Page content

Statussen van een contact

Statussen van een contact

De contactpersonen die je in ActiveCampaign gebruikt zijn voorzien van een status. Aan de hand van deze statussen is te zien of de contactpersoon actief is, of de gegevens nog niet bevestigd zijn, of de contactpersoon zich heeft afgemeld voor één of meerdere lijsten en of de e-mails die worden verstuurd naar een contactpersoon worden teruggezonden. Aan de hand van de volgende hoofdstukken zullen de verschillende statussen die aan een contactpersoon kunnen worden toegekend worden uitgelegd. Ook zal er duidelijk worden hoe je kunt filteren en sorteren op basis van deze statussen.

Active Contact

Een “Active Contact” is in ActiveCampaign een contactpersoon die zijn of haar gegevens heet bevestigd en zich niet heeft uitgeschreven voor een campagne. Het verkrijgen van “Active Contacts” kan door gebruik te maken van formulieren. Met een formulier kan een contactpersoon zijn of haar gegevens versturen en bevestigen dat deze gegevens gebruikt mogen worden. Het is ook mogelijk om de gegevens van een contactpersoon te importeren vanuit een ander programma of bestand en om contactpersonen handmatig toe te voegen. Een “Active Contact” wordt meegerekend met het totale aantal contacten dat je in het programma gebruikt. Voor het gebruik van “Active Contacts” worden dan ook kosten in rekening gebracht. Dit is niet het geval als de contactpersoon zich heeft laten uitschrijven of als de gegevens die met een campagne worden verstuurd niet bij de ontvanger terecht komen. Het maakt overigens niet uit in hoeveel lijsten de contactpersoon voorkomt, elke “Active Contact” is uniek en telt als één contact.

Unconfirmed

Zodra een contactpersoon zijn gegevens instuurt met een formulier is deze nog niet actief. De contactpersoon wordt pas actief als er op een bevestigingslink wordt geklikt die automatisch per e-mail wordt verzonden naar het opgegeven adres. Als er nog geen gebruik is gemaakt van deze bevestigingslink, maar als er al wel gegevens aanwezig zijn dan is de status “Unconfirmed”. Contactpersonen die deze status hebben ontvangen geen e-mails van campagnes en worden niet toegevoegd aan een “Automation” totdat ze de gegevens hebben bevestigd met de link in de e-mail. Het is ook mogelijk om als beheerder in ActiveCampaign een contactpersoon actief te maken. Dit is echter niet toegestaan met het oog op de privacy van de contactpersoon en is in strijd met de geldende regelgeving.

Unsubscribed

Een contactpersoon die zich afmeldt voor een e-mail campagne krijgt de status “Unsubscribed”. Het is mogelijk voor contactpersonen om zich uit te schrijven voor het ontvangen van bepaalde e-mails door gebruik te maken van een uitschrijf link onderaan de e-mails die zij ontvangen. Als gebruiker in ActiveCampaign is het ook mogelijk om contactpersonen af te melden. Dit kan door ze handmatig uit een lijst te verwijderen of door gebruik te maken van een actie “Unsubscribe” in een Automation. Als een contactpersoon zich heeft uitgeschreven dan wordt deze niet in rekening gebracht. Als de contactpersoon is afgemeld voor één lijst en in een andere lijst nog wel voor komt, dan worden er wel kosten gerekend.

Bounced

De status “Bounced” wordt toegekend aan contactpersonen bij wie de e-mail die verzonden wordt door de ontvangende e-mailserver wordt afgewezen. Dit betekent in de meeste gevallen dat het e-mailadres dat is opgegeven niet correct is of dat er geen toegang is tot het e-mailadres. Er wordt hierbij onderscheidt gemaakt tussen een “Hard Bounce” en een “Soft Bounce”. Een “Hard Bounce” is een e-mail die wordt teruggestuurd en permanent wordt afgewezen door de ontvanger. Zodra dit voorkomt krijgt de contactpersoon automatisch de status “Bounced” in ActiveCampaign en worden er geen berichten meer naar het e-mailadres verzonden. Een “Soft Bounce” betekent dat het betreffende e-mailadres tijdelijk niet beschikbaar is. Dit kan doordat de inkomende berichten van de ontvanger de limiet heeft bereikt. Er wordt dan nogmaals geprobeerd om het bericht te verzenden. Als het bericht drie keer niet aan komt, dan krijgt de contactpersoon de status “Bounced” en worden er geen berichten meer verzonden.

Filteren van contacten aan de hand van status

Contactpersonen kunnen in ActiveCampaign gefilterd worden op de status die zij hebben. door gebruik te maken van de verschillende filters in het contactoverzicht, kun je gericht zoeken naar contactpersonen. Je kunt bijvoorbeeld filteren op een bepaalde lijst en dan gebruik maken van het filter om te zien welke contactpersonen een bepaalde status in de betreffende lijst hebben. Doorloop om dit te kunnen doen de volgende stappen:

  1. Ga naar het tabblad “Contacts” bovenin het programma om bij het contactoverzicht te komen.
  1. Je ziet nu de lijst met contactpersonen. Bovenaan deze lijst zie je verschillende filters. Klik op het drop down menu naast “Status” om te kunnen filteren op de verschillende statussen. Zet deze functie op “Any” om alle contactpersonen weer te geven.
  1. Klik op de status waar je de contactpersonen op wilt filteren.

Status en Contact Limits

Voor het gebruik van “Contacts” in ActiveCampaign worden kosten in rekening gebracht. Hiervoor geldt een “Contact Limit”. Er worden alleen kosten gerekend voor de “Active Contacts” dus de actieve contactpersonen die je in het programma gebruikt. Als het limiet voor het aantal contacten is bereikt dan worden de gegevens van contactpersonen die de status “Bounced” of “Unsubscribed” hebben al gauw verwijderd. Het verwijderen van deze gegevens heeft gevolgen die niet teruggedraaid kunnen worden. Ga daarom zorgvuldig om met de gegevens die je gebruikt. Houdt hierbij rekening met de volgende punten:

  • Als je contactpersonen verwijdert, verwijder je ook alle eerdere statistieken die aan die contactpersonen zijn gekoppeld. De complete geschiedenis van een contactpersoon inclusief de links waarop ze hebben gelikt, de campagnes die ze hebben ontvangen en andere acties die ze hebben ondernomen worden dan verwijderd.
  • Als je specifieke campagnerapporten bekijkt, kunt je ook lijsten bekijken van alle contactpersonen die de campagne hebben geopend, op links in de campagne hebben geklikt, zich hebben afgemeld voor de campagne en nog veel meer. Alle contactpersonen die je volledig uit het systeem verwijdert, worden niet meer weergegeven in de lijsten van vorige campagnerapporten.
  • Zorg ervoor dat je alleen gegevens verwijdert uit het systeem die je niet langer nodig hebt.

    Comment Section

    0 reacties op “Statussen van een contact

    Plaats een reactie


    *