Net als technologie verandert communiceren via verschillende media ook continu. Het is dus ook belangrijk dat je als afzender bij blijft op de manier waarop je marketing voert. Je wilt de juiste doelgroep bereiken en op een correcte manier overkomen op jouw contactpersonen.
Op de smartphone en online zijn we al behoorlijk bekend geraakt met het gebruik van emoji’s. Dit zijn kleine afbeeldingen die een bepaalde emotie, activiteit of iets anders uitbeelden. Met deze beelden kan de communicatie dus versnellen en is het eenvoudiger geworden om iets duidelijk te maken of aan te tonen hoe iemand zich voelt bij het verzenden van een bepaald bericht.
Omdat het gebruik van emoji’s algemeen geaccepteerd is, is het ook mogelijk om van deze functies gebruik te maken in ActiveCampaign. Zo kun je bijvoorbeeld in de onderwerp regel van ActiveCampaign emoji’s toevoegen waarmee je jouw doelgroep op een snelle en effectieve manier kunt binden.
Effecten van het gebruik van emoji’s in e-mail campagnes
In 2017 is er doorn het bedrijf Return Part een analyse uitgevoegd met betrekking tot het gebruik van emoji’s in het onderwerp van e-mail campagnes. Deze analyse is uitgevoerd met behulp van A / B-tests en met gerichte promotieberichten die emoji's in de onderwerp regel hadden die relevant waren voor vakanties in de huidige maand.
De resultaten van dit onderzoek toonden aan dat er een toename was van het aantal berichten dat geopend en gelezen werd door de ontvangers. Dit was afhankelijk van het bericht dat werd verstuurd. Dat kan op zich logisch klinken omdat onderwerp van een bericht vaak het sterkste middel is om de aandacht te trekken van de ontvanger en deze over te halen om het bericht te openen en te lezen.
Voeg je emoji’s toe, afbeeldingen die vaak kleurrijk zijn, dan oogt dat al een stuk anders dan de standaard onderwerp regel die geen kleur bevat en neutraal oogt. De ontvanger zal dus eerder geneigd zijn om het onderwerp te lezen. Een bericht dat normaal in het verleden werd genegeerd, kan nu worden geopend en gelezen. Hierdoor kan de ontvanger worden aangespoord om in de toekomst vaker een e-mail te openen of om zich juist af te melden voor een lijst.
In het laatste geval zorgt het gebruik van emoji’s er dus ook voor dat de berichten alleen terecht komen bij mensen die er ook interesse voor hebben. Zorg er dan ook voor dat de lijsten die je in ActiveCampaign gebruikt bijgewerkt zijn en dat er alleen contactpersonen in staan die ook informatie van jouw willen ontvangen. Zorg er ook voor dat er in de e-mails die worden verstuurd vermeld staat waarom de ontvanger van jouw berichten krijgt. Hiermee verklein je de kans dat de berichten als ongewenst worden gemarkeerd.
Redenen om emoji’s te gebruiken in e-mail campagnes
Of je gebruik wilt maken van emoji’s in de e-mail campagnes die je verstuurd hangt natuurlijk af van de manier van marketing die jouw bedrijf uitvoert. Als je dit gaat doen dan kun je gericht bepaalde doelgroepen aanspreken en kan dit een positief effect hebben op de reputatie van het bedrijf.
In onderwerp regels van e-mails zijn er een paar goede redenen te bedenken om gebruik te maken van emoji’s.
Je kunt een emoji gebruiken om een zin of een woord te vervangen. Dit zorgt ervoor dat je met minder woorden (en afbeeldingen) een groter verhaal kunt vertellen. Als je een emoji toevoegt aan het onderwerp of aan de voorvertoning van een tekst dan heb je minder ruimte nodig voor een langer verhaal. Zorg er wel voor dat het onderwerp ook duidelijk blijft en dat je geen belangrijke onderdelen van zinnen in een onderwerp vervangt door emoji’s. Dit kan juist voor verwarring zorgen.
Ondersteuning van een boodschap met behulp van emoji’s is ook een mogelijkheid. Je kunt door gebruik te maken van emoji’s een grap of een vraag in een zin meer effect geven. Hiermee kun je verduidelijken wat er bedoeld wordt met de zin.
