Site Messages in ActiveCampaign | OVA.nl door Youri Meuleman
Site Messages in ActiveCampaign

Site Messages in ActiveCampaign

Als je op de website berichten wilt weergeven aan bezoekers dan kan dit door gebruik te maken van "Site Messages". Het tonen van "Site Messages" met behulp van ActiveCampaign kan alleen als je gebruik maakt van een Professional of Enterprise account voor de software. Deze functie zit niet inbegrepen bij de Lite en Plus abonnementen van ActiveCampaign. "Site Messages" zijn berichten die je op de website gericht aan één of meerdere contactpersonen kunt laten zien.

Bezoekers die niet voorkomen in de lijsten van ActiveCampaign krijgen deze berichten niet te zien. Een "Site Message" wordt standaard getoond als een “Initial Message" in de rechter hoek onderin de website. Je kunt later zelf aanpassen waar je deze berichten wilt laten verschijnen. Als je aanpast waar je een bericht getoond wilt hebben, dan heeft deze instelling invloed op alle "Site Messages". Ze zullen allemaal op dezelfde positie terecht komen.



Wanneer een contactpersoon op een "Site Message" klikt zoals hieronder te zien is, dan wordt het bericht uitgebreid tot een “Detailed Message". Je kunt bij het aanmaken van een "Site Message" het uiterlijk van beide berichten zoals hier beschreven aanpassen naar wens.

Door gebruik te maken van gepersonaliseerde "Tags" kun je ervoor zorgen dat bijvoorbeeld de naam van de contactpersoon in de aanhef van het bericht wordt gebruikt. Je kunt de berichten personaliseren met gegevens van een contactpersoon zoals zijn of haar naam, een datum, geografische informatie en informatie uit standaard velden.


Voorwaarden

Om gebruik te kunnen maken van "Site Messages" is het belangrijk dat site tracking voor de website geactiveerd is. Het is dan mogelijk om een "Site Message" zo in te stellen in de gegevens van een contactpersoon dat deze ook bij die bepaalde contactpersoon getoond moet worden.

Om hier gebruik van te kunnen maken moet de “Site Tracking” plug-in van ActiveCampaign geïnstalleerd worden. Als je dit nog niet gedaan hebt dan kun je pas gebruik maken van "Site Messages" totdat deze functie is toegevoegd en gekoppeld is aan jouw website.

"Site Message" aanmaken

Een "Site Message" kan net als een e-mail of een SMS verzonden worden vanuit een "Automation". Hiervoor selecteer of maak je een "Automation" die je wilt gebruiken om jouw "Site Message" mee te verzenden. Ga hiervoor naar het "Automation Action" menu en selecteer onder "Sending Options" voor de functie "Send a Site Message". Vervolgens klik je op “Create a Message" om het bericht te maken dat je wilt tonen.

Geef het bericht hierbij een duidelijke naam zodat je in de toekomst eenvoudig de functie van het bericht weet. Dit is ook handig voor andere gebruikers ActiveCampaign. Door duidelijke omschrijvingen in het programma te gebruiken zullen er weinig vraagtekens over de functies en effecten van instellingen komen. De naam die je aan het bericht geeft is overigens alleen zichtbaar voor gebruikers van ActiveCampaign en niet voor de contactpersonen die het bericht te zien krijgen.

Je kunt er vervolgens voor kiezen om de "Site Message" op één van de webpagina’s van de website weer te geven. Het is ook mogelijk om een specifieke webpagina op te geven. Als je deze gegevens hebt ingevuld wordt een volgend scherm geopend waarin je de "Site Message" vorm kunt geven.

"Site Message Composer"

Na het volgen van de voorgaande stappen kom je terecht in de "Site Message Composer". In dit scherm kun je schakelen tussen het aanmaken of bewerken van de “Initial Message” en de “Detailed Message”. De “Initial Message” is het bericht dat aan de contactpersonen getoond wordt en de “Detailed Message” zal worden getoond zodra er op het eerste bericht is geklikt.



Bewerken van de tekst in een "Site Message" is zeer eenvoudig. Hiervoor klik je simpelweg op de tekst in het bericht zelf in om deze te bewerken. Je krijgt dan opties voor het gebruiken van emoji’s of andere attributen die je kunt toevoegen. Je kunt de tekst zoveel mogelijk aanpassen zodat het voldoet aan jouw wensen. Wil je het uiterlijk van de "Site Message" veranderen, maak dan gebruik van de opties die je ziet bij het pijltje met “Edit Layout”.

