E-mails gebruiksvriendelijk maken voor mobiele apparaten | OVA
E-mails gebruiksvriendelijk maken voor mobiele apparaten

E-mails gebruiksvriendelijk maken voor mobiele apparaten

Tegenwoordig worden de meeste berichten en e-mail geopend en gelezen op een mobiel apparaat. Het is bij het versturen van campagnes en het opstellen van e-mails dan ook belangrijk om rekening te houden met gebruikers die de berichten op een smartphone of tablet lezen.

Door dit tijdens het maken van de campagne al in te calculeren zorg je ervoor dat je ook deze contactpersonen kunt blijven interesseren. Het is mogelijk om een e-mail zo te maken dat deze geopend kan worden op een computer of op een mobiel apparaat. Het is niet mogelijk om een bericht te maken alleen voor mobiele apparaten of alleen voor op een computer.


Een e-mail bericht wordt altijd van links naar rechts gelezen. De inhoud van jouw e-mail moet dan ook van links naar rechts geplaatst worden. Als je een bericht opstelt voor een campagne met behulp van “Content Blocks” die je hiervoor kunt gebruiken, moet je dan ook zorgen dat deze van links naar rechts geplaatst worden. Plaats je in de e-mail bijvoorbeeld een afbeelding aan de linkerkant en tekst aan de rechterkant, dan wordt dit op het scherm van een computer ook zo getoond.

Op een mobiele telefoon of tablet zal de tekst onder de afbeelding worden getoond. Het is altijd aan te raden om het ontwerp van de e-mail schoon en eenvoudig te houden. Hiermee houdt je ook al rekening met het openen van het bericht op een kleiner scherm.

Breedte van het bericht

De meeste mobiele apparaten geven e-mail berichten op een smartphone of tablet weer met een breedte van 650 pixels. Als je een e-mail opmaakt houdt er dan ook rekening mee dat je deze niet breder maakt dan 650 pixels.

Doe je dit wel, dan is het alsnog mogelijk om het hele bericht te lezen maar dan moet de ontvanger gebruik maken van de schuifbalk die onder in beeld verschijnt. Het bericht wordt hier minder leesbaar door en ontvangers kunnen dit als onprettig ervaren. Je loopt dan dus de kans dat je interesse verliest van contactpersonen.

Formaat van het beeld

De breedte moet dus maximaal 650 pixels zijn, dat geldt dus ook voor afbeeldingen. Deze breedte moet minimaal 400 pixels zijn om een afbeelding in de volledige breedte op het mobiele apparaat te kunnen tonen. Door op de afbeelding in het bericht te klikken kun je de afmetingen van de afbeelding zien. Zodra je de afbeelding hebt geselecteerd zie je in het menu aan de rechterkant onder het tabblad “Options” de hoogte en de breedte van de afbeelding.

Wil je dit wijzigen dan kun je dit doen door eenvoudig de waarden van het formaat van de afbeelding aan te passen. Het is ook mogelijk om in een extern programma de afbeelding zelf het juiste formaat te geven en deze vervolgens in het bericht te voegen. Het is altijd beter om grotere afbeelding kleiner te maken dan kleinere afbeeldingen vergroten. Dit kan veel invloed hebben op de kwaliteit van een afbeelding.


Alternatieve tekst gebruiken

Als de ontvanger van jouw e-mail de mogelijkheid om afbeeldingen te tonen heeft geblokkeerd dan kun je gebruik maken van alternatieve tekst die op die plek getoond zal worden.

De tekst zal dan alleen zichtbaar zijn als de afbeeldingen geblokkeerd worden. Deze functie kun je in het scherm aan de rechterkant vinden onder het tabblad “Options”. Je klikt om dit te kunnen doen op de afbeelding en vult vervolgens een paar woorden in het veld met “Info” in.


