Page content

“WooCommerce Deep Data” integratie

WooCommerce Deep Data” integratie | Met “Deep Data” integratie van ActiveCampaign is het mogelijk om data met vetrekking tot directe aankopen en verlaten winkelwagentjes vanuit een “WooCommerce” winkel te gebruiken in ActiveCampaign. Met deze gegevens is het vervolgens mogelijk op maat gemaakte follow-up e-mails te verzenden aan contactpersonen. Ook kunnen deze gegevens gebruikt worden voor het aanmaken van “Lists” met “Segments, is het mogelijk om “Automation Goals” te configureren en kunnen er veel meer zaken mee vereenvoudigd worden. De “WooCommerce Deep Data” integratie is alleen mogelijk voor gebruikers met een Plus, Professional of Enterprise account van ActiveCampaign.

In dit artikel wordt besproken hoe “Deep Data” integratie kan worden opgezet met een “WooCommerce” winkel, hoe eerdere orders gesynchroniseerd kunnen worden, hoe de gegevens op een profielpagina van een contactpersoon gebruikt kunnen worden, welke velden er uit “WooCommerce” geïmporteerd kunnen worden en welke voorwaarden er gebruikt kunnen worden voor het maken van segmenten voor “E-commerce”.

“Deep Data” integratie opzetten met een “WooCommerce” winkel

Om de “Deep Data” integratie voor een “WooCommerce” winkel in te stellen en om de gegevens met betrekking tot verlaten winkelwagens te kunnen synchroniseren met een ActiveCampaign account, is het noodzakelijk dat er op twee plaatsen instellingen worden gewijzigd. De instellingen moeten geconfigureerd worden in de volgende volgorde:

  1. Instellingen in het ActiveCampaign account.
  2. Instellingen in de ActiveCampaign voor “WooCommerce” WordPress plug-in.

Indien de configuratie voor “WooCommerce Deep Data” integratie als is gedaan en de “WooCommerce” WordPress plug-in nog niet is geïnstalleerd en ingesteld, zal de integratie niet worden onderbroken. Als er geen gebruik wordt gemaakt van deze plug-in dan heb je de volgende mogelijkheden niet:

  • Gegevens met betrekking tot verlaten winkelwagens synchroniseren met ActiveCampaign.
  • Instellen hoe lang ActiveCampaign moet wachten voordat de “Trigger” voor “Abandons Cart” een “Automation” mag starten.
  • Het tonen of verbergen met een “Opt-in” selectievakje.
  • Het synchroniseren van het veld met “Accepts Marketing” gegevens.

Instellen van een “WooCommerce Deep Data” integratie in ActiveCampaign

De optie voor “Deep Data” integratie in ActiveCampaign kan worden gevonden onder het tabblad “Integrations” onder instellingen. Om “Deep Data Integration” in te kunnen stellen met een “WooCommerce” winkel kunnen de volgende stappen worden doorlopen.

1: Klik op “Settings” links onderin het programma.

Settings

2: Klik vervolgens op “Integrations” in het menu dat is uitgeklapt aan de linkerkant. De afbeelding hieronder toont waar deze optie gevonden kan worden.

Intergrations

3: De pagina voor “Connected Integrations” wordt nu geopend. Klik op de knop “Add Integration” om een nieuwe integratie te maken zoals hieronder wordt getoond.

Connected Integrations

4: Kies nu voor de “WooCommerce” functie in het scherm dat geopend is voor “Add Integration”.

Add an Integration | WooCommerce

5: Voer de URL in van de “WooCommerce” website en klik op vervolgens op “Connect”.

URL of WooCommerce Store

6: Je wordt nu doorgestuurd naar de “WooCommerce” winkel waarmee je verbinding wilt leggen en wordt er gevraagd om toestemming te geven voor het maken van de verbinding. Klik vervolgens op “Done” in het venster dat opent zoals in de afbeelding hieronder te zien is.

