E-mail campagne maken en verzenden | OVA.nl door Youri Meuleman
E-mail campagne maken en verzenden

E-mail campagne maken en verzenden

In ActiveCampaign kun je door gebruik te maken van e-mail campagnes berichten versturen naar jouw contactpersonen. Dit zijn de mensen die hun gegevens aan hebben doorgegeven via een formulier op bijvoorbeeld de website en toestemming hebben gegeven dat er gebruik mag worden gemaakt van hun gegevens.

Aan de hand van deze handleiding zal er worden uitgelegd hoe je een e-mail campagne kunt aanmaken, wat je daarvoor nodig hebt en hoe deze verzonden kan worden.


Lijsten maken

Voordat je een campagne kunt maken moet er eerst duidelijk worden gemaakt wie de berichten uit deze campagne moeten ontvangen. Hiervoor maak je een lijst aan van contactpersonen die gegevens met jou hebben gedeeld. Als er al lijsten aangemaakt zijn dan kun je deze stap overslaan en verdergaan bij het hoofdstuk campagne aanmaken. In het tabblad "Lists" kies je voor de optie “Add New List" om een nieuwe lijst aan te maken.

Vervolgens geef je de lijst een naam, vul je de bedrijfsnaam in, het adres (de URL waar de lijst voor gemaakt word) en voeg je een herinnering toe voor contactpersonen waarin je aangeeft waarom er contactpersoon met hun wordt opgenomen via deze lijst. Als je deze gegevens allemaal hebt ingevuld ga klik je vervolgens op “Create List".

Contactpersonen toevoegen aan lijsten

Nadat je een lijst hebt gemaakt kun je er nu contacten aan toevoegen. Contactpersonen kunnen op een aantal manieren aan een lijst worden toegevoegd. Je kunt hiervoor gebruik maken van het toevoegen van gegevens door gebruik te maken van een CSV bestand, door handmatig contactpersonen toe te voegen of door gebruik te maken van bijvoorbeeld een "Automation" om een contactpersoon aan een lijst toe te laten voegen.

De meest gebruikte methode om een groep met contactpersonen aan een lijst toe te voegen is door gebruik te maken van een CSV bestand met de gegevens van de contactpersonen. Om een dergelijk bestand te kunnen gebruiken klik je in de rechter bovenhoek van het scherm op de knop met “Import”. Vervolgens klik je op “Import from file” en selecteer je het bestand dat je wilt gebruiken. Je kunt nu de gegevens uit het CSV bestand koppelen aan de velden die je in ActiveCampaign gebruikt voor contactpersonen.

Campagne aanmaken

Nu je een lijst hebt aangemaakt en contactpersonen aan de lijst hebt toegevoegd kun je beginnen met het aanmaken van de campagne zelf. Hiervoor ga je naar het tabblad “Campaigns” in ActiveCampaign. Vervolgens klik je op “New Campaign” om een nieuwe campagne aan te maken. Je hebt de keuze uit verschillende types voor het aanmaken van een campagne, in dit voorbeeld zal er gebruik worden gemaakt van het “Standard” type.

Met het campagnetype “Standard” kun je een e-mail direct naar contactpersonen verzenden of je kunt er voor kiezen deze in te plannen voor een toekomstige datum. Selecteer de campagne “Standard” en geef de campagne die je wilt aanmaken een naam. Tot slot klik je op “Next” rechts bovenin het scherm. Naast het type “Standard” is het ook mogelijk om te kiezen uit andere types die je kunt gebruiken voor het uitvoeren van een campagne.

Hiermee kun je bijvoorbeeld de e-mails laten versturen die gebaseerd zijn op basis van een datum, als reactie op een actie van een ontvanger of om berichten met verschillende inhoud voor jouw doelgroep mee te testen.

Lijsten selecteren

De lijst die je eerder hebt aangemaakt kun je nu selecteren om te gebruiken in jouw e-mail campagne. Het is hierbij mogelijk om één lijst te selecteren met contactpersonen die het bericht moeten ontvangen of om meerdere lijsten te selecteren. Om dit te doen klik je op het selectievakje naast de naam van de lijst. Aan de rechterkant van de regel zie je hoeveel contactpersonen er actief zijn in de lijst die je geselecteerd hebt.

Het is ook mogelijk om een campagne te versturen naar een segment van één of meer lijsten. Het is hierbij alleen mogelijk om één segment per keer te voorzien van een e-mail campagne. Voor het aanmaken van een segment selecteer je de lijst en klik je op de link met “Segment selected lists" dat bovenaan het vak met de lijsten verschijnt. Klik op deze optie en er open een keuzelijst met segmenten als je deze al aangemaakt hebt. Het is ook mogelijk om een nieuwe subgroep aan te maken van de lijst door te kiezen voor “Create New Segment”.


