Page content

Waarom ik aanraad om over te stappen van Mailchimp naar ActiveCampaign…

Waarom ik aanraad om over te stappen van Mailchimp naar ActiveCampaign…

Hoi, ik ben Youri Meuleman!

Jarenlang gebruikte ik Mailchimp niet alleen met veel plezier en succes voor mijn business.

Maar ook voor de business van mijn klanten.

MailChimp is de meest bekende speler als het gaat om e-mailmarketing software. Voornamelijk door het ‘gratis’ pakket tot 2000 contacten.

Toch waagde ik de sprong naar ActiveCampaign, maar waarom eigenlijk?

Wat maakt ActiveCampaign volgens mij de beste e-mailmarketing software? En hoe komt het dat je je mailings beter kan automatiseren en personaliseren met ActiveCampaign?

Ontdek het allemaal in deze blog en laat jouw kassa nog luider rinkelen!

————————————————————————————————————–

ActiveCampaing vs. Mailchimp: wat zijn de verschillen?

Hoofdstuk 1: Gebruiksgemak & Editor

Hoofdstuk 2: Design & Flexibiliteit

Hoofdstuk 3: Mailinglijst management

Hoofdstuk 4: Marketing automation

Hoofdstuk 5: Registratieformulieren

Hoofdstuk 6: CRM-systeem

Hoofdstuk 7: SPAM & Design tests

Hoofdstuk 8: E-mail Deliverability

Hoofdstuk 9: Integraties & Extra’s

Hoofdstuk 10: Support

Hoofdstuk 11: Tarieven

Hoofdstuk 12: ActiveCampaign vs. Mailchimp: mijn conclusie

————————————————————————————————————–

Twijfel je tussen ActiveCampaign en MailChimp? Weet je niet voor welke e-mailmarketing software je het beste kunt kiezen?

Geen probleem, je bent niet de enige.

En dat is ook helemaal niet erg. Waarschijnlijk heb je veel meer te doen.

Daarom deed ik onderzoek naar de verschillen en leg ik het graag voor je uit!Zo weet je direct waar je aan toe bent, makkelijk hè?

Laat ik beginnen met het gebruiksgemak van ActiveCampaign en Mailchimp.

Gebruiksgemak & Editor

Als je Mailchimp in één woord zou moeten omschrijven, dan is het ‘eenvoud’.

Het ontwerp en de opmaak van de mails gaat je heel snel en gemakkelijk.

Alles is lekker visueel, je ziet binnen no-time wat je aanpast.

Gebruiksgemak & Editor

Dit zorgt voor een fijne gebruiksvriendelijkheid. Een kind kan de was doen.

In dit geval is Mailchimp heel vertrouwd en staan je geen grote verrassingen te wachten.

Veel spreekt voor zich vanwege de duidelijke benamingen en icoontjes.

Als je iets toch niet weet, kun je gemakkelijk dingen uitproberen door te zien wat er verandert. Je hebt het op deze manier zo onder de knie.

Qua gebruiksgemak is mijn belangrijkste kritiekpunt op MailChimp dat je het in begin moeilijk is om bepaalde functies en secties te vinden.

Automatiseringen, bestemmingspagina’s en formulieren staan allemaal samengevoegd met e-mails in het gedeelte ‘Campagnes’. Dit is voor mij niet bijzonder logisch.

Templates

Ondanks vele geavanceerde functies is ActiveCampaign snel en gemakkelijk te gebruiken dankzij een eenvoudig navigatiesysteem, ook al verwacht je dit misschien niet.

E-mails bouwen is simpel met het drag-and-drop-editor. Dit is een kwestie van klikken en slepen totdat alles staat zoals je wilt.

Als je toch per ongeluk een foutje maakt, bijvoorbeeld door ergens verkeerd op te klikken, kun je zonder moeite terugkeren naar vorige versies van de e-mail. Superhandig!

Toch kan ActiveCampaign voor beginners overweldigend zijn. Dat je het gevoel hebt dat je niet weet wat je met alle geavanceerde functies aan moet.