Integration connected

Instellen van de “WooCommerce” WordPress plug-in voor ActiveCampaign

Voor het instellen van deze plug-in en het gebruik ervan is het noodzakelijk dat er gebruik wordt gemaakt van de voor “WooCommerce” WordPress-plug-in 1.2.0 voor ActiveCampaign. Nadat de instellingen in ActiveCampaign zijn afgerond en de “WooCommerce” winkel met het account zijn verbonden, kan de plug-in worden geïnstalleerd en geconfigureerd. Met deze plug-in is het mogelijk om:

  • Gegevens van toekomstige “Abandoned Carts” te synchroniseren.
  • In te stelen hoe lang ActiveCampaign moet wachten voordat de “Trigger” voor “Abandons Cart” wordt gebruikt voor het starten van een “Automation”. “Abandoned Cart” kan gebruikt worden voor klanten die zijn ingelogd en gastbezoekers van de webwinkel.
  • Het tonen of verbergen met een “Opt-in” selectievakje.
  • Het synchroniseren van het veld met “Accepts Marketing” gegevens voor ingelogde gebruikers en gastgebruikers. Zodra deze informatie is gesynchroniseerd, zullen contacten verdeeld worden in segmenten voor “Has accepted marketing” en “Has not accepted marketing”. Deze informatie wordt niet getoond op de profielpagina van een “Contact”.

Oude gegevens van eerdere “Abandoned Carts” worden niet tussen ActiveCampaign en “WooCommerce” gesynchroniseerd. Voor het instellen van de plug-in dien je de volgende stappen te volgen.

1: Meld jezelf aan bij het WordPress account dat gebruikt moet worden.

2: Ga vervolgens naar “Plugins” en dan naar “Add New” en zoek naar de plug-in “ActiveCampaign for WooCommerce”.

3: Installeer deze plug-in voor gebruik.

4: In de instellingen (“Settings”) voor “ActiveCampaign for WooCommerce” klik je vervolgens op het tabblad “Connection”. Zoals in de afbeelding hieronder te zien is. Daar vul je de ActiveCampaign “API URL” en “API Key” in. Deze kunnen in ActiveCampaign gevonden worden onder “Settings” bij het tabblad “Developer”. Als deze regels zijn ingevuld, kies je voor “Update Settings”

ActiveCampaign for WooCommerce Settings

5: Klik vervolgens op het tabblad met “Store Settings” en selecteer hoe lang ActiveCampaign moet wachten voordat de “Trigger” voor “Abandons Carts” gebruikt mag worden om een “Automation” te starten. Het selecteren van de opties gaat eenvoudig door de gewenste optie aan te klikken zoals hieronder te zien is. Het is ook mogelijk om in te stellen of het selectievakje voor “Accepts Marketing” getoond wordt en of deze automatisch aangevinkt is.

ActiveCampaign for WooCommerce Store Settings

Zodra de instellingen voor “WooCommerce Deep Data Integration” zijn geconfigureerd in ActiveCampaign en in de plug-in voor WordPress, worden alle bestellingen en verlaten winkelwagentjes vanaf dat moment gesynchroniseerd. “Contacts” die via deze “Deep Data Integration” worden toegevoegd aan ActiveCampaign krijgen de “Tag” met “WooCommerce-customer” mee. Afgeronde bestellingen, verlaten winkelwagentjes en “Accepts Marketing” keuzes worden allemaal gesynchroniseerd met ActiveCampaign vanaf nu. Dit geldt voor ingelogde klanten alsook voor gastgebruikers. Ook worden alle bestellingen met elk soort status van deze contactpersonen gesynchroniseerd naar ActiveCampaign op het moment dat ze plaatsvinden. Dit zijn bestellingen waarbij de betaling is geaccepteerd, in behandeling is, is afgebroken of wordt teruggestort.

1: Om de connectie tussen ActiveCampaign en een “WooCommerce” winkel ongedaan te maken ga je naar de “Connected Integrations” pagina zoals hierboven is uitgelegd.

2: Klik vervolgens op de betreffende “WooCommerce” winkel die je wilt ontkoppelen van ActiveCampaign.

Connected Integrations

3: Klik vervolgens op de knop met “Disconnect” zoals in de afbeelding hieronder te zien is.

