De functie voor “Abandon Cart” wordt aangesproken op het moment dat een klant een artikel heeft toegevoegd aan een winkelwagentje in de online winkel en deze vervolgens verlaat zonder de aankoop af te ronden. Deze handeling kan ertoe leiden dat een groot aantal verkopen verloren kan gaan waardoor er winst wordt misgelopen. Met de “Abandoned Cart” functie van ActiveCampaign voor “Deep Data” integraties met webwinkels, is het mogelijk om automatisch contactpersonen die een winkelwagen hebben verlaten een e-mail te sturen waarin wordt aangespoord om de aankoop alsnog te voltooien.
Hiermee kan het aantal verkopen worden vergroot. Deze functie voor “Abandon Cart” is alleen beschikbaar voor Plus, Professional en Enterprise accounts in ActiveCampaign. De functie kan dan alleen gebruikt worden met “Deep Data” integraties voor “Shopify” en “WooCommerce” webwinkels. In dit artikel wordt toegelicht hoe de functie werkt en wat de mogelijkheden zijn met “Abandon Cart”.
Hoe werkt “Abandon Cart”?
Zodra er een “Deep Data Integration” is gemaakt tussen ActiveCampaign en een “Shopify” of “WooCommerce” winkel, is het mogelijk om een “Automation” aan te maken voor een “Abandoned Cart”. Voor deze “Automation” wordt er gebruik gemaakt van de “Trigger” voor “Abandons Cart”. Deze “Trigger” haalt gegevens op van contactpersonen op het moment dat zij een winkelwagentje verlaten. Deze “Trigger” kan worden geconfigureerd voor specifieke “Shopify” winkels, “WooCommerce” winkels, product, productgroepen en waardes van winkelwagentjes.
Zodra een “Contact” een “Automation” betreedt, kan er een bericht worden verzonden door middel van een “Send e-mail” actie. Het bericht dat hiervoor gebruikt wordt kan worden opgesteld met behulp van een “Content Block” met inhoud die afkomstig is van de “Abandon Cart” gegevens. Dit blok met inhoud kan zo worden ingesteld dat het een afbeelding, de naam van het product, de prijs, de beschrijving en de hoeveelheid achtergelaten artikelen kan tonen. Het is ook mogelijk om een knop in de e-mail te plaatsen met “Return to Checkout”, terug naar de kassa. Als er op deze knop geklikt wordt, dan wordt de klant doorgestuurd naar het winkelwagentje zodat de aankoop alsnog kan worden afgerond.
Het is verder ook mogelijk om met deze functie geavanceerde zoekopdrachten aan te maken die “Contacts” kan zoeken die een winkelwagentje hebben verlaten, een verlaten winkelwagentje hebben hersteld, die het winkelwagentje hebben verlaten én niet hersteld en nog veel meer.
“Automation Trigger” voor “Abandons Cart”
Met een “Trigger” is het in ActiveCampaign mogelijk om een “Automation” te laten starten aan de hand van bepaalde gebeurtenissen of handelingen. De “Trigger” voor “Abandons Cart” kan worden gebruikt voor “Deep Data Integrations” met “Shopify” en “WooCommerce”. Deze optie is niet beschikbaar voor “BigCommerce”. Er zijn vier opties die gebruikt kunnen worden voor een verlaten winkelwagentje. Als er aan al deze opties wordt voldaan, dan wordt een “Contact” in de “Automation” geplaatst. Deze acties hebben betrekking op handelingen en staan automatisch op de waarde “Any” ingevuld. Het is mogelijk om deze waarde te specificeren voor accuratere resultaten. De opties voor de acties die een “Abandons Cart Trigger” nodig heeft voor het starten van een “Automation” zijn:
Elke verbonden winkel of één specifieke verbonden winkel.
Bevat elk product of één specifiek product.
Bevat items uit elke productgroep of één specifieke productgroep.
De inhoud van een winkelwagen heeft elke waarde of heeft een specifieke waarde.