Dus: over het algemeen scoort Mailchimp beter als het gaat om gebruiksgemak.

Design & Flexibiliteit

Hoe doen ActiveCampaign en MailChimp het qua ontwerp?

MailChimp heeft ongeveer 100 e-mailsjablonen, ook wel thema’s genoemd.

Deze thema’s zien er grotendeels modern uit en zijn geoptimaliseerd voor mobiel gebruik.

Je kan kiezen uit diverse thema’s. Van nieuwsbrieven tot e-commerce e-mails. En van evenementen mails tot meldingen.

Bovendien is er de mogelijkheid om de mails aan te passen met je eigen kleuren en afbeeldingen voor meer herkenbaarheid van je eigen merk.

Design & Flexibiliteit

Over het algemeen krijg je een behoorlijke hoeveelheid flexibiliteit om ontwerpen aan te passen.

Dit is mogelijk door het feit dat je tekst, afbeeldingen, sociale knoppen, producten en zelfs promotiecodes kunt slepen en neerzetten.

En er is een optie om uw eigen gecodeerde sjablonen te uploaden als je dat wilt.

ActiveCampaign biedt vergelijkbare opties. Hier zijn 30 mobielvriendelijke sjablonen ontworpen met flexibele inhoudsblokken en de mogelijkheid om je eigen thema’s te importeren.

Templates ActiveCampaign

In feite heeft het verschil qua design te maken met de hoeveelheid beschikbare sjablonen en thema’s. Bij Mailchimp ervaar dus meer vrijheid om je mail helemaal perfect te stylen.

Dit zorgt ervoor dat Mailchimp ook hier als winnaar benoem!

Mailinglijst management

Nu komt het lijstbeheer ter sprake van Mailchimp en ActiveCampaign.

Eerlijk gezegd is het wat mij betreft overduidelijk welke e-mailmarketing software hierbij het beste uit de bus komt, namelijk ActiveCampaign.

Geen twijfel over mogelijk.

Bij Mailchimp zijn de lijsten exclusief. Dit betekent dat je geen contactpersonen op verschillende lijsten in dezelfde campagnes kunt opnemen.

Aangezien Mailchimp per contactpersoon een bedrag in rekening brengt, is dit totaal niet gunstig voor je als ondernemer. Maar waarom?

Door de exclusieve lijsten betaal je dubbel voor dezelfde contactpersoon, mits je deze contactpersoon op meerdere lijsten hebt staan.

Simpel gezegd betaal je minimaal twee keer voor slechts één contactpersoon.

Deze betaalregeling is alleen nuttig voor je zodra je meerdere bedrijven of projecten runt.

Voor het gemak ga ik er even vanuit dat dit voor jou en de meeste lezers van mijn blog niet het geval is, dus het is frustrerend en kostbaar. Je gaat toch niet te veel betalen?

Bovendien is het lijstbeheer van Mailchimp onnodig ingewikkeld. Naast lijsten kun je ook op andere manier contactpersonen organiseren, zoals met tags, segmenten en groepen.

Zelf vind ik dit vreemd, omdat het onderscheid tussen de drie opties niet erg duidelijk is.

ActiveCampaign vs Mailchimp | Mailinglijst Management

In vergelijking met Mailchimp pakt ActiveCampaign het heel anders aan. Gelukkig maar!

Enerzijds kan je dezelfde campagnes naar contactpersonen op verschillende lijsten verzenden.

Anderzijds je contactpersonen segmenteren via tags of aangepaste velden. Dit zijn contactvelden die extra gegevens over de contactpersoon bevatten, bijvoorbeeld locatie of interesses enzovoort.

Tags en aangepaste velden kun je zelfs toevoegen of verwijderen via automatisering.

Plus ActiveCampaign beschikt over zogenaamde ‘leadscores’, waarmee je resultaten kan toewijzen op basis van gedrag. In dit geval gaat het om verrichte acties van contactpersonen.