Disconnect Integration | WooCommerce

De verbinding tussen de winkel en het ActiveCampaign account is nu verbroken. Er wordt dus geen nieuwe data opgehaald uit de betreffende “WooCommerce” winkel. Data die al aanwezig is en eerder gesynchroniseerd is vanuit de winkel zal in de software aanwezig blijven. Deze gegevens worden niet automatisch verwijderd uit ActiveCampaign als de connectie verbroken wordt.

Beheer van de “Deep Data Integration” en synchroniseren van historische gegevens

Zodra de verbinding tussen een “WooCommerce” webwinkel en ActiveCampaign is gelegd is het mogelijk om de integratie te beheren. Dit kan op elk gewenst moment gedaan worden via “Settings” en vervolgens via de “Integrations” pagina in ActiveCampaign.

Connected Integrations | WooCommerce

Met de “Sync Historical Data” knop worden de volgende gegevens gesynchroniseerd:

  • Alle “Contacts” in het “WooCommerce” account samen met alle bestellingen die zij geplaatst hebben.
  • Alle “Contacts” in het “WooCommerce” account die geen bestellingen geplaatst hebben.
  • Alle bestellingen die geplaatst zijn door “Contacts” die al aanwezig zijn in het ActiveCampaign account.

Eerdere data met betrekking tot “Abandoned Cart” wordt niet gesynchroniseerd. Ook worden historische gegevens niet gebruikt voor het starten van een “Automation” met een “Trigger” voor “Abandoned Cart”.

Gegevens van “Abandoned Carts” in “WooCommerce” synchroniseren

Als een bestelling door een bezoeker in een “WooCommerce” webwinkel wordt aangemaakt, maar niet binnen een bepaalde tijd wordt voltooid, dan wordt deze bestelling als afgebroken (“Abandoned”) beschouwd. Het is mogelijk om zelf het tijdsbestek te bepalen waarin deze eigenschap wordt bepaald. Dit kan door aan te melden in het WordPress account en vervolgens te klikken op het tabblad voor “Store Settings” in de “ActiveCampaign for WooCommerce” plug-in. Informatie met betrekking tot verlaten winkelwagentjes wordt gesynchroniseerd voor aangemelde klanten en gastbezoekers van de winkel. Voor het juist synchroniseren van data moeten de instellingen voor zowel het ActiveCampaign account en de plug-in goed ingesteld zijn zoals eerder in dit artikel is uitgelegd. Als er nog geen profielpagina voor “Contacts” aanwezig zijn in ActiveCampaign die wel gesynchroniseerd moeten worden, dan worden deze automatisch aangemaakt als de gegevens gesynchroniseerd worden.

“WooCommerce” gegevens op een profielpagina van een “contact”

Wanneer contacten worden gesynchroniseerd vanuit “WooCommerce” winkel door middel van “Deep Data” integratie, worden de door hun geplaatste bestellingen en gegevens over achtergelaten winkelwagentjes getoond in een zogenaamde “Ecommerce Box” op de profielpagina van het “Contact”.

WooCommerce Deep Data

Het is hier mogelijk om gegevens te sorteren op E-commerce-activiteit zoals hieronder te zien is.

All Ecommerce Activity | WooCommerce

Als er meer dan één “WooCommerce” winkel gekoppeld is aan ActiveCampaign, dan is het ook mogelijk om te sorteren op winkelnaam.

Any Store | WooCommerce

Verder is het mogelijk om te sorteren op het totaal aan inkomsten, het totale aantal bestellingen en het totaal aantal gekochte artikelen.

Purchased products | WooCommerce

De “Ecommerce Box” op de profielpagina van de “Contact” toont verder ook informatie als het ordernummer, het totale bedrag (prijs van de bestelling), datum en tijd van het moment dat de bestelling is geplaatst, status van de order (afgerond of afgebroken) en de naam van de winkel waarin de bestelling is geplaatst. Door op de knop “Products” te klikken, zoals in de afbeelding hieronder getoond wordt, opent er een apart venster. Hierin is gespecificeerde informatie te lezen met betrekking tot de order en de producten die in de bestelling geplaatst zijn. Er is hier ook te zien of de bestelling afgerond is of afgebroken.

