gebruikt als afzender. Gebruik daarom altijd een e-mail adres dat ook duidelijk aantoont dat de e-mails van jouw bedrijf afkomstig zijn. Het is in elk geval af te raden om in dit geval gebruik te maken van gratis e-mail diensten zoals Gmail.com of Live.nl. Ook is het gebruiken van jouw persoonlijke e-mail adres niet aan te raden.

  1. Let op links in de e-mails

Een belangrijk onderdeel van de e-mails die je verstuurd zijn vaak de links in het bericht. Doormiddel van deze links kan de ontvanger naar bijvoorbeeld jouw website worden gestuurd of bij een specifieke aanbieding terecht komen van een product waarin de betreffende persoon geïnteresseerd is. Controleer altijd goed de URL van de link die je gebruikt. Als deze niet correct is of als deze koppeling naar een website verwijst die een slechte reputatie heeft, dan zal je hier de gevolgen van merken. Ook in dit geval zal de e-mail dan door spamfilters worden tegen gehouden.

  1. Gebruik geen verkortingsdiensten voor koppelingen

Als je gebruik maakt van koppelingen in jouw e-mails maak dan gebruik van de bestaande URL. Het lijkt misschien aantrekkelijk om gebruik te maken van diensten die de koppeling kunnen verkorten zoals bit.ly, maar daar kleven verschillende nadelen aan. Deze diensten worden namelijk ook vaak gebruikt door personen die spam of schadelijke software willen verspreiden. Deze verkorte koppelingen zullen dus gegarandeerd door verschillende spamfilters geweigerd worden. Als je een volledige URL plaatst, zorg dan ook dat deze verwijst naar de link die getoond wordt. Plaats dus bijvoorbeeld niet een link zoals https://mijnbedrijf.nl/promotie die vervolgens de contactpersoon doorstuurt naar https://mijnbedrijf.nl/aanbieding. Ook dit kan nadelige gevolgen hebben voor de volgende e-mails die je wilt versturen. Het is dan ook verstandiger om gebruik te maken van een knop met een link daaraan gekoppeld of als je het in de tekst van het bericht wilt verwerken gebruik te maken van “Klik hier”.

  1. Gebruik altijd dezelfde naam en e-mailadres als afzender

Net als dat het niet aan te raden is om gebruik te maken van een gratis e-mail adres, is het ook af te raden om vaak de gegevens van jouw als afzender te wijzigen. Hierbij doelen we op het gebruik van de naam en het e-mail adres als afzender. Als je ervoor zorgt dat deze altijd hetzelfde zijn, dan komt dit ook bekend en vertrouwd over op de ontvanger. Je bouwt dan ook sneller een band op. Gebruik dan ook altijd dezelfde naam of bedrijfsnaam als afzender. Als de e-mails die je verstuurt herkenbaar zijn voor de contactpersonen, dan zal de kans kleiner worden dat de berichten als spam worden gemarkeerd. Dit draagt ook bij aan de reputatie die je als bedrijf of merk wilt uitstralen.

  1. Controleer “Automations”

Gebruik maken van “Automations” in ActiveCampaign kan zeer handig zijn, maar je moet deze wel blijven controleren. Door gebruik te maken van deze handige functies kun je ervoor zorgen dat contactpersonen automatisch bepaalde e-mails krijgen op het moment dat zij een bepaalde handeling uitvoeren, aan bepaalde voorwaarden voldoen of op een bepaald punt in een proces belandt zijn. Het kan voorkomen dat contactpersonen in verschillende “Automations” terecht komen. Het is dan ook verstandig om regelmatig te controleren of dit ook het geval is. Als je dit niet doet, dan zou het zo maar kunnen gebeuren dat een contactpersoon misschien wel 10 me-mails van jouw bedrijf op een dag ontvangt. Als dat het geval is, dan zal deze persoon jouw berichten niet meer willen ontvangen en zal de reputatie van jouw bedrijf als merk benadeeld worden.

  1. Voer de juiste tests uit

De inhoud van de tekst en de inhoud van het onderwerp moeten verschillen van elkaar. Als deze teksten exact hetzelfde zijn, dan is de kans groter dat het bericht door een spamfilter als ongewenst wordt gemarkeerd. Als je bijvoorbeeld een e-mail stuurt met als onderwerp: “Dit is een test” en als hoofdtekst ook “Dit is een test”, dan zal dat door spamfilters van e-mail providers worden tegen gehouden. Zorg dus voor relevante inhoud, maar ook voor inhoud die verschilt van elkaar. Het is ook aan te raden om niet hetzelfde e-mail adres te gebruiken waar ontvangers op kunnen reageren als het e-mail adres van jou als afzender. Ook dit kan voor problemen zorgen bij spamfilters. Zorg er dus voor dat het e-mail adres bij “van” niet hetzelfde is als het e-mail adres bij “naar”.

  1. Maak het gemakkelijk om je af te melden

E-mails die als spam te boek staan zijn slecht voor de reputatie van jouw merk of bedrijf en zorgen ervoor dat de e-mails die je in de toekomst wilt versturen minder vaak op de juiste plek terecht komen. Om ervoor te zorgen dat jouw berichten zo min mogelijk als spam worden gemarkeerd, is het dan ook aan te raden om het gemakkelijk te maken voor ontvangers om zich af te melden voor de lijst waarin zij staan. Een afmelding heeft geen invloed op de bezorging voor overige e-mails en zorgt er simpelweg alleen voor dat de betreffende persoon geen e-mails meer van jouw ontvangt. Plaat in elk geval een afmeld link in de e-mail onderaan het bericht. Het is ook aan te raden om een tweede afmeld link in het bericht te plaatsen, dit kan bijvoorbeeld bovenaan bij het e-mail adres van jou als afzender. Als je dit doet dan zullen mensen die jouw berichten niet meer willen ontvangen eerder op de link voor afmelding klikken in plaats van dat zij het bericht als ongewenst markeren. Het is ook aan te raden om op een duidelijke plaats in de e-mail informatie te geven met de reden waarom de contactpersoon deze e-mail ontvangt. Het kan zijn dat deze persoon zich niet herinnert zich te hebben aangemeld, in dat geval wordt er duidelijkheid geschept en zal het bericht ook niet snel als spam worden gemarkeerd.

    Comment Section

    0 reacties op “Waarom komen mijn e-mails in de ongewenste post terecht?

    Plaats een reactie


    *