De functie “Attribution” in ActiveCampaign kan gebruikt worden om conversies en “Touchpoints” in aanloop naar een conversie te meten. Een conversie is een handeling die je door een klant wilt laten uitvoeren. “Touchpoints” zijn de punten in het proces waar de klant als het ware in aanraking komt met de organisatie. Door middel van “Attribution” is het mogelijk om te meten welke marketing activiteiten er zijn ondernomen die van invloed zijn geweest op de klant om bepaalde gewenste zakelijke doelen te bereiken.
Kortom, welke stappen zijn er gezet om een contactpersoon te overtuigen dat zij handelen op de manier zoals jij dat als organisatie wenst. De functie “Attribution” is alleen beschikbaar als er gebruik wordt gemaakt van ActiveCampaign met een Professional of een Enterprise abonnement.
Waar kan “Attribution” voor worden gebruikt?
Door gebruik te maken van de “Attribution” functie in ActiveCampaign is het mogelijk om te ontdekken welke “Touchpoint”, aanraakpunten van een klant met de organisatie, geholpen hebben om een bepaalde conversie tot stand te laten komen. Op de profielpagina van een “Contact” kan er met behulp van “Attribution” getoond worden welke conversies er door de contactpersoon zijn gedaan en welke “Touchpoint” hierbij een rol hebben gespeeld. In de afbeelding hieronder is een voorbeeld te zien van hoe dit er in de praktijk uit kan zien.
“Attribution” laat de conversies zien in de “Segment Builder” van ActiveCampaign. Doordat de conversies hier zichtbaar zijn, is het mogelijk om snel te zoeken naar “Contacts” die al een bepaald doel hebben behaald of niet op het gebied van een specifieke conversie.
Naast inzicht in de conversies, is het met “Attribution” ook mogelijk om de “Touchpoints” in de “Segment Builder” in te zien. Het inzien van deze “Touchpoints” maakt het voor de gebruiker van ActiveCampaign mogelijk om te zoeken naar “Contacts” die de website hebben bezocht via een bepaalde bron zoals bijvoorbeeld een specifieke advertentie, campagne, medium of ander kanaal.
Omdat de conversies en “Touchpoints” beschikbaar zijn gemaakt in de “Segment Builder” is het mogelijk om “Automations” te laten personaliseren op basis van de “Touchpoints” waarmee contactpersonen interactie hebben. Zo is het mogelijk om “Contacts” een specifiek vooraf bepaald pad af te laten leggen op basis van de bronnen die zij bezocht hebben.
Met “Attribution” is het ook nog eens mogelijk om gebruik te maken van een nieuwe “Trigger” voor het starten van een “Conversion Automation”. Hiervoor kan de “Conversion Occurs Automation Start Trigger” gebruikt worden. Met deze “Trigger” start een “Automation” op het moment dat een “Contact” een bepaalde conversie heeft bereikt zoals vooraf is ingesteld. In de afbeelding hieronder is de “Conversion Occurs Trigger” te zien.
Wat zijn conversies?
Om extra toelichting te geven op de eerdere hoofdstukken in dit artikel zal worden toegelicht wat conversies zijn en wat “Touchpoints” zijn. Een conversie is een handeling waarvan je als organisatie wil dat deze wordt uitgevoerd door een klant, of in dit geval een “Contact”. De term komt voort uit het idee van het converteren van een bezoeker van een website naar een klant. Een conversie is een bepaalde activiteit die van invloed is op de bedrijfsactiviteiten van een organisatie. Dit kan voorkomen als er bijvoorbeeld een belangrijke pagina op de website bezocht wordt door een bezoeker.
Het kan ook zijn dat een anonieme bezoeker van de website zijn of haar gegevens achterlaat en zo een bekend “Contact” wordt of als er door een “Contact” een gewenste handeling wordt uitgevoerd in een “Automation” zoals het aanklikken van een downloadlink. Het is mogelijk om in ActiveCampaign waarden te koppelen aan conversies. Als er bijvoorbeeld duidelijk is dat 1 van de 10 personen die zich aanmelden voor een nieuwsbrief uiteindelijk € 200,- euro zullen spenderen, dan kan de conversie voor “Newsletter Subscription” een waarde van € 20,- toegekend krijgen.
Wat zijn “Touchpoints”?
Klanten, of “Contacts”, komen in aanraking met de website van jouw organisatie door verschillende soorten verkeer. Dit is een combinatie van betaalde routes die afgelegd worden zoals Google AdWords, Facebook advertenties, Bing advertenties en van organisch verkeer zoals een Quora antwoord, links via uit externe berichten, beoordelingen op een externe website van producten die door de organisatie verkocht worden of via berichten op sociale media.
Doordat je de bronnen en het verkeer dat gebruikt wordt door bezoekers leert kennen, kun je als gebruiker leren waar de meeste contacten vandaan komen. Daardoor is het mogelijk om de organisatie te richten op die activiteiten waar de meeste bezoekers en klanten, ofwel “Contacts” vandaan kunnen komen.
Gerelateerde informatie
In onze kennisbank over ActiveCampaign vind je tientallen relevante artikelen die je helpen om sneller en beter te werken met ActiveCampaign. Leer bijvoorbeeld meer over:
Welkom :-)! Om inzicht te krijgen in onze statistieken, jouw voorkeuren en voor marketingdoeleinden maken wij en derde partijen, gebruik van cookies op deze website.
privacy policy