Naast deze opties is het verder mogelijk om in te stellen hoe lang een “Trigger” moet wachten voordat de “Automation” voor de betreffende contactpersoon wordt gestart.
“Content Block” voor “Abandoned Cart” in e-mails
Een “Content Block” is een val met inhoud voor een e-mail. Dergelijke onderdelen voor een bericht worden gebruikt voor het opstellen van e-mails voor een campagne of een mailing. Het is mogelijk om gebruik te maken van een specifiek “Content Bock” voor “Abandoned Cart” in e-mails.
De inhoudt van dit blok kan een afbeelding tonen van het product, de naam van het product, de hoeveelheid artikelen in het winkelwagentje, de prijs van de producten en de omschrijving van het product dat in het verlaten winkelwagentje geplaatst is. Het is hierbij mogelijk om als extra een knop “Return to Checkout” te plaatsen in het bericht waarmee de contactpersoon verder gaat naar het afrekenen van de producten. Door op deze knop te klikken komt de contactpersoon terug bij het winkelwagentje en is het mogelijk om de aankoop te voltooien.
Voor het toevoegen van een “Content Block” voor “Abandoned Cart” kan bij het opstellen van een bericht het betreffende inhoudsblok op de gewenste plek worden gesleept zoals in de afbeelding hieronder te zien is.
Het is vervolgens mogelijk om de volgende aanpassingen te doen in de inhoud van het “Block”:
Het tonen of verbergen van productinformatie die in het winkelwagentje aanwezig zijn. Dit is informatie als afbeeldingen, productnaam, prijs, beschrijving en hoeveelheid.
Het tonen of verbergen van de knop “Return to Checkout” om de klant verder te laten gaan met het afrekenen van de producten.
De producten die in het winkelwagentje geplaatst zijn te sorteren op volgorde.
Een limiet voor hoeveel producten uit het winkelwagentje getoond mogen worden in de e-mail.
Per bericht is het mogelijk om slechts één “Content Block” voor “Abandoned Cart” te gebruiken. Dit blok met inhoud is overigens alleen beschikbaar in de “E-mail Designer” als er e-mails worden aangemaakt voor een “Automation” die gebruik maakt van de “Trigger” voor “Abandons Cart”.
Informatie over “Abandoned Cart” op een profielpagina
De informatie met betrekking tot een achtergelaten winkelwagen kan worden getoond op de profielpagina van een contactpersonen samen met andere e-commerce data. Deze gegevens worden getoond in een zogenaamde “Ecommerce box”.
Het is hier mogelijk om bestellingen te filteren of type zoals “All”, “Completed” of “Abandoned”. Ook kan er worden gefilterd op via welke gekoppelde winkel de bestelling is aangemaakt. Als er slechts één winkel is gekoppeld voor “Deep Data” met ActiveCampaign, dan zal de naam van deze specifieke winkel getoond worden in de titel van de “Ecommerce box”. Als er meerdere winkels gekoppeld zijn, dan is de titel: “Ecommerce” en is het mogelijk om gebruik te maken van een filter voor de verschillende winkels. Elke rij in de “Ecommerce Box” toont de volgende informatie voor elke bestelling:
Bestelnummer (Order ID)
Totale prijs van de bestelling
Besteldatum
Status van de bestelling (“Complete” of “Abandoned”)
De naam van de gekoppelde webwinkel. Deze gegevens worden alleen getoond als er meer dan één “Deep Data” webwinkels gekoppeld zijn aan het ActiveCampaign account.
Een knop met “Products”.
Door op de knop met “Products” te klikken opent er een apart venster aan de rechterkant van het scherm. Dit venster toont informatie over de bestelling en de producten die in de bestelling geplaatst zijn. Hierin wordt ook getoond of de bestelling is afgerond of dat de winkelwagen verlaten is door de contactpersoon. In de afbeelding hieronder is een voorbeeld te zien van deze functie. Door op de functie “Order ID” te klikken, het bestelnummer, zal de bestelling geopend worden via de verbonden webwinkel.
