Wat is Marketing Automation? | OVA.nl door Youri Meuleman
Wat is Marketing Automation?

Wat is Marketing Automation?

Door gebruik te maken van marketing automation is het mogelijk om de marketingstrategie uit te voeren als een continu proces. Dit proces wordt dan zoveel mogelijk geautomatiseerd zodat je zelf weinig handelingen hoeft uit te voeren. Je kunt hierbij zoveel mogelijk invloed uitoefenen als dat je zelf wilt. Door gebruik te maken van de juiste technieken en processen kan de marketingstrategie van één’-op-één verschuiven naar één-op-véél.

In een supermarkt was het voorheen bijvoorbeeld nodig om bij de kassa geholpen te worden door een kassier. De kassier scande de producten, jij betaalde met geld en er moesten nog meer handelingen worden uitgevoerd voordat je de winkel uit kon lopen. Tegenwoordig kan dit volledig automatisch worden gedaan bij scanpalen. Een kassier kan dan meerdere kassa’s tegelijk beheren. Door dit proces verder te automatiseren is er minder menselijk handelen nodig.

Dit geldt ook voor het gebruik maken van marketing automation. Hierbij maak je gebruik van technologie om jouw prestaties te optimaliseren zodat jouw bedrijf kan groeien.


Wat kun je bereiken met marketing automation?

Marketing automation is onder te verdelen in drie delen die elk gebruik maken van een andere functie in ActiveCampaign zodat ze effectief ingezet kunnen worden. Zorg ervoor dat de processen volledig geautomatiseerd zijn in het systeem zodat je hier optimaal gebruik van kunt maken. De drie delen waarin marketing automation in onder te verdelen is zijn:
  • “Lead Generation” waarbij mensen die nog geen interesse hebben getoond in jouw activiteiten worden warm gemaakt voor jouw bedrijfsactiviteiten. Met behulp van automatisering kan dit proces worden vereenvoudigd.
  • Betrokken raken, hierbij vereenvoudigd automatisering de betrokkenheid van de mensen die voortkomen uit “Lead Generation” met het doel ze tot klant te maken. Ook kan de betrokkenheid van huidige contactpersonen hiermee vergroot worden om ze te behouden. Dit kan door het aanbieden van producten en verbeterde diensten.
  • “Closing” oftewel het sluiten van een overeenkomst. Dit gebeurd als er geld wordt betaald in ruil voor een product.

  • Hoe werkt marketing automation?

    Om dit proces uit te leggen maken we gebruik van een auto als voorbeeld. Een auto bestaat uit duizenden onderdelen die samenwerken om de auto in beweging te kunnen zetten. Als één onderdeel niet naar behoren werkt, dan is de kans groot dat de auto niet kan rijden.

    Het is dus noodzakelijk dat alle onderdelen perfect met elkaar zijn afgestemd. Dat is net zo met een bedrijf. Zie het bedrijf als een auto waarmee je passagiers vervoert tijdens een reis. De passagiers zijn de klanten die je wilt binnenhalen. Hiervoor heb je de volgende onderdelen en middelen nodig.

    De bestuurder


    Als bestuurder geef jij de richting aan doormiddel van de visie van het bedrijf. Vraag jezelf hierbij af welke doelgroep je wilt bedienen en welke impact het bedrijf moet hebben op klanten. Als de bestuurder van de auto (het bedrijf) ben je verantwoordelijk voor de navigatie. Je zorgt ervoor dat je in een bepaalde richting rijdt en kun je eventueel bijsturen als dat nodig is.

    De motor


    De motor van het voertuig is in dit geval de “Automation” oftewel de automatisering van het proces die je met ActiveCampaign kunt aanmaken. Hier worden centraal alle gegevens verwerkt die samenkomen om het systeem in werking te zetten. Elk onderdeel dat gekoppeld is aan het bedrijf communiceert met dit onderdeel en ontvangt instructies om de juiste handelingen uit te kunnen voeren. Hierbij hoef jij of een andere gebruiker van de software alleen te letten op wat er wordt ingevoerd aan gegevens.

    Olie


    De olie in dit voorbeeld zijn de processen die zorgen voor de smering van de motor. Marketing automation verloopt pas goed als de processen binnen het bedrijf duidelijk zijn gekaderd en op te juiste plaats zitten om goed te kunnen functioneren. Als de processen (de olie) niet goed worden bijgehouden (ververst) bestaat het risico dat het gehele proces inefficiënt gebruikt wordt waardoor de voortgang kan stagneren. Uiteindelijk kan het zelfs zo ver komen dat de motor stopt met draaien en je niet verder kunt rijden.

    De carrosserie


    Het frame van de auto (het bedrijf) is het raamwerk waarin de onderliggende structuur van het hele systeem is vastgelegd. Hierin worden de standaardprocessen geïmplementeerd die gebruikt worden om de motor in werking te zetten. Dit raamwerk laat zien hoe je iets voor elkaar krijgt.

    Brandstof


    De marketingstrategie dient als brandstof die het systeem nodig heeft om vooruit te komen. Met deze brandstof wordt de motor aangedreven en worden de handvatten gegeven om het systeem goed te laten lopen. Zonder een marketingstrategie heeft het bedrijf geen richting.

    Het dashboard


    De analyses die je kunt uitvoeren dienen als het dashboard van de auto. Hiermee kun je namelijk inzichtelijk krijgen hoe goed het bedrijf presteert en hoe de reis verloopt. Is de brandstof bijna op? Dan moet de marketingstrategie worden aangepast. Gebruik analyses om de reis goed te ondersteunen.

    De autosleutel


    Met de autosleutel wordt in dit voorbeeld de berichtgeving bedoeld. Dit is de start van het geautomatiseerde marketingproces. Klanten moeten weten dat ze plaats kunnen nemen in de auto. Dit gebeurd doormiddel van mailing en het invullen van de gegevens in het formulier op de website. Hierdoor komen de gegevens van de contactpersonen in het systeem te staan. Pas als de gegevens van de contactpersonen aanwezig zijn en ze plaats hebben genomen, dan kan de reis beginnen.

    Berichtgeving moet daarom helder zijn, specifiek en op de juiste manier kunnen sturen. Biedt de klant de mogelijkheid om deel te nemen door het aanbieden van verschillende stappen. Met duidelijke berichtgeving zorg je ervoor dat de deur van de auto open komt te staan en de passagier plaatsneemt in de auto.

    De distributieriem


    De distributieriem staat voor de timing die erg belangrijk is. Zonder distributieriem kan een auto niet rijde en, zonder de juiste timing krijg je de contactpersonen niet mee op reis. Naast duidelijke e-mails moeten deze dus ook op het juiste moment verzonden worden.



    In de auto is maar plaats voor een bepaald aantal passagiers. Als er meer passagiers (klanten) bij komen dan heb je meer zitplaatsen nodig en kun je schakelen naar een groter voertuig zoals bijvoorbeeld een trein. Het bedrijf groeit dan en de processen die je gebruikt moeten hierin mee groeien. Als bestuurder van de auto kun je dan omgeschoold worden tot machinist.

    Door gebruik te maken van marketing automation kun je het bedrijf opschalen van een auto naar een trein waarbij je meer contactpersonen kunt meenemen op de reis die jouw bedrijf maakt.

    Gerelateerde informatie

    In onze kennisbank over ActiveCampaign vind je tientallen relevante artikelen die je helpen om sneller en beter te werken met ActiveCampaign. Leer bijvoorbeeld meer over:
Reactie plaatsen