Page content

Touchpoints instellen in ActiveCampaign

Touchpoints instellen in ActiveCampaign

Touchpoints” zijn de contactmomenten die een klant of een bezoeker van de website met de organisatie heeft. Dit kunnen verschillende soorten handelingen zijn zoals het bezoeken van een webpagina, het openen van een e-mail of bijvoorbeeld het doen van een aankoop. Als gebruiker van ActiveCampaign heb je geen invloed op wat deze “touchpoints” zijn en ook niet op de handelingen die hier uit voortkomen. Er hoeven dus geen instellingen te worden gedaan voor “touchpoints”.

De “touchpoints” worden automatisch aan het systeem toegevoegd als een “Contact” een URL bezoekt via “Site Tracking”. “Site Tracking” is het volgen van de activiteiten op de site. In ActiveCampaign zijn daarvoor 5 “UTM” tracking parameters beschikbaar. In dit artikel wordt toelichting gegeven op “Site Tracking”, “UTM” tracking parameters en het configureren van “UTM” tracking parameters voor e-mails.

Wat is ActiveCampaign “Site Tracking”?

De “Attribution” functie in ActiveCampaign is afhankelijk van een correct werkende “Site Tracking”. Met ActiveCampaign “Site Tracking” wordt er door de software elk bezoek van een “Contact” op de website bijgehouden. Dit wordt ook gekoppeld aan het profiel van de contactpersoon. Hierdoor is het mogelijk om “Contacts” te verdelen in segmenten als ze een bepaalde webpagina wel of niet hebben bezocht.

Ook is het mogelijk om “Automations” te laten starten wanneer een belangrijke webpagina voor een bepaald “Contact” wordt bezocht. Met “Attribution” wordt ActiveCampaign “Site Tracking” nauwkeuriger en accurater. Hiervoor zijn automatisch 5 algemene “UTM” tracking paramaters beschikbaar die automatisch het gedrag van een bezoeker kunnen onderzoeken op het moment dat een URL wordt bezocht die één van deze parameters bevat. Het bezoeken van een URL via deze weg wordt gezien als een “touchpoint”.

Wat zijn “UTM” tracking parameters?

“UTM” tracking parameters zijn parameters die oorspronkelijk gebruikt werden door Google Analytics om te meten welke advertentiekanalen, campagnes, zoekwoorden en advertentie inhoud interactie hadden met gebruikers. Deze parameters zijn ‘slechts’ een aantal codes die aan het einde van een weblink zijn toegevoegd.

Deze manier van volgen is door verschillende marketingplatformen op een vergelijkbare manier geïntroduceerd om te kunnen hoe advertenties en marketingcampagnes zich ontwikkelen en verlopen. De 5 “UTM” tracking parameters zijn:

  • utm_medium (Bijvoorbeeld: “CPC” dat staat voor Cost Per Click)
  • utm_source (Bijvoorbeeld: Facebook.com)
  • utm_campaign (Bijvoorbeeld: “US Newsfeed”)
  • utm_term (Bijvoorbeeld: “Koop hier producten”
  • utm_content (Bijvoorbeeld: “Advertentie banner”)

Verschillende diensten zoals Google en Facebook bieden een speciale “UTM Builder” aan die kosteloos gebruikt kunnen worden.

Hoe configureer je “UTM” tracking parameters voor e-mails?

Het is in ActiveCampaign zeer eenvoudig om “UTM” tracking parameters toe te voegen voor elke weblink die in een e-mail wordt geplaatst. Dit gaat op dezelfde manier als het configureren van een e-mail om te kunnen corresponderen met Google Analytics. Hiervoor hoeven maar een paar handelingen te worden uitgevoerd.

  1. Bij de instellingen voor een e-mail campagne moet er voor gezorgd worden dat de functie voor Google Analytics is aangevinkt. Dit kan gedaan worden door het schuifje naar “On” te verplaatsen zoals in de afbeelding hieronder te zien is.

 

UTM tracking | 1

 

 

  1. Het enige dat nu nog gedaan hoeft te worden is het geven van een naam aan de e-mail campagne in ActiveCampaign. Hierdoor wordt er automatisch een koppeling gemaakt met de utm_campaign tracking parameter zoals eerder is omschreven.

 

UTM tracking | 2

Gerelateerde informatie

In onze kennisbank over ActiveCampaign vind je tientallen relevante artikelen die je helpen om sneller en beter te werken met ActiveCampaign. Leer bijvoorbeeld meer over:

    Comment Section

    0 reacties op “Touchpoints instellen in ActiveCampaign

    Plaats een reactie


    *