Het is ook mogelijk om bepaalde woorden of delen van een zin te benadrukken met behulp van emoji’s. Als je bijvoorbeeld als luchtvaartmaatschappij een aankondiging doet van een vlucht promotie, dan kan een emoji van een vliegtuig dat specifieke woord accentueren. Dit zal dan ook meer aandacht krijgen van de lezer.
Wanneer gebruik je emoji’s?
Er zijn verschillende redenen om emoji’s in e-mail marketing campagnes te gaan gebruiken. Het is in eerste instantie belangrijk om te weten welke emoji’s je zou kunnen gebruiken. Zo is het bijvoorbeeld niet aan te raden om gebruik te maken van emoji’s die niet passen bij de huisstijl of het logo van jouw bedrijf. Ook emoji’s in de slogan van het bedrijf gebruiken kan voor verwarring zorgen.
Emoji’s zijn vaak informeel bedoeld. Het is dus ook niet verstandig om als advocaat of huisarts gebruik te maken van emoji’s als je een e-mail bericht naar klanten toe stuurt. Als je een e-mail van jouw huisarts ontvangt met de volgende onderwerp regel, dan komt dit niet echt professioneel over:
Het is dan ook belangrijk om te kijken of het gebruik van emoji’s toepasselijk is voor jouw bedrijf. Je kunt het beste gebruik maken van deze vorm van communiceren om de ontvangers van jouw berichten aan jouw bedrijf te binden. Aan de hand van de informatie en gegevens die je van contactpersonen in lijsten hebt kun je verschillende belangrijke zaken achterhalen.
In de aangepaste velden kunnen bijvoorbeeld gegevens te vinden zijn over de interesses van een contactpersoon of je kunt aan de hand van de leeftijd bepalen of het gepast is om gebruik te maken van emoji’s. Een jongere met een leeftijd van tussen de 20 en 30 jaar zal eerder het gebruik van emoji’s accepteren dan een persoon in de leeftijd van 60 tot 70 jaar. Het is dan ook aan te raden om lijsten te segmenteren in ActiveCampaign.
Op deze manier kun je het ene deel van de lijst wel berichten sturen met emoji’s en het andere deel berichten zonder deze afbeeldingen. Hiermee kun je dus ook de effecten van het gebruik van emoji’s testen. Vergeet daarbij niet dat de communicatie duidelijk moet zijn voor de ontvangers. Als zij niet begrijpen wat de boodschap is, dan is er weinig kans dat het blijft hangen.
Hoe implementeer je emoji’s in jouw e-mail marketing
Als je gebruik wilt maken van emoji’s in de e-mail marketing van jouw bedrijf dan is het goed om te weten of dit ook mogelijk is. Niet alle e-mail providers ondersteunen het gebruik van emoji’s dus is het verstandig om dit te onderzoeken. Als je een bericht opmaakt waarin de onderwerp regel voorzien is van emoji’s test dit dan met verschillende e-mail providers en besturingssystemen.
Je wilt immers in dit geval dat de meeste ontvangers van jouw berichten de onderwerp regels te zien krijgen inclusief de emoji’s. Door gebruik te maken van de “Split test campaigns” in ActiveCampaign kun je het effect van emoji’s testen op jouw lijsten. Met deze functie kun je een bericht sturen naar een segment van een lijst dat voorzien is van een onderwerp inclusief emoji’s en een bericht dat niet voorzien is van emoji’s.
Aan de hand van de uitkomsten van deze test kun je dan zien welke berichten het meest effect hebben gehad. Dit bericht kan dan naar de rest van de contactpersonen in de betreffende lijst gestuurd worden.
Gerelateerde informatie
In onze kennisbank over ActiveCampaign vind je tientallen relevante artikelen die je helpen om sneller en beter te werken met ActiveCampaign. Leer bijvoorbeeld meer over:
Welkom :-)! Om inzicht te krijgen in onze statistieken, jouw voorkeuren en voor marketingdoeleinden maken wij en derde partijen, gebruik van cookies op deze website.
privacy policy