Page content

Een campaign opmaken

Een “Campaign” opmaken

Als je in ActiveCampaign een campagne wilt aanmaken, dan zijn er drie verschillende opties die je kunt kiezen voor de opmaak van deze campagne. Je kunt kiezen uit de volgende opties:

  • “Designer Template”
  • HTML
  • Alleen tekst

In deze handleiding zullen de verschillende soorten opmaak voor campagnes worden besproken en verder worden toegelicht.

“Designer Template”

Het meest gebruikte formaat om een campagne in ActiveCampaign mee op te maken is de “Desiger Template”. Hiermee kun je eenvoudig onderdelen voor de opmaak slepen en op een gewenste plek neer zetten. Er zijn veel verschillende sjablonen (“Templates”) waaruit je standaard kunt kiezen. De gekozen opmaak kan dan vervolgens naar wens nog worden aangepast. Het is hierbij ook mogelijk om onderdelen met inhoud zoals tekst toe te voegen in de campagne. Om een e-mail campagne te maken met behulp van een dergelijk sjabloon kun je kiezen voor de optie “Build from Scratch”.

Vervolgens geef je aan of je een “Newsletter”, “Right Column” of een “Left Column” wilt gebruiken. Je kunt nu kiezen uit de verschillende soorten “Templates” die de software te bieden heeft. Door met de muis over een sjabloon te gaan krijg je een voorbeeld van het ontwerp te zien. Wil je het ontwerp gebruiken dan komt er een knop in beeld te staan met de optie “Use this Design”.

In de volgende stappen wordt er gevraagd om de gegevens van jou als zender zoals e-mail adres en naam. Ook de naam van de campagne moet worden opgegeven. Zodra je dit hebt gedaan kom je terecht in de “Designer”. Hier kunnen alle berichten die je wilt versturen worden ontworpen, aangemaakt en aangepast. Wil je een bepaald onderdeel in de campagne hebben, dan sleep je dit vanaf de rechterkant gewoon naar de plek waar dit moet komen te staan. Hieronder in de afbeelding zie je een voorbeeld van de “Desiger” in ActiveCampaign.

HTML

Als je bekend met programeertalen zoals HTML en CSS dan is het mogelijk om met deze functie een e-mail op te stellen. Als je een e-mail programmeert met behulp van deze talen, dan is het aan te raden om het bericht altijd goed te controleren voordat deze verzonden wordt. Op die manier ben je er van verzekerd dat de campagne correct getoond aan de ontvangers. Test hierbij ook of het bericht goed wordt weergegeven op een mobiel apparaat zoals een smartphone of tablet. Wil je een e-mail maken met behulp van HTML kies dan voor het aanmaken van een nieuwe campagne en doorloop de stappen totdat je bij de stap “Design” bent belandt. Dit is de 3e stap die je moet doorlopen nadat je een type voor een campagne hebt gekozen en een keuze hebt gemaakt van de lijst waarnaar het bericht verstuurd moet worden. In het scherm dat je nu ziet staan de eerder genoemde “Designer Templates”. Ook vind je hier de functie “Build From Scratch” zoals hieronder te zien is.

Zodra je voor deze functie ziet krijg je verschillende opties in beeld waaruit je kunt kiezen. Kies hierbij voor de optie “Custom HTML” en klik vervolgens op “OK”. Vervolgens moet je informatie opgeven van jouw als afzender en een onderwerp voor de campagne kiezen. Als je dit gedaan hebt klik je op “Continue:”. Je komt nu terecht in een eenvoudige HTML editor waarin je de e-mail voor de campagne kunt opstellen. Aan de linkerkant kun je met behulp van de HTML code het bericht programmeren terwijl je aan de rechterkant een voorbeeld van het bericht te zien krijgt.

Alleen tekst

Wil je een eenvoudige e-mail opmaken en versturen voor een campagne, dan kun je er ook voor kiezen om alleen een bericht met tekst te versturen. De ontvangers kunnen dan alleen de aandacht richten op de inhoud van het specifieke bericht. Het is ook mogelijk om een dergelijke campagne te verzenden om het zo te laten lijken dat de e-mail persoonlijk door een medewerker van het bedrijf naar de ontvanger is gestuurd. Om dit te kunnen doen kies je voor de optie “Tekst Only”. Dit zijn berichten die onbewerkte tekst bevatten, de tekst is niet opgemaakt en het is niet mogelijk om afbeeldingen te versturen.

Maak je gebruik van deze mogelijkheid, dan wordt de weergave van het bericht bepaald door het e-mail programma van de ontvanger waarmee het bericht wordt geopend. Dit komt omdat deze programma’s vaak gebruik maken van verschillende lettertypen en opmaak om e-mails zonder standaard opmaak weer te geven. Het maken van een dergelijke e-mail doe je wederom in het “Design” proces van jouw campagne. Je kiest voor “Build from Scratch”, selecteert “Text Only” en klikt op “OK”. Als je de gegevens van de afzender, de naam van de campagne en het onderwerp hebt ingevoerd, dan klik je op “Continue”. Je komt nu terecht in een tekstverwerken waarin je het bericht dat je wilt versturen kunt schrijven.

Comment Section

0 reacties op “Een campaign opmaken

Plaats een reactie


*