Marketing automation

Hoewel MailChimp zichzelf in de markt zet als ‘een krachtig platform voor marketing automatisering’, zijn hun automatiseringsmogelijkheden niet geweldig in vergelijking met wat ActiveCampaign aanbiedt…

Laat ik voorop stellen dat MailChimp een prima aanbod van geautomatiseerde campagnes beschikbaar heeft.

Denk hierbij aan verlaten winkelwagen campagnes en bevestigingen van product aankopen.

Maar het stelt eerlijk gezegd verder niet veel voor…

Zo is er geen visuele workflow of ontbreken er opties voor automatisering om zich in meerdere paden te verplaatsen.

Dit betekent dat je niet in één visueel overzicht de gehele funnel voor je ziet. Natuurlijk heb je bij voorkeur zo veel mogelijk controle over datgene wat je doet.

Maar helaas, het is niet écht flexibel.

ActiveCampaign biedt daarentegen allerlei geavanceerde automatiseringen aan.

Zo kan je een willekeurig aantal triggers, acties en voorwaarden combineren om geavanceerde workflows te bouwen voor het verzenden van e-mails, het scoren van leads, het segmenteren en taggen van gegevens en meer.

Bovendien is er een naadloze integratie met het ingebouwde CRM-systeem, wat inhoudt dat je verkoopprocessen, zoals follow-ups, ook kan automatiseren.

ActiveCampaign vs Mailchimp | Marketing Automation

Registratieformulieren

Tegenwoordig het is volstrekt normaal dat iedere e-mailmarketing software is voorzien van registratieformulieren.

ActiveCampaign biedt je een paar opties voor het maken van verschillende formulieren:

  • Inline
  • Zwevende balk
  • Zwevend vak
  • Modaal (pop-up)

Een registratieformulier is visueel en gemakkelijk te gebruiken, zoals je in onderstaande korte video kan zien. Ook het toevoegen van nieuwe velden is eenvoudig.

De formulieren zijn geschikt voor ieder apparaat: voor smartphones, tablets, laptops en PC’s. Je kan het insluiten, koppelen aan of zelfs rechtstreeks toevoegen aan WordPress of Facebook als je deze integraties hebt ingesteld.

Je krijgt ook opties om formulieren te koppelen aan lijsten, tags en deals.

ActiveCampaign vs Mailchimp | Marketing Automation Form

Met MailChimp kan je vergelijkbare ingesloten of pop-up-formulieren maken, maar met een paar verschillen.

In vergelijking met ActiveCampaign is het lang niet zo gemakkelijk om te doen en ook niet alle formulieren lijken gemaakt te voor mobiel gebruik.

Al met al vind ik Mailchimp met de registratieformulieren wat ingewikkeld in elkaar steken, nu ik weet wat de mogelijkheden bij ActiveCampaign zijn.

CRM-systeem

MailChimp kun je niet echt gebruiken als CRM-systeem, ook al beweert Mailchimp van wel.

Het geeft je toegang tot uitgebreide contactgegevens, omzet rapporten en e-commerce-integraties.

Toch is dit totaal niet te vergelijken met het speciaal gebouwde CRM-systeem van ActiveCampaign.

Hiermee ben je veel beter in staat om deals en kansen te beheren en marketingactiviteiten te koppelen aan verkoopprocessen. Het is mogelijk om:

  • Pijplijnen te bouwen
  • Dealrecords te maken
  • Dealeigenaars toe te wijzen
  • Verkoopcommunicatie en -processen te automatiseren

Geautomatiseerde verkoopprocessen helpen je om automatisch mails te verzenden naar contactpersonen op basis van hun status en fase van een deal.

In ActiveCampaign zijn “Deals” bedoeld om contactpersonen over te halen tot het kopen van producten. “Deals” zijn hierbij de contactpersonen die van inactief actief zijn geworden en als het ware in de pijplijnen (“Pipeline”) zitten om klant te worden.