WooCommerce | Ecommerce Box

Door op het “Order-ID” te klikken, wordt de bestelling in de gekoppelde “WooCommerce” winkel geopend. Als een “Contact” een winkelwagentje heeft verlaten, dan wordt er ook een melding gemaakt met “Cart Abandoned”. Deze wordt getoond op de profielpagina van een contactpersoon onder “Recent Activity”.

Recent Activities | Order-ID

Alle “Contacts” die de optie “Accepts Marketing” aanvinken en die dit niet doen, worden gesynchroniseerd met ActiveCampaign. Deze gegevens worden niet getoond op de profielpagina van een contactpersoon. Om deze informatie te kunnen bekijken en om te zien welke personen zich hebben aangemeld voor “Accepts Marketing” vanuit de betreffende “WooCommerce” winkel, moet een geavanceerde zoekopdracht worden aangemaakt. Dit moet worden gedaan met “Ecommerce” met als voorwaarde: “Has opted into marketing”.

Geïmporteerde velden uit “WooCommerce”

Hieronder is een lijst te vinden van velden die geïmporteerd worden vanuit “WooCommerce” met de velden die daaraan gekoppeld worden in ActiveCampaign. Deze velden worden getoond op de profielpagina van een “Contact” als ze vanuit “WooCommerce” aan het ActiveCampaign account worden toegevoegd.

WooCommerceActiveCampaign
First nameFirst Name
Last NameLast Name
EmailEmail
Company veld onder “Customer billing address”Organization
Phone veld onder “Customer billing address”Phone
Product NameProduct Name
Product CategoryProduct Category
Product IDProduct ID
Order PriceOrder Price
Order CurrencyCurrency
Order Shipping MethodOrder Shipping Method

 

Voorwaarden voor “Ecommerce segmenting”

Wanneer er gebruik wordt gemaakt van “Segments” kunnen zoekopdrachten worden vereenvoudigd. Voorwaarden voor “Ecommerce” segmenten kunnen worden getoond als deze segmenten worden aangemaakt. Deze gegevens kunnen worden gebruikt als voorwaarden voor “If/Else” in een “Automation”, om voorwaardelijke inhoud aan een “Campaign” toe te voegen, voor het maken van “Goal Conditions”, voor het opzetten van “Split Test Automations”, voor het bijwerken van een “Deal Score” of een “Contact” Score”, om gerichte campagnes op te zetten en te versturen door het aanmaken van een “List Segment” en nog veel meer. De voorwareden voor “Ecommerce” die hiervoor gebruikt kunnen worden zijn:

  • Total revenue = Het totaalbedrag van alle voltooide aankopen door een contactpersoon.
  • Total orders = Het totaal aantal bestellingen dat door een contactpersoon is voltooid.
  • Total products = Het totale aantal producten dat is gekocht door een contactpersoon.
  • Last order date = De datum van de laatste bestelling die voltooid is door een contactpersoon.
  • Last order price = De totaalprijs van de meest recente bestelling door een contactpersoon.
  • Last order currency = De valuta waarin betaald is van de meest recente bestelling voltooid door een contactpersoon.
  • Last order shipping method = De verzendmethode die gebruikt is van de meest recente bestelling door een contactpersoon.
  • Last order product count = Het totaal aantal producten van de meest recente bestelling die geplaatst is door een contactpersoon.
  • Last product ID = ID nummer van het meest recent toegevoegde product in de meest recente bestelling die is voltooid door een contactpersoon.
  • Last product name = De naam van het meest recent toegevoegde product in de meest recente bestelling die is voltooid door een contactpersoon.
  • Last product category = De categorie van het laatst toegevoegde product in de meest recente bestelling die door een contactpersoon is voltooid.
  • Order date = De datum van de bestelling die voltooid is door een contactpersoon.
  • Order time = De tijd van de bestelling die voltooid is door een contactpersoon.
  • Product category = Zoekt naar contacten met tenminste 1 voltooide bestelling waarin een product met een geselecteerde productcategorie in deze voorwaarde is opgenomen.
  • Shipping method = Zoekt naar contactpersonen die de geselecteerde verzendmethode ooit in een voltooide bestelling hebben gebruikt.
  • Currency = Zoekt naar contactpersonen die ooit een voltooide bestelling hebben ontvangen met de geselecteerde valuta.
  • Product ID = Zoekt naar contacten met ten minste 1 voltooide bestelling waarin een product met het geselecteerde product-ID is opgenomen.
  • Has made a purchase = Zoekt naar contacten die 1 of meer aankopen hebben gedaan in de geselecteerde winkel(s).
  • Has not made a purchase = Zoekt naar contacten die 0 aankopen hebben gedaan in de geselecteerde winkel (s).
  • Has opted into marketing = Zoekopdrachten voor contactpersonen die het selectievakje ‘Marketing accepteren’ hebben aangevinkt.
  • Has not opted into marketing = Zoekopdrachten voor contactpersonen die het selectievakje ‘Marketing accepteren’ niet hebben aangevinkt. Dit bevat “Contacts” die niet via de “WooCommerce Deep Data” integratie aan ActiveCampaign zijn toegevoegd.
  • Has abandoned cart = Zoekt naar contactpersonen met ten minste één verlaten winkelwagentje van elke aangesloten “WooCommerce” winkel of één specifieke “WooCommerce” winkel.
  • Doesn’t have abandoned cart = Zoekt naar “Contacts” die 0 winkelwagentjes verlaten hebben. Hieronder vallen contactpersonen die:
    – Een winkelwagentje niet heeft verlaten én die nooit aankopen heeft gedaan in de winkel. Dit zijn “Contacts” waaraan geen e-commerce data gekoppeld is.
    – Een winkelwagentje niet heeft verlaten én die één of meer aankopen heeft gedaan in een gekoppelde “WooCommerce” winkel of in één specifieke “WooCommerce” winkel.
  • Has recovered abandoned cart = Zoekt naar contacten met ten minste één hersteld winkelwagentje (een winkelwagentje dat werd verlaten en waaruit vervolgens toch een bestelling is voltooid) vanuit elke aangesloten “WooCommerce” winkel of in één specifiek aangesloten “WooCommerce” winkel.
  • Has not recovered abandoned cart = Zoekt naar contacten die géén herstelde winkelwagentjes hebben. Dit omvat “Contacts” die:
    – Geen winkelwagentje hebben hersteld én nog nooit een aankoop heeft gedaan. Dit zijn “Contacts” waaraan geen e-commerce data gekoppeld is.
    – Geen winkelwagentje hebben hersteld én die wel 1 of meerdere aankopen hebben gedaan.
    – Geen winkelwagentje hebben hersteld én die tenminste 1 winkelwagentje heeft verlaten.
    – Geen winkelwagentje hebben hersteld én ook geen winkelwagentjes hebben verlaten.
  • Total value of last abandoned cart = Zoekt naar “Contacts” waarvan de laatst verlaten winkelwagen de waarde heeft die je hier opgeeft.
  • Product count of last abandoned cart = Zoekt naar contactpersonen waarvan het laatst verlaten winkelwagentje het aantal items heeft dat je hier opgeeft.
  • Product name in last abandoned cart = Zoekopdrachten voor contactpersonen waarvan de laatste verlaten winkelwagen een productnaam bevatte die je hier opgeeft.

Extra informatie

“Deep Data Integration” in ActiveCampaign kan verder nog voor een aantal andere zaken gebruikt worden. Zo is het mogelijk om hiermee gepersonaliseerde “Tags” te gebruiken in “Campaigns” en “Automation” e-mails. Hiermee is het mogelijk om product specifieke informatie te tonen in de inhoud van de berichten die verzonden worden. Het is ook mogelijk om een “Automation” te laten starten op het moment dat er een aankoop wordt gedaan door een “Contact”. Dit kan door gebruik te maken van de “Trigger” voor “Makes A Purchase”. De gegevens kunnen ook gebruikt worden om verlaten winkelwagentjes te herstellen en om aan de hand van een verlaten winkelwagentje door een contactpersoon een “Automation” te laten starten. Tot slot is het ook mogelijk om de gegevens te gebruiken voor sitetracking. Hiermee kan worden gezien welke pagina’s in de winkel bezocht worden door “Contacts”.

    Comment Section

    0 reacties op ““WooCommerce Deep Data” integratie

    Plaats een reactie


    *