Hoe je automatische e-mails kan verzenden zodra een webpagina wordt bezocht
Hoe je automatische e-mails kan verzenden zodra een webpagina wordt bezocht

Hoe je automatische e-mails kan verzenden zodra een webpagina wordt bezocht

Het is met ActiveCampaign mogelijk om berichten te versturen naar contactpersonen op het moment dat een specifieke webpagina wordt bezocht. Dit kan worden gedaan op verschillende manieren en heeft als voordeel dat de berichtgeving op het juiste moment verstuurd wordt. Als een e-mail verstuurd wordt als reactie op een bezoek aan een webpagina, dan weet jij dat de bezoeker online is op dat moment en welke pagina er wordt bekeken.

Dit maakt het mogelijk om zeer gericht een bericht te versturen met actuele informatie die voor de “Contact” interessant kan zijn. Een zeer effectieve manier om dit te doen is door automatisch e-mails te versturen met informatie die een contactpersoon aanspreken in een één-op-één gesprek. Dit maakt het mogelijk voor werknemers van het bedrijf op het juiste moment in te stappen in het proces.

Het effectief uitvoeren van marketing en verkoop betekent niet dat alles geautomatiseerd moet worden. Dit is in de meeste gevallen ook niet het doel dat bedrijven hebben. Het doel is om mensen aan te zetten tot het kopen van producten of diensten. Dit kan vaak alleen als er ook tussenkomst van menselijk contact, door werknemers, aan te pas komt. Een geautomatiseerd proces kan bijvoorbeeld niet persoonlijk antwoorden of reageren op berichten van contactpersonen.

Het is mogelijk om een e-mail te verzenden naar aanleiding van een specifieke “Trigger” die de “Contact” bijvoorbeeld de vraag stelt of er vragen zijn als ze pagina voor veel gestelde vragen bezoeken zodat je hier op kunt inspelen en de vragen correct kunt beantwoorden. het is bijvoorbeeld ook mogelijk om een e-mail te sturen voor het bezoeken van een specifieke pagina waar een demo getoond wordt van een bepaald product. Een dergelijk bericht kan worden verzonden naar aanleiding van een bezoek aan de pagina met prijzen voor een bepaald product.

Wat ook helpt is vragen aan contactpersonen of ze hulp nodig hebben bij het vinden van informatie of producten, zodat er proactieve houding naar de bezoeker ontstaat.


Aanmaken van een “Automation” voor het verzenden van een e-mail

Om een “Automation” aan te maken waarmee automatisch een bericht kan worden verzonden naar een contactpersoon moeten de volgende 8 stappen gevolgd worden.
  • Zorg ervoor dat “Site Tracking” is ingeschakeld onder “Tracking” bij de “Settings” van ActiveCampaign. Hiervoor moet de functie op “ON” staan, moeten de domeinnamen die gebruikt worden op de “Domain Whitelist” geplaatst worden en moet de “Site Tracking” code die onder deze instellingen te vinden is op elke pagina worden geplaatst.
  • Ga in ActiveCampaign naar het overzicht voor “Automations” door op “Automations” te klikken.
  • Klik vervolgens op “New Automation”.
  • Klik op “Start From Scratch” en vervolgens op “Create”.
  • Kies voor de “Trigger” voor “Website page is visited”. Hierdoor zal de “Automation” geactiveerd worden op het moment dat een specifieke pagina op de website door een “Contact” wordt bezocht.
  • Typ vervolgens de weblink van de webpagina in die gebruikt moet worden om de “Trigger” te activeren die de “Automation” start waarmee de e-mail kan worden verzonden. Als voorbeeld maken we een “Automation” aan die een e-mail verstuurd met daarin een uitnodiging voor een adviesgesprek als een contactpersoon de webpagina voor productprijzen heeft bezocht. Een bezoek aan deze pagina geeft aan dat de bezoeker waarschijnlijk geïnteresseerd is in het kopen van producten. Daarom is het een goed idee om op dit moment een bericht te versturen en te laten zien dat jij als verkopende partij klaar staat voor de klant. Door gebruik te maken van het symbool * in een URL, is het mogelijk om alle pagina’s die aan deze weblink gekoppeld zijn te gebruiken om de “Automation” te laten staten. Als er bijvoorbeeld een “Automation” gestart moet worden als er een pagina in de categorie “Products” wordt bezocht, dan voer je daarvoor de volgende URL in:

    • http://yourdomain.com/products/*

    Door middel van het * symbool wordt er aan ActiveCampaign duidelijk gemaakt om de “Automation” uit te voeren wanneer een webpagina wordt bezocht die in de categorie van deze weblink valt. Dit zijn bijvoorbeeld bezoeken aan pagina’s als:
    • http://yourdomain.com/products/on-sale/
    • http://yourdomain.com/products/widgets/new/
    • http://yourdomain.com/products/12345


  1. Zorg ervoor dat de “Automation” ingesteld is op “Run Once”. Dan zorg je ervoor dat de contactpersoon niet steeds hetzelfde bericht ontvangt als de betreffende pagina wordt bezocht.
  2. Het is mogelijk om “Contacts” te segmenteren voor de “Automation” zodat deze alleen werkt als een contactpersoon aan bepaalde voorwaarden voldoet die jij zelf hebt ingesteld. Als een “Automation” bijvoorbeeld een bericht moet versturen waarin iemand wordt uitgenodigd om deel te nemen aan een adviesgesprek, dan is het niet nodig dat deze “Automation” gestart wordt bij “Contacts” die het product reeds gekocht hebben en in het systeem al gemarkeerd staan als klant. Met de voorwaarden waarmee segmenten kunnen worden aangemaakt is het mogelijk om aan te geven dat de “Automation” alleen gestart kan worden als de contactpersoon de pagina met prijzen bijvoorbeeld tweemaal heeft bezocht.
  3. Als de “Trigger” voor de “Automation” correct is ingesteld, dan klik je op “Save Start”.

Zo kun je een wachttijd toevoegen bij automatische mails


Het is mogelijk om als voorwaarde een wachttijd toe te voegen. Hiermee wordt ervoor gezorgd dat de e-mail niet direct wordt verstuurd als een pagina is bezocht, maar dat er wordt gewacht met het verzenden. Het is mogelijk om het bericht na 15 minuten te verzenden maar ook na 24 uur. Hiervoor kan de gebruiker in ActiveCampaign zelf een keuze maken voor wat het meest passend is. Om dit in te stellen kunnen de volgende stappen worden doorlopen.
  • Om een wachttijd toe te voegen klik je op de “+” knop.
  • Klik vervolgens onder “Conditions and Workflow” op de optie “Wait”.
  • Klik op “For a specified period of time”.
  • Vul vervolgens de gewenste lengte van tijd in dat er gewacht moet worden met het starten van de “Automation”. Om dit op te slaan klik je op “Save”.

  • Automatische mails verzenden in 3 stappen


    Nu is het zaak om een e-mail te verzenden. Dit kan met de volgende instructies.
    • Klik op de “+” knop en kies voor “Send E-mail” in de categorie “Sending Options”.
    • Er wordt nu gevraagd om een e-mailcampagne aan te maken. Hiervoor doorloop je de stappen die nodig zijn voor het opzetten van een e-mailcampagne.
    • Geef de “Automation” vervolgens een duidelijke omschrijvende naam. In dit geval zouden we de naam “Zend een uitnodiging voor een adviesgesprek bij een bezoek aan de prijspagina als naam kunnen geven aan de “Automation. Klik vervolgens als je klaar bent met instellen op “Active” om de “Automation” die je zojuist hebt aangemaakt in te schakelen. Vanaf nu zullen contactpersonen die de betreffende pagina bezoeken op de website doormiddel van de “Automation” het bericht ontvangen dat je hebt opgesteld in de e-mailcampagne.

    • Gerelateerde informatie

      In onze kennisbank over ActiveCampaign vind je tientallen relevante artikelen die je helpen om sneller en beter te werken met ActiveCampaign. Leer bijvoorbeeld meer over:
Reactie plaatsen