De “Pipelines” of pijplijnen zijn de bedrijfsprocessen binnen jouw bedrijf, die met name te maken hebben met de marketing en verkoop van producten of diensten.

Hierbij geldt: hoe meer verschillende “Pipelines”, des te groter de kans op het binnenhalen van nieuwe klanten.

Een verkoop pijplijn is bijvoorbeeld voorzien van knoppen waarop staat: “Meld je aan” of “Koop product”. Deze functies vertegenwoordigen de start van een compleet proces waarbij een contactpersoon van inactief naar actief gaat en een potentiële klant wordt.

Een “Pipeline” bestaat uit uit “Stages” of stadia. Als de pijpen binnen het bedrijf processen zijn, dan zijn deze stadia de stappen die je moet doorlopen om de processen te voltooien.

Uiteindelijk is het van belang om een verkoop te sluiten.

Voorbeelden van “Stages” zijn: “Need To Contact”, “Currently In Contact” en “Send Proposal” zoals in onderstaande afbeelding te zien is.

Zo weet je precies welke stap je moet ondernemen om dichterbij het einddoel te komen.

ActiveCampaign vs Mailchimp | CRM-systeem

SPAM & Design tests

Met MailChimp kun je je mails uitgebreid testen, voordat je het verzendt naar je contactpersonen. Naast standaard desktop- en mobiele previews, is er ook een Inbox Preview-functie.

Met deze functie kun je testen hoe je je mails zou ontvangen als je de mails met de huidige opmaak en tekst verstuurt.

Maandelijks ontvang je 25 tokens om een Postvak-IN voorbeeld te kunnen bekijken. Je kan altijd meer tokens kopen als upgrade van je maandabonnement om vaker mails te testen.

Via een app kun je het voorbeeld van je e-mail op je telefoon kunt bekijken.

Wat ook handig is, is de linkckecker. Dit analyseert als het ware jouw mail om te controleren of alle linkjes werken. Mailchimp voert geen SPAM-testen uit.

Dit laatste is weer anders bij ActiveCampaign, waar ze wel automatisch SPAM-controles uitvoeren bij iedere mail vóór verzending.

Echter zijn de preview-functies zijn beperkt tot desktop- en e-mailvoorbeelden. Voorbeelden van e-mails zijn niet inbegrepen, althans niet gratis. Je moet extra credits kopen om toegang te krijgen.

Over het algemeen zijn bij dit onderdeel de verschillen niet heel groot. MailChimp biedt gratis ontwerptests aan, terwijl ActiveCampaign automatische SPAM-testen uitvoert.

Rapporten

Met zowel ActiveCampaign als MailChimp kun je je prima redden met de rapportages. Beide tools geven het volgende weer:

  • E-mailprestaties, zoals aantal opens, kliks en afmeldingen
  • Geolocatie om in één oogopslag te zien op welke locaties de contactpersonen mails openen en op links klikken
  • Sociale prestaties
  • Automatisering rapporten
  • E-commerce rapporten

Met ActiveCampaign kun je via dealrapporten per rapport het aantal deals in de loop van de tijd, trechteroverzichten en de dealeigenaar controleren. Lekker overzichtelijk!

ActiveCampaign vs Mailchimp | Rapporten

MailChimp biedt echter iets meer als het gaat om e-commerce rapporten, omdat ActiveCampaign alleen data-rapportages mogelijk maakt met Shopify, BigCommerce en WooCommerce.

E-mail Deliverability

De afleverbaarheid van e-mailmarketing softwares is vaak het meest onderschat.

Toch is het belangrijk om aandacht aan te besteden, omdat de e-mail deliverability bepaalt in welke mate jouw e-mails in de spambox belanden van jouw doelgroep.

Maar wat kun je doen om dit te voorkomen?

In feite is het heel simpel: je kan een DKIM (domain keys), SPF of SenderID instellen.

Als je één van de drie opties toevoegt aan de DNS-records van je domeinnaam, verifieer je dat je de eigenaar bent van de domeinnaam.