Als een contactpersoon een winkelwagentje verlaat, dan zal dit ook als “Cart Abandoned” getoond worden op de profielpagina van een “Contact” onder “Recent Activity”
Als een winkelwagentje eerder is achtergelaten en later alsnog is teruggehaald, dan staat er naast de status: “Completed” een paars icoontje. Door met de muis over dit icoontje te bewegen komt de tekst: “This cart whas previously abandoned” in beeld.
Segmentvoorwaarden met “Abandon Cart” gegevens
Voorwaarden voor het maken van “Segments” aan de hand van “Abandoned Cart” die gebruikt kunnen worden voor het vereenvoudigen van zoekopdrachten zijn als volgt:
Has abandoned cart = Zoekt naar contactpersonen met ten minste één verlaten winkelwagentje van elke aangesloten “Shopify” winkel of één specifieke “Shopify” winkel.
Doesn't have abandoned cart = Zoekt naar “Contacts” die 0 winkelwagentjes verlaten hebben. Hieronder vallen contactpersonen die: - Een winkelwagentje niet heeft verlaten én die nooit aankopen heeft gedaan in de winkel. Dit zijn “Contacts” waaraan geen e-commerce data gekoppeld is. - Een winkelwagentje niet heeft verlaten én die één of meer aankopen heeft gedaan in een gekoppelde “Shopify” winkel of in één specifieke “Shopify” winkel.
Has recovered abandoned cart = Zoekt naar contacten met ten minste één hersteld winkelwagentje (een winkelwagentje dat werd verlaten en waaruit vervolgens toch een bestelling is voltooid) vanuit elke aangesloten “Shopify” winkel of in één specifiek aangesloten “Shopify” winkel.
Has not recovered abandoned cart = Zoekt naar contacten die géén herstelde winkelwagentjes hebben. Dit omvat “Contacts” die: - Geen winkelwagentje hebben hersteld én nog nooit een aankoop heeft gedaan. Dit zijn “Contacts” waaraan geen e-commerce data gekoppeld is. - Geen winkelwagentje hebben hersteld én die wel 1 of meerdere aankopen hebben gedaan. - Geen winkelwagentje hebben hersteld én die tenminste 1 winkelwagentje heeft verlaten. - Geen winkelwagentje hebben hersteld én ook geen winkelwagentjes hebben verlaten.
Total value of last abandoned cart
Zoekt naar “Contacts” waarvan de laatst verlaten winkelwagen de waarde heeft die je hier opgeeft. Criteria die voor deze waarde gebruikt kunnen worden zijn: Is, Is not, Greater than, Greater than or equal to, Less than en Less than or equal to.
Product count of last abandoned cart = Zoekt naar contactpersonen waarvan het laatst verlaten winkelwagentje het aantal items heeft dat je hier opgeeft. Criteria die voor deze waarde gebruikt kunnen worden zijn: Is, Is not, Greater than, Greater than or equal to, Less than en Less than or equal to.
Product name in last abandoned cart = Zoekopdrachten voor contactpersonen waarvan de laatste verlaten winkelwagen een productnaam bevatte die je hier opgeeft. Criteria die voor deze waarde gebruikt kunnen worden zijn: Is, Is not, Contains en Does not contain. Deze gegevens kunnen worden gebruikt als voorwaarden voor “If/Else” in een “Automation”, om voorwaardelijke inhoud aan een “Campaign” toe te voegen, voor het maken van “Goal Conditions”, voor het opzetten van “Split Test Automations”, voor het bijwerken van een “Deal Score” of een “Contact” Score”, om gerichte campagnes op te zetten en te versturen door het aanmaken van een “List Segment” en nog veel meer.
Gerelateerde informatie
In onze kennisbank over ActiveCampaign vind je tientallen relevante artikelen die je helpen om sneller en beter te werken met ActiveCampaign. Leer bijvoorbeeld meer over:
Welkom :-)! Om inzicht te krijgen in onze statistieken, jouw voorkeuren en voor marketingdoeleinden maken wij en derde partijen, gebruik van cookies op deze website.
privacy policy