Page content

Betrokkenheid van contactpersonen volgen met “Engagement Tagging”

Betrokkenheid van contactpersonen volgen met “Engagement Tagging”

Door de activiteiten van contactpersonen te volgen kun je zien hoe effectief de campagnes zijn die je gebruikt in ActiveCampaign. Ook is het mogelijk om te zien waar een contactpersoon in geïnteresseerd is zodat je hier eventueel actie op zou kunnen ondernemen. Door de contactbetrokkenheid te volgen is het ook mogelijk om te zien welke contactpersonen actief zijn en welke contactpersonen inactief.

Dit geeft jou de mogelijkheid om inactieve contactpersonen op een andere manier te benaderen. Om de betrokkenheid van contactpersonen te kunnen volgen kun je gebruik maken van “Engagement Tagging”. Dit kun je gebruiken bij het aanmaken van een geautomatiseerd proces, bij “New Automation” nadat je op “Create new Automation” hebt geklikt, te kiezen voor één van de twee mogelijkheden van “Engagement Tagging” zoals hieronder te zien is.

Hoe werkt “Engagement Tagging”?

De twee “Automations” die je kunt kiezen om gebruik te maken van “Engagement Tagging” werken samen om “Tags” aan contactpersonen toe te voegen of te verwijderen. Als er een actie door een contactpersoon wordt uitgevoerd via een e-mail of op de website, dan wordt dit toegevoegd aan de “Engagement Tagging” automatisering.

De “Automations” die je hiervoor kunt gebruiken moeten allebei gebruikt worden omdat ze samen werken tot één resultaten. Er wordt ook alleen gekeken naar activiteiten die vanaf de start van de “Engagement Tagging” zijn gestart. Eerdere activiteiten in het proces zullen niet te zien zijn.

Part 1 Engagement Tagging Automation

Dit is het eerste deel van de twee “Automations” die je moet gebruiken om “Engagement Tagging” in te kunnen schakelen. Met deze optie zullen de “Tags” aan een contactpersoon worden toegevoegd of verwijderd zodra er een actie wordt ondernomen. Het is afhankelijk van de verstreken tijd sinds het verzenden van de e-mail of het bezoeken van een webpagina welke “Tag” er wordt toegekend.

Voor het gebruik van “Engagement Tagging” voor webpagina’s die bezocht worden moet er ook gebruik worden gemaakt van “Site tracking” op de website. De volgende “Tags” kunnen worden toegewezen of verwijzer aan een contactpersoon:

  • Engaged
  • Recent activity
  • Disengaged
  • Inactive

Het doel van deze “Automation” is het toevoegen van contactpersonen aan de “Engagement Tagging” en deze toe te voegen of te verwijderen uit Part 1. Er zijn 3 “Triggers” die kunnen worden toegevoegd aan deze automatiseren die elk zijn ingesteld met de “Run Multiple Times” optie. Hiermee wordt een contactpersoon telkens toegevoegd als hij aan de aan één van de volgende voorwaarden voldoet:

  • Reads any email
  • Clicks a link in any email
  • Visits a web page

“Engagement Tagging” gebruiken in “Automations”

Om “Engagement Tagging” te gebruiken in een “Automation” kun je de volgende stappen doorlopen:

  1. Ga naar het scherm van “Automations” in ActiveCampaign en klik op “New Automation”.

  1. Je komt terecht in de “Automation Builder” waarin je een nieuwe “Automation” kunt aanmaken. Kies eerst voor de optie “Part 1 – Engagement Tagging” en klik vervolgens op de groene knop met “Continue” rechts onderin het scherm.

  1. Ga terug naar het overzicht scherm van “Automations”.
  1. Klik wederom op “New Automation”.
  1. Kies vervolgens voor de optie “Part 2 – Engagement Tagging” en klik vervolgens op de groene knop met “Continue” rechts onderin het scherm.

  1. De “Automation Setup Wizard” verschijnt nu in beeld. Klik op “Get Started” en volg de aanwijzingen om de instellingen te voltooien.

  1. Zodra je klaar bent met de instellingen kun je de automatiseringen gaan gebruiken. dit doe je door ze actief te maken met de knop “Active” rechtsboven in het scherm. Dit moet je voor beide “Automations” die je net hebt aangemaakt doen.

Voorbeelden van gebruik van “Engagement Tags”

Door gebruik te maken van de “Engagement Tagging” kun je “Tags” laten toevoegen of verwijderen aan een contactpersoon. Er zijn verschillende mogelijkheden die je hiervoor kunt gebruiken. zo kun je er bijvoorbeeld voorkiezen om een contactpersoon toe te voegen aan een segment dat voorzien is van een bepaalde “Tag” en alleen e-mails te verzenden over een bepaald onderwerp naar deze subgroep van de lijst.

Contactpersonen die inactief zijn kunnen met een “Engagement Tagging” worden toegevoegd aan een proces waarmee wordt geprobeerd om ze weer actief te krijgen. Het is ook mogelijk om te zoeken om contactpersonen te zoeken en te sorteren aan de hand van de “Tags” die door deze “Automations” worden toegewezen.

Geschiedenis bekijken

Ben je benieuwd naar activiteit van een contactpersoon eerder in het proces of van een groep met contactpersonen, dan kun je dit zien in de rapporten die automatisch door ActiveCampaign worden aangemaakt. Op de pagina “Reports” vindt je dan informatie over de volgende onderwerpen:

  • Open rates
  • Click rates
  • List of contacts that opened
  • List of contacts that did not open
  • List of contacts that clicked a link
  • List of contacts that did not click a link

Gerelateerde informatie

In onze kennisbank over ActiveCampaign vind je tientallen relevante artikelen die je helpen om sneller en beter te werken met ActiveCampaign. Leer bijvoorbeeld meer over:

    Comment Section

    0 reacties op “Betrokkenheid van contactpersonen volgen met “Engagement Tagging”

    Plaats een reactie


    *