Waarom is dit belangrijk?

Kortgezegd komt jouw mail terecht bij verschillende e-mail providers, zoals Gmail, Yahoo of Outlook. Deze providers controleren of je toestemming hebt om berichten vanaf jouw e-mailadres te verzenden naar de ontvanger.

Het is bij wijze van spreken een extra bevestiging dat je mails geen SPAM zijn.

Het gebruik van deze functies wordt door ActiveCampaign automatisch al voor je geregeld. Bij Mailchimp kun je dit zelfstandig instellen.

Over het algemeen scoort ActiveCampaign beter op e-mail deliverability dan Mailchimp:

  • Mails komen minder vaak in de spambox terecht
  • Méér mails bereiken de primaire inbox van Gmail & Outlook in plaats van op het tabblad met overige mails te belanden
  • Méér contactpersonen openen en lezen jouw e-mails

Integraties & Extra’s

Zowel ActiveCampaign als MailChimp zijn populaire tools, dus het is logisch dat ze elk een behoorlijke hoeveelheid integraties met andere tools bieden.

Met Mailchimp zijn er bijna 200 integraties mogelijk met allerlei grote CRM-systemen, CMS-systemen, webbouwers en sociale netwerken.

Je kan het niet integreren met Shopify, maar voor het gemak wel met Zapier.

In vergelijking met Mailchimp biedt ActiveCampaign integraties met meer dan 250 apps en maakt het ook verbinding met Zapier.

ActiveCampaign vs Mailchimp | Integraties

Met ActiveCampaign kan je via een integratie met Google Analytics bijhouden welke pagina’s contactpersonen bezoeken op je website.

Dit maakt het mogelijk om deze contacten specifieke e-mails te sturen die betrekking hebben op de pagina’s die zijn bezocht.

Om gebruik te maken van deze optie, is het belangrijk dat je op de website een tracking code plaatst.

Hiermee laat je aan ActiveCampaign zien welke informatie of e-mails je naar een potentiële of bestaande klant kan sturen naar aanleiding van hun websitebezoek.

Support

ActiveCampaign en MailChimp bieden op een vergelijkbare wijze ondersteuning:

  • E-mail
  • Live chat
  • Kennisbanken
  • Tutorials

Aangezien ActiveCampaign beschikt over meer geavanceerde functies en dus iets ingewikkelder is om te beheersen, bieden ze ook een-op-een training.

Bovendien kun je je omringen via een online community met gelijkgestemde ambitieuze ondernemers om elkaar te helpen, activeren en inspireren.

Door deze aanvullende optie voel je je meer onderdeel van een groter geheel en dit maakt ActiveCampaign wat mij betreft toegankelijker dan Mailchimp.

Je bent niet de enige en je kan hulp verwachten van iedereen.

ActiveCampaign vs Mailchimp | Support

Tarieven

Tot nu toe komt ActiveCampaign als de winnaar uit de vergelijking.

Voornamelijk als het gaat om de vele verschillende geavanceerde functies om je funnels meer te automatiseren en personaliseren.

Maar hoe zit dit qua prijs?

Het grootste verschil heeft te maken met het aantal keren dat je per contactpersoon betaalt. Bij ActiveCampaign betaal je slechts eenmalig per contact.

Daarentegen betaal je bij MailChimp iedere keer dat een contactpersoon op een lijst staat.

Zodra je bij Mailchimp hetzelfde contact dus op meerdere lijsten hebt staan, dan betaal je meerdere keren voor hetzelfde contact. Kortom: je bent in verhouding goedkoper uit als je voor ActiveCampaign kiest.

Maar hoeveel betaal je voor ActiveCampaign en Mailchimp?

Bij beide e-mailmarketing softwares dalen de prijzen als je meer dan 50.000 contactpersoon hebt verzameld. Goed om te weten, toch?

Laat ik voor het gemak even ervan uitgaan dat je een mailinglijst hebt van 5.000 contactpersonen. Dit maakt het vergelijken eenvoudiger.

