Praktische tips voor het gebruik van tags | OVA.nl door Youri Meuleman
Praktische tips voor het gebruik van tags

Praktische tips voor het gebruik van tags

Door gebruik te maken van “Tags” in ActiveCampaign is het mogelijk om op een flexibele manier in lijsten de contactpersonen te doorzoeken en te filteren. Deze labels ("Tags") kunnen ook gebruikt worden als trigger voor het starten van een geautomatiseerd proces ("Automation") of als voorwaarden die gekoppeld zijn aan specifieke inhoud van e-mails die gericht aan contactpersonen verstuurd moeten worden.

“Tags” zijn gemaakt om tijdelijke gegevens te tonen en zijn eenvoudig toe te passen op contactpersonen. Het is mogelijk om zelf handmatig een "Tag" toe te wijzen aan een contactpersoon. Je kunt ook gebruik maken van een geautomatiseerd proces (“Automation”) om een "Tag" aan te maken, formulieren gebruiken voor het aanmaken van "Tags" of "Tags" laten toewijzen doordat er door een contactpersoon wordt geklikt op een specifieke link.

Er is echter wel een valkuil bij het aanmaken van “Tags”. Omdat het aanmaken van deze labels nogal eenvoudig is, kun je op den duur teveel “Tags” of een chaotische stapel aan “Tags” hebben. Daarom krijg je in dit artikel een aantal praktische tips zodat je “Tags” in ActiveCampaign op een zo efficiënt en effectief mogelijke manier kunt gebruiken.


Voorbereiding

Voordat je begint met het aanmaken van “Tags” is het belangrijk om duidelijk te hebben welke “Tags” je nodig hebt en waar je deze labels voor wilt gebruiken. Door dit vooraf duidelijk te hebben en jezelf hiermee voor te bereiden voorkom je eenvoudig dat je labels maakt omdat het kan. Je wilt zoveel mogelijk en gericht gegevens verzamelen van contactpersonen om de marketing en verkoopprocessen binnen jouw bedrijf te kunnen optimaliseren.

Het betekent niet dat je met meer gegevens dan ook betere gegevens tot je beschikking hebt. Als je een “Tag” aanmaakt die niet gebruikt wordt, dan maakt het bestaan van dit label het proces van marketing alleen maar ingewikkelder. “Tags” helpen juist bij het identificeren en ontwikkelen van een logische structuur binnen ActiveCampaign.

Voorbeeld


Als voorbeeld wil je graag “Tags” aanmaken in ActiveCampaign waarmee je kunt zien welke producten zij hebben gekocht. Met de informatie die je hiermee verkrijgt kan de verkoop en marketing afdeling van jouw bedrijf na de aankoop van het product mogelijkheden bieden om het product uit te breiden, producten aan te bieden die in combinatie met het product gebruikt kunnen worden of er goedkopere alternatieven kunnen worden geboden.

Als je artikelen verkoop die te maken hebben met fotografie zou je dus de volgende structuur kunnen aanbrengen in de “Tags”:
  • Klant – Camera
  • Klant – Lens
  • Klant – Opslagmedia
  • Klant – Accessoires

Kort en duidelijk

Om ervoor te zorgen dat de “Tags” die je gebruikt overzichtelijk blijven en goed gebruikt kunnen worden, moeten ze kort en duidelijk zijn. Als je de omschrijving van de labels te ingewikkeld maakt dan kan het in de toekomst voor jouzelf of voor andere gebruikers van ActiveCampaign binnen het bedrijf, lastig zijn om te weten waar deze “Tags” voor gebruikt worden. Zorg er dus voor dat de “Tag” duidelijk is en dat de titel omschrijft waarvoor deze gebruikt wordt.

Maak hiervoor gebruik van de mogelijkheid om de omschrijving van een “Tag” te definiëren in de “Tag Manager”. De labels zullen hierdoor langer worden, maar moeten wel duidelijk blijven. Gebruik bijvoorbeeld de “Tag”: “Prijslijst pagina bezocht”. Je weet dan precies wat de “Tag” inhoudt en waar je deze voor kunt gebruiken. Zorg er ook voor dat je de naamgeving altijd op dezelfde manier doet. Dus niet zoals in onderstaand voorbeeld.
  • [KLANT] Camera
  • Klant: Lens
  • Klant – Producten – Opslagmedia
  • Klant, Accessoires

Als je gebruik maakt van een bepaalde benaming, doe dit dan voor alle “Tags” op dezelfde manier zoals hieronder te zien is.
  • Klant – Camera
  • Klant – Lens
  • Klant – Opslagmedia
  • Klant – Accessoires

Categoriseer “Tags”

Zoals in het voorbeeld hierboven te zien is hebben alle “Tags” eerst het woord klant in de benaming staan. Hiermee kun je “Tags” eenvoudig onderverdelen in categorieën. Dit maakt het zoeken naar contactpersonen aan de hand van “Tags” nog eenvoudiger en je kunt gerichter informatie vinden. Geef de “Tags” die in dezelfde categorie vallen dan ook altijd dezelfde benaming zoals hierboven is uitgelegd.

Het is bijvoorbeeld mogelijk om een categorie met “Tags” aan te maken die verschillende acties van een contactpersoon kunnen tonen zoals hieronder te zien is.
  • [ACTIE] Artikel Gedownload
  • [ACTIE] Geklikt op link
  • [ACTIE] Campagne geopend
  • [ACTIE] Webpagina bezocht

Je kunt nog verder gaan met het maken van categorieën door bijvoorbeeld onderscheid te maken in interesse voor een product of interesse voor informatie over een product zoals hieronder te zien is.
  • Interesse - Product - Camera's
  • Interesse - Product - Opslagmedia
  • Interesse - Informatie - Lenzen
  • Interesse - Informatie - Handleiding

Regelmatig onderhoud

Als je een goede voorbereiding hebt getroffen voordat je begint met het aanmaken van “Tags” in ActiveCampaign dan zal je merken dat je ook eenvoudiger gebruik kunt maken van de functies om contactpersonen in lijsten te zoeken, te bewerken en te gebruiken voor het aanmaken van subgroepen. Op deze manier kun je als bedrijf zeer gericht te werk gaan en aan de hand van specifieke informatie campagnes richten aan contactpersonen.

Zorg er wel voor dat regelmatig onderhoud pleegt en de “Tags” die er zijn bij houdt. Het kan zijn dat bepaalde “Tags” niet relevant meer zijn voor het proces of dat er juist nieuwe “Tags” bij moeten komen. Door regelmatig onderhoud te plegen blijven de processen die gekoppeld zijn aan het gebruik van ActiveCampaign soepel verlopen. Voor het onderhouden van de labels in ActiveCampaign kun je gebruik maken van de “Tag Manager”.

Hiermee kunnen “Tags” worden toegevoegd, aangepast, verwijderd of als dat nodig is samen worden gevoegd. Zorg wel voor genoeg overzicht en duidelijkheid in de “Tags” die je aanmaakt om optimaal gebruik te kunnen maken van deze functie.

Gerelateerde informatie

In onze kennisbank over ActiveCampaign vind je tientallen relevante artikelen die je helpen om sneller en beter te werken met ActiveCampaign. Leer bijvoorbeeld meer over:
Reactie plaatsen