Opmaak kiezen

Na het selecteren van een lijst of een segment met contactpersonen die de e-mail campagne moeten ontvangen kun je beginnen aan de opmaak van de campagne. Het is mogelijk om hierbij te kiezen voor twee opties. Je kunt ervoor kiezen om gebruik te maken van “Pre-designed templates” waarbij je de keuze hebt uit een breed scala van ontwerpen die al zijn toegepast. Hierbij is het overigens mogelijk om de sjablonen zo aan te passen zodat ze aan jouw eigen wensen voldoen.

De tweede mogelijkheid is het zelf opmaken en aanmaken van een bericht. Hiervoor gebruik je de optie "Build From Scratch". Daarmee kun je zelf een sjabloon voor een bericht aanmaken door gebruik te maken van de daarvoor bestemde editor, een e-mail campagne aanmaken met behulp van HTML of een bericht opstellen met alleen maar tekst. Het is ook mogelijk om te kiezen voor een e-mail campagne die eerder is gebruikt als basis voor de campagne die je nu aan het maken bent.

Door dit te doen hoef je alleen bepaalde onderdelen van de campagne te wijzigen voordat je deze kunt versturen. In het voorbeeld hieronder maken we gebruik van een sjabloon dat al aanwezig is in ActiveCampaign. Om hier een keuze voor te maken beweeg je met de muis over een sjabloon en klik je vervolgens op de optie “Use This Design” die in beeld verschijnt. Vervolgens kun je een onderwerp invullen en gegevens van jou als afzender. Deze gegevens kunnen later nog worden gewijzigd.


Bericht en onderwerp aanpassen

Voor de volgende stap in het proces voor het aanmaken van een e-mail campagne kun je gebruik maken van de “Design” mogelijkheden in het programma. Je kunt er nu voor kiezen om de opmaak van het sjabloon zo aan te passen zoals je zelf wilt. Inhoud toevoegen kan door blokken met inhoud vanaf de rechterkant van het scherm vast te klikken met de muis en naar een gewenste plek te slepen. De groene lijn die in beeld komt te staan geeft aan waar het onderdeel dat je wilt plaatsen in het bericht geplaatst zal worden.



Elk blok met inhoud dat je plaatst of dat in de e-mail te zien is kan worden aangepast en gewijzigd naar wens. Zo is het mogelijk om onder het tabblad “Options”, dat je kunt kiezen bovenin het menu aan de rechterkant, de regelhoogte, achtergrondkleur, opvulling van de inhoud en nog veel meer aan te passen. Je klikt hiervoor op een willekeurig blok dat je wilt aanpassen en vervolgens ga je naar het tabblad “Options”.

Wil je het onderwerp van de e-mail campagne bijwerken dan kan dit ook op deze pagina. Hiervoor ga je naar het tandwiel icoontje in de rechter bovenhoek van het scherm. Zodra je hierop klikt, verschijnt er een scherm waarin je het onderwerp kunt aanpassen. Mook het e-mail adres en de naam van jou als ontvanger kun je hier aanpassen. Wil je de mail testen dan heb je daar ook de mogelijkheden voor onder deze functie.


Samenvatting van de campagne

Nu je de e-mail zo hebt gemaakt als dat je zelf wilt klik je op de knop “Next”. Je komt nu terecht op een pagina met een overzicht van de e-mail campagne. Met behulp van dit scherm kun je de laatste instellingen nog controleren en aanpassen als dat mogelijk is. Hiermee kun je de e-mail campagne voorbereiden op het verzenden. Op de pagina met de samenvatting kun je:
  • Het onderwerp en informatie over de afzender controleren
  • De lijst met contactpersonen controleren waar het bericht naar toe wordt gezonden
  • Statistieken selecteren die kunnen helpen bij het analyseren van het gedrag van de contactpersonen naar aanleiding van de e-mail campagne
  • Een verzending planning voor een toekomstige datum of deze e-mail direct verzenden
  • Een test e-mail versturen
  • Een voorbeeld laten zien van de campagne
  • Spam en controle resultaten bekijken

Bij de laatste functie moet er “Passed” getoond worden. Is dit niet het geval en krijg je in plaats daarvan een foutmelding te zien, dan moet je dit voor het versturen van de campagne oplossen. Elke melding die anders is dan “Passed” bij deze functie zal voor problemen zorgen bij het versturen van de campagne. Dit betekent dat de e-mail niet in het postvak van de contactpersoon terecht zal komen.

Als je klaar bent met het controleren van alle gegevens klik je op “Send Now” in de rechter bovenhoek van het scherm. Je krijgt tot slot nog de vraag om de verzending van de campagne te bevestigen of om dit te annuleren. Wil je de e-mail campagne op een later tijdstip versturen, dan kun je dit zien onder het kopje “Scheduled” in het tabblad “Campaigns” in ActiveCampaign.

Gerelateerde informatie

In onze kennisbank over ActiveCampaign vind je tientallen relevante artikelen die je helpen om sneller en beter te werken met ActiveCampaign. Leer bijvoorbeeld meer over:
Reactie plaatsen