De "Lay-out" van het bericht staat hierbij voor de manier waarop de "Site Message" getoond wordt. De 4 opties waaruit je kunt kiezen zijn: eenvoudig, eenvoudig met een titel, eenvoudige afbeelding en afbeelding met een titel. Als je de afbeelding wilt bewerken voor lay-outs met een afbeelding dan klik je op de afbeelding in het voorbeeld en krijg je de mogelijkheid om een afbeelding uit te selecteren op de computer of om een nieuwe afbeelding te uploaden. Je hebt de keuze uit de volgende opties voor de vormgeving van de "Site Messages".



Een "Site Message" kun je voorzien van verschillende thema’s. Je kunt hierbij kiezen voor een “Basic” thema, een “Colored” thema of een “Dark Stripe” thema. Kies je voor één van de laatste twee opties, dan opent er een scherm waarin je de kleur kunt selecteren en het effect van de kleuren in het bericht kunt aanpassen. De combinatie van de lay-out en het thema bieden de mogelijkheid voor het aanmaken van 12 verschillende soorten "Site Messages".



De optie “Initial Effect” geeft jou de mogelijkheid om de manier waarop de “Initial "Site Message"” wordt getoond aan te passen. Dit is het eerste bericht dat de contactpersoon te zien krijgt. Je kunt hier bijvoorbeeld kiezen voor de opties “Slide In”, “Fade in” of “None” als je liever geen effect aan het bericht wil geven. Als je schakelt tussen de verschillende effecten, dan wordt het voorbeeld voor de animatie geactiveerd zodat en getoond.

Als je de instellingen voor de “Initial Message" hebt toegepast, dan klik je in de linker bovenhoek van het scherm op “Detailed Message" dit geeft je de opties op het bericht in te stellen dat een contactpersoon te zien krijgt als hij op het eerste bericht heeft geklikt. Een “Detailed Message" is groter en je kunt kiezen uit twee verschillende formaten. Deze berichten kunnen getoond worden op de website als “Pinned” of “Floating”.

“Pinned”


Als een “Detailed Message" de optie “Pinned” wordt meegegeven, dan zal het bericht op een vaste plek in de browser getoond worden. Dit zal dan aan de rechterkant van de webpagina zijn. Het bericht wordt getoond over eventueel andere informatie heen.

“Floating”


Kies je voor de optie “Floating”, dan zal het gedetailleerde bericht in het midden van de website getoond worden aan de contactpersoon. Dit bericht wordt dan gecentreerd zodat het bericht zicht altijd in het midden begeeft.

Verdere opties die je hier aan de “Detailed Message" kunt meegeven zijn het aanpassen van de titel, de tekst in het bericht zelf, het toevoegen van een afbeelding en het toevoegen van een knop met daaronder een koppeling. De tekst van dit bericht kan alleen in het midden worden opgemaakt. De knoppen die je toevoegt kunnen gecentreerd zijn, links uitgelijnd worden of rechts uit gevuld.

Net als met het andere bericht kun je hier ook de kleuren en de vormgeving van het bericht aanpassen. Als de “Detailed Message" klaar is, klik je op de groene knop met “Done” rechts bovenin om terug te gaan naar de "Automation".

Verzenden van een "Site Message"

Het verzenden van een "Site Message" gaat op dezelfde manier als een e-mail of SMS die vanuit een "Automation" wordt verstuurd. Als een contactpersoon in een "Automation" zit en als het weergeven van de "Site Message" als actie aan deze "Automation" is toegevoegd, dan zal hij het bericht te zien krijgen zodra hij aan de gestelde voorwaarden voldoet. De volgende keer dat de contactpersoon de website bezoekt of naar een specifieke pagina gaat die je voor de "Site Message" hebt ingegeven, wordt het bericht aan hem getoond.

Het is op dit moment nog niet mogelijk om "Site Message" die verzonden is terug te trekken. Als een verzonden bericht wordt bewerkt dan krijgt de contactpersoon wel het aangepaste bericht te zien. Ontvangt een contactpersoon meerdere "Site Messages", dan worden deze berichten opgestapeld en getoond totdat de contactpersoon de berichten zelf weg klikt.

Gerelateerde informatie

In onze kennisbank over ActiveCampaign vind je tientallen relevante artikelen die je helpen om sneller en beter te werken met ActiveCampaign. Leer bijvoorbeeld meer over:
Reactie plaatsen