Als je een campagne die je hebt aangemaakt wilt testen dan kan dat op verschillende manieren. Door gebruik te maken van “Split testing” kun je verschillende e-mails testen die je in een campagne wilt gebruiken. Met behulp van deze test is het mogelijk om te achterhalen welke e-mail het meest effect heeft op de ontvangers. Het is ook mogelijk om met deze vorm van testen te ontdekken wat het effect van het bericht is op de ontvangers en welke handelingen zij uitvoeren naar aanleiding van de e-mail.
Met een “Split test” wordt de campagne als het ware opgesplitst en maak je verschillende versies van het bericht dat je wilt verzenden. Eén deel wordt verstuurd naar een bepaald deel van de lijst met ontvangers en het andere deel naar een andere subgroep uit de lijst. Je kunt dan aan de hand van de statistieken zien welke e-mail het meest effect heeft op de ontvangers.
Deze e-mail kan dan worden verzonden naar de rest van de contactpersonen in een lijst. Het is met deze optie mogelijk om vijf verschillende versies van het bericht te maken en naar een deel van de lijst te versturen. De informatie in deze berichten kan verschillen op het gebied van informatie met betrekking tot de afzender, de inhoud van het onderwerp en de inhoud van de tekst zelf.
Een campagne opsplitsten
Om gebruik te maken van de “Split testing” functie bij het opzetten van een campagne kun je de volgende stappen doorlopen:
Ga naar het scherm voor “Campaign Overview” door bovenin ActiveCampaign op “Campaigns” te klikken.
Geef vervolgens de “Campaign” die je aan wilt maken een naam en klik op “Next”.
Kies vervolgens de lijst met contactpersonen die je wilt gebruiken voor deze campagne. Je kunt nu ook kiezen uit twee mogelijkheden waarop je de berichtgeving wilt testen. Het is mogelijk om informatie met betrekking tot de afzender en het onderwerp te testen of je kunt kiezen voor de optie om de inhoud van de e-mail zelf anders te maken in de berichten. Maak een keuze en klik vervolgens op “Next”.
Vervolgens kun je een “Template” kiezen voor de e-mail en om het bericht een onderwerp regel te geven. Dit onderwerp is bedoeld voor de eerste e-mail die je voor deze test aanmaakt. Het is mogelijk om later deze informatie nog te wijzigen.
Onderaan in het programma zie je een venster verschijnen zoals op de afbeelding hieronder te zien is. Dit venster geeft aan dat er nu 1 test aanwezig is.
Wil je nog een test e-mail toevoegen klik dan op de +. Er verschijnt een tweede test in het scherm. Je kunt zo 5 versies maken van het bericht dat je in een campagne wilt versturen. De e-mail die je aan het bewerken bent wordt in het groen getoond in dit venster. Als je naar een ander bericht wilt gaan, die in het wit wordt getoond, klik je in de box op de betreffende test.
Wil je het onderwerp van een e-mail wijzigen of de informatie die betrekking heeft op jouw als afzender, dan kun je hiervoor klikken op het pictogram in de vorm van een tandwiel rechts bovenin het programma zoals te zien is op de afbeelding hieronder.
Je komt nu terecht in een scherm met verschillende velden waarin je het onderwerp van de e-mail kunt wijzigen. Ook kun je hier de naam en het e-mail adres van jouw als afzender aanpassen.
Zodra je de gewenste informatie hebt ingevuld klik je op “Next” rechts bovenin de hoek van het ontwerp scherm.
Je komt nu terecht in het scherm met de “Campaign Summary”. Hier zie je een samenvatting van de campagne die je hebt gemaakt en kun je uit verschillende opties kiezen voordat de e-mails in de campagne verstuurd worden. Het is hier onder andere mogelijk om de e-mails te testen of een voorbeeld van de campagne te tonen.
Onderaan het scherm waarin de samenvatting van de campagne wordt getoond kun je kiezen uit twee opties. Dit zijn de “Split test options” zoals in de afbeelding hieronder te zien is.
Je kunt hierbij kiezen voor de opties:
Do not determine the winner
Hierbij worden beide e-mails elk naar een helft van de subgroep gestuurd. Als de test is afgerond kun je vervolgens zien welke e-mail het meest effectief is geweest.
Als je kiest voor deze optie dan kun je voor extra functies kiezen. Dit kan betrekking hebben op het gedrag van de ontvanger. Je kunt bijvoorbeeld kiezen om te testen hoe vaak een betreffende test e-mail wordt geopend of hoe vaak er op een bepaalde link in het bericht wordt geklikt. Aan de hand van deze informatie kan ActiveCampaign dan zelf de meest effectieve e-mail versturen naar de rest van de lijst.
Kies je voor de tweede optiem dan kun je zelf aangeven welk deel van de lijst de 1e test e-mail moet ontvangen en welk deel de 2e test e-mail. Het deel van de contactpersonen in een lijst dat overblijft ontvangt dan vervolgens de e-mail die het best uit de bus is gekomen. Het is hierbij aan te raden van gelijke percentages van een lijst. Daarmee zorg je ervoor dat de test ook goed kan worden uitgevoerd met de beste resultaten. In de afbeelding hieronder zijn deze instelling te zien.
Als je de campagne hebt opgesteld en de test e-mails die je wilt versturen hebt aangemaakt kun je tot slot kiezen voor de optie “Send Now”. Als je hier op klikt zullen de test e-mails worden verzonden en afhankelijk van het soort “Split Test” dat je hebt gekozen zal dan uiteindelijk ook de meest effectieve e-mail naar het overgrote deel van de lijst met contactpersonen worden verzonden.
Gerelateerde informatie
In onze kennisbank over ActiveCampaign vind je tientallen relevante artikelen die je helpen om sneller en beter te werken met ActiveCampaign. Leer bijvoorbeeld meer over:
Welkom :-)! Om inzicht te krijgen in onze statistieken, jouw voorkeuren en voor marketingdoeleinden maken wij en derde partijen, gebruik van cookies op deze website.
privacy policy