Met MailChimp zijn de meeste relevante functies onderdeel van het maandelijkse abonnement.

De enige functies die ontbreken zijn geavanceerde segmentatie, vergelijkende rapporten, multivariate testen en premium ondersteuning, die alleen beschikbaar zijn op het Pro-plan.

Per maand betaal je in dit geval bij Mailchimp ruim € 68.

Een paar andere pluspunten in het voordeel van MailChimp zijn echter dat ze een Forever Free-abonnement en prepaid-pakketten aanbieden. De gratis versie is geschikt voor maximaal 2000 contactpersonen.

In vergelijking met Mailchimp betaal je voor het basisabonnement van ActiveCampaign zo’n € 69.

Het is echter de moeite waard om nogmaals te benadrukken dat het gaat over het basisabonnement gaat: ActiveCampaign Lite.

Zoals je misschien al inschat, geeft dit basisabonnement je geen toegang tot alle functies. Denk bijvoorbeeld aan CRM, lead scoren, diepe data-integraties en meer dan 3 gebruikers.

Voor deze functies is een upgrade vereist naar het Plus-, Professional- of Enterprise-abonnement. Hier betaal je voor 5.000 respectievelijk € 135, € 199 en € 359 voor.

ActiveCampaign biedt geen gratis versie aan, maar je kan deze tool wel 14 dagen lang gratis testen. Puur om te ontdekken hoe het werkt en of het iets voor jouw onderneming is.

Samenvattend ben ik van mening dat je bij Mailchimp duurder uit bent als je kijkt wat je ervoor terugkrijgt.

Voor ActiveCampaign betaal je meer, maar het belangrijk om het te zien als investering in plaats van als kostenpost.

Als je eenmaal weet hoe je de geavanceerde functionaliteiten voor je business kan laten werken, ga je makkelijk de investering binnen de kortste keren terugverdienen. No-brainer.

ActiveCampaign vs. Mailchimp: mijn conclusie


Hoewel Mailchimp de bekendste e-mailmarketing software is van dit moment, stijgt de populariteit van geavanceerde e-mailmarketing softwares, zoals ActiveCampaign.

Mailchimp richt zich meer op het design van e-mails en is een goedkopere optie als je over een kleine mailinglijst beschikt.

ActiveCampaign is meer dan een autoresponder. Het onderscheidt zich juist van Mailchimp met ijzersterke marketing automatisering, lijstbeheer en hogere e-mail deliverability.

Dit waren voor mij belangrijke redenen om van Mailchimp over te stappen naar de Nederlandse partner van ActiveCampaign, namelijk MailBlue.

ActiveCampaign is meer voor de ambitieuze ondernemers die met een werkende lange termijn strategie een automatische funnel wil opbouwen.

Puur om met hun bedrijf ‘next level’ willen groeien, wat leidt tot:

  • Waardevolle relaties met potentiële en bestaande klanten
  • Méér website klanten, omzet en winst
  • Terugkerende tevreden klanten
  • Hogere loyaliteit

Dus: als je onderneemt om te winnen in jouw markt, kies dan voor ActiveCampaign vanwege uitgebreide functionaliteiten en maximaal je e-mailmarketing resultaten.

Hopelijk heb ik je middels deze blog kunnen helpen om gemakkelijker de juiste keuze te maken, zodat je achteraf geen spijt krijgt van je besluit!

Heb je nog een vraag over ActiveCampaign of Mailchimp?

Vraag mij om hulp door hieronder je vraag te plaatsen in de reacties!

Gerelateerde informatie

In onze kennisbank over ActiveCampaign vind je tientallen relevante artikelen die je helpen om sneller en beter te werken met ActiveCampaign. Leer bijvoorbeeld meer over:

    Comment Section

    0 reacties op “Waarom ik aanraad om over te stappen van Mailchimp naar ActiveCampaign…

    Plaats een reactie


    *