Gebruik maken van “Image Blocks”

Als je gebruik maakt van blokken met inhoud voor tekst dan kunnen deze met van alles gevuld worden. Het is niet alleen mogelijk om tekst in deze blokken te plaatsen maar bijvoorbeeld ook afbeeldingen of links met een afbeelding. Sommige e-mail programma’s als Outlook 2007 en Outlook 2013 kunnen dergelijke afbeeldingen niet goed weergeven.

Het is dan niet mogelijk om de link te volgen die achter de e-mail geplaatst is. Daarnaast kan het voorkomen dat de tekst niet goed wordt getoond op een mobiel apparaat. Maak daarom altijd gebruik van “Image Blocks” als je een afbeelding wilt plaatsen. Hiermee kan de afbeelding inclusief de nodige functionaliteiten altijd goed worden getoond.


Ruimte creëren met de “Spacer”

Door gebruik te maken van de “Spacer” in het ontwerp scherm van ActiveCampaign kun je ruimte creëren rondom inhoud en afbeeldingen. Je kunt dit ook zelf doen door “witte” ruimte te creëren maar dat heeft in sommige gevallen nadelen. De inhoud van het bericht kan dan niet altijd goed worden getoond om sommige apparaten omdat deze te smal wordt getoond.

Maak daarom gebruik van de “Spacer” optie in ActiveCampaign. Deze optie kun je vinden in het menu aan de rechterkant. Sleep de “Spacer” naar de plek waar je ruimte wilt creëren tussen de inhoud. Het is ook mogelijk om in te stellen dat dit niet getoond wordt op mobiele apparaten.


De “Hide on Mobile” functie gebruiken

Wil je bepaalde onderdelen van de e-mail verbergen als het bericht op een mobiel apparaat zoals een smartphone of tablet wordt geopend? Maak dan gebruik van de “Hide on Mobile” functie. Door dit te doen kunnen berichten toegankelijker en leesbaarder worden voor ontvangers. Hiermee zorg je ervoor dat de interesse in jouw bedrijf bij contactpersonen niet verminderd.

Je kunt een onderdeel verbergen door op het blok met inhoud te kiezen dat je niet wilt laten zien op een mobiel apparaat. Vervolgens klik je op het icoontje met het tandwiel dat getoond wordt.



Kies nu voor “Hide on Mobile Devices”.

 



Als je in het ontwerp scherm nu over het blok met inhoud waarop je deze instellingen hebt toegepast gaat met de muis, dan zal je zien dat de betreffende inhoud niet getoond zal worden op mobiele apparaten. Een voorbeeld hiervan is in onderstaande afbeelding te zien.


Voorvertoning van de e-mail creëren

Het is in ActiveCampaign mogelijk om gebruik te maken van een functie waarbij de ontvanger in zijn postvak op een smartphone of tablet een kleine samenvatting van het bericht te zien krijgt. Dit is de “Preheader text" waarin je een flard van de daadwerkelijke inhoud alvast kunt tonen voordat de e-mail door de gebruiker geopend wordt.

Door gebruik te maken van deze optie kun je de ontvanger van de e-mail nieuwsgierig maken naar de inhoud van het bericht. Er zal dan ook eerder op de e-mail geklikt worden als je van deze functie gebruik maakt.

Testen van het bericht

Voordat je het bericht naar alle contactpersonen in jouw lijsten verzendt is het wel zo verstandig om te testen of het bericht ook echt goed aankomt. Je kunt dit doen door gebruik te maken van de “Desktop Preview” waarin je een voorbeeld te zien krijgt van hoe de e-mail eruit zal zien als deze op een computer geopend wordt.

Om te testen of de e-mail goed en duidelijk geopend kan worden op een mobiel apparaat kun je jezelf en collega’s een test e-mail sturen die jullie openen op een mobiele telefoon of tablet.

Gerelateerde informatie

In onze kennisbank over ActiveCampaign vind je tientallen relevante artikelen die je helpen om sneller en beter te werken met ActiveCampaign. Leer bijvoorbeeld meer over:
Reactie plaatsen